Cagiva Mito-tråden

wallen

Slirig
Gick med
29 Oct 2006
Ort
Öland
Hoj
Ingen ATM
Vet du vad en termostat gör?
Ja, jag vet vad termostaten annvänds till. I många medelhavsländer(bergis inte i afrika heller) annvänder man inte termostat, p.g.a den höga lufttemperaturen som råder stor del av året så kyls motorer aldrig ner så som dom gör i t.ex. Sverige. Termostatens funktion är ju just att förkorta varmkörningsperioder för att minska slitage och brännsleförbrukning. Men eftersom motorerna inte blir avkylda på samma sätt är termostaten onödig, och den medför bara en risk, eftersom om termostaten skulle kärva är risken överhängande att motorerna börjar koka, och det vill man ju inte mitt uppe på ett berg i grekland en 40 gradig dag med ett par mil till närmsta vattenkälla. Jag sa aldrig att motorn tillverkats utan termostat, men den kan vara urplockad.
 

wallen

Slirig
Gick med
29 Oct 2006
Ort
Öland
Hoj
Ingen ATM
Jo, visst kan den vara urplockad men varför, om dom vet att mer än hälften av alla hojar exporteras?
Jag vet inte så mycket om miton, så det var bara ett förslag. Jag tror inte att det är bortplockad termostat, det var som sagt bara ett förslag, för det verkar vara otroligt att tre Cagiva ägare i samma tråd skulle råka ut för det, men helt omöjligt är det inte. Om hojarna har körts i typ Italien innan import så skulle det ju kunna vara så.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
2764083 Den har varit avställd i 7 år :tungan
jag hann bara köra några veckor jag :(
7 år. :skrämd
Illa. :(

2764403 Jag vet inte så mycket om miton, så det var bara ett förslag. Jag tror inte att det är bortplockad termostat, det var som sagt bara ett förslag, för det verkar vara otroligt att tre Cagiva ägare i samma tråd skulle råka ut för det, men helt omöjligt är det inte. Om hojarna har körts i typ Italien innan import så skulle det ju kunna vara så.
Skulle iofs. kunna vara så. Min rullade två år i Italien innan den kom hit, och det tar en jävla tid för den att komma upp i temperatur. :mad:
 
Last edited:

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
7 år. :skrämd
Illa. :(


Skulle iofs. kunna vara så. Min rullade två år i Italien innan den kom hit, och det tar en jävla tid för den att komma upp i temperatur. :mad:

Jo, 7 år är lång tid, men jag är glad att den var avställd så länge, inget motorslitage och inga mil som tickar på :D

Du, var glad för att den går upp i temp åtminstonde :gnissla
Fast vi får se när jag drar igång hojen nu i veckan om det har fixat sig, efter rivningen alltså. Ska bara fixa lite vxl-låds olja :)
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
2764821 Jo, 7 år är lång tid, men jag är glad att den var avställd så länge, inget motorslitage och inga mil som tickar på :D

Du, var glad för att den går upp i temp åtminstonde :gnissla
Fast vi får se när jag drar igång hojen nu i veckan om det har fixat sig, efter rivningen alltså. Ska bara fixa lite vxl-låds olja :)
Jo, det är skitbra. :)

Haha, jo det är ju sant. :hihi
Har du fått ihop allting nu då?
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Japp, nästan iaf, ska bara byta olja i lådan och installera larmet, sen är den klar :)
Själv då? :tummenupp
Jävlar vad snitsigt med larm. :tummenupp Köpt var?
Har legat på is ett tag, om man säger så. :gnissla Men cylindern ska på i helgen, sen är det sportlov och då hoppas jag att få ihop den. :)
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
2767808 Jodu, fett skönt med fjärrstart ;) Jag köpte det på alarmera.se.
Okej, nice :)
Fifan vad nice. :) Har velat ha larm och fjärrstart sen jag köpte moppen, och det skulle nog till och med kunna fungera till Miton. :D Kanske värt att ödsla lite pengar på. :va Har du den billiga eller dyrare varianten?
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Fifan vad nice. :) Har velat ha larm och fjärrstart sen jag köpte moppen, och det skulle nog till och med kunna fungera till Miton. :D Kanske värt att ödsla lite pengar på. :va Har du den billiga eller dyrare varianten?

Jo, klart det funkar. Och det är helt klart prisvärt enligt mig, och lite coolt :hihi
Jag köpte den billiga varianten. :)
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
2768113 Jo, klart det funkar. Och det är helt klart prisvärt enligt mig, och lite coolt :hihi
Jag köpte den billiga varianten. :)
Jo, bara batteriet pallar med. Tror jag har lite dålig laddning, kan knappt använda lysen när jag kör korta sträckor. :(
Den för typ 400? Hur fan kan man egentligen få in så pass mycket i det lilla priset? :va Är lite skeptisk mot kvalitén, men å andra sidan är det bara att kasta och köpa nytt när skiten slutar fungera. :hihi
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
JO! Till er som skrattade, det finns bilar utan termostat. Där det bara flödar.

OCH till er som letar efter er termostat, bara ryck alla kylslangarna tar väl 5 minuter så hittar ni den till slut.
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
JO! Till er som skrattade, det finns bilar utan termostat. Där det bara flödar.

OCH till er som letar efter er termostat, bara ryck alla kylslangarna tar väl 5 minuter så hittar ni den till slut.

Jag har haft hela kylsystemet nere och kollat överallt, förutom i motorblocket och där sitter den antagligen inte. :gnissla

Jo, bara batteriet pallar med. Tror jag har lite dålig laddning, kan knappt använda lysen när jag kör korta sträckor. :(
Den för typ 400? Hur fan kan man egentligen få in så pass mycket i det lilla priset? :va Är lite skeptisk mot kvalitén, men å andra sidan är det bara att kasta och köpa nytt när skiten slutar fungera. :hihi

Batteriet pallar om det är i någorlunda bra skick, vilket ditt inte verkar vara :näsblod
Det drar ju bara 6mA i standby.
Japp den för 400kr, sjukt billigt. Jo jag tänkte likadant som du när jag köpte det, det kan funka skitbra och det kanske inte funkar alls men man fick ju garanti på 1 år så ;)
 
Last edited:

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
2768859 Jag har haft hela kylsystemet nere och kollat överallt, förutom i motorblocket och där sitter den antagligen inte. :gnissla



Batteriet pallar om det är i någorlunda bra skick, vilket ditt inte verkar vara :näsblod
Det drar ju bara 6mA i standby.
Japp den för 400kr, sjukt billigt. Jo jag tänkte likadant som du när jag köpte det, det kan funka skitbra och det kanske inte funkar alls men man fick ju garanti på 1 år så ;)
Nej, mitt batteri mår inte bra. :näsblod Hoppas det räcker med ett nytt batteri så att det inte är laddningen som krånglar. :gnissla
Man kanske skulle följa ditt exempel då... Har det fungerat bra med leveranser och så? :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top