Bromsbelägg i racing!

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Vi körde SBS racing hela -06.
I början av säsongen höll dom ett erf och nån timme träning. I slutet fick vi byta backar mitt i racen:va

Värst var Gelleråsen & Anderstorp där vi körde kval + 3-3,5t race, sedan var backarna SLUT

Jag försökte reklamera flera gånger, då det "borde" ha varit nått fel på dom men fick ingen respons alls. :mad:

Kommer aldrig mer att köra SBS...:arsele

Vi ska köra på Performence friction -07.
//
Benny



Håller med tidigare talare om att SBS slits fort, för fort enligt mig, men är billiga.
Har gått över till Carbon Lorraine som verkar hålla betydligt bättre.
Suzukis originalbelägg ska också ha bra hållbarhet.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Inte jag heller.

Jo, det är nog gathojsvarianten jag har testat eftersom de var så pass billiga.

är olika till min honda så kostar dom 700 spänn till båda sidorna men till kawan kostade dom 1400 SBS DC värsting beläggen
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tror dig, men det låter konstigt att det skulle skilja så mycket i pris.

Det är för att Kawan har ett mer avancerat ok med separata belägg per kolv. Ett ok har alltså fyra små belägg i stället för två avlånga plattor. Gixxer 1000 hade samma ok men bara -03, oavsett märke är det dyrare till det oket. Ser ut så här:
 

Bifogat

  • gal pad f 636 03-04 gold-2T.jpg
    gal pad f 636 03-04 gold-2T.jpg
    8.7 KB · Visningar: 1,848

sandstream

Guest
Det är för att Kawan har ett mer avancerat ok med separata belägg per kolv. Ett ok har alltså fyra små belägg i stället för två avlånga plattor. Gixxer 1000 hade samma ok men bara -03, oavsett märke är det dyrare till det oket. Ser ut så här:
Okej, det förklarar ju saken :tummenupp
Om priserna som Gottis nämner stämmer (jag betalade runt 700:- för 4 belägg) så kanske det var SBS bättre modell jag körde med :va
Hur som helst blir det inte SBS igen.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Lyfter den här gamle tråden lite grann.

Var inne på Bike i Trollhättan idag och tjötade lite ang. bromsbelägg... Trodde i min enfald att jag hade ISRskivor när vi snackade varvid diskussionen fortlöpte på det spåret och han tyckte att jag skulle snacka med ISR för att få rätt belägg. När jag kom hem kom jag ju på att jag inte alls har ISRskivor, utan EBCskivor. Det får mig osökt att tänka på att ställa frågan igen kring vilka belägg jag ska ha?!

Körde med Carbon Lorraine (?)-belägg på min gamla R750 och var jäkla nöjd med dessa. Följdfrågan blir då om dessa är bra att använda även till EBCskivor? Hur blir det isåfall när jag byter till regnfälgar, med originalskivor? Påverkas beläggens (vilka jag än väljer) verkningsgrad med avseende på EBCskivor kontra originalskivor?
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Okej, det förklarar ju saken :tummenupp
Om priserna som Gottis nämner stämmer (jag betalade runt 700:- för 4 belägg) så kanske det var SBS bättre modell jag körde med :va
Hur som helst blir det inte SBS igen.

Vi körde med nästan nya belägg från SBS på ERF Gelleråsen förra året. Trots att stor del av rejset kördes i regn och det dessutom bara rörde sig om ett 4-timmarslopp så var beläggen totalt slut. Så det kommer aldrig köras på SBS igen.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Lyfter den här gamle tråden lite grann.

Var inne på Bike i Trollhättan idag och tjötade lite ang. bromsbelägg... Trodde i min enfald att jag hade ISRskivor när vi snackade varvid diskussionen fortlöpte på det spåret och han tyckte att jag skulle snacka med ISR för att få rätt belägg. När jag kom hem kom jag ju på att jag inte alls har ISRskivor, utan EBCskivor. Det får mig osökt att tänka på att ställa frågan igen kring vilka belägg jag ska ha?!

Körde med Carbon Lorraine (?)-belägg på min gamla R750 och var jäkla nöjd med dessa. Följdfrågan blir då om dessa är bra att använda även till EBCskivor? Hur blir det isåfall när jag byter till regnfälgar, med originalskivor? Påverkas beläggens (vilka jag än väljer) verkningsgrad med avseende på EBCskivor kontra originalskivor?
Gay att citera sig själv, men, är det ingen som kan ge lite tips?
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Vi körde SBS racing hela -06.
I början av säsongen höll dom ett erf och nån timme träning. I slutet fick vi byta backar mitt i racen:va

Värst var Gelleråsen & Anderstorp där vi körde kval + 3-3,5t race, sedan var backarna SLUT

Jag försökte reklamera flera gånger, då det "borde" ha varit nått fel på dom men fick ingen respons alls. :mad:

Kommer aldrig mer att köra SBS...:arsele

Vi ska köra på Performence friction -07.
//
Benny

Jag kommer aldrig köra med SBS igen. Körde ifjol med SBS Dual Carbon i min gatcykel (MilleR) och det höll på att kosta lite för mycket.
Jag monterade mina nya SBS belägg, åkte iväg på bandag. Dag två, strax innan lunch, när jag går in i en kurva (vänstern efter depån på Mittsverigebanan) så blir jag HELT utan bromsar fram. Bromshandtaget går helt i botten utan bromsverkan. Ut på gruset, sladdande med mer eller mindre låst bakhjul förbi en däckstrave och en hög Armcoräcken som förvarades där, men lyckas hålla ekipaget på hjulen. När väl pulsen har lagt sig kollar jag bromsen, och två av fyra belägg i ena oket är BORTA. Alltså helt borta, inte ens stålskivan är kvar. Det som hade hänt var att själva slitytan på beläggen hade lossnat från stålplattan, stålplattan ensam var sedan för tunn, så den kunde smita ut ur oket mellan bromsskivan och oket. Även jag har reklamerat detta till Duells, som inte vill kännas vid detta alls utan hänvisar till SBS i Danmark, som i sin tur påstår att det inte kan hända, trots att deras egna uppgifter stödjer att det teoretiskt kan inträffa. Jag köpte Carbon Lorraine efter det, och stålplattan på dessa belägg var avsevärt mycket tjockare (och slits inte i närheten lika fort).

Just nu är jag MYCKET arg och besviken på både Duells och SBS.
 

MC Doktorn

Guest
Jag kommer aldrig köra med SBS igen.
Jag monterade mina nya SBS belägg, åkte iväg på bandag. Dag två, strax innan lunch, när jag går in i en kurva (vänstern efter depån på Mittsverigebanan) så blir jag HELT utan bromsar fram.

slitytan på beläggen hade lossnat från stålplattan, Jag köpte Carbon Lorraine efter det, och stålplattan på dessa belägg var avsevärt mycket tjockare (och slits inte i närheten lika fort).

Just nu är jag MYCKET arg och besviken på både Duells och SBS.

Ruggigt man kan tänka sig förloppet på en snabb bana som A-torp långa raka vad som skulle hända.
 

sandstream

Guest
Dag två, strax innan lunch, när jag går in i en kurva (vänstern efter depån på Mittsverigebanan) så blir jag HELT utan bromsar fram. Bromshandtaget går helt i botten utan bromsverkan....
Usch, tur att det är uppför där och att du klarade dig bra :tummenupp
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Ruggigt man kan tänka sig förloppet på en snabb bana som A-torp långa raka vad som skulle hända.

Törs jag inte ens tänka på, inte heller vad som kunde hänt om det varit vid aktiv körning på landsväg.

Usch, tur att det är uppför där och att du klarade dig bra :tummenupp

Jaa, det är en helt OK avfart där egentligen, problemet var att väja för däckstraven i mitten...
 
Last edited:

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Suzuki SV1000S
När väl pulsen har lagt sig kollar jag bromsen, och två av fyra belägg i ena oket är BORTA.

Samma sak hände en bekant för ett par år sen efter start & mål på Gelleråsen.
Det slutade inte lika bra, han krossade bl.a ett kindben och gjorde sig rätt illa.

Vet inte exakt vad det var för typ av belägg, men det vara nya SBS.


Sen dess har jag inte ens tänkt tanken att införskaffa det märket. :fakta
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Samma sak hände en bekant för ett par år sen efter start & mål på Gelleråsen.
Det slutade inte lika bra, han krossade bl.a ett kindben och gjorde sig rätt illa.

Vet inte exakt vad det var för typ av belägg, men det vara nya SBS.


Sen dess har jag inte ens tänkt tanken att införskaffa det märket. :fakta

Vad var det för cykel?
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Ducce 916/996 (osäker på modellen)

Säkert likadana brembo ok då som på min Aprilia. Undrar om man på Duccarna har samma lösning med framaxeln, att ena gaffelbenet inte har fixt läge mot axeln, utan skall "gungas" till rätt läge och därefter låsas fast. Denna lösning innebär ju att man inte nödvändigtvis får bromsskivan exakt mitt i öppningen på oket. Det i kombination med för tunna stålplattor gör ju att beläggen kan sticka iväg när dom är slut. Och tar dem dessutom slut fort så....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top