Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är du säker på att din 143hk-mätning var korrekt?

Tänk om du aldrig haft den höga effekten som du efterstävar :(

Fast det här har du väl redan tänkt på några gånger och kommit fram till att det måste ha varit sant...

Ja det var min första tanke i vintras när problemet uppstod, det var därför Proservice, som jag redogjorde för då, gick till botten med att felsöka bänken. Han laddade bla tillbaks till den programvaruversion som satt i bänken vid tiden för 143-hästarbänkningen halvåret innan. Proservice kontaktade även tillverkaren av dessa bänkar för att få edan på ev okänka uppdateringar. Han simulerade även samma väderförhållande som vi hade den sommardagen motorn gav 143 osv. Marginella skillnad. Sonderna kollades, vi har även jämfört med den körning jag gjorde i Supertwins bänk samma vecka som den gav 143 hk. Supertwins och Proservice bänk visar ganska lika (

I tillägg till detta så var ju även cylinderobalansen ngt som uppstod vid samma tillfälle som effekten sjönk till ca 126 hk.

Som du kanske kommer ihåg att jag skrev så trodde jag ju då att det var den specialslipade kammen som låg bakom effekttappet och cylinderobalansen. Jag bytte ju därför till den av mig oprövade RedShift615-kammen, men samma sak där, runt 126 hk och obalans, vilket jag fann märkligt eftersom den kammen brukar vara ett säkert kort i dessa motorer. Därefter bytte jag ju tillbaks till originalkammen, (som satt i när motorn gav 143 hk) och även då gav nu inte motorn mer än 125 hk och hade obalans som man inte kunde rätt till med sprutet trots att jag gav 13% mer till bakre cylindern (max vad man kan kompensera i programvaran.

Vid 143-hästarbänkningen låg cylindarna lika i AFr och som mest kompenserade jag bara 6% i rear cylinder trim vid vissa varvtal

Men men, det är delvis pga av såna här redogörelser som jag valt att inte skriva ngt under min felsökning, det blir för komplext för trådens läsare att komma ihåg allt som skett. Sen tillkommer nya läsare som kanske vill hjälpa till med att föreslå sånt jag redan testat för ett halvår sedan. Man får skriva saker om och om igen. Bättre att jag beskriver vad jag gör för stunden och rapporterar när jag hittat felet.

Nu är det alltså en extra koll av timingen samt koll och byte av lyftare på programmet.

Det är inte effektförlusten som är problemet, man kan ju faktiskt köra med 126 bakhjulshäst i en sportster, problemet är att det som regel inte är bra att ha AFR 11.5 på främre och 16.5 på bakre cylindern vid fullgas. I synnerhet inte för den bakre kolven. Så effektförlusten är mer ett symptom bland flera, på att ngt inte är 100 i motorn.

En positiv sak är iaf att järncylindrarna verkar funka perfekt, nästan enbart klart kondensvatten i catchtanken.

Så mtp skillnande mot de otäta alucylindrarna så ska ju motorn inte ge mindre effekt i samma bänk med samma originalkam idag. Jag tror det är ngt kam/ventilrelaterat som spökar.

Ingen plast har släppt i portarna, och komproven är ju bra.

Hittas ingen fel på tider och lyftare få jag plocka av topparna och se om ngn ventilfjäder har är mattats. Men vorde det lift off så skulle det först bara komma på höga varv, men den här cylinderobalansen etablerar sig redan från ca 3000 rpm.. och bara vid full trottel. Det talar emot fjädrarna. Dessutom har jag ju riktigt fina comp cams fjädrar som är uppsatta med över 200 lbs sätestryck, det ska klara betydligt värra kammar än de jag kör med.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
"Problemet" är bara att den gått bra med detta avgassystem sedan jag byggde det. Även med sonder i båda rören. Men jag har också varit inne på en liknande detalj, att det skulle kunna vara tungt strömningsmässigt förbi sonderna. Den främre sonden sitter ju strömningsmässigt i vad man skull kunna kalla ytterradie, även om det bara är en liten krökning. Så att det skulle kunna tänkas att det flödar sämre i den främre headerns när sonderna är monterade än det gör i den bakre.

Jag har därför för ngn månad sedan provat att logga med bara sond i den bakre headern samt sedan med bara sond i den främre headern. Och sedan jämfört fullgaskurvorna med hur det ser ut när jag har båda sonderna i. De visar då samma resultat. Så jag tror inte att sonderna sabbar flödet så mycket att de kan orsaka denna obalans.


Mja tänkte närmast på om den pulsar "förbi" bakre lamdan på fullgas. Inte att lamdorna stör flödet nämnvärt.
Därför prova att mäta längst bak på båda burkarna eftersom avgaset inte bara är grymt snyggt utan verkar ju dessutom funka bra åxå:tummenupp
Som sagt bara en chansning från min sida.:confused:

Men även om inte sonden ligger i ytterradien utan hypotetisk ligger i en högtryckszon med låg hastighet: hur skulle sonden kunna få mer syre pga av detta? Det är ju alldeles för långt uppströma för att kunna nås av backpulsande luft från ändröret. Det var därför jag satte uttagen för sonderrna där jag gjorde när jag byggde systemet.

Och motorn har ju loggat cylinderjämna värden på sonderna förut. :va
Men det är intressant att diskutera.

Längst bak på rören med sniffer är nog inte helt safe, eftersom jag har H-rör i början på megafonerna. Man ska nog sticka in ett kopparrör så man kommer en bit uppströms H-röret och in i krökarna. Men så har vi också mätt, hos supertwin förra sommaren, får samma värden som på sonderna.

nåväl, lurigt är det.

Själv tror jag som sagt att bakre cylinderna går bra AFR-mässigt, jag tror att det höga AFR värdet på bakre cylindern beror på syre i avgasröret som läcker ut från andra takter än förbränningstakten.

En motor med så här ålderdomlig design och förbränningsrum ska inte ta 16.5 i AFR tycker jag, det ska bara bli en fet insugssmäll av så mager blandning. Jag har svårt att tro att den kan klara att bränna så magra blandningar. I tillägg till detta är det även svårt att tro att man kan få så ojämt AFR i förbränningen nu när förgasaren sitter på. Det är ju samma gasare som försörjer båda cylindarna. Det är därför jag tror att syret måste komma ut i avgasröret från tex kompressionstakt eller överlappsfasen, inte att förbränningen är så mager. Alltså ett ventilmekaniskt fel. Det skulle även förklara effektförlusten. Effekten barlastas ned när det spills ut syrerik ingas som inte deltar i förbränningstakten.

Det är ju lätt att glömma bort att man inte mäter förbränningen med lambdasonderna, de sitter ju i avgasröret.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Men även om inte sonden ligger i ytterradien utan hypotetisk ligger i en högtryckszon med låg hastighet: hur skulle sonden kunna få mer syre pga av detta? Det är ju alldeles för långt uppströma för att kunna nås av backpulsande luft från ändröret. Det var därför jag satte uttagen för sonderrna där jag gjorde när jag byggde systemet.

Och motorn har ju loggat cylinderjämna värden på sonderna förut. :va
Men det är intressant att diskutera.

Längst bak på rören med sniffer är nog inte helt safe, eftersom jag har H-rör i början på megafonerna. Man ska nog sticka in ett kopparrör så man kommer en bit uppströms H-röret och in i krökarna. Men så har vi också mätt, hos supertwin förra sommaren, får samma värden som på sonderna.

nåväl, lurigt är det.

Själv tror jag som sagt att bakre cylinderna går bra AFR-mässigt, jag tror att det höga AFR värdet på bakre cylindern beror på syre i avgasröret som läcker ut från andra takter än förbränningstakten.

En motor med så här ålderdomlig design och förbränningsrum ska inte ta 16.5 i AFR tycker jag, det ska bara bli en fet insugssmäll av så mager blandning. Jag har svårt att tro att den kan klara att bränna så magra blandningar. I tillägg till detta är det även svårt att tro att man kan få så ojämt AFR i förbränningen nu när förgasaren sitter på. Det är ju samma gasare som försörjer båda cylindarna. Det är därför jag tror att syret måste komma ut i avgasröret från tex kompressionstakt eller överlappsfasen, inte att förbränningen är så mager. Alltså ett ventilmekaniskt fel. Det skulle även förklara effektförlusten. Effekten barlastas ned när det spills ut syrerik ingas som inte deltar i förbränningstakten.

Det är ju lätt att glömma bort att man inte mäter förbränningen med lambdasonderna, de sitter ju i avgasröret.

Jo du borde ju märkt på stiftet om den magrade så kraftigt. Lutar väl åt någon tryckare eller fjäder då som du är inne på.
Hydraul tryckare kan ju leva ett helt eget liv har jag märkt.:va
Är ju väldans nyfiken på vad den ger med dom nya kamarna :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ibland skulle det vara bra om en annan nörd kunde ta över felsökandet åt en.
Det är så lätt att fastna i samma cirklar och utesluta saker på fel grunder.
När felet sen visar sig, så inser man att symptomen pekade åt det hållet hela tiden, fast man var förblindad att se det.

Helt nya ögon, det skulle säkert göra gött.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Dum tanke kanske, men det kan väl aldrig vara en liten spricka i avgassystemet?
Jag vet att rostfria svetsade system brukar kunna spricka i svetsfogarna pga av vibrationer, särskilt om man slipat ner fogarna för att göra dom osynliga.
Det känns ju som att du verkligen uteslutit det mesta så det kan kanske vara lönt att granska alla svetsar på systemet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo du borde ju märkt på stiftet om den magrade så kraftigt. Lutar väl åt någon tryckare eller fjäder då som du är inne på.
Hydraul tryckare kan ju leva ett helt eget liv har jag märkt.:va
Är ju väldans nyfiken på vad den ger med dom nya kamarna :tummenupp

Ja det ska bli intressant att se om det kan vara en eller flera lyftare som ballat ur, mot detta talar ju dock att fenomenet är mer trottelläges- än varvtalsberoende.

Ibland skulle det vara bra om en annan nörd kunde ta över felsökandet åt en.
Det är så lätt att fastna i samma cirklar och utesluta saker på fel grunder.
När felet sen visar sig, så inser man att symptomen pekade åt det hållet hela tiden, fast man var förblindad att se det.

Helt nya ögon, det skulle säkert göra gött.

Ja precis, fast man försöker att vara självkritiskt, och inte utesluter sånt man tycker är orimligt, så är det ju lätt att man har felet mitt framför näsan. Nu har jag dock inte så mycket pengar att jag kan lämna bort hojen till ngn speedshop som får fria händer att jobba på bok och räkning. Det drar fort iväg över 100k. Jag betalar ju allt med mina skattade lönepengar.

Men däremot har jag ju förmånen att kunna rådfråga Tassen, Karling, Proservice-Erik, Supertwin-Jörgen mfl. Och de är ju inga duvungar i motorbyggeri. Så detta provskott med lyftarna kommer tex efter förslag från Tassen.

Dum tanke kanske, men det kan väl aldrig vara en liten spricka i avgassystemet?
Jag vet att rostfria svetsade system brukar kunna spricka i svetsfogarna pga av vibrationer, särskilt om man slipat ner fogarna för att göra dom osynliga.
Det känns ju som att du verkligen uteslutit det mesta så det kan kanske vara lönt att granska alla svetsar på systemet.

Ja det är en klok synpunkt, jag har demonterat och kollat mina avgasrör och deras svetsar (mina svetsfogar är oslipade, gillar inte slipade svetsar) minutiöst flera ggr sedan cylinderobalansfelet uppstod i vintras, även packningsytan mot topparna. Inga sprickor eller läckage tyvärr.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I måndags kom äntligen den nya startmotorn från Accumax i USA, så då då satte jag igång att mecka eftersom jag nu hade alla delar för att kunna göra koll/byte av lyftare, extra koll av kamtiming med gradskiva och klocka, leak downtest mm ....trodde jag.

När jag tappade ur oljan ur transkåpan satt det nålformade bitar på transens magnetplugg, brukar aldrig sitta spånor på ngn av de tre magnetpluggarna på denna motor. Eftersom längden på flisorna var ungefär som bredden på startkransens så hoppades jag att det var startdrevet på den gamla startmotorn som hade gått ner sig och börjat skala, den skulle ju ändå bytas nu. Men när jag tog bort transkåpan så var det (helt enl Murphys) startkransen på banditkopplingen. Så då vart det stopp i maskineriet igen. Ringde till Bandit Machineworks i Pennylvania och beställde ny startkrans samma kväll. Skickades i onsdags. De misstänkte direkt startmotorn (enklast för dem förvisso).

Eftersom startkransen är pressad på korgen samt sedan säkerhetssvetsad på fyra ställen så beställde jag även ett nytt kopplingskorgslager. Lika bra att byta lagret eftersom jag kommer att behöva slipa upp svetsarna och sedan pressa av den gamla och sedan pressa dit och svetsa fast den nya startkransen. Slipspån från kapskivor och svetströmmar är ju var och en för sig en god anledning till att byta lager sas.

På första bilden syns den nya startmotorn till vänster i svart. 3.7 kg mot tech-startern (konverterad toyota corolla-startmotor) till höger på 5.2 kg. 1.5 kilo lättare mao. Den nya startern är dessutom angiven till 1.5 kW, den befintliga är på 1.4 kW.
Så det känns bra. Iaf om den nya startern funkar utan att läcka ut transolja till skillnad från Tech-startern plus de två tidigare Spyke som även de läckt och rasat på denna motor. Eftersom den befintliga startmotorn nu dessutom verkar ha haft sönder startkransen på min tiotusenkronors banditkoppling så känns det nu väldigt angeläget att byta ut den.

När kuggtopparna skalar av sig härdskiktet såsom syns på bild två, så är det ofta för stort axelavstånd om kuggprofilerna är rätt. Så jag tror att axeln på tech-startern varit för vek för belastningen, så att den fjädrat undan några hundradelar av split-krafterna, då blir det högt tryck samt glidning mot kuggtopparna. Då släpper nålformade bitar med ungefär samma tjocklek som härddjupet.
 

Bifogat

  • IMG_2741.jpg
    IMG_2741.jpg
    218.5 KB · Visningar: 187
  • IMG_2740.jpg
    IMG_2740.jpg
    161 KB · Visningar: 218
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det här är ju fanimej sanslöst, jag tror helt ärligt att du i ett tidigare liv varit Jesus 13e lärjunge och dragit på dig guds heliga vrede genom att ha varit full och somnat under bergspredikan.

Finns liksom ingen naturlig förklaring till dessa mystiska haverier längre.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lider med dig Jörgen, du har det inte lätt du...:(
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Trist, men jag brukar ju relatera den här typen av mer extremt pill med mina år med imprezapulande...man får små ljusa stunder av glädje, men på det stora hela är det mest jäkelskap, rasade prylar och stora fakturor.

Jag lider med dig Jürgen. :(
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Trist, men jag brukar ju relatera den här typen av mer extremt pill med mina år med imprezapulande...man får små ljusa stunder av glädje, men på det stora hela är det mest jäkelskap, rasade prylar och stora fakturor.

Jag lider med dig Jürgen. :(

Fast så här ser det ju ofta ut på magnetpluggarna på valfri europeisk köpemotard. Och hade jag varit 18 så hade jag sannolikt varit för körkåt för att fixa det, startmotorn "funkar ju", ja faktiskt hojen också, som motorcykel betraktat. Det är väl mer att det är lite jobb om man ska ha ordning på allt. Motorcykeln tar ju ändå lite tid jämfört med träbåten, som också funkar bra ur ett funktionellt perspektiv.

Jag tror att om jag får ta över en del köpehojar på rosenhill så kommer jag få ihop en diger åtgärdslista innan den är "klar". Från osmorda kedjor med skurna länkar, olinjerade hjul, trycktvättsrostskadade sving- och hjullager med flera hundradelar i glapp, hjul och svingaxlar som inte sett fett på år. Dåligt timade kamaxlar, spretiga ventilspel, invändig rost i bränsletank, flera år gammal gaffelolja och bromsvätska osv. Det skulle ta lång tid innan jag kommit så långt att jag kunde övervaka och ta itu med AFR för resp cylinder.

Men jag håller med om att det inte blir lättare när man kör med eftermarknadsprylar från hotrod-/raceträsket. Mycket halvfabrikat och inte sällan mekaniska gränsyteproblem när delar som ska passa ihop ofta tillverkas hos olika konkurrenter.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det här är ju fanimej sanslöst, jag tror helt ärligt att du i ett tidigare liv varit Jesus 13e lärjunge och dragit på dig guds heliga vrede genom att ha varit full och somnat under bergspredikan.

Finns liksom ingen naturlig förklaring till dessa mystiska haverier längre.

Lider med dig Jörgen, du har det inte lätt du...:(

Men fördelar med motgångar är att det är sjukt skönt den dagen man hittar det sista felet och det plötsligt går som tåget. :rullandeu
Jag får iaf glädjas åt att segjärnscylindarna löst den förra segdragna pucken, nu är iaf motorn jäkligt tät över ringarna, mest kondensvatten i catch-tanken. Men visst, det är trist att det problemet istället avlöstes av AFR-obalansen. :3freak
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jörgen, jag måste säga att det är en inspiration att läsa dina inlägg - av flera anledningar. Dels för att du är så otroligt tekniskt duktig på det du gör, jag kan bara drömma om att ha sådana kunskaper. Ännu mer för att du har en sådan beundransvärd attityd till tekniska utmaningar, att kasta hylsnyckeln i frustration verkar inte finnas på kartan för dig. Men kanske mest för att du har en sådan respektfull attityd till både ung och gammal på forumet. Du verkar ta alla på allvar.

Andra har sagt det redan, men jag sällar mig till dem: keep up the good work, du är en riktig klippa:tummenupp
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Jörgen, jag måste säga att det är en inspiration att läsa dina inlägg - av flera anledningar. Dels för att du är så otroligt tekniskt duktig på det du gör, jag kan bara drömma om att ha sådana kunskaper. Ännu mer för att du har en sådan beundransvärd attityd till tekniska utmaningar, att kasta hylsnyckeln i frustration verkar inte finnas på kartan för dig. Men kanske mest för att du har en sådan respektfull attityd till både ung och gammal på forumet. Du verkar ta alla på allvar.

Andra har sagt det redan, men jag sällar mig till dem: keep up the good work, du är en riktig klippa:tummenupp

+1

Han är riktigt trevlig IRL också :tummenupp
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Jag tror att om jag får ta över en del köpehojar på rosenhill så kommer jag få ihop en diger åtgärdslista innan den är "klar". Från osmorda kedjor med skurna länkar, olinjerade hjul, trycktvättsrostskadade sving- och hjullager med flera hundradelar i glapp, hjul och svingaxlar som inte sett fett på år. Dåligt timade kamaxlar, spretiga ventilspel, invändig rost i bränsletank, flera år gammal gaffelolja och bromsvätska osv. Det skulle ta lång tid innan jag kommit så långt att jag kunde övervaka och ta itu med AFR för resp cylinder.

Det måste vara det ultimata hojköpet att få ta över en hoj du ägt och skruvat på (om det nu hade vart en motard eller sporthoj :tungan ) :tummenupp Aldrig sett motsvarighet till någon som är så noggrann som du. Minutiös precision in i minsta detalj, viktig som oviktig. Absolut den mest intressanta och läsvärda byggtråden på SH.com. Sluta aldrig utveckla sothoran (sprutludret), den här tråden behövs för att man ska få sin dagliga dos med tekniskt nörderi i sin allra bästa form :Bugar

Lycka till med att finna felet på AFR-kurvorna och effektbortfallet, och hoppas dom nya kammarna höjer effekten ytterligare mot den tidigare 143 hk bromsningen :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja precis, fast man försöker att vara självkritiskt, och inte utesluter sånt man tycker är orimligt, så är det ju lätt att man har felet mitt framför näsan. Nu har jag dock inte så mycket pengar att jag kan lämna bort hojen till ngn speedshop som får fria händer att jobba på bok och räkning. Det drar fort iväg över 100k. Jag betalar ju allt med mina skattade lönepengar.

Men däremot har jag ju förmånen att kunna rådfråga Tassen, Karling, Proservice-Erik, Supertwin-Jörgen mfl. Och de är ju inga duvungar i motorbyggeri. Så detta provskott med lyftarna kommer tex efter förslag från Tassen.
.

Jag menade mer om du kunde parkerat hojen hos tex ingvarB en månad eller så.
Nu är ju han inte harleyspecifik.
Men hos nån annan gubbe av grövre kaliber med intresse för problemlösning.
Rådfråga gurus i all ära men din hoj känns mer som om en guru skulle behöva sitta ner o fundera över ordentligt ett tag.
Och det förstår jag om det skulle skena iväg med 500-1000Kr i timmen:gnissla

Själv brukar jag praktisera bollplanks metoden. Jag åker hem till nån med skaplig koll o rådfrågar, då slänger jag ur mig ömsom riktiga teorier, halvdana teorier, rent trams o otroliga teorier.
Det skapar en uppsluppen stämmning där den rådfrågade vågar lägga fram teorier som kanske verkar lite dumma o långsökta.
Men det är ju dem jag vill åt för alla enklare mer uppenbara teorier har jag redan provat flera ggr innan jag söker hjälp utifrån.

Men det funkar nog bättre för mig som har mindre seriös framtoning. De flesta Irl tror nog att jag inte nån koll:D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu orkar jag inte läsa igenom tråden och kolla vad du har för tändning, men borde inte en "waste spark" tändning kunna knasa till en mätning?

DVS att den bakre cyllen får en gnista extra under avgastakten och därför förbränner lite extra så att avgaserna ser magra ut?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu orkar jag inte läsa igenom tråden och kolla vad du har för tändning, men borde inte en "waste spark" tändning kunna knasa till en mätning?

DVS att den bakre cyllen får en gnista extra under avgastakten och därför förbränner lite extra så att avgaserna ser magra ut?

Hej
Både sprutet samt förgasarens dynatek-tändning har singel spark.

Jag har en känsla av det är för lite motor. Det behövs mer CUI!

Har också en känsla av det, det är för trångt helt enkelt. Måste övertyga mig själv om att större är bättre.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top