325 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 1 av 8 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 30 av 232
    Medlem nazurros avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Hoj
    Hojlös
    Garage
    Visa garage

Hjälp mig med en Rookie guide:

Ska börja köra RR till våren. Kommer förmodligen vilja köra nån tävling under sommaren för att prova på. Men vem vet kanske det blir flera stycken så jag vill hålla dörren öppen. Ok, så vad måste man göra. Vill inte missa något viktigt och stå där med brallorna nere när det är dags för den tävling man väntat på hela vintern. Jag skriver hur jag tänkt göra så får någon vänlig själ mer än gärna ändra om något är galet/fattas:

1) Bli medlem i en klubb.

2) Välja klass. Blir Rookie 600 antar jag då jag har en R6. Eller finns det alternativ? Är det först till kvarn dvs kan klassen bli full? M.a.o bör man välja klass snarast?

3) Ansöka om licens. Att döma av ansökningspappret bör jag redan valt klass samt vara medlem i en klubb, m.a.o 1) och 2) måset göras innan 3)

4) Skaffa ett MC id card. Att döma av ansökningspappret bör jag redan valt klass och ha licens, m.a.o 1), 2) och 3) måste göras innan denna punkt.

5) Anmäla sig till den tävling man vill köra. I god tid förstås.

Detta är säkert självklart för många men jag känner mig osäker på hur saker och ting går till och jag vill inte missa något. Har jag glömt något? Stämmer min lista? Andra tips att tänka på om man är helt grön och tycker att det är allmänt svårt att greppa vad som krävs för att race:a?

Tack på förhand.

sandstream
    Gäst
    Börja med punkt nummer 3, dvs ta licens.
    Det är inget man ansöker om utan du måste gå en licenskurs till våren som dels innehåller teori (regler, flaggor, hur hojen måste utrustas/säkras osv) och dels praktik. I praktikdelen lär du dig inget om att köra hoj, bara hur ett race går till med startförfarande, sightning-lap, warmup-lap osv.
    När du blivit godkänd har du en B-licens.

1. Du måste vara medlem i en Svemoansluten klubb men du kan i princip välja vilken som helst. För att träna billigare brukar det dock vara bra att gå med i den klubb som håller till på den bana du tänker träna på.

2. Du väljer själv klass, tex Rookie 600. Enda kravet är att det är en klass som tillåter förare med B-licens vilket Rookie 600 och Rookie 1000 gör.
    En tävling kan bli full men det är mig veterligen inte så vanligt. Däremot kan du bli utkvalad om du inte kör tillräckligt fort på kvalet. Finns det då ingen B-final får du inte köra något race.

4. Ja.

5. Ja

Jag ska själva tävla för första gången nästa år

Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    Feb 2002
    Hoj
    Free at last
    Garage
    Visa garage
    Gör det bara, det är asroligt. Det enda dåliga är att perioderna mellan rejs blir astråkiga, för att inte tala om vintrarna.
    Fighting stupidity since 2002

Klicka HÄR för snorbilliga Arai RX-7 Corsair!
    Numera även RX-7 GP faktiskt!

If you can't wait behind on track, wait for me on TWITTER
    You might have to wait a very long time though, 'cuz I'm not tweeting anymore.

Medlem nazurros avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Hoj
    Hojlös
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av sandstream
    Visa citerat inlägg Börja med punkt nummer 3, dvs ta licens.
    Det är inget man ansöker om utan du måste gå en licenskurs till våren som dels innehåller teori (regler, flaggor, hur hojen måste utrustas/säkras osv) och dels praktik.
    Det glömde jag att skriva: jag genomgick licenskursen nu till hösten. Resultatet blev ett stämplat licensansökningspapper så nog måste jag ansöka om licens allt!

Ser i din avatar att du redan fått nr 13 i Rookie 1000 nästa år. Vad gjorde du för att få ett nummer? Anmäler man sig till en serie eller anmäler man sig bara till ett gäng tävlingar som råkar utgöra en serie?

Medlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Hoj
    Suzuki GSX R, Ducati monster
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av nazurro
    Visa citerat inlägg Det glömde jag att skriva: jag genomgick licenskursen nu till hösten. Resultatet blev ett stämplat licensansökningspapper så nog måste jag ansöka om licens allt!

Ser i din avatar att du redan fått nr 13 i Rookie 1000 nästa år. Vad gjorde du för att få ett nummer? Anmäler man sig till en serie eller anmäler man sig bara till ett gäng tävlingar som råkar utgöra en serie?
    Tag kontakt med Tony Jacobsson på Karlskoga motorförening.
    kga.motorforening@telia.com och fråga omett önskat nummer.
    /Håkan

#16 P@triks avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    race
    Citat Ursprungligen postat av Hocky
    Visa citerat inlägg Tag kontakt med Tony Jacobsson på Karlskoga motorförening.
    kga.motorforening@telia.com och fråga omett önskat nummer.
    /Håkan
    Du vet inte om han har ett direkt nummer man kan ringa för han är inte snabb på mailen direkt.
    #16 Superbike

Goude! Timons avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Hoj
    636a
    Garage
    Visa garage
    Bra tråd, jag sitter i samma båt!

Medlem nazurros avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Hoj
    Hojlös
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Timon
    Visa citerat inlägg Bra tråd, jag sitter i samma båt!
    Båt? Fel forum!

Mr J.Anderssons avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Hoj
    YZF Yamaha R6
    Garage
    Visa garage
    1. Lär dig köra motorcykel!
    2.
    3.
    4.
    5.
    6.
    7.
    8
    9
    10.

Har ännu inte hunnit lära mig första punkten, återkommer när jag bemästrar den...

Goude! Timons avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Hoj
    636a
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av J.Andersson
    Visa citerat inlägg 1. Lär dig köra motorcykel!
    2.
    3.
    4.
    5.
    6.
    7.
    8
    9
    10.

Har ännu inte hunnit lära mig första punkten, återkommer när jag bemästrar den...
    Om man ska lära sig det så är det en fördel att börja köra nån gång också!?

Visa citerat inlägg Båt? Fel forum!
    Yamaha är ett japanskt new school ord som betyder just båt!
    Det är direkt hämtat från racingbanan eftersom alla yamaha moppar är som fiskebåtar i jämförelse runt slingan! ....
    Senast redigerat av Timon den 2006-11-02 klockan 20:32.

Medlem nazurros avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Hoj
    Hojlös
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av J.Andersson
    Visa citerat inlägg 1. Lär dig köra motorcykel!
    Jag håller på med boken Performance Riding Techniques, så om ca 60 sidor räknar jag med att kunna det jag behöver kunna

Vem vet flugans avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    -
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Mattias
    Visa citerat inlägg Gör det bara, det är asroligt. Det enda dåliga är att perioderna mellan rejs blir astråkiga, för att inte tala om vintrarna.
    Man behöver pausen mellan rejs för att plasta, meka eller läka sig själv

sandstream
    Gäst
    Anmäler man sig till en serie eller anmäler man sig bara till ett gäng tävlingar som råkar utgöra en serie?
    Du meddelar vilken klass du tänker köra 2007.
    Ett tips: Gå in på www.roadracing.se och kolla upp vilka nummer som används i den aktuella klassen (ligger under supportklasser) så du inte "snor" någons nummer.
    Citat Ursprungligen postat av P@trik
    Visa citerat inlägg Du vet inte om han har ett direkt nummer man kan ringa för han är inte snabb på mailen direkt.
    Adressen som anges ovan och som jag också fick i en tråd använder han tydligen normalt inte men jag fick svar häromdagen och dessutom svar på en följdfråga

Medlem alfas avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Hoj
    zx6rr(green and mean)
    Citat Ursprungligen postat av P@trik
    Du vet inte om han har ett direkt nummer man kan ringa för han är inte snabb på mailen direkt.
    0586/15010 fråga efter Tony

Har ingen hoj för hoj e gääj! Steinmeisters avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Hoj
    R6-06 till salu edition
    Garage
    Visa garage
    Min fråga lyder. Måste jag ha licens för att ansöka om ett startnr?
    Tjöp mitt skinnställ

Sålt

Tjöp min hoj

Såld

"En annan grej är ju att man får ca 5 gånger fler träffar då man söker i hela sverige i stället för angränsande län till sthlm, lite konstigt, är det fler som åker hoj ute i landet än i hufvudstaden?"

sandstream
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Steinmeister
    Visa citerat inlägg Min fråga lyder. Måste jag ha licens för att ansöka om ett startnr?
    Fråga Tony.

Numera tävlingsledare Alxs avatar
    Reg.datum
    Nov 2004
    Hoj
    Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
    Garage
    Visa garage
    Gå med i LMS eftersom du bor i Linköping. Medlemsskap kostar 400 kr för aktiv medlem, träningarna kostar då 50 kr/gång mot 250 kr om man är med i en annan klubb. Det finns dessutom alltid ett helt gäng hjälpsamma och kunniga personer på plats på träningarna då de inte kan avstå från korv och cigg i depån även om de inte har någon hoj kvar!

För övrigt kommer Sviestad bli en förhoppningsvis mycket roligare bana till nästa år!
    Dryg? Menar du mej eller?

Ungdomsansvarig LMS RR

Anmäl dig som funktionär hos LMS här

www.rudenvik.se Kobbkan lever vidare!

T.R.Ö.T.T. Gustav Os avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha TZ-M250 96
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Alx
    Visa citerat inlägg För övrigt kommer Sviestad bli en förhoppningsvis mycket roligare bana till nästa år!
    Det där får du gärna utveckla.
    Den tidigare diskuterade nya sträckningen, ny asfalt, bättre vadå?
    "We are in Grand Prix Racing, so why would we use a street engine? This is like a jockey riding a donkey in a horse race...."
    KTM GP technical boss Harald Bartol

Reg.datum
    Nov 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Gustav O
    Visa citerat inlägg Det där får du gärna utveckla.
    Den tidigare diskuterade nya sträckningen, ny asfalt, bättre vadå?
    Fler svängar bland annat. För övrigt har väl vi i LMS alltid försökt att förbättra oss och kvalitén på våra träningar.

Ungdomsansvarig LMS RR

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha TZ-M250 96
    Garage
    Visa garage
    Visa citerat inlägg Fler svängar bland annat. För övrigt har väl vi i LMS alltid försökt att förbättra oss och kvalitén på våra träningar.
    Är det Bergskurvan som sak ändras?
    Det sista vet jag ju sedan länge. p
    "We are in Grand Prix Racing, so why would we use a street engine? This is like a jockey riding a donkey in a horse race...."

Reg.datum
    Nov 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Gustav O
    Visa citerat inlägg Är det Bergskurvan som sak ändras?
    Det sista vet jag ju sedan länge. p
    Bergskurvan kommer finnas kvar då det inte är själva svängen utan hastigheten innan som är problemet. Vet dock inte hur mycket som är officiellt än, så jag kanske bör avstå från att skriva mer...

Det är väl redan OT så det räcker.

Ungdomsansvarig LMS RR

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha TZ-M250 96
    Garage
    Visa garage
    Visa citerat inlägg Bergskurvan kommer finnas kvar då det inte är själva svängen utan hastigheten innan som är problemet. Vet dock inte hur mycket som är officiellt än, så jag kanske bör avstå från att skriva mer...

Det är väl redan OT så det räcker.
    OK. OT fast intressant.

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa Chippens avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Hoj
    Turbo Gixxer
    Garage
    Visa garage
    Läste lite om Rokie 1000 stod att fri trimning var tillåten, är det tillåtet med överladdning då?

Citerar:Fri trimning och fria däck ger förarna möjlighet att välja ett koncept som passa just dem och deras plånbok.
    My sister likes it black...

STORT TACK till sponsorerna KennethNs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Kawasaki ZX 10R -2008
    Garage
    Visa garage
    Inte turbo eller lustgas får användas. Annars kan du modifiera friskt om du vill. Vanligtvis körs det dock med standardhojar och standardtrim som t.e.x på min hoj. PowerCommander, helsystem, tunnare topplockspackning och lite annat extra lull-lull.

Reg.datum
    Nov 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Visa citerat inlägg Detta är säkert självklart för många men jag känner mig osäker på hur saker och ting går till och jag vill inte missa något. Har jag glömt något? Stämmer min lista? Andra tips att tänka på om man är helt grön och tycker att det är allmänt svårt att greppa vad som krävs för att race:a?
    Detta har du säkert tänkt på redan men man vet aldrig!

Krachkåpor till hojen, finns det? Båt, är hojen najjad? Inget glykol hoppas jag! Extra fälgar har du det? Kan va bra så man slipper vela allt för mycket och byta däck hela tiden.

Lite annat småplock, depåstöd, bensindunkar och två miljoner andra saker som man glömmer, tappar bort och snubblar på.

Ungdomsansvarig LMS RR

sandstream
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av KennethN
    Visa citerat inlägg Inte turbo eller lustgas får användas. Annars kan du modifiera friskt om du vill. Vanligtvis körs det dock med standardhojar och standardtrim som t.e.x på min hoj. PowerCommander, helsystem, tunnare topplockspackning och lite annat extra lull-lull.
    Kompressor är väl också förbjuden, tyckte Micke sa det på licenskursen.

Om någon undrar varför det är fritrimning i en rookie-klass och inte i tex NSBK så är det för att vi rookisar ska kunna köpa hojar från de som tävlat i andra klasser plus att arrangören och konkurrenterna inte behöver fundera på om någon köra med en "olaglig" hoj.
    Visa citerat inlägg Gå med i LMS eftersom du bor i Linköping. Medlemsskap kostar 400 kr för aktiv medlem, träningarna kostar då 50 kr/gång mot 250 kr om man är med i en annan klubb. Det finns dessutom alltid ett helt gäng hjälpsamma och kunniga personer på plats på träningarna då de inte kan avstå från korv och cigg i depån även om de inte har någon hoj kvar!
    LMS verkar vara en bra klubb med trevliga medlemmar så jag funderar start på att bli medlem hos er nästa år.
    Om er bana dessutom får ett par nya kurvor vore det en höjdare eftersom just banan är det som gör att jag ibland funderar på klubben på Gelleråsen istället, lite mer variation på den banan.

Reg.datum
    Nov 2004
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Visa citerat inlägg
    LMS verkar vara en bra klubb med trevliga medlemmar så jag funderar start på att bli medlem hos er nästa år.
    Om er bana dessutom får ett par nya kurvor vore det en höjdare eftersom just banan är det som gör att jag ibland funderar på klubben på Gelleråsen istället, lite mer variation på den banan.

Nya kurvor och nya medlemmar är alltid trevligt! Ett till plus med vår klubb, vet inte hur andra träningar på andra banor är, är ju att det alltid finns en hjälpande hand att tillgå om man har problem med något!

Ses nästa säsong!

Ungdomsansvarig LMS RR

hej hej björn.es avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    Brukar vara den med nummer 4
    Garage
    Visa garage
    Visa citerat inlägg
    .

nej för helvete du skriver alldeles för mycket här och har säkert en egen vilja sådan vill vi inte ha. Slät-strukna slynglar utan fart är välkommna resten måste passera "weyskeyyy" testet med mig för att få vara med

björn
    Senast redigerat av björn.e den 2007-09-06 klockan 18:33.
    5 cheees åoå en cooola teck

http://www.actionpics.se is da shit

sandstream
    Gäst
    Visa citerat inlägg Nya kurvor och nya medlemmar är alltid trevligt! Ett till plus med vår klubb, vet inte hur andra träningar på andra banor är, är ju att det alltid finns en hjälpande hand att tillgå om man har problem med något! Ses nästa säsong!
    Låter bra
    Citat Ursprungligen postat av björn.e
    Visa citerat inlägg nej för helvete du skriver aldeles för mycket här och har säkert en egen vilja sådan vill vi inte ha. Slät strukna slynglar utan fart är välkommna resten måste passera "weyskeyyy" testet med mig för att få vara med björn
    Jag är inte lika kaxig i verkligheten

hej hej björn.es avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    Brukar vara den med nummer 4
    Garage
    Visa garage
    Visa citerat inlägg
    Jag är inte lika kaxig i verkligheten

im going to cruchhhhh u like äj wöörm