Bromsbelägg i racing!

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Bromsbelägg!

Jag har en Gixxer 03 och skall köra Rookie till sommaren.
(jag har inte kört en gixxer förut, har haft R1or)

Vilka är bra!
Vilka är dåliga!
Vilka är prisvärda!
Vilka är bäst!

Och sist men inte minst var köper jag dom!

Tack för alla svar!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bromsbelägg!

Jag har en Gixxer 03 och skall köra Rookie till sommaren.
(jag har inte kört en gixxer förut, har haft R1or)

Vilka är bra!
Vilka är dåliga!
Vilka är prisvärda!
Vilka är bäst!

Och sist men inte minst var köper jag dom!

Tack för alla svar!

orginal står sig mkt bra på alla punkter
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Original funkar för endurance. Men för det sista bettet utan att behöva trycka hårdare på bromsen och öka armpumpen... med några meter senare bromspunkt, uppgradera till mjukare belägg... men även till andra skivor som tuggar på beläggen hårdare, men även håller ner temperaturen. Som t.ex Galfer wave m.fl.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Bromsbelägg!

Jag har en Gixxer 03 och skall köra Rookie till sommaren.
(jag har inte kört en gixxer förut, har haft R1or)

Vilka är bra!
Vilka är dåliga!
Vilka är prisvärda!
Vilka är bäst!

Och sist men inte minst var köper jag dom!

Tack för alla svar!

Har provat rätt många olika, men senast testade jag Galfer. Bra bett och varar i evighet. Har då kört både ett 6h ERF och några sprint plus träning på en uppsättning och det är fortfarande hälften kvar, minst. Kör med orginal skivor(R1). Finns hos Greven bl.a.
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Under 2006 testade jag följande belägg tillsammans med EBC bromsskivor:

SBS DC www.duells.se
Ferodo CP911 www.allright.fi
Carbon Lorraine www.boove.se
EBC racebelägg
Vesrah standardbelägg www.maxmc.se

Sämst funkade SBS DC, och absolut bäst har varit Carbon Lorraine och Ferodo CP911.

Carbon Lorraine och Ferodos belägg ger en helt annan stabilitet i hojen vid hård inbromsning, hur det kan bli så kan jag inte förklara trots att jag har försökt förstå vad det är som händer rent fysiskt. Det bidrar hur som helst i sin tur till kortare bromssträcka eftersom maskinen känns säkrare och stabilare.

Både Carbon Lorraine och Ferodos belägg mattas avsevärt när man slitit ner ungefär halva belägget. Det är då dags att byta ut dom mot nya.

2007 kommer jag att köra på Ferodo, dom kostar 390:-/sida jämfört med Carbon Lorraine som kostar 700:-/sida.

Till sist så är det många saker som spelar in innan du hittar det "perfekta" belägget. Don körstil, vilken känsla du vill ha i bromshandtaget, vilka skivor du kör med, vilka däck du kör med, vilken fjädringssetup du har mm.

Mitt råd är att du helt enkelt provar dig fram.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ring Motorhuset i Nyköping. De säljer de flesta, men du får även chansen att disskutera med någon som verkligen vet. Jörgen Andersson har kört det mesta. SB, SS600, STK 600.

0155-202022
www.motorhuset-nykoping.se
 

sandstream

Guest
Håller med tidigare talare om att SBS slits fort, för fort enligt mig, men är billiga.
Har gått över till Carbon Lorraine som verkar hålla betydligt bättre.
Suzukis originalbelägg ska också ha bra hållbarhet.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Orginal är jävligt bra. Har svårt att se varför man skulle testa massa annan skit. Kommer bara kosta dig "provpengar".

/benfre
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Original funkar för endurance. Men för det sista bettet utan att behöva trycka hårdare på bromsen och öka armpumpen... med några meter senare bromspunkt, uppgradera till mjukare belägg... men även till andra skivor som tuggar på beläggen hårdare, men även håller ner temperaturen. Som t.ex Galfer wave m.fl.

Funkar dom bra ihop med orginalskivor?
Jag kommer inte att byta skivor i år iallafall.
Dom står ju sig bra i pris!

Orginal är jävligt bra. Har svårt att se varför man skulle testa massa annan skit. Kommer bara kosta dig "provpengar".

/benfre

Vad kostar orginal?

Håller med tidigare talare om att SBS slits fort, för fort enligt mig, men är billiga.
Har gått över till Carbon Lorraine som verkar hålla betydligt bättre.
Suzukis originalbelägg ska också ha bra hållbarhet.


Carbon Lorraine hur står dom sig i pris?
Nån skrev att dom kosta 700kr per sida e det så eller finns dom att köpa billgare?
 
Last edited:

sandstream

Guest
Carbon Lorraine hur står dom sig i pris?
Nån skrev att dom kosta 700kr per sida e det så eller finns dom att köpa billgare?
Har för mig att de ligger på 1200-1400 (komplett fram) beroende på vart man köper dem. SBS kostar hälften men de slits också dubbelt så fort så man slipper byta lika ofta med CL.
Original kostar också runt 1200-1400 och ska ha bra livslängd. Vet ett ERF-team som testat olika belägg och till slut valt original.
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Har för mig att de ligger på 1200-1400 (komplett fram) beroende på vart man köper dem. SBS kostar hälften men de slits också dubbelt så fort så man slipper byta lika ofta med CL.
Original kostar också runt 1200-1400 och ska ha bra livslängd. Vet ett ERF-team som testat olika belägg och till slut valt original.

Grevens galfer belägg har du något att säga om dom dom står ju sig bra i pris iallafall :)
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Både Hasse och jag i N-TRADE RACING bytte till att köra med Galfer belägg förra året och vi är grymt nöjda.
Vi köper våra av Grevens MC delar direkt i deras webshop
http://www.grevensmcdelar.com eller i deras tält när vi är ute på banan.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Har för mig att de ligger på 1200-1400 (komplett fram) beroende på vart man köper dem. SBS kostar hälften men de slits också dubbelt så fort så man slipper byta lika ofta med CL.
Original kostar också runt 1200-1400 och ska ha bra livslängd. Vet ett ERF-team som testat olika belägg och till slut valt original.

Nja SBS kostar ju också runt 1300-1500, om du inte menar belägg för gathojar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top