Skicka hojen till Nya Zeeland?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Trippelåtta skrev:
2541186 Någon här som har erfarenhet av att sicka sin hoj till Nya Zeeland?

Inte till NZ, men till Sydkorea. Nu fick vi iofs frakten sponsrad, men om du skall skicka själv så får du nog räkna med strax under 10000.- för färjetransport.
 

Trippelåtta

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kinna
Hoj
Ducati 888 Strada, LEM 50cc
Tack för det, vet inte riktigt om det är värt att skicka ner hojen eller köpa en här nere...men men alltid bra o kolla lite.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Trippelåtta skrev:
2547859 Tack för det, vet inte riktigt om det är värt att skicka ner hojen eller köpa en här nere...men men alltid bra o kolla lite.

Jag kollade upp, åt en kund på mitt jobb, vad det skulle kosta att skicka en stor jävla duschkabin till mellan-afrika. Ringde runt som faaan, men blev lotsat till et litet-litet ställe i göteborg, som har hand om båtfrakt.

Det var så litet att jag nästan tyckte det verkade oseriöst. (sleten hemsida med bild på deras kontor = en fallfärdig kur i princip)
men de var iallafall trevliga. Det tog nån månad eller två typ, kostade 7800 + ev tullar m.m.

Så det finns möjligheter det tror jag. De gick inte så mkt på vikt, utan längd o bredd var viktigast....
 

Trippelåtta

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kinna
Hoj
Ducati 888 Strada, LEM 50cc
morecore skrev:
2547891 Jag kollade upp, åt en kund på mitt jobb, vad det skulle kosta att skicka en stor jävla duschkabin till mellan-afrika. Ringde runt som faaan, men blev lotsat till et litet-litet ställe i göteborg, som har hand om båtfrakt.

Det var så litet att jag nästan tyckte det verkade oseriöst. (sleten hemsida med bild på deras kontor = en fallfärdig kur i princip)
men de var iallafall trevliga. Det tog nån månad eller två typ, kostade 7800 + ev tullar m.m.

Så det finns möjligheter det tror jag. De gick inte så mkt på vikt, utan längd o bredd var viktigast....

Kommer du i håg vad stället hette? adress?
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Trippelåtta skrev:
Kommer du i håg vad stället hette? adress?
Nej tyvärr! Letade som fasen men minns inte adressen, fick bara numret o hitade sen i efterhand deras hemsida. detta var i somras.

Men du, ring till DHL och fråga om sjöfrakt. Kolla om någon där har nån aning om vart man kan vända sig. Det va så jag gjorde tillslut.

Du kanske blir kopplad några gånger, men testa!

(obs, om nån svarar som du blir kopplad till, presentera dig med, Förnamn, efternamn, ort, när dem svarar, en blev SKITSUR när jag bara sa mitt förnamn. Kanske bara tillfälligt, men jag hade ringt 10 samtal innan så man orkade inte presentera sig så noga. Kanske är viktigt i dessa sammanhang :va )
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kolla även med Wallenius. Tror inte de handlar så mycket med privatpersoner, men du kan ju alltid testa.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Annars har jag för mig att det är billigare att köpa hoj i NZ :) Bilar ska vara billigare iaf!

Funderar på åka te NZ nån gång, kanske du får ett PM då ;)
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Hyrde hoj i Christchurch i två veckor kring julen -98.
Kostade inte mycket, klart värt varenda krona.
Rekommenderar sydöns västkust för grymma vägar. Norge släng dig i väggen!!
/Danne
 

blueslow

klaseh
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kawazaki blå ZX12-R, gul ER6-N
Hyrde i Auckland lämnade i Christchurch på NZ-Bike.
Är man medlem i BMW klubben så man 10% oavsett vilken hoj man hyrde.
Vi hyrde två BMW 650 GS 850 spän om dygnet inklusive helförsäkring.

Vi körde ca 600 mil där under 14 dagar jan 2005. och sedan ytterligare 600 mil med bil under 4 Veckor.

Nått att tänka på när man hyr hoj där är däck om man får punka så får man betala däcket om det inte går att reparera, såvida inte annat är avtalat med uthyraren.

Hojjarna är inte fasligt dyra där. Stannar man längre tid så blir det billigare än att hyra.

Dock kan ju det vara lite problematisk att fixa försäkring om man inte har fast bostadsadress.

Det finns bra hoj vägar på både nord och sydön.
Bäst på norra och västra delen på sydön, tex Queen Charlots road 2 mil kurv orgie. Fortsätter man sedan västerut skall maninte missa att köra ut mot den västra norra delen. Mitten partiet på vägen ut är att leka med.

På nordön skall man inte missa "The forgotten Highway" bara namnet ger en ståpälls och halvön Cormandel söder om Auckland är bra.

Kan ge mer tips om bra vägar men då måste jag ha en karta framför mig.

Utöver asfalterad väg finns mycket grusväg och off road, inte för att det är min melodi riktigt

Åker gärna dit igen om nått år. :D :D :D

Norge är också bra, fast kass mat och dyrt.

Vi bode mest på backpacker ställen, Det finns gott om den och de är hyffsat bra och man kan laga sin egen mat och får ha sin egen mat ifren ikylen.
Skall bo på backpacker ställen så lönar det sig att köpa ett medlems kort i BBH eller likande, det ger rabbat på alla backpackerställen som är anslutna till respektive organissation.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top