Köpenhamn-Tallinn

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag och tjejen funderar på att ta vägen förbi Estland efter Roskilde. Jag har kikat lite i kartboken och en rimlig rutt verkar vara Köpenhamn-Hamburg-Berlin-Szczecin-Gdansk-Riga-Tallinn. Det borde bli en sträcka på ungefär 230 mil + diverse avstickare.

Finns här någon som har gjort någon liknande resa? Tips på vägar mottages tacksamt. Liksom platser man inte får missa samt allmänna tips och råd. Tips om länkar till reseberättselser från det aktuella området är också välkommet.

Om resan blir av så kommer det bli min första långresa. Så allmäna tips till en gröngöling är också välkommna.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kolla på advrider.com. Där finns allt :)

Om du har en GPS, kolla även efter småvägar i ditt kartprogram (Mapsource tex). Google Earth är också ett utmärkt verktyg för att hitta POI's.

Jag kommer göra ungefär samma tripp i sommar (Tallinn-baltiska staterna-Prag och sen vidare söderut).

När drar ni?



Jag och tjejen funderar på att ta vägen förbi Estland efter Roskilde. Jag har kikat lite i kartboken och en rimlig rutt verkar vara Köpenhamn-Hamburg-Berlin-Szczecin-Gdansk-Riga-Tallinn. Det borde bli en sträcka på ungefär 230 mil + diverse avstickare.

Finns här någon som har gjort någon liknande resa? Tips på vägar mottages tacksamt. Liksom platser man inte får missa samt allmänna tips och råd. Tips om länkar till reseberättselser från det aktuella området är också välkommet.

Om resan blir av så kommer det bli min första långresa. Så allmäna tips till en gröngöling är också välkommna.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Kolla på advrider.com. Där finns allt :)

Om du har en GPS, kolla även efter småvägar i ditt kartprogram (Mapsource tex). Google Earth är också ett utmärkt verktyg för att hitta POI's.

Jag kommer göra ungefär samma tripp i sommar (Tallinn-baltiska staterna-Prag och sen vidare söderut).

När drar ni?

Jag har inte GPS, lägger pengarna på annat. Så jävla svårt kan det inte va att hitta om man har karta och kompass. Vad är POI? Gissar på "Point Of Interest".

Vi kommer spedera en vecka i Roskilde först. Så vi drar första veckan i juli. Om det nu blir av, mycket kan hända på fyra månader. Men det vore ju jävligt nice med lite touring i sommar...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ok. GPS kan man klara sig utan, men allt blir så oändligt mycket enklare med det. Bara den saken att man slipper stanna i varannan korsning för att läsa kartan när man kör småvägar är ju grymt.

Men som sagt, kolla advrider.com. Där hittar du garanterat vad du söker.

Jag har inte GPS, lägger pengarna på annat. Så jävla svårt kan det inte va att hitta om man har karta och kompass. Vad är POI? Gissar på "Point Of Interest".

Vi kommer spedera en vecka i Roskilde först. Så vi drar första veckan i juli. Om det nu blir av, mycket kan hända på fyra månader. Men det vore ju jävligt nice med lite touring i sommar...
 

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Har kört rätt mycket hoj i Tallinn och Estland i allmänt, se upp på vägarna, folk kör som tokar, vägarna är i uruselt skick (det kan finnas gigantiska hål mitt i vägen), och det finns ingen logik bakom vägplaneringen. Min allra första olycka hände i Tallinn (den andra för den delen också, och det är de enda gångerna jag varit del av en olycka).

Var extra försiktig vid järnvägsövergångar, spåren sticker upp 1dm från vägen och ligger ofta så att du börjar spåra med framhjulet om du inte noga planerar i vilken vinkel som är bäst att åka över i.

Om du fortafarande är sugen efter denna skräckhistoria så lycka till! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top