Norgeresa, önskar tips..

Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
Norgetrip med MC

Såhär kommer den grova rutten se ut, tyvärr så kunde jag inte i kartprogrammet skippa motorvägarna men vi ska så gott som undvika motorvägarna så gott det går..


Plus ta till oss alla tips som ni gett..

Resplanen är beräknad till 10 dagar vilket vi hoppas ska räcka...

Du kan gå in på webb: http://www.mhf.se och välja MHF MC i menyn, under rubrik resmål finns lite att läsa från en Norgetrip somaren -06.
Med vänlig hälsning: Tom Bjerver, vd MHF
 

Nicotin

Guest
Du kan gå in på webb: http://www.mhf.se och välja MHF MC i menyn, under rubrik resmål finns lite att läsa från en Norgetrip somaren -06.
Med vänlig hälsning: Tom Bjerver, vd MHF

Tack för infon.

Fanns hur mycket info som helst.

Håller på att lusläsa allt, mycket man inte tänkt på så som packning och placering av denna.
 

Doktor

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2007
Ort
Östervåla
Hoj
BMW R 1150 GS
Såhär kommer den grova rutten se ut, tyvärr så kunde jag inte i kartprogrammet skippa motorvägarna men vi ska så gott som undvika motorvägarna så gott det går..


Plus ta till oss alla tips som ni gett..

Resplanen är beräknad till 10 dagar vilket vi hoppas ska räcka...

Ser ut som du passerar Stavanger på din rutt. Om så är missa inte vägen från Normeland till Lysebotn. Den sista biten av vägen till Lysebotn så är det en fallhöjd på 1000m. Från färjan mellan Lysebotn och Stavanger ser man några av Norges mest kända vyer, Bolten och Predikstolen. Ha en bra tur.
 

sportbike

Guest
De norska poliserna är inte alls lika glada som dom låter.
Själv blev jag landsförvisad en gång,för fortkörning.
Dom lämnade mig vid svenska gränsen med orden:kom för helvete inte tillbaka nu !!!!!!
 

Nicotin

Guest
De norska poliserna är inte alls lika glada som dom låter.
Själv blev jag landsförvisad en gång,för fortkörning.
Dom lämnade mig vid svenska gränsen med orden:kom för helvete inte tillbaka nu !!!!!!


hahahahaha landsförvisad ??
Nu måste du berätta !!


Måste ju få höra vad man inte ska göra..
 

sportbike

Guest
hahahahaha landsförvisad ??
Nu måste du berätta !!


Måste ju få höra vad man inte ska göra..

Sent 80-tal,vi va fyra glada semesterfirare på hoj.
Vägarna va ju en dröm,jämfört med våra,så vi låg väl och smiska fram o tillbaka på en ur-skön rövslät berg-o dalbana till krokväg,när Harald Haffa,( Harry Haffa i sverige ),dök upp o spärrade av vägen.
Dom lät så där glada å trevliga som bara en norrman kan,så jag log nog lite när dom skällde på mig,varvid dom andra genast fick fortsätta sin resa,medan jag fick sällskap,i två mil,i 60 blås till gränsen.....
Jaha,det va ju bara att tuffa upp en bit i svedala,å sen in igen.
Slapp böter,men kul va det ju inte.....DÅ :D
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Tydligen fler än vi som planerar en Norgetripp till sommaren:) . V30-31 bär det iväg...ser ni en fightad VTR så skrik !..:tummenupp
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Vi kommer nog åka däromkring.

Vilken rutt har ni planerat ?

Vi har inte planerat mer än att vi nu bestämt att det blir 1 vecka på de norska vägarna. Åker helgen V29 o kommer hem helgen V30. Vi ska sätta oss ner med en öl o gå igenom o planera lite nån kväll framöver tillsammans med en kille som mc-semestrat i Norge 13 (tretton !!!!!) år i rad !:rolleyes: ...
Hur som helst så får man mycket gratis då... Telefonnummer , färdiga rutter , tips på boende , sevärdheter , etc...
Det kommer i alla fall att bli i sydnorge... Ska se det viktigaste o köra de härligaste vägarna:).
Har ni ngn rutt planerad ?
 

Panda

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skånes paradis
Hoj
929-00
Väldigt trevlig tråd detta!!!

Jag ska för första gången i mitt liv ta mig till NOrge i sommar med några kompisar. Vi hade tänkt vara iväg 1 vecka ungefär och se lite vacker natur och köra härliga vägar. Jag har läst allt på denna tråd om rutter o dylikt men hur gör man med övernattning? Finns det stugor till rimliga priser eller ska man ta med sig tält? Om tält finns det rikligt med campingplatser?
 

Panda

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skånes paradis
Hoj
929-00
Enklast är att bo i "hytte", det gjorde jag förra året.
Hytterna finns lite varstans, och kör man bara på träffar man på dom förr
eller senare. Kostar omkring 400-500kr per hytt och natt... för det mesta
kan man vara omkring 4 pers i en hytt, och standarden varierar rätt kraftigt,
från kök/spis/dusch/toalett till inget rinnande vatten alls i stugan.

Ok..det låter bra. Då ska man med andra ord strunta i tält?
 

GasLars

www.hmck.se
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
R1 -13. wr250f -15
Tydligen fler än vi som planerar en Norgetripp till sommaren:) . V30-31 bär det iväg...ser ni en fightad VTR så skrik !..:tummenupp

Hej jag rekommenderar att ni åker veckan före midsommar minst regn och andra turister.
Vi har klarat oss bra då.
ni kommer inte att ångra er.


//Lars
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hej jag rekommenderar att ni åker veckan före midsommar minst regn och andra turister.
Vi har klarat oss bra då.
ni kommer inte att ångra er.


//Lars

Lite knepigt bara att styra ihop det med familjer , jobb , barn varannan vecka , etc.... Vi får köra på V30 o hoppas på det bästa !..:)
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Ngn som har ngt tips om var man kan köpa en bra karta över sydnorge... Trondheim o söderut...som får plats i en tankväska? Med lite våld om det skulle behövas..:)
 

Heinevik

Guest
Ja, väg nummer 63 som går genom Geiranger till Trollstigen/Åndalsnäs är att starkt rekommendera!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Väg 13 som börjar en bit efter Haukkilister ner över Odda mot Kinsarvik är grejt, men sedan blir den sämre på andra sidan fjorden och urusel över fjället.

Norska tunnlar är mörka, kalla och långa.....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top