Årets resa: Balkan

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det lutar åt att vi drar neråt Balkan/Rumänien några veckor i sommar med hojjen.

Vi tänkte köra ner till Garmisch-Partenkirchen och sen vidare längs/genom Alperna bort mot Kroatien och sen SV mot Rumänien... Ukraina/Polen på hemresan.

Någon som rest runt där och kan ge några bra tips?

Transsylvanien är redan inprickat på rutten :)
 

Curan

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Timrå
Hoj
GSXR600
Det lutar åt att vi drar neråt Balkan/Rumänien några veckor i sommar med hojjen.

Vi tänkte köra ner till Garmisch-Partenkirchen och sen vidare längs/genom Alperna bort mot Kroatien och sen SV mot Rumänien... Ukraina/Polen på hemresan.

Någon som rest runt där och kan ge några bra tips?

Transsylvanien är redan inprickat på rutten :)

Jag är från balkan.. Kroatien och Bosnien har fina vägar runt olika berg.. Väldigt fiiiiiin är det.. Kroatien har mycket hav att erbjuda..
Reser till balkan varje sommar!!

Lycka till!!:tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kul! Vi funderar på att köra kustvägen hela vägen ner till Grekland. Vi får se. 5 månader kvar till avfärd.

Jag är från balkan.. Kroatien och Bosnien har fina vägar runt olika berg.. Väldigt fiiiiiin är det.. Kroatien har mycket hav att erbjuda..
Reser till balkan varje sommar!!

Lycka till!!:tummenupp
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Kan du inte passa på att ta tillbaka lite stolthet då. Våldta lite balkanska tjejer på vägen. och plundra lite av de vanliga folket där nere på deras bilar, cyklar, smycken osv.

Ironimode:OFF. Balkan är grymt fint, speciellt runt kroatien. lycka till
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
glöm inte att "ta" ungern på vägen hem, grymt fräscha brudar:tummenupp, alltid med välansade muffar:D
 

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Vasa/Gbg
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Rumänien är klockrent men jag skulle ALDRIG köra hoj där vägarna är katastrof.
i städerna snor zigenarna brunnslocken och smällter ner dom = stora hål i gatan. Vet en rumän som satte framhjulet i ett sånt och omkomm finns bara ett fåtal mc i rumänien knappt ens några moppar. Men som land är det grymt.Staden timisioara e grymt bra
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Rumänien är klockrent men jag skulle ALDRIG köra hoj där vägarna är katastrof.
i städerna snor zigenarna brunnslocken och smällter ner dom = stora hål i gatan. Vet en rumän som satte framhjulet i ett sånt och omkomm finns bara ett fåtal mc i rumänien knappt ens några moppar. Men som land är det grymt.Staden timisioara e grymt bra

Äääh. Jag har garanterat sett värre vägar än de rumänska. Ju sämre vägar desto roligare faktiskt!!!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Låter lockande,själv sugen på nåt liknande.Du har helt klart oxå en hoj för äventyret :)

Ja faktiskt. Stog på MC-mässan härom helgen när det kom fram en snubbe till mig och klagade över att det fanns så många fina hojjar att välja mellan.

Funderade sen lite över vad ajg skulle vilja ha för hoj om jag bara fick ha EN, och kom på att jag faktiskt redan hade hojjen i mina drömmar.

Bra på allt, men inte bäst :)

Hann tyvärr inte köra den så mycket förra året eftersom jag köpte den i slutet av september, men i år blir det åka av!

På Transasia-resan var det tre snubbar som körde 12GSAn och jag var måttligt avis när jag satt i vindbruset på min Dakar....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Gahaha. Det blir Balkan i år som sagt, och jag har påbörjat min research. Vi ska ju bla genom RUmänien, så jag googlade lite.

Film på polacker som tourar i Rumänien:

http://video.google.com/videoplay?docid=-1138563315495479677&hl=en

Sköna killar. Tror ni det här kommer funka på min hoj som väger 300 kg lastad och tankad (exkl mig och tjej)? Hur svårt kan det vara?

Det blir till att bita ihop. Haha. Tjejen vet inget än :D
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
Om du har tjejen med så är det ju lugnt en som puttar på :rolleyes:

Funderar stark på att köpa en till hoj
Så man inte behöver undvika grusvägarna
Kan bara inte bestämma mej för ktm 640 adventure eller 950/990
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Gahaha. Det blir Balkan i år som sagt, och jag har påbörjat min research. Vi ska ju bla genom RUmänien, så jag googlade lite.

Film på polacker som tourar i Rumänien:

http://video.google.com/videoplay?docid=-1138563315495479677&hl=en

Sköna killar. Tror ni det här kommer funka på min hoj som väger 300 kg lastad och tankad (exkl mig och tjej)? Hur svårt kan det vara?

Det blir till att bita ihop. Haha. Tjejen vet inget än :D

Filmen var väl ingen höjdare direkt men det såg ut att var a förbannat skoj! Killen på transaplen verkar inte ha jätte mycket koll på endurokörning men klarar sig hyfst bra i alla fall. Tror inte du ska oroa dig för att hojen väger mycket. Vet inte vem det var men i The Long Way Round kör de oxå nån "tung" BMW och de klarade si också. Blir EXTREMT sugen på att göra en sådan resa själv när man ser filmerna. Lycka till.

Ps.: Är pålack så att om du behöver någon hjälp med tolkning etc. så hjälper jag dig gärna.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Last edited:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Det blir nog en trevlig resa. Skulle gärna hakat på om man fick men nu funkar det ej.
Kroatien har nog Europa i alla fall bästa vatten. Rent och enorm sikt. Inga sandstränder utan mer klippor. Fina öar. Har inte sett mer än öar, Split och Trodgir. Trevliga människor men inte så billigt. Se upp i augusti då är ALLA italienare där, i a f på öarna.

Slovakien, Slovenien, fint, ganska relaxed. Inte lika höga berg som Öst, Ita, Sch men vackert.

Polen: bra mat lite mer annorlunda, lite mer brutalt (i a f trafiken), billigt. Fina tjejer (synd för dig).

Men du är ju van med äventyr.

Vill höra sen!
Hälsa Drakula!
 

Sp3

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Ljungby
Hoj
Speed Triple -01
Jag var neråt förra sommaren. Dom rumänska vägarna är himmelska när man kommer från ukrainas puckelpistgrusvägar (som kryllar av poliser med böterblocken i högsta hugg) och det blir bara bättre och bättre ju mer västerut man kommer men österrikerska alperna tycker jag erbjuder bäst serpentinväg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top