Honda VFR-tråden

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Det var härligt åka med ett stort gäng ,fast tempot kunde vara något högre :)

Du får hänga med oss i Norrköping på helgerna. Samling lörd/sön 1200 hela sommaren nere på McOrvars (Stockholmsrondellen). Tempot ät individanpassat med uppsamlingspunkter och en "sopkvast" som ser till att ingen kommer bort. :)
 

Oliwen

Vintern e kort, det mesta snöar bort....
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJR 1300
Idag har jag beställt en ny Vfr!!!! Svart! Kommer på tors eller fredag!! Riktigt nice!!!

Ville bara göra er lite avis :hihi
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Och den här tråden har jag upptäckt först nu.

Bättre mc finns inte, jag saknar min gamla -89 enormt mycket.
Såldes förra året men jag letar regelbundet efter en annan.

Såg en gammal vit VFR (86-87) utanför jobbet idag med yoshimura-pipa och stålomspunna slangar. Då blev jag nostalgisk...
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Last edited:

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
H
Hoj
XT660R 2010
Hej på alla er VFR åkare.
Jag funderar mkt starkt på en VFR 800 02-04 som andra hoj till nästa sommar.
Jag ligger & kör en VF 400 som första hoj denna säsongen.
Var ute & provkörde en -08 med slipon & sören vilket gott ljud där var i den :yoparty :yoparty :tummenupp
Tänkte kolla med er om det är någotting man ska kolla efter på den nyare modellen av vfr?
Jag har köpt Bikes begagnat guide, det verkar som att det inte finns så mkt att klaga på.
Det ända som dom har skrivit upp är att den har hög bensinförbrukning?
Vad brukar ni ligga på i snitt om man får fråga?

//GG
 

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Ort
Bohuslän
Hoj
Honda VFR
Hej på alla er VFR åkare.
Jag funderar mkt starkt på en VFR 800 02-04 som andra hoj till nästa sommar.
Jag ligger & kör en VF 400 som första hoj denna säsongen.
Var ute & provkörde en -08 med slipon & sören vilket gott ljud där var i den :yoparty :yoparty :tummenupp
Tänkte kolla med er om det är någotting man ska kolla efter på den nyare modellen av vfr?
Jag har köpt Bikes begagnat guide, det verkar som att det inte finns så mkt att klaga på.
Det ända som dom har skrivit upp är att den har hög bensinförbrukning?
Vad brukar ni ligga på i snitt om man får fråga?

//GG

Man kan inte klaga. :)
Min 97:a (förgasare) drar ca 0.7 l/m, men den går lite fett.
Enda nackdelen med sista generationen VFR är att slipons är snordyrt. Kan vara värt att tänka på.
 

mikhog

Micksann
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Honda VFR800Fi
Hallojj.

Tänkte att ni kanske var intesserade av ett enkelt sätt att få bort den ryckiga gången på 800:an vid ca 3000 varv samt att man vid jämn gas på långfärd upplever att man tappar kraft. Detta beror på O2 sensorerna som sitter i anslutning till katalysatorn. Dom ger signaler till insprutningen om hur förbränningen ser ut. Genom att koppla bort dom blir man av med problemet och man får en gladare motor. Detta kan göras genom att köpa ett kit från Dynojet som heter "O2 eliminator kit" och kostar nånstans runt 500 spänn. Eller så gör man som jag gjorde, tar reda på att motståndet i dom eliminatorerna är 330 ohm åsså monterar man helt enkelt 2 vanliga sådana motstånd som man kan köpa hos den lokala elhandlaren för ett par kronor. Ett i varje kontakt. PM:a så får ni bilder på montaget. Man kan även koppla bort Pair Air systemet för att få en rappare motor. Gör stor skillnad. Kan förklara hur man gör det oxå om någon är intresserad. Mvh Patrik
Det här var intressant ! Vill ha mer info och bilder ! Mvh // Micksann
 

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
H
Hoj
XT660R 2010
Man kan inte klaga. :)
Min 97:a (förgasare) drar ca 0.7 l/m, men den går lite fett.
Enda nackdelen med sista generationen VFR är att slipons är snordyrt. Kan vara värt att tänka på.


Var i varberg i helgen & provade en -98 VFR 800 & en VFR 800 Vtec.
Både jag & polaren var överens om att det är VFR800 Vtec som gäller till nästa säsong.
Kollade upp vad slipon kostade till dom också låg på 6200 & uppåt.
Det känns som att det är ett måste att få på hojen innan man hämtar den från firman :yoparty :yoparty

//GG
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Hej alla!

Är efter ett par år utan MC sugen på att skaffa en "ny". Hade en VFR -91 tidigare och hur mkt jag vrider och vänder på det och kanske vill testa ngt annat (CBR 600F är billiga och verkar pålitliga) lutar det åt att en VFR är det bästa köpet på alla sätt och vis, inte minst pga körställningen.

Så:
Max i inköp 30k, helst ett par tusen lägre. Finns några på Blocket för 26-27 ngnstans men de verkar ha gått långt. Det sägs förvisso att VFR bara går och går...men en jag var intresserad av hade gått över 11 000 mil? DÅ bör man väl vara försiktig med köp?
Jag vill helst ha en svart men denna känns som ett bra objekt, har dock gått snart 8 000 mil.

Vad säger ni, är miltal av denna siffra ett orosmoment? Jag är ingen racerförare men hur är det med stötdämpare och sånt, håller de så länge? Hur håller den ihop rent allmänt efter så många mil? Menar sådant som inet är slitagedelar (däck, drivpaket, bromsar osv). Man vill inte ha en skrammelhoj...

Vad finns det för (kostsamma) saker som "ger upp" förr eller senare, tro?
Laddningsregulator har jag läst, vad kan det gå på om man nu köper ngn hoj där den ännu inte är bytt?

Nåväl, fyll på med allt som kan vara värt att veta om VFRer som börjar få några mil på nacken. :tummenupp
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Hej alla!

Är efter ett par år utan MC sugen på att skaffa en "ny". Hade en VFR -91 tidigare och hur mkt jag vrider och vänder på det och kanske vill testa ngt annat (CBR 600F är billiga och verkar pålitliga) lutar det åt att en VFR är det bästa köpet på alla sätt och vis, inte minst pga körställningen.

Så:
Max i inköp 30k, helst ett par tusen lägre. Finns några på Blocket för 26-27 ngnstans men de verkar ha gått långt. Det sägs förvisso att VFR bara går och går...men en jag var intresserad av hade gått över 11 000 mil? DÅ bör man väl vara försiktig med köp?
Jag vill helst ha en svart men denna känns som ett bra objekt, har dock gått snart 8 000 mil.

Vad säger ni, är miltal av denna siffra ett orosmoment? Jag är ingen racerförare men hur är det med stötdämpare och sånt, håller de så länge? Hur håller den ihop rent allmänt efter så många mil? Menar sådant som inet är slitagedelar (däck, drivpaket, bromsar osv). Man vill inte ha en skrammelhoj...

Vad finns det för (kostsamma) saker som "ger upp" förr eller senare, tro?
Laddningsregulator har jag läst, vad kan det gå på om man nu köper ngn hoj där den ännu inte är bytt?

Nåväl, fyll på med allt som kan vara värt att veta om VFRer som börjar få några mil på nacken. :tummenupp

Stötdämparna ÄR mjuka på Viffern av de där årsmodellerna. Det som brukar strula allmänt på gamla hojar är oftast att plasten spricker. Åk och kolla på den. Är skicket bra så är det ett ofarligt köp. 8000mil är verkligen inget att oroas för. Däremot kan ju bromsskivor och sådan vara slitet. Men läcker det inte olja någonstans och allt låter bra så.... köp.
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Stötdämparna ÄR mjuka på Viffern av de där årsmodellerna. Det som brukar strula allmänt på gamla hojar är oftast att plasten spricker. Åk och kolla på den. Är skicket bra så är det ett ofarligt köp. 8000mil är verkligen inget att oroas för. Däremot kan ju bromsskivor och sådan vara slitet. Men läcker det inte olja någonstans och allt låter bra så.... köp.

Hej,

Tack för svar!
Jepp, sådant man kan se hoppas jag kunna upptäcka, bra att kunna ha en aning om "dolda" fel...ok, låter bra att man generellt inte behöver oroa sig över många mil iaf då. Känns det bra så är det bra, typ. Mer tankar, ngn?

Kanske har tagits upp tidigare i tråden, men var har ni er försäkrad? Kör ni med halv eller helförsäkring? Det ryktas att IF:s märkesförsäkring oftast är billigast...kollade bara lite snabbt med Länsförsäkringar, som jag har på bilen och är MKT nöjd med (hade inbrott runt årsskiftet och fick mkt bra service), där hamnade jag på strax över 6k halv/hel, rimligt eller för mkt? 31 år, Götet, KK sedan 2002.
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Hej,

Tack för svar!
Jepp, sådant man kan se hoppas jag kunna upptäcka, bra att kunna ha en aning om "dolda" fel...ok, låter bra att man generellt inte behöver oroa sig över många mil iaf då. Känns det bra så är det bra, typ. Mer tankar, ngn?

Kanske har tagits upp tidigare i tråden, men var har ni er försäkrad? Kör ni med halv eller helförsäkring? Det ryktas att IF:s märkesförsäkring oftast är billigast...kollade bara lite snabbt med Länsförsäkringar, som jag har på bilen och är MKT nöjd med (hade inbrott runt årsskiftet och fick mkt bra service), där hamnade jag på strax över 6k halv/hel, rimligt eller för mkt? 31 år, Götet, KK sedan 2002.

Jag har mina försäkrade i Trygghansa. De är tråkiga när det gäller bandagar, men Viffern betalar jag 1300:- helår/helförsäkring och SP1:an betalar jag 6100:- helår/helförsäkring - vilket blir ca 9000:- per år i besparing jämfört med närmaste konkurrent. Men det där med försäkringar är som att kasta tärning. Det var länge sedan det fanns någon logik i dom.
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Jag har mina försäkrade i Trygghansa. De är tråkiga när det gäller bandagar, men Viffern betalar jag 1300:- helår/helförsäkring och SP1:an betalar jag 6100:- helår/helförsäkring - vilket blir ca 9000:- per år i besparing jämfört med närmaste konkurrent. Men det där med försäkringar är som att kasta tärning. Det var länge sedan det fanns någon logik i dom.

1300:-/år hel/hel?! Sjukt billigt ju!
Ser nu att du är från slätten, har själv bott i Lkpg i 8 år. :tummenupp

Kollade snabbt nu på Trygg Hansas sida och fick 3484:-/år för hel/hel i centrala Göteborg. Vad jag kan se inga krav på garage eller sånt; bättre än jag trodde! :yoparty
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
1300:-/år hel/hel?! Sjukt billigt ju!
Ser nu att du är från slätten, har själv bott i Lkpg i 8 år. :tummenupp

Kollade snabbt nu på Trygg Hansas sida och fick 3484:-/år för hel/hel i centrala Göteborg. Vad jag kan se inga krav på garage eller sånt; bättre än jag trodde! :yoparty

Dock - Deras självrisk är 6000:- de första 2 åren och därefter halverat. Man får dessutom ha andra förare, men de betalar ett självrisktillägg på 10 000:-, dvs 16000:- totalt....men vem kör omkull på eget bevåg? ;)
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Har hittat ett billigt objekt i Västerås. Säljaren känns dock närmast desperat och konstigt nog blir man ju misstänksam istället för glad när priset sänks innan man ens hinner fråga; kanske är det bara så enkelt att han vill bli av med den.

Det är aldrig ngn som har lust och möjlighet att åka och titta till den lite snabbt?
Det är den här. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top