Norgeresa, önskar tips..

Nicotin

Guest
Tjena..

Jag ock tanten sitter och planerar en trip genom norge till sommaren och undrar om det är ngn som kan rekomendera vilken väg man ska ta..


Som det ser ut nu tänkte vi köra såhär.

Start i Västerås och ner mot göteborg, vidare kusten upp till oslo och vidare till stavanger och kustvägen upp till bergen och vidare till åndalsnäs ( trollstigen ) och vidare kustvägen till trondheim och över till östersund..


Ngn som har ngt annat förslag än ovanstående ??

Annan väg att ta som är roligare mc väg osv...


// Tobbe
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Väg 63, den som går genom Geiranger till Trollstigen/Åndalsnäs. Geiranger är verkligen sevärt när man kommer ner slingervägarna.
 
Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Håller med arwe helt klart !
GLÖM INTE GEIRANGER,för allt i världen !!!!!!!
Har åkt mycket hoj i Norge.
Älskar detta land,förutom att allt är så grymmt dyrt.
 

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxern såld :(
ta er en tur till Ålesund när ni är vid geiranger..en av norges finaste städer på sommaren..när det är fint väder det vill säga:rolleyes:
Har bott där i ett par år så av erfarenhet vet jag att vädret kan va lite si å så..:wiggle
 

IronMike

Guest
Tjena..

Jag ock tanten sitter och planerar en trip genom norge till sommaren och undrar om det är ngn som kan rekomendera vilken väg man ska ta..


Som det ser ut nu tänkte vi köra såhär.

Start i Västerås och ner mot göteborg, vidare kusten upp till oslo och vidare till stavanger och kustvägen upp till bergen och vidare till åndalsnäs ( trollstigen ) och vidare kustvägen till trondheim och över till östersund..


Ngn som har ngt annat förslag än ovanstående ??

Annan väg att ta som är roligare mc väg osv...


// Tobbe


:pannkyss

Jag är ju inte bara kungen av bulten, utan kungen av trollstigen...

Du kan ju kika in min tråd, där finns lite tips / proffesionella ritningar. Rundan som går via Dalsland-Halden-Odda-Geiranger-Trollstigen-Lillehammer är bäst.

:yoparty

Men lämna tanten hemma om hon inte har egen hoj... Dom dära vägarna vill man ha för sig själv.
 

Bifogat

  • karta.jpg
    karta.jpg
    96.2 KB · Visningar: 3,605

GasLars

www.hmck.se
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
R1 -13. wr250f -15
Norge Resa

Det finns många bra vägar i norge så det är svårt att välja ut några favoriter
men mitt favorit område ligger i Stryn.Sogndal lite söder om Geiranger

Ta in på ett hotell och lämna packningen.
sen åker ni på dags turer på lite mindre vägar där är det ganska polisfritt.

Lycka till ni kommer inte att ångra er.



//Lars
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Kanon! ser ut att bli en norgetripp i sommar så den här tråden var klockren! :tummenupp
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
TA MED ORDENTLIGA REGNKLÄDER om/när ni kör utefter kusten (Bergen) fy satan vad det kan regna där (och det gör det ganska ofta)
 

IronMike

Guest
:pannkyss

Jag är ju inte bara kungen av bulten, utan kungen av trollstigen...

Du kan ju kika in min tråd, där finns lite tips / proffesionella ritningar. Rundan som går via Dalsland-Halden-Odda-Geiranger-Trollstigen-Lillehammer är bäst.

:yoparty

Men lämna tanten hemma om hon inte har egen hoj... Dom dära vägarna vill man ha för sig själv.

När ni övernattar i odda eller har vägarna förbi.....gör en avstickare mot V
Folgefonna - Norges 3e största glaciär. Det är väl en 3 timmars utflykt med storslagen natur, landsvägen med perfekt asfalt löper längs med strandlinjen. du knäskrapar på havsnivå, stundtals med havet 50 cm från hojen. Framme i Jondal, så käkar man lunch intill havet, helst vid solnedgång, havet får en slags tropisk grön/blå färg, och längs med vägen här och var, så odlas det tropiska frukter iom golfströmmen, mestadels bigaroer/körsbär men jag har även sett mango & vattenmelon.

Från Jondal, som ligger väst om glaciären, så åker man uppåt....från havsnivå till kanske 1500-2000 m över havet, längs serpentinvägar, och väggar av is. Även sommartid så kantas vägen stundtals av 4 meter höga isblock. Längst upp, där vägen tar slut, finns en skidbacke som har öppet året om på glaciären. För 200 spänn får man liftkort + hyra skidor, så kan man åka upp på glaciären.

Helt underbart, omväxlande. Stanna vid tropiska odlingar påvägen dit, käka lunch vid havet (vi såg valar intill laxodlingarna vid Jondal) för att sedan åka en hiskelig bergsväg med feta isblock, komma upp till skicenter, på med skidor, åka skidor i t-shirt, och uppleva en utsikt som inte är av denna värld.

:tummenupp

Området kallas för Hardangervidda ...skulle påstå att Hardangerfjorden & Geiranger är de två ställen som nästan måste planeras in tillsammans med en trip till Trolltigen.... Jag åker till Norge varje år, man har i princip varit överallt, men något som också rekomenderas är at ta omvägar, då slipper ni trafik, och inte sällan får man åka slingervägar som tillochmed går under vattenfall, naturen är storslagen!

http://www.visithordaland.no/visartikkel.asp?art=272

http://www.hardangerfjord.com/

missa för guds skull inte att ta vägen via Geiranger mot trollstigen....bara det området är en uppsatts för sig, man passerar höga berg, serpentiner man inte trodde kude byggas, tunnlar genom berg på hög höjd, djupa dalar så det kittlas i magen bara man är i närheten ...frammåt Geiranger så känns det som att man passerar en korridor - helt plötsligt förändras landskapet, man kommer ner i en frodig dal med helt annan miljö, tropisk dal, och man kan blicka uppåt de snöklädda topparna man just befann sig vid..

http://www.geiranger.no/

:)

Sen, trollstigen ...målet för de flesta innan man vänder och åker söderut. helt otroligt sköna vägar, från Geiranger till Romsdal (Romsdal heter området där Trollstigen finns). E bara söka bilder på google, det går inte riktigt beskriva, man tror inte det är sant när man väl är på plats....vägen till trollstigen från geiranger är rena rama bankörningen hela vägen (man önskar man hade avåkningszooner), naturen är underbar, vägen kantas ofta med vilda forsar, vatenfall eller djupa dalar....man kan brassa på nedför, för att komma upp i fart i svackor och känna sig tyngre än någonsin, samtidigt som luften i sig gör att man får en rush av syre...det känns som att lyften därborta innehåler dubbelt så mkt syre mot vad vi har här. Det doftar härligt..och ifall vattenflaskan tar slut påvägen så är det bara att stanna till och fylla på intill vägen i någon fors, det är gratis mineralvatten, bästa smaken ever :p

http://images.google.se/images?hl=sv&q=romsdal&btnG=Sök&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=N&tab=wi

jag ska dit i år igen.... förra året blev det dock inte på hoj, utan nercabbad bil, ok det med, fast man saknade hoj på alla sköna vägar....somliga sträckor känns som att dom byggt bara för att göra dom roliga, skållade kurvor, chikaner, dalar, krön, serpentiner etc :p

http://www.youtube.com/watch?v=l73lsic-Yj4

å lite snövägar sommartid, http://www.youtube.com/watch?v=r-L1HXCe8Pk

:gnissla
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hej!
Har väl åkt runt i Norge och besökt i stort sett varenda område där(bara Trollstigen/Geiranger är passerad en ca 15-20 ggr).
Rekommenderar den här turen(för dig via Karlstad då)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild05/050725.html

Avstickare från den rutten finns givetvis(ex Laerdalstunneln, atlanthavsvägen mm)
 
Last edited:

Nicotin

Guest
ahhh supertack alla..:tummenupp :tummenupp


Faan va mycket bra tips, planen är 10 dagar i norge..


Så era tips är klockrena....

Dags att planera ordentligt så man hinner med allt ni beskrivit..

Tackar !
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Men lämna tanten hemma om hon inte har egen hoj... Dom dära vägarna vill man ha för sig själv.

Vad fånig du är, då får ju inte hon chansen att uppleva dem! Jag satt bakpå när vi gjorde Norge och vill inte ha missat det.. :)
 

Bifogat

  • Geirangerfjorden.JPG
    Geirangerfjorden.JPG
    83.3 KB · Visningar: 648
  • Geirangerdalen.JPG
    Geirangerdalen.JPG
    90.9 KB · Visningar: 577
  • Trollbäcken2.JPG
    Trollbäcken2.JPG
    133.9 KB · Visningar: 754
Last edited:

Nicotin

Guest
självklart åker hon egen hoj...hon skulle inte hänga på om det inte var så att hon fick knäskrapa lite också...:D
 

Nicotin

Guest
Såhär kommer den grova rutten se ut, tyvärr så kunde jag inte i kartprogrammet skippa motorvägarna men vi ska så gott som undvika motorvägarna så gott det går..


Plus ta till oss alla tips som ni gett..

Resplanen är beräknad till 10 dagar vilket vi hoppas ska räcka...
 

Bifogat

  • Karta.jpg
    Karta.jpg
    99.4 KB · Visningar: 3,489

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Norge är störtskönt, nästan vilken väg som helst är kanon åka förutom en del större motorvägar, alla grönmarkerade vägar på michelin är kanon + flera till

http://www.viamichelin.com/viamiche...strAddress=&strCP=&strLocation=jondal&x=0&y=0

måste ni inte till Sundsvall osv. så lägg fler dagar i Norge, ni kommer inte ågra er, så fort ni kommer över gränsen till Sverige så kommer ni undra vart alla fina vägar tog vägen :3freak
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Såhär kommer den grova rutten se ut, tyvärr så kunde jag inte i kartprogrammet skippa motorvägarna men vi ska så gott som undvika motorvägarna så gott det går..


Plus ta till oss alla tips som ni gett..

Resplanen är beräknad till 10 dagar vilket vi hoppas ska räcka...

På tio dagar kör du utan problem två varv :)

För ett par år sedan gjorde jag en en rekommenderad rutt åt en god vän. Han tillhör en klubb med engelska och amerikanska hojåkare där han nu var ansvarig för årets körning. Två veckor på sig och rutten skulle gå från Kristiansand(sydligaste Norge), till Lofoten. Därifrån genom Finland till Helsingfors.
Hittade kartan jag gjorde. Kanske du får några tips därifrån.(ritat med svart penna på föreslagna vägar)
http://www.saarela.se/download/norgekare.html
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
vad åker ni för hojjar när ni åker i norge?.. typ sporttouring eller?
blada iväg på min cbr600rr (dremeln) går ju inte :rolleyes:
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top