Första testet med Hjälmkameran

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
XT 600 -89
Här kommer en liten film ifrån dagens tester.(Ja jag lyckades nog montera den lite på sniskan tror jag)

Det vart en rätt lugn vända runt Ingarö för att se att allt fungerade som det skulle.
Filmen är inte direkt redigerad alls utan bara ihopsatt lite snabbt.:rolleyes:

Musiken utelämnade jag, där får ni välja själva istället eftersom det nästan alltid är klagomål på vad det är för musik till filmerna. :tungan (Sen är det ju mycket trevligare med lite motorljud istället)

http://sporthoj.years2.com/Ozwald%20testar%20Sportscam.mpg

Är det någon dom har några tips på program att komprimera filmerna med eller en filtyp som tar mindre plats än mpg eller avi?

Andra tips på hur framtida filmer kan göras bättre motages tacksamt.

PS. För er som undrar så använder jag en Samsung VP-D31i och en hjälmkamera ifrån sportscam.DS
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det ska bli intressant att kolla på filmen och se resultatet med Sportscam. Jag gör det imorrn eftersom nedladdningen va ganska saftig.

Komprimmerar du i WMV (Windows Media Video) blir filerna mindre. Det finns lite andra trix att ta till där också. Som VBR, Variable Bit Rate. 320x240 upplösning räcker gott för nätet och fullskärmsvideo också. Tumma inte på ljudet bara. Det finns inget så irriterande som kasst ljud.

Monterar du kameran på sniskan, som du sa, är det enkelt åtgärdat med Pan/Crop verktyget i t ex Vegas Video.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Såhär ser det ut, du ändrar med Rotation/Angle.
 

Bifogat

  • Panorera.jpg
    Panorera.jpg
    126.8 KB · Visningar: 205

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
XT 600 -89
Ja den funktionen har man ju faktiskt lekt lite med. Att jag inte tänkte på det.
Men då blir det en komprimering i WMV nästa gång och så kör jag med en annan storlek på bilden också.

Jag funderade lite på om man kanske skulle kunna bygga ett polfilter eller liknande så man får lite djup i snön eftersom den blir väldigt vit i filmen.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Roller,

Bah! Om något trodde jag att du som gillar film och har talang för det skulle propagera för högre upplösning :). Satt precis och önskade mig åtminstone 720p-upplösning (vågar man drömma om 1080p?) och så får man se rekommendationen 320x240 :eek:. Hoppas på att HDV-kameror (och liknande) blir vanligare framöver.

Man kan ju alltid ladda upp en version till youtube så komprimerar väl de automatiskt sönder filmen så att de med lägre uppkopplingshastigheter kan se.


Ozwald,

Jättetrevlig film! Vet inte om jag hade noterat att kameran satt lite snett om du inte hade skrivit det :).

Framförallt måste jag beröma dig för att du inte lade på musik :bow. Härligt motorljud! :yoparty
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ja den funktionen har man ju faktiskt lekt lite med. Att jag inte tänkte på det.
Men då blir det en komprimering i WMV nästa gång och så kör jag med en annan storlek på bilden också.

Jag funderade lite på om man kanske skulle kunna bygga ett polfilter eller liknande så man får lite djup i snön eftersom den blir väldigt vit i filmen.

Klicka i VBR också, det ger en enorm skillnad på storleken på filerna.
Finns det gängor längst fram på linsen för filter?

Jag har kollat på filmen nu och är klart impad av videokvallan. Grimt bra! :tummenupp Ljudet däremot suxxade på vrövv! :mad: Det borde gå att koppla in en extern mic i kameran i använda den. Micarna på såna där linser är suxx.

Roller,

Bah! Om något trodde jag att du som gillar film och har talang för det skulle propagera för högre upplösning :). Satt precis och önskade mig åtminstone 720p-upplösning (vågar man drömma om 1080p?) och så får man se rekommendationen 320x240 :eek:. Hoppas på att HDV-kameror (och liknande) blir vanligare framöver.

Man kan ju alltid ladda upp en version till youtube så komprimerar väl de automatiskt sönder filmen så att de med lägre uppkopplingshastigheter kan se.


Ozwald,

Jättetrevlig film! Vet inte om jag hade noterat att kameran satt lite snett om du inte hade skrivit det :).

Framförallt måste jag beröma dig för att du inte lade på musik :bow. Härligt motorljud! :yoparty

Jag tyckte inte heller att kameran satt snett faktiskt.

Njää, jag tycker att 320x240 filmer funkar alldeles utmärkt i fullskärm. Lite kvallaförsämring ger bara charm åt bilden, jag gillar när det är lite "brus". För bra bild blir sterilt.

Men jag tycker klockrent ljud är tokviktigt för intrycket.
 
Last edited:

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
XT 600 -89
Nej det finns inga gängor längst fram på den men jag funderar på om man inte skulle kunna lösa det endå på något sätt.

Det sitter en extern mic på den. Men den satt kanske lite dumt till i väskan. Sen så använde jag inte max-kvalitet på ljudet när jag komprimerade filmen. Lite dumt kanske men man lär sig av sina misstag så nästa gång blir det högre kvalitet istället.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nej det finns inga gängor längst fram på den men jag funderar på om man inte skulle kunna lösa det endå på något sätt.

Det sitter en extern mic på den. Men den satt kanske lite dumt till i väskan. Sen så använde jag inte max-kvalitet på ljudet när jag komprimerade filmen. Lite dumt kanske men man lär sig av sina misstag så nästa gång blir det högre kvalitet istället.

Kör CD-kvalla på ljudet mp3. Det e så lite info att det inte påverkar sizen nämnvärt. Se till att du har maxkvalla på ljudet i kamerainställningen också.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har ingen lins själv så jag gissar lite....

Det jag menade ang externa micar var att dom som följer med en lins, nån slags micro-liten mygga är extremt dåliga. Troligtvis går det inte att använda micen som sitter på kameran när man pluggar in linsen för den micen tar över? Men man borde kunna plugga en extern mic typ den jag bifogar.

Ljudet blir öronbedövande bra och filmintrycket boostad till max!
 

Bifogat

  • micen.jpg
    micen.jpg
    128.8 KB · Visningar: 92

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
XT 600 -89
Det är alldeles riktigt att den interna micen kopplas ur och att den medföljande micen är väldigt simpel.

Det går nog alldeles utmärkt att använda den micen.
Man måste bara hitta en adapter som har 2st rca-honor i ena änden och en 3,5mm hona i andra änden.

Sen antar jag att den micen även behöver en extern strömkälla så det måste man ju fixa också.

Vågar man fråga vad en sådan mic kostar?
 

Tommy_86

Dead eyes see no future
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Nyköping (enstaberga
Hoj
Ktm Exc 300 sixdays -10
Härlig film :)
Då min dvkamera som jag kan ha till hjälmkameran gått sönder så måste jag köpa en ny! Någon som har tips på någon bra kamera som man kan koppla in hjälmkamera på o som inte är såå dyr? :(
 

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Nej det finns inga gängor längst fram på den men jag funderar på om man inte skulle kunna lösa det endå på något sätt.

Det sitter en extern mic på den. Men den satt kanske lite dumt till i väskan. Sen så använde jag inte max-kvalitet på ljudet när jag komprimerade filmen. Lite dumt kanske men man lär sig av sina misstag så nästa gång blir det högre kvalitet istället.

Tjena Oswald!

Kul att du är nöjd!
Om du skruvar av skyddsglaset så ser du linsen, den är låst med en låsskruv som man lättar på och därefter kan gänga ur för ett eventuellt byte av lins!

En enkelt och lite billigare tips är att sätta på en bit vanlig solfilm för att dämpa det vita! :tummenupp

Mvh: Joakim Lundin
*tankar 216kb/s på jobbet* :huvet

Härlig film :)
Då min dvkamera som jag kan ha till hjälmkameran gått sönder så måste jag köpa en ny! Någon som har tips på någon bra kamera som man kan koppla in hjälmkamera på o som inte är såå dyr? :(

Billigaste är väll beg på Blocket men ny är nog Canons MV960: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=82500
 
Last edited:

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Det är alldeles riktigt att den interna micen kopplas ur och att den medföljande micen är väldigt simpel.

Det går nog alldeles utmärkt att använda den micen.
Man måste bara hitta en adapter som har 2st rca-honor i ena änden och en 3,5mm hona i andra änden.

Sen antar jag att den micen även behöver en extern strömkälla så det måste man ju fixa också.

Vågar man fråga vad en sådan mic kostar?

Kör med en elektret mic, typ den roller visar i sin bild, dom drivs av 1 eller 2 internt 1,5 volts batteri AA Sony har flera varianter för runt 1000lappen

http://www.sony.se/product/CompareP...=ECM-MS907&models=ECM-MS908C&models=ECM-MS957
 
Last edited:

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
XT 600 -89
Ja den funkar. Såg en på youtube som hade en liknande lösning.
Däremot var det svårt att bedömma kvaliten eftersom den sidan kan förstöra det mesta.

Det är ju inte den optimala lösningen eftersom lagringsutrymmet är rätt så begränsat och kvaliten blir inte alls lika bra som med en dv-kamera.

Jag hade nog satsat på en begagnad dv-kamera istället. Jag har hittat ett par vid olika tillfällen för runt 1500kr med av-ingång.
Det gäller bara att ha tålamod och vänta på rätt tillfälle.

Men lite som talar för en sådan media enhet är ju att den är liten och smidig och antagligen helt vibrations-okänslig.
Jag har min dv-kamera i en väldigt jobbig stor vadderad låda i väskan och det är ju inte direkt en smidig lösning.
Men vad gör man inte för att se till att den inte går sönder i någon krasch.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
denna funkar kanske? Har analog in

http://www.parabolnet.se/?artnr=6613

vad tror ni? om man nu är fattig.. som jag :näsblod

Det där verkar ju vara en alldeles strålande idé. Man använder ändå inte kamerans lins eller microfon. Det e nästan så att man ska köpa en bara för att testa hur det funkar.

Det borde finnas/tas fram nåt billigt alternativ för externa linser!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det är alldeles riktigt att den interna micen kopplas ur och att den medföljande micen är väldigt simpel.

Det går nog alldeles utmärkt att använda den micen.
Man måste bara hitta en adapter som har 2st rca-honor i ena änden och en 3,5mm hona i andra änden.

Sen antar jag att den micen även behöver en extern strömkälla så det måste man ju fixa också.

Vågar man fråga vad en sådan mic kostar?

Man stoppar in ett AA batteri i micen bara och det räcker i 5 år om inte mer. När jag köpte den där '00 kostade den 1500.- På den tiden kostade DV-kamerorna 18.000:- så dom är troligtvis mycket billigare nu.

Lyssna på det här soundet när Mattias passerar micen med min R1 bestyckat med ett Devil slipon i överljudsfart på slingerbulten!

KLICKA!
 

KarlzZ

Hemsnickrad Bromsskiva & Bromskiveskydd
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Köping
Hoj
Ktm 530 EXC-R
HUr många Fps????

Be dem spela in något och få det mailat till dig!
Fråga även hur bilder/sekunden den lagrar (fps) vilket är väldigt viktigt!



Hur mycke bör man har då??
Min archos klarar 30 Fps är de för dåligt.?

MvH Karl Karpf
 

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
XT 600 -89
30fps är lagom. Det är däromkring en vanlig dv-kamera ligger också.

RoLLER det där ljudet va ju faktiskt rätt mycket bättre än det man själv lyckades med.
Men som sagt måste ju göra en hemmasnickrad kabel för att kunna koppla in den.

Vart ska man montera en sån mic om man ska ha den på hojen då? I väskan lär den ju skrapa mot och låta illa och monterar man den utanför så kommer den ju garanterat inte hålla mer än en sommar om man kör cross/enduro med den.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top