Byggtråd: "Jörgens Sportster"

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Det var skjuts direkt till stationen efter att vi förtöjt, hade ingen slacktid alls.


Jag vägde hojen efter varmkörning igår, körklar med bensin vägde den då 214 kg. 115kg bak och 99kg fram. Lite tyngre än jag trodde. Hade hoppats på ca 210 kg.
Men jag får trösta mig med att jag själv kan träna bort iaf 5-7 kg. Rätt vinterlönnig för stunden.

Hade tänkt ut och ta årets premiärtur i helgen. Men det har varit trist väder här i sthlm, idag regn.
Men jag är glad åt regnet iaf, det spolar gatorna rena från salt och vintersmutsen som inte sopmaskinerna får upp. Synd bara att regnet inte kom på arbetstid.

Tack, ja lite synd att Shorai sålde slut. Det är ju en enorm marknad nu när miljoner européer plockar fram hojarna och upptäcker sina djupurladdade blybatterier. Men åas är det nog delvis detta som gjort att de sålt slut. Tror inte Shorai hade klart för sig vilken enorm marknad som stod för dörren, när man var först ut med LiFePo i ett fordonsanpassat hölje och med garanti... och till ett pris som ofta ligger lägre än iaf ett originalbatteri.

214kg är ju inte så illa pinkat med tanke på större motor (fast den kanske är lättare ändå?) och vätskor i. Original ligger väl på drygt 220kg torr?

Blir förhoppningsvis en liten premiärtur för mig imorgon. Skall bara sätta på framhjulet igen då den fått sig en tjockare slang. Har bara några km till ett stort skogsområde. Som liseberg, fast grus :)

Batteri är inte heller nåt problem. Jag har inget :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
214kg är ju inte så illa pinkat med tanke på större motor (fast den kanske är lättare ändå?) och vätskor i. Original ligger väl på drygt 220kg torr?

Blir förhoppningsvis en liten premiärtur för mig imorgon. Skall bara sätta på framhjulet igen då den fått sig en tjockare slang. Har bara några km till ett stort skogsområde. Som liseberg, fast grus :)

Batteri är inte heller nåt problem. Jag har inget :tummenupp

Ja 225kg torrvikt står det i mina papper.
S&S-motorn är ett riktigt städ, den väger ca 10kg mer än en original sportstermotor. Sedan axtellcylindrarna som adderar tot 3 kg.
S&S-motorn vägde med original S&S-cylindrar 87 kg torr, men då utan drevkåpa, förgasare/insprut och luftburk. Men vid den vägningen så hade jag ännu inte monterat den tyngre banditkopplingen, ej heller den tyngre Tech-startmotorn. Jag hade vid motorvägningen 2007 en Barnettkoppling plus Spyke-starter, av vilka ingen visade sig hålla. Så jag skulle gissa på att motorn komplett idag väger iaf 90-95 kg. Ramen väger 17.7 kg. Vägde den efter pulverlackningen 2007

Låter som en skön morgondag för dig! Håller tummarna att du får fint vårväder!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som vanligt mycket med träbåtsvårrustning den här månaden. I stormen i torsdags blåste dessutom dessutom båthuset sönder. Men fick hjälp att repararera av D1ce och Cyrén som ryckte ut. Tack och puh!

I lördagskväll tog jag ut hojen på årets premiärtur. Två veckor senare utrullning än förra våren, hojen har dock stått körklar över en vecka, men varje kväll jag haft tid att köra har det varit muggigt väder.

Hade LM2-loggern inkopplad under turen.
IMG_2618.jpg

Tur att jag körde efter mörkrets inbrott så man slapp bli sedd med loggerns kablagehärva silvertejpad på luftburken :gnissla. Nu verkar inte den bakre burken gå magert längre! Endera är det tillbakagången till S&S600-kammen, eller så har jag omedvetet lyckats få bort ngt skräp i sprutet under min felsökning. Eller så har jag blandat ihop kanalerna på loggern :D

Men men, hojen gick bra iaf, startmotorn är nu för första gången tät, så skönt. Verkar som att jag hittade felet.
Allt annat nyöversett verkar också funka bra. gaffeln, bakdämparna, hjullagren, svinglagren, nya drevkåpan/kedjeskyddet, nya shorai-batteriet osv.

Ringarna verkar lika täta som efter inkörningen i bänken, bara ngn cl vatten kom ut ur catch-tanken för vevhusventen, körde ca 3 mil.
(Det svarta i botten på ölburken är gammal svart färg)
IMG_2626.jpg


Så nu återstår att boka tid för bänkkörning för att se om ngn bättring skett. Ty nu är alltså hojen återställd till den kam och mapp den hade i juni, när den gav 142 hk/182 Nm.

Mattias var och gästspelade i garaget. Dekalade upp D1ce:s banjonne.
Mattias har talang kan jag säga, vart riktigt snyggt när det vart klart.

IMG_2621.jpg

Måste lära mig dekala banhojar. Titta bara vad man får ligga!

IMG_2624.jpg
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vågar man säga redan nu då att du löst den oförklarliga effektförlusten från förra bänkningen? Eller måste en ny bänkning visa det? :va

Hursomhelst, kul att det verkar fungera nu! :)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Grattis om du fått ordning på den, lagom till våren oxå.

Tycker du gott kan ha kvar kabelhärvan , ser sportigt ut.:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vågar man säga redan nu då att du löst den oförklarliga effektförlusten från förra bänkningen? Eller måste en ny bänkning visa det? :va

Hursomhelst, kul att det verkar fungera nu! :)

Tack, ja det syns ju nu iaf inga spår av att bakre cylindern går 2.0 AFR-enheter magrare än den främre såsom vid vinterns bänkningar. Nu kan man tvärtemot få den bakre cylinderna att gå fetare genom att ge den mer bränsle, så det ser ju positivt ut. Men jag måste som sagt till bänken för att veta hur det är med effekten.

Upptäckte även (tack vare loggern) att den går magert vid vanlig laglig körning. Så jag måste nog lägga lite bänktid på att finjustera det. I bänken har vi ju eftr portningen mest koncentrerat oss på säg 20% trottelöppning och upp. Men vid konstant laglig fart på landsväg och motorväg så är det ju mycket mindre trottelöppning än så. En sån här hoj gör ju 110km/h på under 10% trottelöppning. Låg på AFR kring 15-16 på 70-väg tex. Jag tror inte att det är reversion av luft, ty jag provade även med att köra med täta end caps och bara 1 par supertrapp-brickor per dämpare

Grattis om du fått ordning på den, lagom till våren oxå.

Tycker du gott kan ha kvar kabelhärvan , ser sportigt ut.:D

Ja den ser lite apterad ut, inte så bra att parkera på Drottningatan kanske :gnissla
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skall du försöka få den att gå riktigt med de andra kammarna, eller nöjer du dig med 140 +kusar?
Kan ju vara roligt att få veta varför den lämnar mindre effekt med hetare kammar, men inte om man måste bygga om både avgas och insug för att tjäna 10 hästar och förlora körbarhet.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tack, ja det syns ju nu iaf inga spår av att bakre cylindern går 2.0 AFR-enheter magrare än den främre såsom vid vinterns bänkningar. Nu kan man tvärtemot få den bakre cylinderna att gå fetare genom att ge den mer bränsle, så det ser ju positivt ut. Men jag måste som sagt till bänken för att veta hur det är med effekten.

Upptäckte även (tack vare loggern) att den går magert vid vanlig laglig körning. Så jag måste nog lägga lite bänktid på att finjustera det. I bänken har vi ju eftr portningen mest koncentrerat oss på säg 20% trottelöppning och upp. Men vid konstant laglig fart på landsväg och motorväg så är det ju mycket mindre trottelöppning än så. En sån här hoj gör ju 110km/h på under 10% trottelöppning. Låg på AFR kring 15-16 på 70-väg tex. Jag tror inte att det är reversion av luft, ty jag provade även med att köra med täta end caps och bara 1 par supertrapp-brickor per dämpare

Ja den ser lite apterad ut, inte så bra att parkera på Drottningatan kanske :gnissla

OK! Men ett steg i rätt riktigt i alla fall, det är ju alltid positivt. :tummenupp
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Låter som en skön morgondag för dig! Håller tummarna att du får fint vårväder!

Det dröjde ytterligare en vecka, men i söndags blev det premiär. Har en hemsk träningsverk efter en femtimmarstur i grus-liseberg :)

Hoppas att det löst sig till nästa bänkning nu. De täta cyllarna borde väl också göra sitt.
 

Bifogat

  • Årets första dopp.jpg
    Årets första dopp.jpg
    97.8 KB · Visningar: 220

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vem måste man ligga med för att få provköra hojen?














Nja lite väl uppenbart svar kanske. Hur många chailatte måste man bjuda på?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skall du försöka få den att gå riktigt med de andra kammarna, eller nöjer du dig med 140 +kusar?
Kan ju vara roligt att få veta varför den lämnar mindre effekt med hetare kammar, men inte om man måste bygga om både avgas och insug för att tjäna 10 hästar och förlora körbarhet.

Ska först försöka mappa till delastregistret själv mha loggern, för att spara bänktid. Sedan blir det iväg till bänken för att mappa/köra wot, och se om effekten nu är åter, samt om AFR-obalansen försvunnit.


Om det blir positivt svar på frågorna ovan vill jag nog ge mig på de andra kammarna igen, i synnerhet efter allt jobb jag lade ned på att mäta upp dem samt justera och svetsa om loberna på Redshift-kammen.
Skulle vara kul att testa dem.

OK! Men ett steg i rätt riktigt i alla fall, det är ju alltid positivt. :tummenupp

Tack! Ja nu kliar det i fingrarna att få börja mappa lite, så att jag får hojen körklar. Men måste jobba på träbåten också, sjösättning den 30:e, sen blir det mer tid för hojen igen. Men hoppas kunna göra lite på hojen innan dess.

Det dröjde ytterligare en vecka, men i söndags blev det premiär. Har en hemsk träningsverk efter en femtimmarstur i grus-liseberg :)

Hoppas att det löst sig till nästa bänkning nu. De täta cyllarna borde väl också göra sitt.
Tack! Vilken fräsig bild! Den var proffsig. Ser kul ut!

Vem måste man ligga med för att få provköra hojen?
Nja lite väl uppenbart svar kanske. Hur många chailatte måste man bjuda på?

:va Det där får jag googla på.

Om du är snygg så vore det kanske bäst vore om du låg med ngn ekonomitant på S&S :gnissla, så att jag får en dealer account. Skulle vara fräsigt att beställa ett SA-block (likadant som mitt) fast speca ännu högre höjd och bredd på cylinderfotsdäcket, så att man får plats med tex 4½" borr och längre stakar. 4½" borr och 4" slag (isf som nu 4" X 4") Det blir 127 kubiktum eller 2.1 liter. Vilken rajraj-sportster det skulle bli!! :rullandeu :ätapiller
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
:va Det där får jag googla på.

Om du är snygg så vore det kanske bäst vore om du låg med ngn ekonomitant på S&S :gnissla, så att jag får en dealer account. Skulle vara fräsigt att beställa ett SA-block (likadant som mitt) fast speca ännu högre höjd och bredd på cylinderfotsdäcket, så att man får plats med tex 4½" borr och längre stakar. 4½" borr och 4" slag (isf som nu 4" X 4") Det blir 127 kubiktum eller 2.1 liter. Vilken rajraj-sportster det skulle bli!!:banana

Jag skulle gissa att han syftar på chai som i te, och så med mjölk... Fast vad det är för fel på te med mjölk vetefarao, att döpa om det till chailatte är nog nåt sånt där stureplansdryckeskomplex skulle jag tro:hihi

Gör't!:yoparty :banana :Bugar
Vad är ett dealer account förresten, kan man inte beställa värstinggrejerna som privatperson?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skulle gissa att han syftar på chai som i te, och så med mjölk... Fast vad det är för fel på te med mjölk vetefarao, att döpa om det till chailatte är nog nåt sånt där stureplansdryckeskomplex skulle jag tro:hihi

Gör't!:yoparty :banana :Bugar
Vad är ett dealer account förresten, kan man inte beställa värstinggrejerna som privatperson?

Ok, verkar inte stabilt. Får se upp med Jonte helt klart :gnissla

Jo det kan man, det är bara det att det kostar en del, den här motorn har ju kostat en del bara den. Iofs tål dessa 1640-motorer mer effekt, se inlägg #4 i denna tråd tex. En landspeed-kille vid namn Aaron som jag chattat en del med. Han har en "likadan" motor, men "ngt" högre effekt.
http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=568646

Och jag behöver ju dessutom inte mer effekt. Men det vore bara bara så stört med säg 2.1 liter i en liten gatsportster. Dock blir det inte lika lätt att klara vanlig kontrollbesiktning då, även om de inte brukar kolla så noga efter trim på HD. Men eftersom man för att få plats med den ökade höjden på en sån sporstermotor måste man höja övre ramröret med iaf ½", så då börjar det mao synas på utsidan att det är ngt kuckelimuck med hojen. Så då är det risk att det blir SFRO och trassel.
Även om alla övriga motorfästen stämmer med originalramen.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ok, verkar inte stabilt. Får se upp med Jonte helt klart :gnissla

Jo det kan man, det är bara det att det kostar en del, den här motorn har ju kostat en del bara den. Iofs tål dessa 1640-motorer mer effekt, se inlägg #4 i denna tråd tex. En landspeed-kille vid namn Aaron som jag chattat en del med. Han har en "likadan" motor, men "ngt" högre effekt.
http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=568646

Och jag behöver ju dessutom inte mer effekt. Men det vore bara bara så stört med säg 2.1 liter i en liten gatsportster. Dock blir det inte lika lätt att klara vanlig kontrollbesiktning då, även om de inte brukar kolla så noga efter trim på HD. Men eftersom man för att få plats med den ökade höjden på en sån sporstermotor måste man höja övre ramröret med iaf ½", så då börjar det mao synas på utsidan att det är ngt kuckelimuck med hojen. Så då är det risk att det blir SFRO och trassel.
Även om alla övriga motorfästen stämmer med originalramen.

Agreed, mycket bättre att låta mig köpa provkörandet:D Jag kan köpa fler steam anchor beer till dig, istället för nå fjollmodedricka:tummenupp

Ah, I see.

Nej, din hoj är ju smått hysterisk (läs hur fet som helst) som det är:banana Men det hade varit bra tufft med 2.1 l motor i en liten sportster ja:D Vi är väl alla lite kubikbesatta?:gnissla :tungan
Men nej, knappast värt besväret då. Din hoj är ju redan bra mycket större än normen:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Agreed, mycket bättre att låta mig köpa provkörandet:D Jag kan köpa fler steam anchor beer till dig, istället för nå fjollmodedricka:tummenupp

Ah, I see.

Nej, din hoj är ju smått hysterisk (läs hur fet som helst) som det är:banana Men det hade varit bra tufft med 2.1 l motor i en liten sportster ja:D Vi är väl alla lite kubikbesatta?:gnissla :tungan
Men nej, knappast värt besväret då. Din hoj är ju redan bra mycket större än normen:yoparty

Bilden i inlägg #8 i samma tråd http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=568646 är en bild från en snubbe som har en sån här motor fast just med högre och bredare cylinderdäck. Man ser på linjalen på bilden att det med råge får plats med foder stora nog för 4½" borr. Sjuka grejer. Men som sagt, det är nog bäst att hålla fingrarna i styr istället. Eftersom det säkerligen måste sfro-reggas med en nybyggd ram. Och då är det ju ingen sportster egentligen. Det blir ju en "2011-årsmodell Karlsson" eller vad man nu väljer att döpa den till i papprena. Då kommer alla bara undra varför man byggde en så startsvår kort hoj till en så stor motor
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bilden i inlägg #8 i samma tråd http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=568646 är en bild från en snubbe som har en sån här motor fast just med högre och bredare cylinderdäck. Man ser på linjalen på bilden att det med råge får plats med foder stora nog för 4½" borr. Men som sagt, det är nog bäst att hålla fingrarna i styr istället. Eftersom det säkerligen måste sfro-reggas med en nybyggd ram. Och då är det ju ingen sportster egentligen. Det blir ju en "2011-årsmodell Karlsson" eller vad man nu väljer att döpa den till i papprena. Då kommer alla bara undra varför man byggde en så startsvår kort hoj till en så stor motor

Såg den ja, groteskt!:D
Jo, det har du nog rätt i. Även om det är ganska fett med stora motorer i små fordon:yoparty
http://www.youtube.com/watch?v=f2V7B7-gdRA
http://www.youtube.com/watch?v=TEKyu5xN6ik&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Xk8d-bMhViM&feature=related
:banana:Bugar:yoparty
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kanske verkar som en dålig bortförklaring men jag vet faktiskt inte vad en chailatte är. Jag är ju bondpöjk (snarare hippie bo på landet pojke). Jag försökte bara komma på något stockholmsk. Jag dricker ju bara äckligt starkt garagekaffe.

Om jag fixar ett bra pris hos jänkarna till dig får jag alltså provköra?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Såg den ja, groteskt!:D
Jo, det har du nog rätt i. Även om det är ganska fett med stora motorer i små fordon:yoparty

:banana:Bugar:yoparty

Ja den bilen är helt vansinnig, har kollat på filmerna många ggr. Man ska nog inte lägga toppluvan på passagerarsätet när den där är igång. Åas lär den nog bara hosta till på ngn burk av en toppluva. Sen är allt som vanligt igen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja den bilen är helt vansinnig, har kollat på filmerna många ggr. Inte värt att lägga toppluvan på passagerarsäten när den där är igång. Åas lär den noga bara hosta till på ngn burk av en toppluva. Sen är allt som vanligt igen.

Misstänkte att du sett den ja, motorporr på högsta nivå!
Haha, lär inte vara mycket kvar av toppluvan efter det nej:D
Jag som tyckte min chevamotor levde rövare, den där bilen lär ju kunna skaka sönder skelettet på vilken frisk och stark yngling som helst:D

Kanske verkar som en dålig bortförklaring men jag vet faktiskt inte vad en chailatte är. Jag är ju bondpöjk (snarare hippie bo på landet pojke). Jag försökte bara komma på något stockholmsk. Jag dricker ju bara äckligt starkt garagekaffe.

Om jag fixar ett bra pris hos jänkarna till dig får jag alltså provköra?

Jag tror dig, inte många lattefjollor som kör offroadpickis:yoparty Retas bara:krama
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kanske verkar som en dålig bortförklaring men jag vet faktiskt inte vad en chailatte är. Jag är ju bondpöjk (snarare hippie bo på landet pojke). Jag försökte bara komma på något stockholmsk. Jag dricker ju bara äckligt starkt garagekaffe.

Om jag fixar ett bra pris hos jänkarna till dig får jag alltså provköra?

Vet inte, förutom bromsbänksoperatörerna Supertwin och Proservice så är det bara Cyrén som fått provköra min hoj. Eftersom han saknar alla egenskaper som jag hade i den åldern, 6.40
http://www.youtube.com/watch?v=GU6ZsTfuFa4&feature=related

Du verkar lite halvvild, känns som det kan bli lite som när Roller fick testa webspy:s turbohoj. :gnissla
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top