Byggtråd: "Jörgens Sportster"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hej
Både sprutet samt förgasarens dynatek-tändning har singel spark.

Jag förstod att det inte skulle vara så enkelt, och förutsatte nästan att du hade moderniserat tändningen, men kunde inte låta bli att fundera hur ett wastespark system skulle kunna påverka en AFR mätning
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Måste övertyga mig själv om att större är bättre.

The american way! Go big or go home!

Såg att du gått och blivit filmstjärna nu också :)

[YOUTUBE-ID]cMrd8ew4blw[/YOUTUBE-ID]


Gav mig på nåt så invecklat som att justera ventilspelet på hojen idag. Då kände jag mig nääästan lika duktig som dig. Sen, när jag skulle montera min nya (jätte)tank så kände jag mig inte lika duktig. Mest på grund av att acerbis tydligen har samma toleranser vid tillverkningen som HD. Allt mellan en fot och en tum är ok :tummenupp

Skall fortsätta imorgon igen, men då med en extra uppsättning armar.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
The american way! Go big or go home!

Såg att du gått och blivit filmstjärna nu också :)

*Film*

Gav mig på nåt så invecklat som att justera ventilspelet på hojen idag. Då kände jag mig nääästan lika duktig som dig. Sen, när jag skulle montera min nya (jätte)tank så kände jag mig inte lika duktig. Mest på grund av att acerbis tydligen har samma toleranser vid tillverkningen som HD. Allt mellan en fot och en tum är ok :tummenupp

Skall fortsätta imorgon igen, men då med en extra uppsättning armar.

Så han filmade den spjuvern! Jag hänger inte med i mobiltelefonernas alla nya features. men nu har jag också kollat i stellans blogg, (vardagsmighty.se) så nu fattar jag var filmen kom ifrån :D

Jo jag var som sagt på MSF:s träbåtsträff på Djurgården med båten i lördags och fam Egeland var med, de håller ju även på med träbåtar liksam jag. Själv hade jag halsont och det har inte gått över än, lördagen var kall och blåsig här i Sthlm, men många besökare och som vanligt förvånande stort intresse för bredaxlade Vinö mitt bland alla mahognyjakter.
Han filmade tydligen direkt efter uppstarten på morgonen också ser jag nu. Jag trodde man "bara" kunde fota med dessa nasa-telefoner

http://www.youtube.com/watch?v=F2AWOw30i14&feature=player_embedded

Känner igen det där med tanken, så fort det är eftermarknadsprylar så börjas det... Verkar ofta kräva lite massage innan det passar, oavsett vad man har för hojtyp :gnissla
Fan va den lät gött den skutan.. :tummenupp

Tack!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förstod att det inte skulle vara så enkelt, och förutsatte nästan att du hade moderniserat tändningen, men kunde inte låta bli att fundera hur ett wastespark system skulle kunna påverka en AFR mätning

Waste spark, eller dual fire, brukar man överge på motorer av HD-typ när man går från vad som brukar kallas steg2 till Steg3-trimning.
Redan vid kamaxlar typ Screamin Eagle 536 (nästan bolt in på en originalsportstermotor) så börjar insug öppna så tidigt att det är risk för förgasarpuffar på låga varv med dual fire/waste spark.

Men ngn koppling mellan lågt AFR på 100% tps och waste spark/dual fire kan jag inte se.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jo det har du rätt i förstås.
Men trots den stora skillnaden så tycker jag 100" är lagom i min hoj, den väger ju nästan 100Kg mindre än en MT01 vilken jag slog med råge i antal bakhjulshästar redan med 1200:an. Att dra mot en sån var bara waste of machinery.
.........
Min motor har plats för ca 3 liter om jag skulle maximera slag och borr. Hela lyftarhuset är utflyttat 1" i blocket för att få plats med större cylindrar, likaledes dragstängerna i cylinderfoten. Så denna motor kan byggas mycket större än MT01, som det knappt finns några trimdelar alls till.

Men 100" kommer att räcka för mina effektambitioner. Jag kör ju denna motor i princip otrimmad om jag tar ut 120hk på bakhjulet

Från att tidigare ha rynkat på näsan åt HD och allt som berör dem, så var jag nyss in och snokade på SS hemsida :tuttar

Fan, det är ju rätt häftiga prylar ju :yoparty

Jag förmodar att du gjorde en nogrann utredning innan du beställde din motor, att just 100" var lagomt. Men som sagt.
Varför inte 91" ?
Blir inte den lite rappare med kortare slaglängd? Kanske någon hk svagare. Det jag tycker är fränast hos just HD är när dom varvar på lite.

Det går säkert att läsa på, men går det att ha 91" "korta" slaglängd och ha ännu större borr än 4" ?
Då skulle jag erkänna att jag också skulle kunna trilla i HD träsket.....

Mats
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Från att tidigare ha rynkat på näsan åt HD och allt som berör dem, så var jag nyss in och snokade på SS hemsida :tuttar

Fan, det är ju rätt häftiga prylar ju :yoparty

Jag förmodar att du gjorde en nogrann utredning innan du beställde din motor, att just 100" var lagomt. Men som sagt.
Varför inte 91" ?
Blir inte den lite rappare med kortare slaglängd? Kanske någon hk svagare. Det jag tycker är fränast hos just HD är när dom varvar på lite.

Det går säkert att läsa på, men går det att ha 91" "korta" slaglängd och ha ännu större borr än 4" ?
Då skulle jag erkänna att jag också skulle kunna trilla i HD träsket.....

Mats

Ja S&S har många balla grejer.
Jo jag övervägde 91", men som vanligt tyckte jag att större är bättre.
Jag har en max bygghöjd att ta hänsyn till eftersom motorn ska passa in under övre ramröret på min original sportsterram. Då ger 100" varianten max slagvolym. 91-tummaren har samma höjd på cylinderfotsdäcket som 100-tummaren, så den kan inte borras större utan att öka däckhöjden, det blir för trångt för kolvkjolar och cylinder-spigotar annars. Alltså mer borr kräver längre stakar och högre däck. Så då faller det konceptet. 100-kubiktummaren (som jag har) utnyttjar uttrymmet till max, och motorn är ändå kvadratisk, dvs 4"X4".
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förra veckan så passade jag på (gällande felsökningen efter AFR-obalansen och effekttappet) att köra en extracheck på kamtimingen. Eftersom jag ändå hade demonterat transkåpa samt stötstänger och stötstångsrör i syfte att byta startmotor och lyftare.
Jag fick dock exakt samma mätresuultat som när jag monterade i dessa S&S 600-originalkammar. Så här var inget slarvfel begånget. Tyvärr.

Samtidigt var det ju skönt att se en exakt repeterbarhet, att jag fick samma kamtider på denna andra mätning.
 

Bifogat

  • IMG_2744.jpg
    IMG_2744.jpg
    248 KB · Visningar: 150
  • IMG_2750.jpg
    IMG_2750.jpg
    244.3 KB · Visningar: 107

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så efter det var det bara att byta lyftare. För att kunna utesluta lyfterfel (tex att hydraullyftaren på bakre avgas haft pump-up)

Satte i ett set nya Jim's Hydrosolids som jag hade liggande. Dessa är de dyraste mest exklusiva hydralyftare som går att köpa. Det ska klara mycket värra kammar än mina. Så nära stela lyftare man kan komma.

Hydrosolids kan inte pumpa upp sig, dock är de dock ökända för mekansiskt ljud, eftersom de har en mycket kort hydraulisk slaglängd är det mindre oljepelare som dämpar.

Jag har haft dessa lyftare i mitt skåp en längre tid men aldrig monterat dem eftersom jag varit rädd för den mekaniska sången dessa lyftare är kända för, plus att de har så kort hydraulisk slaglängd att ofta är förbrukad innan en alucylinder växt klart på längden när motorn värmer upp sig. Nuförtiden har jag ju segjärnscylindrar, dessa reser inte alls på sig lika mycket. Mindre än hälften av värmeutvidgningen hos alu. Det här är ju också en orsak till att man ofta använder segjärnscylindrar i harley dragrace-träsket, segjärnscylindrar håller alla mått bättre, även squishen.
Ett gammalt overkill-köp jag aldrig använt mao. Men nu kom de ju väl till pass: en redan betald resurs som jag kan använda till att utesluta ngt fel hos mina befintliga S&S-lyftare med travel-limiters.

Passade på att byta o-ringar på mina lyftarhus, bild #3
 

Bifogat

  • IMG_2780.jpg
    IMG_2780.jpg
    241.1 KB · Visningar: 116
  • IMG_2778.jpg
    IMG_2778.jpg
    237.9 KB · Visningar: 147
  • IMG_2776.jpg
    IMG_2776.jpg
    241.7 KB · Visningar: 119
  • IMG_2771.jpg
    IMG_2771.jpg
    223.8 KB · Visningar: 126
  • IMG_2769.jpg
    IMG_2769.jpg
    222.1 KB · Visningar: 116
  • IMG_2767.jpg
    IMG_2767.jpg
    239.1 KB · Visningar: 147
  • IMG_2764.jpg
    IMG_2764.jpg
    237.2 KB · Visningar: 129
  • IMG_2754.jpg
    IMG_2754.jpg
    243 KB · Visningar: 144
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fortsättning på lyftarbytet. På de två sista bilderna syns även den nya startmotorn från Accumax.
 

Bifogat

  • IMG_2791.jpg
    IMG_2791.jpg
    250.9 KB · Visningar: 179
  • IMG_2787.jpg
    IMG_2787.jpg
    244.6 KB · Visningar: 137
  • IMG_2786.jpg
    IMG_2786.jpg
    251.6 KB · Visningar: 115
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...sedan fortsatte jag med byte av den sabbade startkransen från den gamla startmotorn.

Tog bort låsring och pressade ur kopplingsnavet från bandit-kopplingen. Tog bort låsring och pressade ur kopplingslagret ur kopplingskorgen. Skar upp säkerhets-svetsarna till den gamla startkransen. Svetsade dit den nya startkransen jag beställde från Bandit Machine Works med den TIG-rod som bandit rekommenderade när jag ringde in min beställning, ER70S-2, har lärt mig att det är lika bra att vara noggrann när man svetsar i härdade detaljer om man inte vill ha krympsprickor i fogen. Granskade fogarna allt ok. Pressade i nya lagret, på med låsring, preessade i kopplingsnavet, på med låsring.

Passade även på att byte till en lättare "detent spring" till min Baker six-speed. Fjädern syns på sista bilden längst ned, det är alltså fjädern som låser växlarna i sina klick-lägen i rick-rack-mekanismen. Dessa fjädrar finns i olika hårdheter till sportster. Jag har kört med en hård variant, men nu provar jag en lättare. HD-lådor är ju inget man växlar i flip-flops, men nu hoppas jag iaf att det bli lite skonsammare mot tårna att växla upp. (Jag kör inte race-växlat, så det är ovansidan av fossingarna jag vill skona)
 

Bifogat

  • IMG_2816.jpg
    IMG_2816.jpg
    257 KB · Visningar: 153
  • IMG_2814.jpg
    IMG_2814.jpg
    226.6 KB · Visningar: 163
  • IMG_2811.jpg
    IMG_2811.jpg
    232.3 KB · Visningar: 151
  • IMG_2808.jpg
    IMG_2808.jpg
    248 KB · Visningar: 124
  • IMG_2802.jpg
    IMG_2802.jpg
    249.7 KB · Visningar: 110
  • IMG_2800.jpg
    IMG_2800.jpg
    240.5 KB · Visningar: 122
  • IMG_2796.jpg
    IMG_2796.jpg
    223.8 KB · Visningar: 109
  • IMG_2795.jpg
    IMG_2795.jpg
    249.4 KB · Visningar: 111
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sen satte jag upp loggern och for ut och körde.
Positivt var att transen/startmotorn nu är tät, och nya 1,5 kg lättare startern orkar starta min motor lätt.
Men tyvärr är det samma AFR-obalans mellan burkarna. Nu ligger vakre burken magarare än denb främre upptill 5100 rpm, där skär kurvorna varann på ca AFR 13,5, och ovanför det varvtalet nagra den främre cylindern ur istället. :va

Så nu har jag två nya uppslag att prova. Innan jag monterade i de nya kammarna i vintras, så har ju ni som läst tråden sett att jag (för att bättra på ljuddämpningen) provade med större borrhål i perf.rören i samt med även med lös packning i dessa absorptionsdämpaare (jag har ju alltid förespråkat och praktiserat hård packning innan). Så nu ska jag prova hård packning igen, för att utesluta att jag inte byggt en opasslig helmholtzresonator (negativt motjuck). Det andra jag vill prova är att byta tändkablar, ty när jag bytte från sprut tillbaks till HSR48:an samt Dynetek-tändningen så bytte jag allt inkusive tändspole(för att utesluta både tänd- samt bränslefel) men behöll just kablarna mellan spole och stift, eftersom de var nya och av värsta sorten.
Fortsättning följer...
 

Bifogat

  • IMG_2824.jpg
    IMG_2824.jpg
    245.8 KB · Visningar: 125
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
vore skrattretande om det skulle vara packningen i ljuddämparen. håller tummarna för att du snart hittar problemet. Återstår väll inte mkt mer att testa nu?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Tändkablar är roligt bytte allting med tändning en gång kom 5mil sen så fick polarn komma med det gammla då var kabeln fram till fördelaren kajko ( på min 142:a). Det roliga är att innan dess så hade jag alltid en extra uppsättning liggandes men nu hade man skaffat fina grejer ( till det trimmade vrålåket...) då behövs ju inget extra.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
vore skrattretande om det skulle vara packningen i ljuddämparen. håller tummarna för att du snart hittar problemet. Återstår väll inte mkt mer att testa nu?

Ja det hade ju varit en härlig lösning. Men under gårdagens loggning så kunde jag konstatera att det inte var felet.
Tändkablar är roligt bytte allting med tändning en gång kom 5mil sen så fick polarn komma med det gammla då var kabeln fram till fördelaren kajko ( på min 142:a). Det roliga är att innan dess så hade jag alltid en extra uppsättning liggandes men nu hade man skaffat fina grejer ( till det trimmade vrålåket...) då behövs ju inget extra.
Ja tändkablar kan spöka en del, och eftersom jag ville vara helt säker så provade jag igår med ett annat set kablar. Men ingen skillnad tyvärr.


Det jag kan konstatera är att med hydrosolidlyftarna så har cylinderobalansen skiftat. Jag har dubbelkollat sondernas kablar, ty det första jag tänkte var att jag blandat ihop kanalerna. Men de satt ju rätt.

Så med hydrosolidlyftar monterade och fullgas så går nu den bakre cylindern oftast magrare upptill ca 5100, där AFRkurvorna möts, sen magrar det främre burken ur ovanför det.

Ikväll ska jag efterkolla ventilspelet, att inget ändrats så att tex ingen ventil har negativt spel, isf är det nog ngt säte som är på väg att logga ut. Om inget sånt fel kan konstateras så ska jag prova att sätta ventilspelet ngt över rekommendationerna. Mina segjärnscylindrar har ju mindre än hälften av värmeutvidgningen hos de gamla alucylindrarna. Kanhända gör detta att man inte ska ställa lyftarna på nollspel vid kall motor såsom lyftarspecen föreskriver. Kanhända springer värmeutvidgningen i avgasventilsskaftet ifrån temperaturutvidningen i cylindern/alutoppen. Låter helt osannolikt, men jag måste ju prova innan jag vet.

Försöker komma på ngn smart metod att lägga upp loggbilder från min LM2 men kommer inte på ngt.

En positiv sak är att jag nu för första gången på denna motor verkar ha en tät startmotor. Inget läckage av transolja trots att jag nu kört närmare 20 mil med den nya startmotorn och startkransen som syns i inläggen ovan.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det är såklart sorgligt att du inte hittar fram till "100% nöjd" men samtidigt bjuder dina rapporter så god underhållning och utbildning Jörgen.
Som poesi fast mycket, mycket bättre!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är såklart sorgligt att du inte hittar fram till "100% nöjd" men samtidigt bjuder dina rapporter så god underhållning och utbildning Jörgen.
Som poesi fast mycket, mycket bättre!

Tack. Känns mer som mycket mörk poesi för närvarande.:gnissla

printscreen ifrån loggprogramet fungerar väll?

Tack! Provade det och sedan in i paint. Bilden vart inte för stor för SH tack och lov.

Här nedan syns en loggning från igårkväll. Hann med 26 löpor med olika trottelpositioner. Bilden nedan är fullgas och med hydrosolidlyftarna, S&S600-kammen och HSR 48:an

Den lila kurvan är den främre cylindern, den svarta är den bakre burken.
Röd kurva är varvtalet.
 

Bifogat

  • 060511100S&S600hsr48hydrololids.jpg
    060511100S&S600hsr48hydrololids.jpg
    129 KB · Visningar: 228

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Vad sjutton är det som händer vid 8 kRPM där ena cylindern dippar samtidigt som den andra raketstiger?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad sjutton är det som händer vid 8 kRPM där ena cylindern dippar samtidigt som den andra raketstiger?

Ja det är detta som är så besynnerligt. Fast kurvorna switchar strax efter 5100 rpm. Jag har varvstopp på 7000.

Man skulle kunna tänka sig ett för stort huvudmunstycket, så att den främre burken går så fett att den börjar släcka ned stiftet över 5100 rpm (då kommer det ut mycket syre i avgaserna från de misslyckade tändningerna och kurvan går från fett till magert). Men då skulle det synas på AFR-kurvan, en cylinder som släcker ned stiften ger ofta våldsamma spikar på AFR-kurvan, dvs kurvan ser inte så här lugn ut.

Dessutom känner man när en eller båda cylindrarna börjar släcka ned stiften pga av för mycket bränsle: hojen rycker. Det gör inte min hoj, den drar jämt, vilket man kan se på varvtalskurvan också.

Mycket kuriöst fel som sagt... :va
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top