MC - Tåg Autozug.de

Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
Jag har bokat plats på biltåget från Hamburg till Avignon i Juni, är det någon som har erfarenhet av detta färdmedel? Jag vill slippa autobahn och använda tiden till att köra i Provence.
 

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
En briljant idé:tummenupp Vi åkte Hamburg-Narbonne i somras när vi skulle till Catalunya, det går förvisso i mjölktågsfart, men det är vackra vyer och hyfsat bekvämt (säkert bekvämare ju dyrare biljett man köper)
Det kan vara lite bängligt att hitta till tågstationen om man bara har karta, men med GPS går det utmärkt.
Ifrågasätt inte hjälmtvånget när du kör ombord, det ÄR lågt i tak. Personalen surrar hojen, men det kan vara en god idé att kolla vart dom hänger "stropparna" på hojen innan dom spänner fast.

lycka till och ha en trevlig resa :hej
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har bokat plats på biltåget från Hamburg till Avignon i Juni, är det någon som har erfarenhet av detta färdmedel? Jag vill slippa autobahn och använda tiden till att köra i Provence.

Har inte testat det själv, men känner folk som gjort det. Det skall tydligen fungera hur smidigt osm helst. Inte så dyrt heller om jag förstått det rätt.
 

Filad 999S

/ Stefan
Gick med
22 Jan 2006
Ort
Mölndal / Göteborg
Hoj
1098S Xeroxreplica & Multistrada 1200S öhlinelektronikmodellen
:öl :öl
Jag har bokat plats på biltåget från Hamburg till Avignon i Juni, är det någon som har erfarenhet av detta färdmedel? Jag vill slippa autobahn och använda tiden till att köra i Provence.

Ja va ska man säga? Du gör helt rätt:tummenupp

Har förut tyckt att det är manligt att köra hela vägen på egen hand. Ducceägare du vet..:arsele

Jämfört med att köra hela vägen ner till södra tyskland första dagen från Gbg. Det tog mej hela dagen från 08.00 till hotellet i Munich 156 mil senare kl 21.30. Väldigt mycke kaffe, ensam med wurst und kartoffelsallat. Och kaffe. Senast gången var 2003

Jag och några kamrater brukar numera åka med dessa bil&mctåg ner till Munchen från endera Berlin eller Hamburg. Hamburg/altona är helt suveränt, kom i tid & parkera busan/duccen bland resväskorna på perrongen. Gå ut samma väg (i sällskap med nån annan resenär) som du körde in och ta en bier :tungan på den välrökta puben/restaurant som ligger på andra sidan gatan.
killarna som spänner fast din hoj är skitduktiga på det dom ska. Ta bara med det bagage du behöver in i kupén. Resten kan du lämna kvar relativt safe.

Lycka till i sommar
// Stefan
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Åkte Hamburg-Munchen tor i somras, och det funkade utmärkt, nattåg. Skönt att slippa bomba motorväg genom tyskland när tiden för semester var lite begränsad. Roligare att tillbringa den tiden på alpvägar i dolomiterna!

Har för mig kalaset kostade 3000-3500 sek.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag har åkt Hamburg-Narbonne och Verona-Hamburg. Kan bara rekommendera det. Ska göra det igen så fort kidsen lärt sig hantera en mikrovågsugn...
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Har själv åkt precis den sträckan. Tar ca 16h om jag inte minns helt fel.
Skulle råda dig att vara ute i god tid. Stationen i Hamburg, är inte det lättaste stället o hitta. Ligger mitt inne vid ett torg. Tyckte det var ganska dåligt skyltat m.m.

När jag skulle lasta hojen, så höll tyskarna på o laga vägen. SÅ vi fick åka genom ett köpcenter :) Snacka om att det mullra gött mellan väggar o glas :yoparty

Här är några bilder. Kände mig som en katt bland hermeliner :)
 

Bifogat

  • Resize of IMG_0847.JPG
    Resize of IMG_0847.JPG
    92.9 KB · Visningar: 546
  • Resize of IMG_0849.JPG
    Resize of IMG_0849.JPG
    92.6 KB · Visningar: 1,409
  • rezi_IMG_0850.JPG
    rezi_IMG_0850.JPG
    91.2 KB · Visningar: 551

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Här är några bilder. Kände mig som en katt bland hermeliner :)
Är det inte precis tvärtom? Att du var hermelinen bland katterna? Osäker iofs. men det där är väl ett uttryck som stammar ifrån pälstillverkning av hermeliner och där det kunde stryka med en kattpäls (sämre ansett) ibland och var då ett billigt fusk?

916/996/998 :yoparty
 

aJonator

Återfall, köpt en hoj igen...igen
Gick med
15 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2023 Panigale V2
Autozug

Klockrent med autozug. Har bokat resa Hamburg-München den 10/6 för vidare resa mot arabba IT. Slipper man transporten på autobahn och tåget går ju på natten så man får ju mer åktid än att plöja autobahn å va dödstrött när man väl är nere i bergen. :tummenupp för autozug.

Sen brukar man kunna stöta på umcc folk som bjuder på wiskey med :fyllisar
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Måsta man boka så jävla tidigt? Fan jag vill bara dra ner o hoppa ett tåg...?!
Det är ganska populärt och det går få tåg. Incheckning tidigt och relativt lång lastning. Det är inte som att missa blå linjen ut till Kista precis.
 

peoni887

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
Ducati 1098
Strålande, gjorde det i september och det var verkligen smidigt.

Dessutom sa de att de ville att vi skulle behålla "fästbanden" de sätter på hojen till nästa gång man kommer ner. Kanon att använda om man vill surra på kärra.

/P
 

The Saint

Yey!
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
FLHRI
Verkar ju helt strålande d här. Men ska man boka redan nu inför sommaren? Blir inte riktigt klok på biljet typen heller, vad innebär de två billigaste biljettyperna, är det sittplatser? Tänkte testa narbonne tåget i juli.
 
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
Verkar ju helt strålande d här. Men ska man boka redan nu inför sommaren? Blir inte riktigt klok på biljet typen heller, vad innebär de två billigaste biljettyperna, är det sittplatser? Tänkte testa narbonne tåget i juli.
Du bör nog boka så snart som möjligt, det kan vara väntetid som i mitt fall. Du kan maila till dom och fråga om biljettyperna, de är bra på att svara snabbt. Själv bokade jag egen sovkabin, dyrt, men jag kör ensam och vill vara utvilad när jag skall ut i den franska trafiken.
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Du bör nog boka så snart som möjligt, det kan vara väntetid som i mitt fall. Du kan maila till dom och fråga om biljettyperna, de är bra på att svara snabbt. Själv bokade jag egen sovkabin, dyrt, men jag kör ensam och vill vara utvilad när jag skall ut i den franska trafiken.

Hur va resan?
Vad blev ca kostnades för trippen?
har du några tips och måsten på resan?

funderar på att göra liknande nästa år.
:)
 
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
Det blev ett sent svar, ursäkta mig. Resan var kanon i alla avseenden, läs min reseskildring på: www.mhf.se/mhf-mc

Allt klaffade perfekt, resan var behaglig, tåget höll tiden i stort sett. Inget snabbtåg precis utan ett sakta lunk. God ordning och reda på lastning och lossning och inga defekter på hojarna ombord. Jag bokade egen kupé vilket blir lite dyrare förstås. Hela resan (biljetten) tur och retur med avbokningsskydd kostade strax under 10-tusen. Jag gör gärna om detta, det sparar styrkraft till målet i stället för transporten. Autobahn är pest, även med bil.
 

RAT1

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Småland
Hoj
S3SE -09, S3 -06
Verkar ju helt strålande d här. Men ska man boka redan nu inför sommaren? Blir inte riktigt klok på biljet typen heller, vad innebär de två billigaste biljettyperna, är det sittplatser? Tänkte testa narbonne tåget i juli.

Som så ofta finns det fler biljetter/möjligheter ju tidigare man bokar. Undvik augusti då hela kontinenten semestrar samtidigt. På vissa linjer, t.ex. Hamburg-Munchen finns det massor av avgånger och därmed mer att välja på. Det jag vet om biljettyper:
Seating car - vanlig sittvagn, avrådes bestämt ifrån om man ska vara pigg i sadeln dagen efter.
Couchette car - liggvagn precis som här hemma, bäddas om från sittplatser till liggplatser inför natten. Det finns toaletter och "tvättkrypin" i varje vagn. Delas mellan upp till fem personer, om man inte bokar en själv, vilket ju är dyrare.
Sleeper car - sovvagn, bekvämt men dyrare och man kan välja till dusch!

Autozug är klart bästa sättet att passera Tyskland nuförtiden. Har åkt ett tiotal gånger utan problem och kommer fortsätta med det:tummenupp
 

RoffeN

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Enköping
Hoj
-08 Yamaha Fjr 1300
Kan bara hålla med AutoZug är perfekt Utvilad framme, bara att lasta av och åka. Jag och frun åker Hamburg-Bozen den 11/5 och hem från Narbonne i slutet på maj. Längtar.

För er som har Garmin GPS har jag Waypoints för de flesta stationerna. Det gör det hela mycket lättare. Skicka mig ett mail så får ni dem i retur. För jag kan väl inte lägga in dem här på forumet som fil?

Lastning på tåg? Kolla länken! http://resmark.se/bmw/autozug.pdf
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top