Norgeresa, önskar tips..

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
någon som är sugen på att köra en norgeresa V19? 5-11 maj.
tänkte köra från gbg och köra en 5 dagar ungefär. så lite packning som möjligt och alert körning. inget tältande. någon som e sugen?
 

überkill

Guest
VS>>

Kan man hålla makligt sporthojstempo eller är det till att krampa runt rullen för att inte hamna i finkan eller få hastighetsböter?
 

Kraftfull

Återfallsknutte
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda ST 1300
VS>>

Kan man hålla makligt sporthojstempo eller är det till att krampa runt rullen för att inte hamna i finkan eller få hastighetsböter?

Norska fortkörningsböter är inte att leka med...

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900629-0492.html

Ex 35 km/h över där hastigheten är 70 km/h eller över = 7800 NOK i böter = 9200 SEK. Betalar du inte blir det 15 dagar i norskt fängelse. Fyfan... :gnissla

Läste dessutom att man gör försök utanför Lillehammer att mäta snitthastighet mellan två fartkameror. Nu gör det inte oss på hoj sådär jättemycket för tillfället, men det är tydligt att vårt grannland letar metoder för att leta fartsyndare.
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Är det lag på att ha varningsväst på sig i Norge om man skulle få stopp/punka på hojen? Böter?
 

cbr-fireblade

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Bjørkelangen i Norge
Hoj
Fireblade
Hei alle sammen. Det er mange flotte veier her i Norge, men det er alt for mange strekninger med lav fartsgrense med tilsvarende mange fartskontroller.
Vi har mange fotobokser og UP er flinke til å stå med laserkontroller rett etter fotoboksen.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hej.
Vill bara tacka för denna roliga tråd och alla tips! Flera av dem kommer jag att använda i sommar :tummenupp
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Hejsan!
ja lär bara meddela att de har vart sommar i detta land dom sista 3 veckorna helt underbart. 25 grader men nu börjar skitvädret komma in. ja har vart en del uppåt (oslo just nu), trollstigen 3ggr. tyvärr aldrig på hoj.... jobbat i ålesund i ett år och den staden e mycket vacker på sommaren lär meddelas. finns en camping precis i början av ålesund som man kan bo på för en billig penning. annars kan man säkert få låna polarens gräsmatta o man vill tälta där. :) vestkap e ju ganska fint med o de kan gå enorma vågor där ibland om man vill se sånt.

ja har fått för mig de kan ligga snö ganska länge på vissa ställen? nån som kan bekräfta de?
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ja, det kan vara snö, visst. Jag körde Kiruna-Narvik en sommar, veckan efter midsommar. Då snöade det.:)
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Har funderat på antingen en tripp till norra Tyskland eller Norge i mitten av juli. Har 7 dagar på mig från Linköping och med de tips i den här tråden så lockar Norge nog mest just nu.

Har jag förstått det rätt om man ska skippa tält o sovsäck, pizza&hamburgare och istället gå på husmanskost och ha ett bra regnställ med sig?

Kan man annars "vildcampa" (läs gratis..) som i Sverige ifall man hittar någon skön plats med fin utsikt, eller blir man inburad&får böter ifall man gör så?

Hur är det med regnandet i mitten av juli? Är det höjderna eller kusterna det regnar mest? Kan man välja att åka längs kusten men typ på "insidan" (östra sidan) av kust-bergen och slippa regn? Eller ska man välja vägar längre in i landet? Är det oftast korta skurar eller regnar det hela dagarna?

Btw, Har jag berättat att jag har regnfobi...:D
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Tack för en bra och behövlig tråd!

Blir norge (trollstigen m.m v. 28 eller 29).

Det blir även öland v. 29 eller 30.

Ena resan skall göras med tanten bakpå. Den andre med två killkompisar på egna hojar.
Då tänkte jag så här... öland = grabbarna p.g.a sola, bada festa tälta.
Norge= damen, romantiskt mysigt, sova i små stugor osv.

Är det e dumt val kanske? kommer jag ångra mig som fan att jag har henne bakpå?
Börjar bli lite fundersam på hur jag ska göra nu..

Är det någon som kan bidra med nått nytt bra material till norge resan, typ karta, gps filer eller nått skojj?
 

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Tack för en bra och behövlig tråd!

Blir norge (trollstigen m.m v. 28 eller 29).

Det blir även öland v. 29 eller 30.

Ena resan skall göras med tanten bakpå. Den andre med två killkompisar på egna hojar.
Då tänkte jag så här... öland = grabbarna p.g.a sola, bada festa tälta.
Norge= damen, romantiskt mysigt, sova i små stugor osv.

Är det e dumt val kanske? kommer jag ångra mig som fan att jag har henne bakpå?
Börjar bli lite fundersam på hur jag ska göra nu..

Är det någon som kan bidra med nått nytt bra material till norge resan, typ karta, gps filer eller nått skojj?

Jag har själv tänkt att åka till Norge v.28 närmare bestämt på fredagen och
jag kommer ha tanten därbak.Vi utgår från gbg till Geiranger,Trollstigen och ev. längre norrut för att vara en vecka i tantens hus i Storuman.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Tack för infon.

Fanns hur mycket info som helst.

Håller på att lusläsa allt, mycket man inte tänkt på så som packning och placering av denna.

lycka till du får nog en kanontrip men akta dej för trafikpolisen, de verkar vara talrika där. I synnerhet i storstadsområdena om ni ska köra innom, där är de tighta fick jag intryck av (stor razzia i både Trondheim och Oslo när jag körde ner från Lofoten. Håll dig borta från huvudstråken om du inte gillar att ligga bakom tyska husvagnskaravaner. Jobbigt som 17 att komma förbi i tvåfiliga serpentiner och de ligger som ett pärlband längsmed hela E6an.
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
Tänkte ta en tur till Norge nu i veckan, hur packar man smidigast då man åker sporthoj? (R1)
 

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Vi är 3 stycken som kommer åka ifrån Hälsingland och fortsätta mot Norge v.29 (preliminärt). Har absolut inget emot om någon till skulle vilja haka. Siktar på att vara borta en vecka.
 

cslowan

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Landskrona
Hoj
FJR
En väg att rekommendera är aurlandsvangen (vägen jämte lärdalstunneln). Sedan båten över till Sogndal => väg 50 till Lom => väg 15 till Eidsdalen => väg 63. Ni som kommer söder ifrån (E6) sväng av till strömstad och gå in på turistinformationen där. Hade bla en bra campingkarta över Norge där.:tummenupp
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Fy fan va gött, om ca 7 timmar sätter jag mig på hojen och glider mot vackra norge =)

Blir ett första stopp i oslo (28 mil/fr. Karlskoga). Slaggar där en natt hos en vän.

Målet blir geiranger/trollstigen.
Läste att det är 43mil olso-trollstigen. Vet inte om det är lite långt att åka under en dag..? Vet heller inte vilken väg jag skall ta olso-trollstigen... förslag!?

tanken är att sova 2 nätter i norge. alltså åka mc ons-fre =)

Längtar...detta blir min första riktiga mc tur, och första visiten till norge sen man var liten skitunge!
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
Norge är fantastiskt, vilket I-land :tungan

Nyligen hemkommen från 4 dagars hojsemester i detta land, helt fenomenalt, vilka vägar, vilken natur!! Kan starkt rekommendera en mc-semester hit.

Pobin>> När man kuskar runt bland fjordarna gör man nog inte mer än ca 5-6 mil i timmen om man kör lagligt :)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ska iväg på en 5-dagarstripp till Norge v.31 och har läst igenom den här tråden. Massa nyttig information, men jag undrar hur man gör för att hitta hytter i Norge och boka dem innan man åker?

Jag och tjejen kommer att köra Gävle - Röros första dagen, en sträcka på över 60mil. Då vill man gärna veta att man har boendet fixat när man kommer fram.... Har googlat utan att kunna hitta några hemsidor eller liknande.

Har ni något tips?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top