Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Djäklars, det måste ha varit rejäl medvind helt klart.
Vad är resinbyggmodell?

Ja, med sol i ryggen och allt det där.

Resin är ett samlingsnamn på en typ av plast som man använder sig av när man gör avgjutningar i små mängder / låga serier. Här är en staty av en figur som jag målade för en par år sedan.

DSC_0018-7.jpg


Bredvid står det en figur som är gjuten i vinylplast (mjukare och mer svårbearbetat).

DSC_0002-28.jpg


Kring 20cm hög och kostade strax under 2000kr vill jag minnas. :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
riktigt imponerande kunskaper du besitter Jörgen! En annan blir stolt över att trycka in "bolt on" kammar medan du bedriver raketforskning kring dina! :p

Tack.
Men få inte dåligt samvete bara, en sån här "blueprintning" av kammarna går ju bara att göra på kammar med pressade lober. Som tex RedShift/Zippers eller Black Widow cams tex. På mina andra kammar, Andrews och S&S, så är det bara att köpa läget.

Men det är ju ändå intressant att jag nu, tack vare mätningen, får veta hur deras timing egentligen är när de sitter i just min motor.

Sportsterkammarnas verkliga timing påverkas ju av vilken motorindivid de sitter i. Tex hur lyftarnas resp kammarnas centrum, förhåller sig till varandra.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, med sol i ryggen och allt det där.

Resin är ett samlingsnamn på en typ av plast som man använder sig av när man gör avgjutningar i små mängder / låga serier. Här är en staty av en figur som jag målade för en par år sedan.


Bredvid står det en figur som är gjuten i vinylplast (mjukare och mer svårbearbetat).



Kring 20cm hög och kostade strax under 2000kr vill jag minnas. :D


Ok, det hade jag aldrig kunnat gissa. Kände inte till den typen av modeller alls får jag erkänna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sedan sist så har jag svetsat loberna på de tre (av fyra) Redshift 615-kammarna som behövde timas om.
Kar läst på mycket om detta samt kollat med Tassen och Karling.
Rätt nervöst att svetsa så nära de härdade loberna. Man anlöper till blått en bit in på loben. Men iom att man bara svetsar på grundcirkelhalvan så antar jag att det är därför man klarar sig.
Jag använde enl rek 308 (rostfri) tigrod. Svårt att få till snygga fogar eftersom man måste arbeta snabbt så att man inte upphettar materialet för mycket. På bilderna har jag dock putsat bort anlöpningstonerna med scotchbrite. Svetsade varje lob i 2 omgångar med mellankylning med tryckluft.

Kollade även med nålfil på kanten av loben närmast svetsfogen ang härdningen. Den är fortfarande så hård att filen inte tar. Så jag antar att det är lugnt.

Men jag har obehagliga tankar på vad som händer om ngn av dessa svetsar skulle släppa/spricka. Så att loben förskjuts...:gnissla

Men enligt råden jag fått så gör just presspassningen av loberna på axlarna att svetsarna håller för mer än man tror. Det blir ju ingen fläkning, utan rent jämfördelat skjuv i hela svetsen, så jag antar att det är därför det håller. Förhoppningsvis...

Efter att jag svetsat kamloberna återmonterade jag dem i motorn och mätte upp dem för att förvissa mig om att inte timingen dragit sig åt ngt håll under svetsningen. Men mätningen visade att inget hänt under svetsningen, samma mätresultat. Skönt.


Sedan återmonterade jag original S&S600-kammarna i motorn och mätte upp dem.

De uppvisade liknande förskjutning som de andra kammarna.
De specade värdena för denna kam syns i excelbilden nedan.
Cyl 1
In: 22/54
Ex: 57/23

Cyl2
In: 17/60
Ex: 61/19

camsheetbild.jpg

Eftersom 600-kammarna ska få sitta kvar för nästa bänkning så monterade jag dem "skarpt" med assembly lube, loctite på kamkåpsskruvarna osv.

Efter mätningen fortsatte jag sedan att färdigställa motorn för bänkning, renblåste och återmonterade stötstänger och stötstångsrör. Ställde ventilspel, återmonterade kamtrigger, sensorplatta osv.

Väntar fortfarande på min customtillverkade vänster sidokåpa från Phil Little Racing, som ska dölja Shoraibatteriet, flögs från USA den 11e enl usps-trackingnr. Men sedan dess har ingen uppdatering skett, finns ej heller i Postens trackning.

Väntar även på mina Öhlinare från Kumlins, så att jag kan montera ihop bakändan på hojen.

Här är en gammal instruktion gällande kamlobssvetsning på XR750 som jag tröstar mig med i oron för mina svetsar.
http://enfieldracing.com/doc/INSTRUCTIONSCAMLOBESrev1.doc
De verkar svetsa mycket kortare ( likhet med Tassen). 3 st punktsvetsar med bara 3/16" längd (ca 4.7 mm). Men åas har jag ju tyngre och större ventiler, mer lyft samt säkerligen hårdare fjädrar. (200 lbs sätestryck) än i den "lilla" XR750-motorn
Här är S&S instruktion för ProStock-kammar. S&S svetsar utefter hela bascirkeln som jag gjort. På bilderna i deras instruktion ser man samma blåanlöpning som jag fick, känns ju betryggade.
http://www.sscycle.com/uploads/instructions/51-1162.pdf

Det är ju en balansgång: för mycket foglängd och värme så kan axeln slå sig för mycket och härdningen bli alltför påverkad i loben.
 

Bifogat

  • IMG_2482.jpg
    IMG_2482.jpg
    214.3 KB · Visningar: 265
  • IMG_2476.jpg
    IMG_2476.jpg
    247.4 KB · Visningar: 223
  • IMG_2496.jpg
    IMG_2496.jpg
    245.7 KB · Visningar: 409
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Väntar fortfarande på min customtillverkade vänster sidokåpa, som ska dölja Shoraibatteriet, flögs från USA den 11e enl usps-trackingnr. Men sedan dess har ingen uppdatering skett, finns ej heller i Postens trackning.

Beställde själv lite prylar från staterna nyligen, från sista amerikanska uppdateringen tog det väl någonstans 5-7 dagar för paketet att dyka upp i Sverige och nästa uppdatering att loggas i USPS system. Helt tyst under tiden. Så oroa sig inte, det kommer nog snart:)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Beställde själv lite prylar från staterna nyligen, från sista amerikanska uppdateringen tog det väl någonstans 5-7 dagar för paketet att dyka upp i Sverige och nästa uppdatering att loggas i USPS system. Helt tyst under tiden. Så oroa sig inte, det kommer nog snart:)

Fast du var rätt upprörd över att dina texas-tofflor inte hade kommit hem till dig sist vi sågs vill jag minnas. Trots lugnande mängder wirre höjde du allt rösten ett par gånger för att förbanna både posten, ups, pappersvändare och någonstans där i mellan säkerligen det ekonomiska läget i Vitryssland med:fyllisar
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fast du var rätt upprörd över att dina texas-tofflor inte hade kommit hem till dig sist vi sågs vill jag minnas. Trots lugnande mängder wirre höjde du allt rösten ett par gånger för att förbanna både posten, ups, pappersvändare och någonstans där i mellan säkerligen det ekonomiska läget i Vitryssland med:fyllisar

Jamen det var ju bara för att något mufflonfår "sade sig" ha försökt leverera paketet (vi var hemma hela den dagen, därav inom citattecken) och varken lämnat någon avi eller fört in paketets destination i databasen eller någonting... Så mitt paket satt på ett random postkontor, utan möjlighet för mig att spåra det, i över en vecka, helt i onödan. Det var jag lite småsur över:) När ska vi dricka nästa gång förresten?:va Du måste kolla in min nya 50"!:yoparty

Sorry för Ot-spam Jörgen...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jamen det var ju bara för att något mufflonfår "sade sig" ha försökt leverera paketet (vi var hemma hela den dagen, därav inom citattecken) och varken lämnat någon avi eller fört in paketets destination i databasen eller någonting... Så mitt paket satt på ett random postkontor, utan möjlighet för mig att spåra det, i över en vecka, helt i onödan. Det var jag lite småsur över:) När ska vi dricka nästa gång förresten?:va Du måste kolla in min nya 50"!:yoparty

Sorry för Ot-spam Jörgen...

Det är lugnt.

Ja jag tror att det är ngt likande här, eller att det fastnat i tullen.
Har ringt till Posten men ska ta ett nytt häv i veckan. USPS har annars gått väldigt fort iaf för mig. Rekordet var ju som sagt 4 dagar från USA till min dörr med USPS.
Nåväl, det har redan varit flera sidor med paketdiskussioner i tråden hittills. Det var inte meningen att fokus skulle hamna på det. Jag ville mest redovisa läget.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är lugnt.

Ja jag tror att det är ngt likande här, eller att det fastnat i tullen.
Har ringt till Posten men ska ta ett nytt häv i veckan. USPS har annars gått väldigt fort iaf för mig. Rekordet var ju som sagt 4 dagar från USA till min dörr med USPS.
Nåväl, det har redan varit flera sidor med paketdiskussioner i tråden hittills. Det var inte meningen att fokus skulle hamna på det. Jag ville mest redovisa läget.

min erfarenhet är att det förs in hyfsat fort i systemet om paketet ankommit i landet det ska till (och även när det kommit ut ur tullen), så om det inte står något om det så har det antingen inte kommit fram eller också har någon glömt föra in det... Förhoppningsvis är det bara en kortare fördröjning i frakten och paketet är på väg. Kollade precis mitt pakets trackinghistorik, åtta dagar tog det från att det lämnade USA till att det fördes in i systemet som "arrived at destination country". Någon dag senare var det "out of foreign customs" och "attempted delivery abroad" (och sen tyst i en vecka som sagt), så det går hyfsat fort när det väl är framme. Håller tummarna för att det ankommer snart:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var glad ni bor söder om det berömda Ånge i alla fall. Flaskhalsen för all post som ska till norra Sverige. Paket kan ligga där i en vecka och bara vänta... :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Småpysslat lite med hojen i väntan på mina bakdämpare och batterikåpan. Passat in och slutmonterat lite delar.

Nu ser högersidan ut så här. Sista bilden visar hur det såg ut tidigare.

Efter mycket letande har jag nu även hittat en snygg gummibälg som passade på ISR-pumpen. Äntligen! Pumpen har suttit utan bälg på den här hojen sedan den monterades på 90-talet, och jag har retat mig på det
ISR säljer inte bälgar till pumparna, men jag har alltid velat ha en, dels för att jag tycker det är snyggt, men framförallt för att skyddar från vägsprut och vatten in i cylindern.
 

Bifogat

  • IMG_2201.jpg
    IMG_2201.jpg
    243.5 KB · Visningar: 281
  • IMG_2501.jpg
    IMG_2501.jpg
    238.7 KB · Visningar: 278
  • IMG_2500.jpg
    IMG_2500.jpg
    247.5 KB · Visningar: 274
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tjusigt värre! :tummenupp

Sitter det någon form av stänkskydd runt det främre drevet? Kastar alltid lite skit där när kedjan vänder. Jag knäckte till en plåt på min nya drevkåpa som både agerar sprängskydd och stänkskydd.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
En helt annan fråga. Jag skall snart besiktat min sportster. Någon som vet om jag måste ha en extra reflex bak? Eller sitter det en i lampan?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En helt annan fråga. Jag skall snart besiktat min sportster. Någon som vet om jag måste ha en extra reflex bak? Eller sitter det en i lampan?

Kladda fast en på regskylten. Finns på Biltema för några kronor.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:tummenupp Ser cleant och rejsigt ut!!

Tack! Ja nu vart det lite mindre grötigt på ngt sätt. Den gamla originaldrevkåpan passade aldrig desigmässigt på min motor tycker jag. Eftersom min kamkåpa lutar framåt i akterkant, till skillnad mot HD:s som är rak.

Tjusigt värre! :tummenupp

Sitter det någon form av stänkskydd runt det främre drevet? Kastar alltid lite skit där när kedjan vänder. Jag knäckte till en plåt på min nya drevkåpa som både agerar sprängskydd och stänkskydd.

Jag övervägde att bygga en stänkplåt/case saver, men efter samtal med bla Tassen kring hur han brukar ha det på sin race-hojar så fick det beror. Han menar att det finns så mycket plats på sportster/xr750, att han aldrig varit med om att kedjan kilat fast sig.

Vad gällar kedjesprut så finns det inget hinder runt drevet nu, men åas kommer jag nu åt att göra rent, mha tex tandborste och fotogen, utan att som tidigare, ta bort drevkåpan.
Skitar det ned för mycket så får det bli att forma till en aluplåt och svetsa fast på främre och övre distansrören.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjusigt värre! :tummenupp

Sitter det någon form av stänkskydd runt det främre drevet? Kastar alltid lite skit där när kedjan vänder. Jag knäckte till en plåt på min nya drevkåpa som både agerar sprängskydd och stänkskydd.

Tog mig i kragen och svängde ihop ett stänkskydd i veckan.
utgick från en bit 90-graders bockad 3 mm:s aluplåt som jag hade i skrotlådan.

Mätte ut radien och sågade ut en kil sedan tigsvetsade jag ihop på in- och utsidan
IMG_2509.jpg
IMG_2515.jpg

Sedan fila utvändiga svetsen osynlig. Och börja banka till passformen..
Bestämde mig för att låta stänkskyddet följa lutningen på en av stagen i drevkåpan, för estetikens skull. Detta gör även att det stämmer bäst rent funktionellt, Brantare lutning funkar inte mtp bakkant på stänkskyddet, det hamnar för högt då.
IMG_2522.jpg
IMG_2530.jpg

..fick bland annat vika ned inre kanten för att inte oljeslangarna skulle kunna få skavsår
IMG_2532.jpg

Borrade och gängade för 3/16 UNC, för att få ytterligare en fästpunkt för stänkskyddet i drevkåpan. Till den andra fästpunkten använder jag ett ledigt 1/4" hål i drevkåpan.
IMG_2534.jpg

Sedan borrade jag och filade lite lätthål, vars lutning jag lät harmoniera med de övriga, horisontella, stagen i drevkåpan.
IMG_2536.jpg
IMG_2540.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bestämde mig sedan för en borstad yta på utsidan. Eftersom drevkåpan har det.
Efter lite filande samt sedan putsande med scotchbrite vart utsidan så här. Urtaget som jag drivit in i framkant på skyddet är för att få klarning till piedestalen (fästet) i blocket för den främre distansen till drevkåpan.
IMG_2548.jpg

Sedan var det bara att skruva fast skyddet i drevkåpan. Vänstra skruven är alltså den 3/16" UNC som jag borrade och gängade för i drevkåpan i förra inlägget. Den högra skruven är en 1/4" UNC Insex med nyloc eftersom jag här utnyttjade ett ledigt hål i kåpan.
IMG_2554.jpg

Här är allt monterat och klart. Här syns kanske bättre hur jag tänkte med linjerna. Lutningen å skyddet harmonierar med det lutande staget i drevkåpan, och lätthålen med de horisontella stagen
Bakkant på skyddet gav jag samma höjd som mitt egentillverkade kedjeskydd.
IMG_2555.jpg
IMG_2558.jpg

Sedan hängde jag dit mitt egentillverkade avgas.... och då syns just inget av varken den nya drevkåpan eller kedjeskyddet längre. :D
IMG_2607.jpg

Men det visste jag ju om från början, har ändå varit irriterad på den gamla fula drevkåpan. Så även om det förmodligen bara är jag som noterar det, så är det nu skönt att slippa se den gamla drevkåpan sticka fram sitt fula tryne under avgassystemet
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Fint med saker som inte syns men snygg blev den:)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top