Tips på fina ställen i södra Tyskland och västra Österrike

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Hej.

Jag och några till tänkte åka till Örnnästet nästa år. Det ligger i närheten av Salzburg, Österrike. När man ändå är där kan man passa på att utforska området i närheten också. Tänkte höra med er om ni känner till några fina platser/vägar i området som man bör se/uppleva.

Tack.
 

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Motorrad skrev:
2637058 Hej.

Jag och några till tänkte åka till Örnnästet nästa år. Det ligger i närheten av Salzburg, Österrike. När man ändå är där kan man passa på att utforska området i närheten också. Tänkte höra med er om ni känner till några fina platser/vägar i området som man bör se/uppleva.

Tack.

Kanske du kan speca lite mer vad du vill uppleva? och hur länge du tänker stanna i området?
Jag älskar att snurra i de trakterna, och för mindre än tre månader sedan så var jag just vid Schloß Hohenwerfen (där Örnnästet spelades in) ett litet stycke söder om Salzburg. Jag har flängt runt i de trakterna i trettio år med bil o husbil samt de senaste åren även med hoj.
Eftersom jag inte är inne på SH dagligen kan du ju PM:a mig lite mera upplysningar. Det är ju inte säkert att jag hittar tillbaka till den här tråden igen...
 

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Marie L skrev:
2637629 Kanske du kan speca lite mer vad du vill uppleva? och hur länge du tänker stanna i området?

Vi vill uppleva vackra bergsvyer och naturen. Slott och borgar också men det är inte nödvändigt att kunna vara precis intill, bara att man får se dom i den vackra omgivningen. Eftersom vi ska köra ner med mc så är ju krokiga vägar också ett måste.

Tänkte stanna i området minst 2-3 dagar men max 5-6.

Kan du tipsa om billigt boende också?
 
Last edited:

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Motorrad skrev:
2637058 Hej.

Jag och några till tänkte åka till Örnnästet nästa år. Det ligger i närheten av Salzburg, Österrike. När man ändå är där kan man passa på att utforska området i närheten också. Tänkte höra med er om ni känner till några fina platser/vägar i området som man bör se/uppleva.

Tack.
Jag var på semester i Europa och Österrike i somras och jag besökte då bl a Örnnästet. Enligt mitt tycke en stor turistfälla, enda behållningen var bussresan upp. Du måste åka buss = köa för biljett, många bussar = mycke folk, är det dessutom dåligt väder - gör något trevligare istället.
Några andra platser istället som jag rekommenderar är t ex
1. Grossglockner passet (förståss)
2. Enns dalen, 2.1 Stadstornet i Enn, 2.2 Steyr(gamla staden)
3. Hallstatt
Ett annat gott råd - försök att åka i Juni
a) Mindre folk
b) Ledigt på campingar, vandrarhem, hotel mm, även fast du kommer fram senare.
Ett till - Ha gott om tid på er, typ > 2 veckor
 

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
dexxent skrev:
2640531 Jag var på semester i Europa och Österrike i somras och jag besökte då bl a Örnnästet. Enligt mitt tycke en stor turistfälla, enda behållningen var bussresan upp. Du måste åka buss = köa för biljett, många bussar = mycke folk, är det dessutom dåligt väder - gör något trevligare istället.
Några andra platser istället som jag rekommenderar är t ex
1. Grossglockner passet (förståss)
2. Enns dalen, 2.1 Stadstornet i Enn, 2.2 Steyr(gamla staden)
3. Hallstatt
Ett annat gott råd - försök att åka i Juni
a) Mindre folk
b) Ledigt på campingar, vandrarhem, hotel mm, även fast du kommer fram senare.
Ett till - Ha gott om tid på er, typ > 2 veckor

En liten kommentar.
Jag tolkade Örnnästet som Schloß Hohenwerfen, där filmen Örnnästet spelades in. Det du här talar om är Kehlsteinhaus ovanför Obersalzberg i närheten av Berchtesgaden, dvs det representationshus som en viss A. Hitler fick till sin 50-årsdag. Den kåken har aldrig haft något att göra med filmen. Som kommentar kan även sägas att den stabsplats A. Hitler använde och som officiellt hette Örnnästet (Adlerhorst) låg inte alls här, utan i västra Tyskland.

Vad gäller Großglockner Hochalpenstraße så är den också en turistfälla av stora mått, MEN vägen är dels bedövande vacker, dels satsar vägföretaget hårt på hojåkare så man får rejäl valuta för pengarna. Dels är vägbeläggningen av god kvalitet helt allmänt, dels satsar man nu på att lägga extra greppvänlig asfalt i kurvorna. Jag brukar för min del när jag är i området en tid köpa månadskort i stället för dagsbiljett (två turer så är den betald) och förlägga olika dagsrundor i området så att jag passerar denna väg nästan varje dagsrunda.

Helt allmänt måste jag säga att vad avser väghållandet så har vägverket åtskilligt att lära av sina kollegor i Tyskland och Österrike. Helare och renare asfalt än här och dessutom sätter man verkligen upp varningsskyltar om det är någonting som inte stämmer riktgt. Det sista inte minst viktigt!!!!
 
Last edited:

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Ort
söder
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
Vi är några stycken som åker ner lite då o då..
Vi visste ingenting första gången..
Vi var ute efter krokiga vägar..Och det fick vi...
Vi köpte även på louis... Motorrad tourenkarten..Det är en mycket bra karta ..
Alla alppass är med Italien,Österrike, tyskland..Frankrike..
Det är något man måste ha..Och en GPS..
Vackraste byn änsålänge är sankt gilien..Lite svenska inslag finns..
Kolla detta..www.motorradtourenkarte.de
Lycka till..:tummenupp
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Jag kan rekomendera sydvästra Tyskland, speciellt Schwarzwald.
Det är berg och -dalbana hela tiden. Helt underbara vägar.
Kurven ohne Ende, som tyskarna säger!

Otroligt vackert och med höjder uppåt 1200 meter.

Som någon tidigare nämnt, Louis har bra motorcykelkartor.

Lycka till

/peppe
 

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
WindDrifter skrev:
2640690 Jag kan rekomendera sydvästra Tyskland, speciellt Schwarzwald.
Det är berg och -dalbana hela tiden. Helt underbara vägar.
Kurven ohne Ende, som tyskarna säger!

Otroligt vackert och med höjder uppåt 1200 meter.

Som någon tidigare nämnt, Louis har bra motorcykelkartor.

Lycka till

/peppe

Och pratar vi om sydvästra Tyskland, så missar de flesta ett område som heter Schwäbische Alb. Detta ligger i princip söder om en linje Stuttgart - Ulm och avgränsas i syd och ost av floden Donau. Underbart kraftigt kuperat landskap med precis lagom mjuka kurvor och i allmänhet mycket god kvalitet på vägarna.
Louis hojkartor kan jag också varmt rekommendera, men däremot har jag ännu inte förstått vitsen med sådana däringa GPS.:confused:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top