Bromsbelägg i racing!

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Fick äntligen ett svar från dom..
Skickar ner beläggen idag för tester varför dom tog slut så fort.
Han erbjuder även ett prov på deras nya racebelägg, funkar dom kanske man kan tänkas fortsätta med SBS.

Måste erkänna att dom funkar bäst för oss, om dom bara håller för ett ERF

Hej Benny

For det første er jeg ked af at høre om din utilfredshed og uheldige erfaring med vores produkt.

Jeg kan ikke se af din tidligere mail hvor eller hvornår du har henvendt dig (Duells/SBS/tlf/mail?) Normal procedure ifbm. reklamation er henvendelse til forhandler/distributør (Duells) som derefter kontakter producenten, som er os. Hos os er det salgsafdelingen som modtager en reklamation, der behandles i samarbejde med vores kvalitetsafdeling og udviklingsafdeling.

Jeg har informeret Duells om din henvendelse, hos Duells er de inforstået med at du sender de reklamerede bremseklodser til mig. Når vi modtager klodserne gør vi en teknisk vurdering og informerer dig og Duells om udfaldet af vores undersøgelse.

Ikke for på nogen måde at bortforklare de uheldige oplevelser du har haft med din racing MC, vil jeg alligevel gerne give dig en historie omkring historie/udvikling af SBS racing bremsebelægninger:
SBS DC Dual Carbon er udviklet til topniveau road racing VM Superbike & Supersport, hvor vi siden lanceringen af DC i 2001 har vundet 7 VM-titler sammen med vores "Partners in Racing". Til sprint racing i Supersport og Superstock 600/1000 er DC belægningen uden tvivl den mest foretrukne i VM og EM.
I 2005 anvendte alle klassevindere i VM Superbike/Supersport/Superstock 600/1000 SBS-DC belægningen.
I 2006 anvendte alle Top 5 førere i Supersport VM også SBS-DC.
DC belægningerne som vores topteams anvender, er de samme som er til salg via Duells, her findes ingen specialbelægninger. Vi sælger hvad vi udvikler i samarbejde med disse teams.
DC belægget har også været anvendt i VM Endurance sammenhæng, Dual Carbon compound konceptet er ikke den optimale løsning til rigtig Endurance racing (24-timers) Vi har haft flere top VM Endurance teams som har kørt igennem 24-timers løb med to opsætninger SBS-DC. Men vi har i hele DC belægningens levetid arbejdet henimod en belægning, som kunne klare hele race distancen på 24 timer.
I 2006 testede vi en ny sintermetal compound i VM Endurance og VM Superbike. Rigtig stor succes blev det i Endurance med denne nye belægning, nu kaldet SBS DS Dual Sinter da vi på Lemans, Oschersleben og Magny Cours gennemførte hele racedistancen på 24 timer på en opsætning SBS DS. Der var stor tilfredshed med test produktet hos bl.a. Team Phase One Yamaha og Bolliger Kawasaki. Denne belægning kan nu købes via Duells salgskanaler som SBS DS Dual Sinter.

Vores nyeste SBS DS Dual Sinter belægning kommer jeg selv til at teste ved det første ERF løb på Anderstorp 12-13 Maj, og vi er også OK på at levere en opsætning DS til test på din 2007 racing MC om du er interesseret.

De reklamerede SBS DC klodser kan du sende til ovenstående adresse, att: Allan Østli
I næste vecka er jeg i Spanien og tester med vores VM/EM teams på Almeria, Cartagena, Albacete og Valencia, men er hjemme igen 22 marts hvor vi kan tage action på dine DC klodser.

Ser frem til at høre nærmere fra dig.


Best regards / Med venlig hilsen
Scandinavian Brake Systems A/S
Allan Østli

Product & Race Manager


Vad spännande det blir att köra på SBS denna säsongen
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Är det bara jag som tycker att suzukis bromsar är kass orginal?
Hade r600 -99 nu r750 -00 och tycker att de var kass på båda.
Har stålomspunnet ABM spiegler fullflytande bromsskivor sbs bromsbelägg, mkt bättre men ej mkt bra enligt mig. Tips på belägg till dessa skivor??
Testat honda cbr 600rr -03 och där känns ju bromsarna enormt bra mot mina?
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Var köper man belägg till bra priser?? Nån som har något tips?

Lönar det sig att köpa via nätet utomrikes?

Har nog tänkt köra på orginal, Carbon lorraine eller Galfer. Det verkar som om man ska undvika SBS iallafall av tråden att döma. Cykeln min har orginalskivor.
 

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
Var köper man belägg till bra priser?? Nån som har något tips?

Lönar det sig att köpa via nätet utomrikes?

Har nog tänkt köra på orginal, Carbon lorraine eller Galfer. Det verkar som om man ska undvika SBS iallafall av tråden att döma. Cykeln min har orginalskivor.

Jag brukar köpa carbon lorraine från kneedraggers.com, har för mig att de tog 48 dollars/ok för racebeläggen. De har massvis med onödiga prylar som man måste ha... :D
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Det verkar som om man ska undvika SBS iallafall av tråden att döma. ..

I WSBK och WSS var SBS det märket som flest använde 2007. Större delen av fälten faktiskt. Kanske inte har med val för en rookie här hemma kanske. Kommer inte ihåg vilken modell. Men den var väldigt svår att få tag i även för PRO-SBK förare här hemma pga att alla i VM ville ha dom. Men mera för dom som gillar onödiga fakta. :)

Själv kör jag belägg från Galfer som jag fått via den Danska importören och är rätt nöjd över hur dom funkar.
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Nu har jag kikat runt på internetet litegrann, finns ju en jäkla massa olika compounds.

När vi pratar carbon lorraine är det c43 eller sbk 3/5 man skall köra med?

Galfer har massa olika också, 1370,1375,1003 osv, vilken är det greven säljer tro?

edit: hittade infon hos greven..
 
Last edited:

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
Nu har jag kikat runt på internetet litegrann, finns ju en jäkla massa olika compounds.

När vi pratar carbon lorraine är det c43 eller sbk 3/5 man skall köra med?

Galfer har massa olika också, 1370,1375,1003 osv, vilken är det greven säljer tro?

edit: hittade infon hos greven..

på carbon lorraine är sbk 3/5 gatbelägg, racebeläggen är c43/44
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Suzuki SV1000S
Jag behöver lite hjälp...

På min hoj satt det en uppsättning VESRAH med detta instansat: 004HH4Y

Jag är väldigt nöjd med dessa belägg och vill fortsätta med dom,
men jag har ingen som helst aning om vilka belägg det är??? :va:va
(jag har sökt på google utan framgång och skickat en förfrågan till Alienmoto som säljer VESRAH belägg, men har inte fått något svar än....)
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag behöver lite hjälp...

På min hoj satt det en uppsättning VESRAH med detta instansat: 004HH4Y

Jag är väldigt nöjd med dessa belägg och vill fortsätta med dom,
men jag har ingen som helst aning om vilka belägg det är??? :va:va
(jag har sökt på google utan framgång och skickat en förfrågan till Alienmoto som säljer VESRAH belägg, men har inte fått något svar än....)

Vet inte om det kan hjälpa men hittade lite info här http://catalog.vesrah.co.jp/index_racing_f.html

004HH betyder att det är sinter metal (titta i technical info). Under menyn street kan du söka på honda och få upp olika belägg.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Galfer har massa olika också, 1370,1375,1003 osv, vilken är det greven säljer tro?

Greven rekommenderade mig 1375: "Billigare och lika bra" skrev han.

I WSBK och WSS var SBS det märket som flest använde 2007. Större delen av fälten faktiskt. Kanske inte har med val för en rookie här hemma kanske. Kommer inte ihåg vilken modell. Men den var väldigt svår att få tag i även för PRO-SBK förare här hemma pga att alla i VM ville ha dom. Men mera för dom som gillar onödiga fakta. :)

Tur att jag fick med 5 uppsättningar när jag köpte min hoj då :tungan
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Greven rekommenderade mig 1375: "Billigare och lika bra" skrev han.

Skrev han till mig med... jag köpte och körde upp tre uppsättningar 1375 till k5an.. dom var precis värdelösa, funkade hyfsat första två träningspassen sen funka dom skit... blev glasade och tråkiga...

sen provade jag carbone lorraine c44 eller om de va c55.. dom var otroligt mycket bättre... jag skulle definitivt inte rekomendera galfers billigare belägg inte till rr iaf.. vingla fram i någon gatgrupp på en trafikövning kanske dom funkar till men inte mer...
 

sandstream

Guest
I WSBK och WSS var SBS det märket som flest använde 2007. Större delen av fälten faktiskt. Kanske inte har med val för en rookie här hemma kanske.
För dessa förare spelar det ju ingen roll om beläggen måste bytas efter varje pass eller helg. För mig som rookie med begränsad ekonomi är SBS inget att ha. Tar slut snabbt utan att ha bättre bromsverkan än de som räcker 5-10 gånger längre.

Carbone Lorraines senaste heter C55. C43 och C44 var de tidigare modellerna om jag inte är ute och cyklar.

sen provade jag carbone lorraine c44 eller om de va c55.. dom var otroligt mycket bättre... jag skulle definitivt inte rekomendera galfers billigare belägg inte till rr iaf.. vingla fram i någon gatgrupp på en trafikövning kanske dom funkar till men inte mer...
Det där inlägget finns med på google.se om man söker på "carbone lorraine c55". Knappt en timme efter att du skrev det. Hur fan går det till?
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
För dessa förare spelar det ju ingen roll om beläggen måste bytas efter varje pass eller helg. För mig som rookie med begränsad ekonomi är SBS inget att ha. Tar slut snabbt utan att ha bättre bromsverkan än de som räcker 5-10 gånger längre.

Carbone Lorraines senaste heter C55. C43 och C44 var de tidigare modellerna om jag inte är ute och cyklar.

Det där inlägget finns med på google.se om man söker på "carbone lorraine c55". Knappt en timme efter att du skrev det. Hur fan går det till?

När jag sökte nu på carbone lorraine c55 fick jag upp din hojannons :mad:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Carbone Lorraine funkar bra men är dyra, jag kör med Premiere sintrade 600:- för 4 klossar som håller bra och ger bra känsla.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag behöver lite hjälp...

På min hoj satt det en uppsättning VESRAH med detta instansat: 004HH4Y

Jag är väldigt nöjd med dessa belägg och vill fortsätta med dom,
men jag har ingen som helst aning om vilka belägg det är??? :va:va
(jag har sökt på google utan framgång och skickat en förfrågan till Alienmoto som säljer VESRAH belägg, men har inte fått något svar än....)

Hittade infom vesrah på 600rr.net och där var folk väldigt imponerade av deras belägg. Mycket bättre än galfer och minst lika bra som carbon lorraine.

Det finns två att välja på vesrah Rjl och Srjl, tydligen räcker rjl långt.

Kanske man skulle pröva...
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Carbone Lorraine funkar bra men är dyra, jag kör med Premiere sintrade 600:- för 4 klossar som håller bra och ger bra känsla.

Tycker Premiere blir glasade hur man än bär sig åt. Nej, den här säsongen ska grabbarna spöas på beggade sulor och Biltemas bromsklossar. :tungan
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag brukar köpa carbon lorraine från kneedraggers.com, har för mig att de tog 48 dollars/ok för racebeläggen. De har massvis med onödiga prylar som man måste ha... :D

Var inne och kikade precis. Hittade bl.a EBC:s racebelägg, kostar 28$ per ok, alltså ca 365 SEK för en komplett uppsättning :tummenupp
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Suzuki SV1000S
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top