Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När jag byggde mitt avgassystem 2007 minns en del läsare att jag använde mig av mtrl från Burns Stainless.
Syftet med detta var bla att få en beräkning av dem, deras X-design är känt för att ofta pricka rätt. Ett semiempiriskt program byggt på feedback från bla Nascar-, dragrace-stall mm.
Burns/X-design föreslog 2007 ett 2-1 system. Jag ville dock ha 2-2, av flattrack-estetiska skäl. Så jag byggde endast mina headers efter deras spec. Jag har dock länge varit nyfiken på att testa Burns 2-1 design fullt ut.

Så jag har nu ännu en gång bokat tid hos Proservice för bänkning.
Nedan syns Burns ritning för ett 2-1 syst med megafon till min hoj. De levererade dock även en beräkning för ett gatsystem med ljuddämpare.

Jag har nu lånat en kollektor av rätt typ från Stellan E (som fn är i Norge och tävlar i sidvagnsspeedway! :banana) samt köpt lite kolståls 3"-rördelar från Biltema. Mha dessa bygger jag nu ett testsystem som följer Burns gatritning, bara det att jag använder 3"-rör isf 3"-absorptionsljudämpare (samma flöde).

Planen är alltså att fara till Proservice med detta tämligen bullriga system i ryggan. Köra en referenskörning med befintligt 2-2-system. Sedan skifta till mitt 2-1-testsystem (raka rör).

Om 2-1-testsystemet ger mer effekt så köper jag sedan Burns-kollektorn av Stellan och bygger ett ljuddämpat 2-1-system i tunnväggigt rostfritt med samma interna mått i vinter. Dvs ett ljuddämpat system som motorn (förhoppningsvis) kommer att uppleva likadant som mitt testsystem.
 

Bifogat

  • burns calc S&S.jpg
    burns calc S&S.jpg
    98.2 KB · Visningar: 221
  • IMG_3085.jpg
    IMG_3085.jpg
    247.8 KB · Visningar: 198
  • IMG_3086.jpg
    IMG_3086.jpg
    163.9 KB · Visningar: 159
  • IMG_3090.jpg
    IMG_3090.jpg
    179.5 KB · Visningar: 158
  • IMG_3094.jpg
    IMG_3094.jpg
    237.2 KB · Visningar: 156
  • IMG_3096.jpg
    IMG_3096.jpg
    242.5 KB · Visningar: 164
  • IMG_3101.jpg
    IMG_3101.jpg
    249 KB · Visningar: 167
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Neeeeeej, Jörgen!!!! Ta inte bort 2-2 systemet, det som är så sexigt!!!:4skrika
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Neeeeeej, Jörgen!!!! Ta inte bort 2-2 systemet, det som är så sexigt!!!:4skrika

Ruhe! Jag kommer att kunna använda båda. Jag byggde ju krökarna så att jag sulle kunna få på en Burns-kollektor. Och om det nu visar sig att 2-1 är bäst... så blir det ju 3-tum!!1
Make room! Make Wide! :tuttar
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ruhe! Jag kommer att kunna använda båda. Jag byggde ju krökarna så att jag sulle kunna få på en Burns-kollektor. Och om det nu visar sig att 2-1 är bäst... så blir det ju 3-tum!!1
Make room! Make Wide! :tuttar

Det här är egentligen en konstig känsla för mig, för jag brukar vara en extrem praktiker och alltid välja vad som funkar bäst och skita i estetiken. Men jag kan inte hjälpa att tänka "2-2 är snyggare än 2-1 juh!":va vaereföfel?:va
3" är förvisso jävligt kaxigt på en hoj:D Men hur blir det med det mulliga soundet? Separata pipor brukar väl bidra till en ganska skön gång, ett enkelsystem slätar väl ut ljudpulserna på ett annat sätt eller?:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det här är egentligen en konstig känsla för mig, för jag brukar vara en extrem praktiker och alltid välja vad som funkar bäst och skita i estetiken. Men jag kan inte hjälpa att tänka "2-2 är snyggare än 2-1 juh!":va vaereföfel?:va
3" är förvisso jävligt kaxigt på en hoj:D Men hur blir det med det mulliga soundet? Separata pipor brukar väl bidra till en ganska skön gång, ett enkelsystem slätar väl ut ljudpulserna på ett annat sätt eller?:va

Lugn min son...
2-1 på HD ger ett sant Nascar-sound! ..,.och det gillar du väl?:confused:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En gammal rulle jag postat förr. Men den är fin. Bra dyng i shoveln. Inga jädra radfyre-drontar. Så cool gubbe, ingen vågar gå i närheten, men grannhojen gnids det på som f. Men shoveln vinner.

http://www.youtube.com/watch?v=Zc_GA3WKaNI

Omnomnom...:drool :kär

Fan vad sjukt den låter, som en kulspruta på steroider!:banana Brapapapapapapapapapa!:yoparty Och som den går...:Bugar

Edit: Den här antar jag att du sett. Visserligen inte en harley, men satan vad rapp den är!:tummenupp
http://www.youtube.com/watch?v=ME1VmuaLYKo
Sorry för riskokarspam i din harleytråd:rodnar
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kommer bli maffigt med 2-1. Ger ett jäkligt fränt ljud! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Omnomnom...:drool :kär



Edit: Den här antar jag att du sett. Visserligen inte en harley, men satan vad rapp den är!:tummenupp
http://www.youtube.com/watch?v=ME1VmuaLYKo
Sorry för riskokarspam i din harleytråd:rodnar

Bushido:

Jösses gosse! Den där var frän :tummenupp


Ja den har jag sett, det var ju jag som skickade den ju till dig för 3 år sen... Ja RD350 är coola. Sån har jag åt mycket på. Broren hade en fin 82:a när det begav sig. Den lånade jag ofta när H2:an var i atomer.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3708664#post3708664
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kommer bli maffigt med 2-1. Ger ett jäkligt fränt ljud! :tummenupp

Ja det tror jag med, hoppas även få den lite tystare om jag bygger ett sånt. Tänkte satsa på så lång ljuddämpardel det bara går, dvs 3" perf.rör som börjar direkt efter 2 3/4" ->3" diffusorn som avslutar kollektorn.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ytterligare en sak som är på vintertapeten är att jag bestämt mig för att konvertera till ett baknav med ryckutjämnare.

Så för två veckor sedan var jag hos Acke på ISR och beställde ett ryckutjämnat baknav i hans design för större HD-motorer, med integrerad skivhållare och 10 st dämpare. På bilden nedan syns ett nav för vanliga hojar, det har 6 dämparelement i likhet med tex Ducati 1198. Acke dimensionerar ryckutjämnaren efter motortyp.

Dessa baknav tar dock ej den 210 mm ISR bakskiva och det ISR ok jag kör med på det odämpade sportsterbaknavet idag. Så det blir ny större ISR skiva samt nytt ISR-ok på samma gång. Jag lär dock köra med befintligt nav tills jag ställer undan hojen för vintern. Det är ju säkert minst en månad säsong kvar, innan vv börjar hälla ut korrosionsmedel på vägarna.

13-021-OA.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kommer bli maffigt med 2-1. Ger ett jäkligt fränt ljud! :tummenupp

Tack, ja det vore roligt om ljudet vart minst lika vackert som med nuvarande system, iaf om 2-1 ger effektfördelar. Jag kommer att välja det system som ger mest fyllnadsgrad. Så bromsbänksexperimentet kan ju sluta med att jag fortsätter med det befintliga systemet.
 
Last edited:

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Ditt bygge blir bara fränare och fränare.
Tufft med ISR-nav, även jag vill ekra upp ett bakhjul med sådant nav men prislappen avskräcker.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ditt bygge blir bara fränare och fränare.
Tufft med ISR-nav, även jag vill ekra upp ett bakhjul med sådant nav men prislappen avskräcker.

Tack. Utan att påstå att jag är rik så tycker jag nog ändå att Ackes nav är rätt prisvärt (enligt prislistan på deras hemsida, 8426:- med moms.) Det är ju en rekorderlig fräs- och svarvövning menar jag. Och i det priset ingår ju skiva+medbringare, lager och kundanpassade spacers plus eloxering. Det är ju mer jobb än att tillverka ett par specialgjorda gaffelkronor tex, och dessa kan ju ibland vara dyrare hos firmor som gör tex streetfighterdelar. Men visst är det en del pengar. I mitt fall så blir det ju lite mer eftersom det blir ett nytt ok också, för att klara den större skivan.

Hur går det med din sportster? Några vinterplaner?
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Man blir så glad när man ser att Jörgen har uppdaterat sin tråd, alltid en massa finfina delar och vettigt snack!

Dessutom med en trevlig ljudkuliss i bakgrunden!

/Offtopic
Den svarta Corvetten från Landracing-filmen lät riktigt elak, tänk att få höra den i en lång tunnel!
/ontopic
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Grymt nav! :kär

Jag är lite sugen på att byta ut 17" bak till 18" och kanske ett något smalare 21" fram.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Nu blir jag lite nyfiken på vad du håller på med i avgasväg.

Jag har ett Smaltmoto G1-system på min Aprilia som är 2-2. Jag klarar inte få till markfrigången på vänster sida av hojen, och dubbla 60mm-rör får inte plats på höger sida.

Smaltmoto säger själva att man inte kan ersätta 2-2 med 2-1 med bibehållen kollektor (de hävdar att deras research gett resultatet att 2-1 inte fungerar på den motorn). Annars hade jag velat kapa kollektorn där det delar sig till två utgående rör, och ersätta med ett rör med arean hos 2x60mm rör.

Vad brukar man får för skillnader i register om man går mellan 2-2 och 2-1 på en 60-graders twin? Som det är nu har jag ett register där inte mycket händer under 8000rpm med bäst vrid från 9000-10700 ungefär, och toppeffekten vill jag inte offra för mycket av.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top