Utbytesmotor BIL, vart hittar man sånt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Min hyresvärds Opel rasade igår och han ville ha hjälp med att hitta utbytesmotor (han vill skrota, jag säger laga) och då tog jag på mig ansvaret med det.
Bilen är en Opel Astra kombi 1.6 -96:a, och jag anser att bilen är i såpass bra skick så det är värt att kasta ut några kronor på en utbytesmotor till den istället för att skrota.
Bildelsbasen är en skitsida där sökfunktionen inte är tillfredsställande för mig men när jag väl tog mig tid så hittade den inget.
Ett annat ställe var Vege.se som jag hittade, jag mailade dem i hopp om svar men det kan ju dröja.
Finns det fler ställen värda att kolla upp?
Vad kan det kosta? Ska man satsa på ett shortblock då det troligtvis endast är kolvringarna som har gett upp? Eller är det lika bra att byta ut hela skiten? Det är mitt förstahandsval iaf....

Har ni tips så kom med dem! Och har ni en motor över så skicka den till mig. Mot betalning givetvis...
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
vad va det som rasa ??

är det kamremen som small av så kan du köpa en komplett eller toppen

har du kollat www.laga.se , blocket
 

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Utan igen...
Vege har jag handlat av och blev grymt nöjd.

Min affär började med att jag efterlyste en dieselpump på bildelsbasen (alla som fanns var självklart fel modell).
Ca 3 timmar efter att jag lagt ut efterlysningen ringde dom från vege och sa att dom hade en renoverad utbytesenhet på hyllan,på filialen i tjeckien (tror jag det va) men billig var den.
2 dagar senare hade jag den hemma och 30 dagar på mej att få bilen att fungera igen innan gammla pumpen skulle tillbaka till dom.
Allt på pumpen var färdiginställt och plomberat,tom tomgångskruven.
Bara lägga gammla i kartongen och klistra på medsickade adresslappen.
Några dagar senare kom återbetalningen för depositionen.
Väldigt smidigt system.

Enda tråkiga i den historien är att det inte var pumpen som var dålig så det va en jäkligt onödig utgift på bilen.
 

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
På landet söder om Gävle
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Dee_cati skrev:
2528632 Min hyresvärds Opel rasade igår och han ville ha hjälp med att hitta utbytesmotor (han vill skrota, jag säger laga) och då tog jag på mig ansvaret med det.
Bilen är en Opel Astra kombi 1.6 -96:a, och jag anser att bilen är i såpass bra skick så det är värt att kasta ut några kronor på en utbytesmotor till den istället för att skrota.
Bildelsbasen är en skitsida där sökfunktionen inte är tillfredsställande för mig men när jag väl tog mig tid så hittade den inget.
Ett annat ställe var Vege.se som jag hittade, jag mailade dem i hopp om svar men det kan ju dröja.
Finns det fler ställen värda att kolla upp?
Vad kan det kosta? Ska man satsa på ett shortblock då det troligtvis endast är kolvringarna som har gett upp? Eller är det lika bra att byta ut hela skiten? Det är mitt förstahandsval iaf....

Har ni tips så kom med dem! Och har ni en motor över så skicka den till mig. Mot betalning givetvis...

Var det några speciella kriterirer som du sökte på i Bildelsbasen? Jag sökte på "Opel Astra 92-98", "delgrupp: motor/motordetaljer", "del: motor/bensin", "fritext 1,6" och fick över 100 träffar? iof så sökte jag på hela Sverige då, men det fanns iaf 15 st i Västmanlands- och Örebro län.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nappe skrev:
2528672 vad va det som rasa ??

är det kamremen som small av så kan du köpa en komplett eller toppen

har du kollat www.laga.se , blocket

Två cylindrar saknar kompression då ringarna är totalt slut så det är bara att byta ut skiten istället för att laga. Blocket har jag inte kollat då det bara är lurendrejare där som försöker göra sig en krona på skitgrejjer. Ingen garanti mao.
Jag ska kolla laga.se också.

Colinabo, jag sökte på regnummer...
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Prova att efterlys delen på bildelsbasen. Annars tar du kontakt med den lokala bilskroten, så fixar dom det åt dig.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Den lokala bilskroten består av ett miffo som anställer 16-åringar till svart arbetskraft och tror att han kan ta ut nypris för gamla slitna delar. Han tjänar pengarna på att fiffla och sälja till afrika, inte intresserad av att sälja mao.
Jag ringde runt till 8 olika skrotar just nu och 3 hade en sådan motor (X16XEL) och en hade ett pris som kunde vara intressant. 9000:- för en motor som har gått ca 10 000mil, de andra skulle ha 12 000:- respektive 13500:- och de hade rullat något mindre.
Vege.se ville ha 18600:- PLUS moms :näsblod Dock så är de "nya" iofs...
En opel är inte byggd för att rulla mer än 20 000mil, det är tydligt det :D
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
En opel är väl aldrig värd att laga, bara att skrota då första felet kommer...
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Dee_cati skrev:
2529483 Två cylindrar saknar kompression då ringarna är totalt slut så det är bara att byta ut skiten istället för att laga. Blocket har jag inte kollat då det bara är lurendrejare där som försöker göra sig en krona på skitgrejjer. Ingen garanti mao.
Jag ska kolla laga.se också.


Colinabo, jag sökte på regnummer...

Den motorn är ju känd för att kärva i ventilstyrningarna om man kör för försiktigt med den. Dåliga kolvringar låter lite långsökt, hur är det konstaterat?
Kärvande ventiler leder ofta till lågt komp på den motorn men även till att ventiler kan ta i kolvarna och därför blir otäta, rådet är att lyfta toppen och kolla före byte av motor då rep/rengöring av toppen är både billigare och enklare. Annars är det ju betydligt roligare med en C20LET i en Astra:tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
De hade tydligen lyft toppen och enligt "meken" så hade den tryckt upp olja då kolvringarna var slut på 2 cylindrar. Jag misstänkte också toppen från en början då symptomen var precis som en skjuten topplockspackning (ojämn gång, rykte vit som fan och mycket kondens) men jag har själv inte öppnat huven på den.
Att stoppa i något annat än en X16XEL-motor är antagligen otänkbart dels pga för mycket jobb samt att hyresvärden är 60+ och har den som firmabil i sin elfirma=skiter nog i hur rolig den är...
Jag ska nog åka och kika på motorn och kolla om det är värt att byta toppen bara, det är ju gjort på en pisskvart :rolleyes: (ok, en timme iaf om inte jag mekar...)
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Dee_cati skrev:
2532681 De hade tydligen lyft toppen och enligt "meken" så hade den tryckt upp olja då kolvringarna var slut på 2 cylindrar. Jag misstänkte också toppen från en början då symptomen var precis som en skjuten topplockspackning (ojämn gång, rykte vit som fan och mycket kondens) men jag har själv inte öppnat huven på den.
Att stoppa i något annat än en X16XEL-motor är antagligen otänkbart dels pga för mycket jobb samt att hyresvärden är 60+ och har den som firmabil i sin elfirma=skiter nog i hur rolig den är...
Jag ska nog åka och kika på motorn och kolla om det är värt att byta toppen bara, det är ju gjort på en pisskvart :rolleyes: (ok, en timme iaf om inte jag mekar...)

Den "meken" tror ja inte nå vidare på...... kan aldrig tänka mej att ringarna skulle va slut på en 96a möjligtvis att dom skulle ha "koksat" fast om dom har kört på en skitdålig mineralolja men det är ändå långsökt.
Körd topp packning, dåliga ventiltätningar/ otäta ventiler. Kört kok så toppen spruckit/ slagit sig är ju oxå lite vanligt.

Ne ta å kolla upp toppen riktigt innan ni gör nå mera:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top