Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ser ut som om det blir lättare att rengöra runt drevet nu.
Inte fel att kunna spola borst den värsta "slippastan" utan att demontera halva sykkelen.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Var tjöper du ditt tjack så du kan arbeta efter att ha uppdaterad byggtråden 3 på natten :näsblod.
Härligt att det efter att ha blivit så snyggt döljs av avgaset. Inget åt slumpen!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fint med saker som inte syns men snygg blev den:)
Ja lite nördigt .d
Ser ut som om det blir lättare att rengöra runt drevet nu.
Inte fel att kunna spola borst den värsta "slippastan" utan att demontera halva sykkelen.

Ja det tror jag också, får skaffa en passlig tandborste nästa gång det är dags att mocka vid drevkåpan


Blev kanonbra det där! :)

fint hantverk på stänkskyddet!

Tack.

Här är en bild på hur det såg ut tidigare.
 

Bifogat

  • IMG_1967.jpg
    IMG_1967.jpg
    253.3 KB · Visningar: 757

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Var tjöper du ditt tjack så du kan arbeta efter att ha uppdaterad byggtråden 3 på natten :näsblod.
Härligt att det efter att ha blivit så snyggt döljs av avgaset. Inget åt slumpen!

Tror det var SJ/Banverket denna gång. Var i Gbg för sjöprover med en båt. på väg hem hade ett tåg före vårt rivit ned en kontaktledning i vid Hallsberg. Så satt på tåget i 9 timmar.

En hamnbild från i onsdags. Fet tvåtaktare i vårsolen.
 

Bifogat

  • IMG_2579.jpg
    IMG_2579.jpg
    229.8 KB · Visningar: 166

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snyggt stänkskydd, imponerande fint hantverk!:tummenupp Nästan lite synd att det inte syns med krökarna på plats, men samtidigt väldigt coolt att lägga sådan möda även på osynliga saker. Tyder på att man bryr sig om resultatet och inte bara hafsar ihop något så fort som möjligt:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I veckan färdigställde jag även installationen av det nya Shorai-batteriet samt inpassning av den nya batterikåpan som jag beställde från Phil Little Racing i USA. Trevlig farbror. Sjukt billigt med 45$ för en handplastad kåpa. Fint hantverk var det också, perfekt gelcoat och ytjämnhet.

Så såg alltså hojen ut tidigare. Batteriet är alltså en del av exteriören på dessa sportsters. Detta funkar ju dock inte så bra utseendemässigt när man sätter dit ett Shorai-batteri som ju är betydligt mindre.
IMG_1966.jpg

IMG_2320.jpg

Innan jag pulverlackade ram mm 2007 så lättborrade jag även batterikåpan lite mer. Två av dessa hål visade sig nu passa perfekt för en rem från Clas O med vilken jag tänkt fästa det nya batteriet. Shorai-batteriet väger ju bara 960 gr. Så metallbeslag för att hålla fast batteriet är helt onödigt tungt nu, jämfört med det gamla 6.5-kilos blybatteriet.
IMG_2575.jpg

Här är två bilder på kåpan från Phil. Jag behövde inte trimma den mycket alls, nästan perfekt passform på allts från början. Ägnade lite tid åt att rikta om fästena i ramen för att få kåpan exakt parallell med hojens långskeppslinje.
IMG_2577.jpg

IMG_2578.jpg

Här är det nya batteriet monterat och inkopplat. Jag satte sedan även dit en gummihätta över ovansidan på batteriet för att skydda polerna från oavsiktlig kortslutning.
IMG_2582.jpg

Hittade även några gamla HD-dekaler som jag beställde hem från en kille i Kanada. De är i HD:s racefärger precis som min hoj. Passade perfekt på den nya sidokåpan, vars stora svart yta jag tyckte skulle se för död ut annars.
Satte även dit en U-list på insidan för att skydda kabelstammen och ramen om kåpan skulle vilja hångla med ngn av dessa.
IMG_2589.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så här såg det sedan ut när allt var klart. Det nya batteriet verkar tom dra runt den här motorn fortare i rumstemperatur än det gamla blybatteriet, som ändå är på 310 A i CCA samt 19 Ah :näsblod

Och nu är alltså hojen över 5.5 kg lättare. Den nya sidokåpan vägde tom mindre än gamla sidokåpan och batterilocket i plåt
 

Bifogat

  • IMG_2592.jpg
    IMG_2592.jpg
    241 KB · Visningar: 2,881
  • IMG_2602.jpg
    IMG_2602.jpg
    233.3 KB · Visningar: 3,216
  • IMG_2605.jpg
    IMG_2605.jpg
    250.9 KB · Visningar: 2,900

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jäklar så smutt det blev jämfört med monsterbatteriet tidigare. Tjusigt värre! :tummenupp

Öhlinarna verkar också ha hittat hem igen. När blir det körning igen? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jäklar så smutt det blev jämfört med monsterbatteriet tidigare. Tjusigt värre! :tummenupp

Öhlinarna verkar också ha hittat hem igen. När blir det körning igen? :)

Jepp! I början på förra veckan hände det grejer. Öhlinarna kom tillbaks från Kumlins, batterikåpan dök upp från Phil little mm mm.

Så i torsdags kunde jag sätta samman det sista på hojen och fylla i transmissions-...
IMG_2569.jpg

..och motorolja.

Provstartade henne på lyften ikväll. Startade direkt och gick perfekt.

Som fortsättning på felsökningen ska jag kolla det faktiska tändläget med nya tändinställningslampan med advance-funktion imorgon, innan jag tar ned henne från lyften. Så att jag ser att mappens tändläge stämmer med verkligheten. Det är ytterligare en sak jag vill bocka av i felsökningen

Sedan blir det provturer när väl gatorna torkar upp, har varit blött ett tag här i Sthlm. Kom snö igårkväll.

Kommer ha loggern samt bränsletryckmätaren uppkopplad under provturerna för att få mer underlag till felsökningen.

Laddade henne med mappen tillhörande dessa S&S600-kammar igår. Den mapp med vilken hon med S&S600-kammarna gav 142 rwhp 182Nm i somras med de otäta alucylindrarna. Vill gå tillbaks till denna status, så att jag kan utesluta de nya kammarna som orsak till AFR-cylinderobalansen och de förlorade 20 bakhjulshästarna.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jepp! I början på förra veckan hände det grejer. Öhlinarna kom tillbaks från Kumlins, batterikåpan dök upp från Phil little mm mm.

Så i torsdags kunde jag sätta samman det sista på hojen och fylla i transmissions-...
View attachment 332124

..och motorolja.

Provstartade henne på lyften ikväll. Startade direkt och gick perfekt.

Som fortsättning på felsökningen ska jag kolla det faktiska tändläget med nya tändinställningslampan med advance-funktion imorgon, innan jag tar ned henne från lyften. Så att jag ser att mappens tändläge stämmer med verkligheten. Det är ytterligare en sak jag vill bocka av i felsökningen

Sedan blir det provturer när väl gatorna torkar upp, har varit blött ett tag här i Sthlm. Kom snö igårkväll.

Kommer ha loggern samt bränsletryckmätaren uppkopplad under provturerna för att få mer underlag till felsökningen.

Laddade henne med mappen tillhörande dessa S&S600-kammar igår. Den mapp med vilken hon med S&S600-kammarna gav 142 rwhp 182Nm i somras med de otäta alucylindrarna. Vill gå tillbaks till denna status, så att jag kan utesluta de nya kammarna som orsak till AFR-cylinderobalansen och de förlorade 20 bakhjulshästarna.

Hmm, låter ju som man kanske blir ifrånåkt av ett sportsnöre snart:D....
Näeee, Det kan ju inte hända....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt stänkskydd, imponerande fint hantverk!:tummenupp Nästan lite synd att det inte syns med krökarna på plats, men samtidigt väldigt coolt att lägga sådan möda även på osynliga saker. Tyder på att man bryr sig om resultatet och inte bara hafsar ihop något så fort som möjligt:tummenupp

Tack!
Det är ju det som är så himla fint med en byggtråd, nu har massvis med människer sett det som inte syns! Trösterikt att veta innan man stänger in detaljen :D

Hmm, låter ju som man kanske blir ifrånåkt av ett sportsnöre snart:D....
Näeee, Det kan ju inte hända....
"Old Harleys never die... they just go faster" :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack!
Det är ju det som är så himla fint med en byggtråd, nu har massvis med människer sett det som inte syns! Trösterikt att veta innan man stänger in detaljen :D

Haha, exakt! Så får den i alla fall lite av den uppmärksamhet den förtjänar!:tummenupp

Nu är det sovadags, gonatt!:D
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.

Vafalls!? Utan att titta förbi på en kopp? :crash

Så här såg det sedan ut när allt var klart. Det nya batteriet verkar tom dra runt den här motorn fortare i rumstemperatur än det gamla blybatteriet, som ändå är på 310 A i CCA samt 19 Ah :näsblod

Och nu är alltså hojen över 5.5 kg lättare. Den nya sidokåpan vägde tom mindre än gamla sidokåpan och batterilocket i plåt

Lövli! :tummenupp

Har du nåt hum om hur mycket den bantat totalt?
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag lyckades tydligen missa att kolla in batteri-/kåpsuppdateringen (säkert på grund av allt mitt gäspande vid gällande tidpunkt):näsblod Riktigt fint blev det, grattis:tummenupp

Me too. Imorgen är det träbåtsvårrustning.

Natti

Lycka till med rustningen också!:)
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Riktigt skoj som vanligt att följa med i det här mer eller mindre osannolika bygget!

Det blev rent ut sagt asbra med batterikåpan! Synd att Shorai verkar slutsålt överallt. De missar ruggigt mycket försäljning på detta och låter konkurrenterna komma närmare.
Tur att man hann skaffa ett innan!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vafalls!? Utan att titta förbi på en kopp? :crash



Lövli! :tummenupp

Har du nåt hum om hur mycket den bantat totalt?

Det var skjuts direkt till stationen efter att vi förtöjt, hade ingen slacktid alls.


Jag vägde hojen efter varmkörning igår, körklar med bensin vägde den då 214 kg. 115kg bak och 99kg fram. Lite tyngre än jag trodde. Hade hoppats på ca 210 kg.
Men jag får trösta mig med att jag själv kan träna bort iaf 5-7 kg. Rätt vinterlönnig för stunden.

Hade tänkt ut och ta årets premiärtur i helgen. Men det har varit trist väder här i sthlm, idag regn.
Men jag är glad åt regnet iaf, det spolar gatorna rena från salt och vintersmutsen som inte sopmaskinerna får upp. Synd bara att regnet inte kom på arbetstid

Jag lyckades tydligen missa att kolla in batteri-/kåpsuppdateringen (säkert på grund av allt mitt gäspande vid gällande tidpunkt):näsblod Riktigt fint blev det, grattis:tummenupp



Lycka till med rustningen också!:)

tack!

Riktigt skoj som vanligt att följa med i det här mer eller mindre osannolika bygget!

Det blev rent ut sagt asbra med batterikåpan! Synd att Shorai verkar slutsålt överallt. De missar ruggigt mycket försäljning på detta och låter konkurrenterna komma närmare.
Tur att man hann skaffa ett innan!

Tack, ja lite synd att Shorai sålde slut. Det är ju en enorm marknad nu när miljoner européer plockar fram hojarna och upptäcker sina djupurladdade blybatterier. Men åas är det nog delvis detta som gjort att de sålt slut. Tror inte Shorai hade klart för sig vilken enorm marknad som stod för dörren, när man var först ut med LiFePo i ett fordonsanpassat hölje och med garanti... och till ett pris som ofta ligger lägre än iaf ett originalbatteri.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top