Slipa ändgapet på kolvingar

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Nu ska jag till och slipa in ett par kolvringar för första gången i mitt liv så...vad andvänder man sig av? En vanlig fil eller är det nått special verktyg? Stämmer det att jag ska ha ca 0,20mm i ändgap på en 74mm cylinder?

Tacksam för svar och tips!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
I org. manualen har du både rätt mått och jätte bra instruktioner!

Du använder dig av en vanlig fil, behövs inget special!

Normalt sett om nu inte ringarna hade vart så jävla dyra så byter man ju till nya...

Vet dock inte vad en ring sats kostar till din hoj, säkert mer än vad man törs gissa?
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Har en ny sats på hyllan till mina kolvar...gick lös på 1600 pix! Har läst nånstans att gapet ska vara 0,07mm på 25 mm borr, och öka 0,07 på varje 25mm. Så en cylinder på 50mm ska ha 0,14mm isf. En R1 cylinder ligger på 74mm, så det borde ju bli runt 0,20-0,21mm där nånstans.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nu ska jag till och slipa in ett par kolvringar för första gången i mitt liv så...vad andvänder man sig av? En vanlig fil eller är det nått special verktyg? Stämmer det att jag ska ha ca 0,20mm i ändgap på en 74mm cylinder?

Tacksam för svar och tips!

Kolvringar är härdade och kan inte bearbetas med fil.
Varför vill du öht slipa ändarna? (Ja, slipa är den metod som står till buds)
Om kolvringen går ihop när du sätter den i cylindern så har den fel diameter. Genom att slipa ändarna kan du trycka ihop den och få in den i cylindern, men då är ringen inte längre rund och ansluter dåligt till cylindern.
Det är inte ringens fjädring som går ut och tätar mot cylindern utan förbränningstrycket på kolvringens baksida. Därför är det viktigt att spelet i kolvringsspåret är tillräckligt så trycket kommer in bakom ringen. Ett stort gap släpper förbi onödigt mycket tryck ...
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Hmm..nu vart jag fundersam. Jag har läst nån stans att man ska slipa in kolvringarna efter cylindrna. Dvs sätt kolvringar i nedrevändläget i cylindern och mät gapet, är det för lite så slipa in det till rätt gap. D är vad jag har hört...jag är absolut ingen motorguru utan förösker lära mig så mkt som möjligt och skruvar på egenhand. Så alla tips och trix är mer än välkommna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm..nu vart jag fundersam. Jag har läst nån stans att man ska slipa in kolvringarna efter cylindrna. Dvs sätt kolvringar i nedrevändläget i cylindern och mät gapet, är det för lite så slipa in det till rätt gap. D är vad jag har hört...jag är absolut ingen motorguru utan förösker lära mig så mkt som möjligt och skruvar på egenhand. Så alla tips och trix är mer än välkommna.

Hej
Det är riktigt att man ska mäta upp ändgapet på kolvringarna innan man monterar nya ringar. Korrekt min/max-spel finns angivet i boken. Är spelet större än detta har man en alltför sliten cylinder alt felaktig dimension på ringarna.
Är spelet för litet så slipar man till korrekt spel.

Mvh
J
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Man behöver slipa på V8´ers ringar iallafall..... Är inget konstigt med det, bara att ta en fil och börja...

// Linus
 

Fist Woman

Guest
Börja med att kontrollera om du överhuvudtaget behöver fila ändgapet.

Det går alldeles utmärkt med en skarp enkelhuggen fil. Var noga med att fila så att säga vinkelrätt.

0,20 i en 74mm cylle verkar inte konstigt på något sätt, men kolla instruktionerna som medföljer ditt kolv-kit.

Vet inte om några särskilda konster gäller för turbotrimmare, men jag brukar försökas hålla mig i nedre delen av toleransområdet.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Tack för svaren...ska åka till garaget i morgon och mäta in ringarna i loppet så får jag se om det behövs filas av nått.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hellre slapp än för tajt. En sliten kolvring kan ha ett gap på över 1 mm och lite till. Det blir satans elaka repor i fodret om kolvringarnas expansion blir för stor.
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Har hört att på min Triumph från 1967 så ska gapet vara 30% större på den "andra" kompressionsringen..
Men kanske helt annat för er med nyare bågar ;-)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Kan tillägga att det korrektaste sätet att slipa kolvringar enligt internätet är en apparat konstruerad för detta:
prepowertrip053.jpg

Den ser till att ändarna blir vinkelräta och att man inte bryter loss flisor (pga av härdningen) som man kan göra med tex en fil... =)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kan tillägga att det korrektaste sätet att slipa kolvringar enligt internätet är en apparat konstruerad för detta:
View attachment 413133

Den ser till att ändarna blir vinkelräta och att man inte bryter loss flisor (pga av härdningen) som man kan göra med tex en fil... =)
använd dremel så slipper du flisorna. Dremel är varje mekares måste. Duger gott!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top