Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Sjysst rulle. Hojen låter ju riktigt brutal!

Gott nytt år från mig (och Bosse (Busbo))!

(Paser hade inte ens provkört sin egen hoj innan Bosse var framme testade den :))
 

Bifogat

  • Bosse.jpg
    Bosse.jpg
    161 KB · Visningar: 340

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sjysst rulle. Hojen låter ju riktigt brutal!

Gott nytt år från mig (och Bosse (Busbo))!

(Paser hade inte ens provkört sin egen hoj innan Bosse var framme testade den :))

Tack!
Haha! BusBo förnekar sig inte :rofl
Gott nytt år och fortsättning på er med!
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Erik nervös, näe det är han inte.
Kool att luften funkar, jag hjälpte erik att få allt klart, skoj att se att det funkar som tänkt i kall väderlek.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Om du vill kan jag klippa ihop något om Cyren inte har tid.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Erik nervös, näe det är han inte.
Kool att luften funkar, jag hjälpte erik att få allt klart, skoj att se att det funkar som tänkt i kall väderlek.

Nej det tror inte jag heller att han är :D
Ja era VVS-installationer verkar funka perfekt, schuntventilen reglerar lufttempen snabbt och bra. Erik förevisade installationen. Vedeldat underverk!

Om du vill kan jag klippa ihop något om Cyren inte har tid.

Tack! Det ska jag lägga på minnet. :krama

Härligt med senaste hoj/bänk filmen !
Alltid kul och se tråden/hojen utvecklas och uppdateras.


Keep up :)

Tack det var roligt att höra. Jag har fått en preliminär bänktid nästa vecka, så bara jag kan ta ledigt från jobbet och det löser sig med skåpbil så har vi förhoppningsvis svaret på vad min motor tycker om RedShift 615-kammarna då. Själv tycker jag att dessa kammar borde ge mer på topp än 600-kammen, annars är det ngt fel ngnstans:
Mer lyft, 11 graders mer insugsduration, 4 graders mer avgasduration samt 13 grader mer overlap och lite mindre lobe separation än S&S600-kammen ska bara ge mer top end i en sån här motor tycker jag.

Som du säkert håller med om så är ju effektutmaningen med såna här lite större sportster/HD-motorerna att få anständig fyllnadsgrad på höga varvtal. Här brukar ju just ett tillräckligt stort överlap ihop med ett bra avstämt avgassystem vara just det som krävs för att inte större sportster/HD-motorer ska tappa trycket på höga varv. Så iom skiftet från S&S600 till RS615 ska det bara bli mer tryck från 5000 rpm och upp i min värld. Mitt avgassystem är ju riktigt bra.

Det enda jag är orolig för är att åka på den klassiska backpulsen vid 3000-3500 rpm, iom det ökade överlappet på RS615 så gör man sig ju mer sårbar för ev backpuls. Eller att jag tappar för mycket låg och mellanregister pga av att RS615 stänger insug ngt senare än S&S600 vilket ger lite lägre komp. Men eftersom det bara rör sig om 3 grader senare insugstängning hos RS615 så är jag inte så orolig för det, ökar fyllnadsgraden så kan säkert det verkliga dynamiska kompressionsförhållandet bli högre iaf när megafonerna kickar in, i synnerhet som RS615 är ngt aggressivare på insug än på avgas, vilket jag gillar.




attachment.php
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag hyllar vidare. Tack för att man får lära sig lite (nåja) teori här i tråden. Det är väldigt kul vid de tillfällen då något är begripligt.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Är du beredd att offra lite tryck på låg och mellan för att få mer på höga?

Kan du berätta lite om den så omtalade backpulsen? Var kommer den ifrån och vad händer?

Underbart projekt som aldrig stannar :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag hyllar vidare. Tack för att man får lära sig lite (nåja) teori här i tråden. Det är väldigt kul vid de tillfällen då något är begripligt.

Tack, vi måste ju hjälpas åt att iaf hålla några motorcykeltrådar vid liv här på SH. Så inte OT-medlemmarna tar över sighten helt :D

Är du beredd att offra lite tryck på låg och mellan för att få mer på höga?

Kan du berätta lite om den så omtalade backpulsen? Var kommer den ifrån och vad händer?

Underbart projekt som aldrig stannar :tummenupp

Tack!

Kolla in mitt svar i denna tråd på Harleyportalen, inlägg #10
http://www.theland.se/webbplatshant...itle=Dip+i+effektkurvan&Forum_Title=Sportster
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det förresten ngn som känner till var man kan köpa en liten smidig induktionsklämma? Har bara hittat biltemas, men inte sett hur liten och kvalitativ den är irl. Den den innovate-klämma jag köpte till LM-2:an funkar, men den ser ut som ngt sorts handträningsredskap för sjukgymnastik.Sjukt stor, får inte riktigt plats vid tändspolen med tanken monterad. Dessutom har klämman en så imposant segelarea att den riskerar att slita loss hela tändkabeln vid landsvägskörning. :gnissla

41dfhWCVAfL.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det förresten ngn som känner till var man kan köpa en liten smidig induktionsklämma? Har bara hittat biltemas, men inte sett hur liten och kvalitativ den är irl. Den den innovate-klämma jag köpte till LM-2:an funkar, men den ser ut som ngt sorts handträningsredskap för sjukgymnastik.Sjukt stor, får inte riktigt plats vid tändspolen med tanken monterad. Dessutom har klämman en så imposant segelarea att den riskerar att slita loss hela tändkabeln vid landsvägskörning. :gnissla

41dfhWCVAfL.jpg
Elfa kanske? De har i alla fall vääääldigt mycket elektronik/kontakter/mätredskap och så vidare...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kolla med Elfa är mitt tips, de har vääääldigt mycket elektronik/kontakter/mätredskap och så vidare...

Tack, där började jakten, har lagt två timmar i deras webkalatog men har inte hittat ngn induktionsklämma alls tyvärr. Även sökt på Ebay.de och Ebay.global:gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack, där började jakten, har lagt två timmar i deras webkalatog men har inte hittat ngn induktionsklämma alls tyvärr. Även sökt på Ebay.de och Ebay.global:gnissla

Testa att ringa dem imorgon istället, upplever att deras katalog är krånglig som fan men att de ofta har kunnig personal som förstår och kan leta fram det du vill ha om du bara förklarar vad det är för något.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Testa att ringa dem imorgon istället, upplever att deras katalog är krånglig som fan men att de ofta har kunnig personal som förstår och kan leta fram det du vill ha om du bara förklarar vad det är för något.

Ja det har du rätt i. Ska prova att ringa en vardag.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja det har du rätt i. Ska prova att ringa en vardag.

Gör så:)

Har letat runt lite på bland annat Ebay men hittar ingenting... Du skulle inte kunna förklara ungefär vad det är för en pryl och vad den heter på utrikiska?:D Känner att jag inte riktigt vet vad jag letar efter vilket brukar försvåra letandet då man inte vet när man funnit föremålet... Hittills har jag mest försökt begränsa mina sökningar till olika kategorier och sen jämfört bilder:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gör så:)

Har letat runt lite på bland annat Ebay men hittar ingenting... Du skulle inte kunna förklara ungefär vad det är för en pryl och vad den heter på utrikiska?:D Känner att jag inte riktigt vet vad jag letar efter vilket brukar försvåra letandet då man inte vet när man funnit föremålet... Hittills har jag mest försökt begränsa mina sökningar till olika kategorier och sen jämfört bilder:D

Induction clamp, Induktionszange, Induktionsklemme, Induktion-klemme osv.

Finns en del tändinställningslampor med smidiga klämmor på Ebay, man kan ju köpa en sån och hiva strobolampan.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Induction clamp, Induktionszange, Induktionsklemme, Induktion-klemme osv.

Finns en del tändinställningslampor med smidiga klämmor på Ebay, man kan ju köpa en sån och hiva strobolampan.

Aha, så det är i stort sett en tändinställningslampa utan lampan? För såna var betydligt lättare att hitta... Blir det mycket dyrare att göra så tro?

Förresten, hittade den här sidan:
http://www.hemomatik.se/

Där kanske du kan hitta något?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha, så det är i stort sett en tändinställningslampa utan lampan? För såna var betydligt lättare att hitta... Blir det mycket dyrare att göra så tro?

Förresten, hittade den här sidan:
http://www.hemomatik.se/

Där kanske du kan hitta något?

De hade inget, bara induktiva ringgivare, men såna har Elfa också. De är inte öppningsbara som en klämma.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top