Hur få bort "fog" / cementfilm från kakel?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
För att göra en lång historia kort.
Kaklade köket i söndags med en mattsvart stor mosaik.
Fogade hälften i tisdags med snabbtorkande fog. Gjorde rent, blev finfint.

Köpte mer fog igår, såg att det var "vanlig" långsam fog. Dock samma färg från samma fabrikat så jag fogade resten. Eftersom jag fått in snitsen gick det snabbare att foga det som var kvar så jag började göra rent.

Men, skiten blir inte rent. Jag har numera en gråmelerad flammig vägg istället för en snygg svart kakelvägg... :huvet :mad:

Varför i helvete blev det så?!
Snabbfogen gick lätt och fint att få bort så den väggen är fin.
Den andra väggen med vanlig fog ser ut som skit. :6surkart :självmord

- Vad gjorde jag för fel?
- Varför gick allt finfint på väggen med snabbfog men åt helvete med vanlig fog?! jag gjorde precis likadant. Foga, sen rengöra med fuktig svamp..
- Går det att rädda eller måste jag riva ner allt djävla fittkakel och sätta upp på nytt?!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är den huvudsakliga ingridiensen i fog?

Vad löser upp dyliga ämnen?

Mekanisk skrubbning och en relativt svag syra fixar biffen.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Mattsvart, inte glaserad då? För det borde inte har varit några problem att ta bort den sista beläggningen med vanlig trasa/trassel.

Ett mycket effektivt knep är att du köper avkalkningsmedel. Funkar finfint för fog som har bränt fast (spä inte upp det för mycket, kör koncentrerat ifall det har byggts upp beläggningar).

Edit: Ställde mig samma fråga som Boris efter liknande problem en gång med fog. Avkalkningsmedel blev lösningen.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mattsvart, inte glaserad då? För det borde inte har varit några problem att ta bort den sista beläggningen med vanlig trasa/trassel.

Ett mycket effektivt knep är att du köper avkalkningsmedel. Funkar finfint för fog som har bränt fast (spä inte upp det för mycket, kör koncentrerat ifall det har byggts upp beläggningar).

Nej, de är matta.. inte någon glasyr..

Jag använde en stor våt svamp till att ta bort det värsta och gick sedan över till midnre svampar/trasor och hade tänkt ta bort det sista med en torr trasa.. Men skiten sitter kvar..

Var hittar man avkalkningsmedel? Är det samma typ som man använder för att avkalkla typ vattenkokare och kaffebryggare och dyligt eller finns det något avkalkningsmedel för just ändamålet?


Mekanisk skrubbning

Jag skrubbade mig trött igårkväll med en sån där gul svamp med sånt där hårdare grönt trasselsliprengöringsgrejjs på ena sidan.. Men inte ens när jag ägnade mosaiken uppmärksamnhet en och en blev det rent.. det såg rent ut när det var lite fuktigt men så snart det torkade så kom den där eländiga grå flammigheten fram igen...

Piss.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ättika eller annan syra löser upp kalket i fogen och resten av beståndsdelarna blir då lätta att ta bort...,
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Grattis......... Kaklade själv vitt hemma i badrummet för några år sedan. Matta plattor med små små porer i. Mörk fog till det. Jag har testat allt. Finns massor med produkter som löser fog, men när den sitter i porerna är det värre. Det enda jag inte testat än är högtrycksspruta (som borde funka), men jag har vant mig vid att det vita kaklet inte är helvitt utan ljusljusgrått........

För att göra en lång historia kort.
Kaklade köket i söndags med en mattsvart stor mosaik.
Fogade hälften i tisdags med snabbtorkande fog. Gjorde rent, blev finfint.

Köpte mer fog igår, såg att det var "vanlig" långsam fog. Dock samma färg från samma fabrikat så jag fogade resten. Eftersom jag fått in snitsen gick det snabbare att foga det som var kvar så jag började göra rent.

Men, skiten blir inte rent. Jag har numera en gråmelerad flammig vägg istället för en snygg svart kakelvägg... :huvet :mad:

Varför i helvete blev det så?!
Snabbfogen gick lätt och fint att få bort så den väggen är fin.
Den andra väggen med vanlig fog ser ut som skit. :6surkart :självmord

- Vad gjorde jag för fel?
- Varför gick allt finfint på väggen med snabbfog men åt helvete med vanlig fog?! jag gjorde precis likadant. Foga, sen rengöra med fuktig svamp..
- Går det att rädda eller måste jag riva ner allt djävla fittkakel och sätta upp på nytt?!
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Nej, de är matta.. inte någon glasyr..

Jag använde en stor våt svamp till att ta bort det värsta och gick sedan över till midnre svampar/trasor och hade tänkt ta bort det sista med en torr trasa.. Men skiten sitter kvar..

Var hittar man avkalkningsmedel? Är det samma typ som man använder för att avkalkla typ vattenkokare och kaffebryggare och dyligt eller finns det något avkalkningsmedel för just ändamålet?



Jag skrubbade mig trött igårkväll med en sån där gul svamp med sånt där hårdare grönt trasselsliprengöringsgrejjs på ena sidan.. Men inte ens när jag ägnade mosaiken uppmärksamnhet en och en blev det rent.. det såg rent ut när det var lite fuktigt men så snart det torkade så kom den där eländiga grå flammigheten fram igen...

Piss.

Skrubba med scotchbrite o liknande funkar inte med porerna.

Japp, samma som till kaffekokare etc. Köp det billigaste på ÖB eller liknande, men glöm inte att använda vatten o svamp efter behandlingen/borttagningen

Går att köpa fogbeläggningsbortagning i kakelbutiker, men det är samma sak fast 10 -20 ggr dyrare, och ofta svagare syra av någon anledning.

Ättika eller annan syra löser upp kalket i fogen och resten av beståndsdelarna blir då lätta att ta bort...,

För svagt med ättika för att få det effektivt, det som säljs i butik då.

Edit: när du lägger på det ser du en "reaktion" med fogen, när reaktionen upphör är det "neutralisrat" och tar bort med liten borste eller dylikt. Tar bara några minuter, finns det fog kvar tar du bara och upprepar.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Skrubba med scotchbrite o liknande funkar inte med porerna.

Nej tack! Det har jag blirvit varse den hårda vägen!


Edit: när du lägger på det ser du en "reaktion" med fogen, när reaktionen upphör är det "neutralisrat" och tar bort med liten borste eller dylikt. Tar bara några minuter, finns det fog kvar tar du bara och upprepar.

Jag ser ljuset i denna helvetiskt mörka och långa tunnel! :tummenupp


Japp, samma som till kaffekokare etc. Köp det billigaste på ÖB eller liknande, men glöm inte att använda vatten o svamp efter behandlingen/borttagningen

Hör bör man blanda syran föresten?! En matsked per liter? 50/50?
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Själv har jag kört utan att blanda när det gäller kalkbortagningsmedel,
men är väl inget att rekommendera hälsomässigt men effektivast. Det blir lite kalkutfällning på fogen (kan synas om det är mörk fog )om man gör så också vilket man undviker med mycket vatten och svamp när du gör rent efter dig.

Annars brukar det hälsosamma talet vara 1del per 10 vatten, men tar ner effekten.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
(kan synas om det är mörk fog

Jag har lyckligtvis vit (silvergrå) fog.
Numera kan jag uppleva följande synvilla i verkligheten, varje gång jag går in i köket: :tungan
synvilla2.gif
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Jag hade samma bekymmer med min svarta mosaik...
gick ner till en kakelfirma där dom packade på mig ett skurblock (funkade bättre än schottsprite för mig) och en syra som hette DET-ACIDO tror jag...

var bara noga med gummihandskar när du handskas med syran
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Du kommer få ett svar i morgon! :tummenupp



Hur ser ett skurblock ut?!

det ser ut som scottsprite ungefär med samma funktion egentligen... Jag tyckte det funkade bättre....


jag hade samma problem som du i flera veckor.

om du bara kutar ner tilll en kakelfirma (återförsäljare av kakel) så kommer din grådaskiga film vara borta ikväll:tummenupp
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Som ovan skrev använd handskar.

Men slänger in ett tips till er, när ni kaklar etc och gör det ovan och får bekymmer med ph på händerna kan ni doppa händerna i mjölk. Enkelt sätt att återställa ph balansen.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
En flaska avkalkningsmedel / sanitetsrent inhandlad. Coop. 33kr för en liter.

Hoppas det funkar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top