340 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Resultat 1 till 13 av 13
    Tidigare Dee_cati Anderss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Säsongsavslutning
    Garage
    Visa garage

Utbytesmotor BIL, vart hittar man sånt?

Min hyresvärds Opel rasade igår och han ville ha hjälp med att hitta utbytesmotor (han vill skrota, jag säger laga) och då tog jag på mig ansvaret med det.
    Bilen är en Opel Astra kombi 1.6 -96:a, och jag anser att bilen är i såpass bra skick så det är värt att kasta ut några kronor på en utbytesmotor till den istället för att skrota.
    Bildelsbasen är en skitsida där sökfunktionen inte är tillfredsställande för mig men när jag väl tog mig tid så hittade den inget.
    Ett annat ställe var Vege.se som jag hittade, jag mailade dem i hopp om svar men det kan ju dröja.
    Finns det fler ställen värda att kolla upp?
    Vad kan det kosta? Ska man satsa på ett shortblock då det troligtvis endast är kolvringarna som har gett upp? Eller är det lika bra att byta ut hela skiten? Det är mitt förstahandsval iaf....

Har ni tips så kom med dem! Och har ni en motor över så skicka den till mig. Mot betalning givetvis...

be your self Nappes avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    ninja special med extra mos
    vad va det som rasa ??

är det kamremen som small av så kan du köpa en komplett eller toppen

har du kollat www.laga.se , blocket
    Nä jag kan inte stava men folk brukar fatta ändå eller så e dom bra tröga

[Enter cool message here]
    Reg.datum
    Dec 2005
    Hoj
    Ny till våren
    http://www.vege.se/default.asp?url=h...norden_740.asp

Edit: såg att du redan hittat Vege. Ingen erfarenhet därifrån, men många gånger kikat på motorer där och dom verkar hålla vettiga priser.

Edit2: http://www.returbilen.se/ är värt att åka till om man vill skruva själv. Iofs rätt många mil ifrån Arboga.
    Senast redigerat av Ten-0 den 2006-10-10 klockan 22:42.

Ur spår Hornpelles avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Utan igen...
    Vege har jag handlat av och blev grymt nöjd.

Min affär började med att jag efterlyste en dieselpump på bildelsbasen (alla som fanns var självklart fel modell).
    Ca 3 timmar efter att jag lagt ut efterlysningen ringde dom från vege och sa att dom hade en renoverad utbytesenhet på hyllan,på filialen i tjeckien (tror jag det va) men billig var den.
    2 dagar senare hade jag den hemma och 30 dagar på mej att få bilen att fungera igen innan gammla pumpen skulle tillbaka till dom.
    Allt på pumpen var färdiginställt och plomberat,tom tomgångskruven.
    Bara lägga gammla i kartongen och klistra på medsickade adresslappen.
    Några dagar senare kom återbetalningen för depositionen.
    Väldigt smidigt system.

Enda tråkiga i den historien är att det inte var pumpen som var dålig så det va en jäkligt onödig utgift på bilen.

Medlem Colinabos avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Hoj
    sju japanska, två tyska och tre italienska...
    Citat Ursprungligen postat av Dee_cati
    Visa citerat inlägg Min hyresvärds Opel rasade igår och han ville ha hjälp med att hitta utbytesmotor (han vill skrota, jag säger laga) och då tog jag på mig ansvaret med det.
    Bilen är en Opel Astra kombi 1.6 -96:a, och jag anser att bilen är i såpass bra skick så det är värt att kasta ut några kronor på en utbytesmotor till den istället för att skrota.
    Bildelsbasen är en skitsida där sökfunktionen inte är tillfredsställande för mig men när jag väl tog mig tid så hittade den inget.
    Ett annat ställe var Vege.se som jag hittade, jag mailade dem i hopp om svar men det kan ju dröja.
    Finns det fler ställen värda att kolla upp?
    Vad kan det kosta? Ska man satsa på ett shortblock då det troligtvis endast är kolvringarna som har gett upp? Eller är det lika bra att byta ut hela skiten? Det är mitt förstahandsval iaf....

Har ni tips så kom med dem! Och har ni en motor över så skicka den till mig. Mot betalning givetvis...
    Var det några speciella kriterirer som du sökte på i Bildelsbasen? Jag sökte på "Opel Astra 92-98", "delgrupp: motor/motordetaljer", "del: motor/bensin", "fritext 1,6" och fick över 100 träffar? iof så sökte jag på hela Sverige då, men det fanns iaf 15 st i Västmanlands- och Örebro län.
    Senast redigerat av Colinabo den 2006-10-10 klockan 23:09.

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Säsongsavslutning
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Nappe
    Visa citerat inlägg vad va det som rasa ??

är det kamremen som small av så kan du köpa en komplett eller toppen

har du kollat www.laga.se , blocket
    Två cylindrar saknar kompression då ringarna är totalt slut så det är bara att byta ut skiten istället för att laga. Blocket har jag inte kollat då det bara är lurendrejare där som försöker göra sig en krona på skitgrejjer. Ingen garanti mao.
    Jag ska kolla laga.se också.

Colinabo, jag sökte på regnummer...

Medlem juha01s avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Africa Twin
    Prova att efterlys delen på bildelsbasen. Annars tar du kontakt med den lokala bilskroten, så fixar dom det åt dig.

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Säsongsavslutning
    Garage
    Visa garage
    Den lokala bilskroten består av ett miffo som anställer 16-åringar till svart arbetskraft och tror att han kan ta ut nypris för gamla slitna delar. Han tjänar pengarna på att fiffla och sälja till afrika, inte intresserad av att sälja mao.
    Jag ringde runt till 8 olika skrotar just nu och 3 hade en sådan motor (X16XEL) och en hade ett pris som kunde vara intressant. 9000:- för en motor som har gått ca 10 000mil, de andra skulle ha 12 000:- respektive 13500:- och de hade rullat något mindre.
    Vege.se ville ha 18600:- PLUS moms Dock så är de "nya" iofs...
    En opel är inte byggd för att rulla mer än 20 000mil, det är tydligt det

Medlem juha01s avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Africa Twin
    9000:-!!! Wtf?

Du får ju en hel bil för 10-15000! http://www.blocket.se/li?ca=15_s&q=a...&th=1&w=3&sp=1

Jag skulle be din granne köpa en toyota corolla så slipper ni byta motor om några år till!

#101 Noll Koll Racing Kollemannens avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
    Garage
    Visa garage
    En opel är väl aldrig värd att laga, bara att skrota då första felet kommer...
    Ute å bööörnar sönder ett bakdäck nära dig...

Team hoppborg racing

MR Wheeler( Långbens alter ego) RacerRaffes avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    GSXR 1000 & CR500
    Visa citerat inlägg Två cylindrar saknar kompression då ringarna är totalt slut så det är bara att byta ut skiten istället för att laga. Blocket har jag inte kollat då det bara är lurendrejare där som försöker göra sig en krona på skitgrejjer. Ingen garanti mao.
    Jag ska kolla laga.se också.

Colinabo, jag sökte på regnummer...
    Den motorn är ju känd för att kärva i ventilstyrningarna om man kör för försiktigt med den. Dåliga kolvringar låter lite långsökt, hur är det konstaterat?
    Kärvande ventiler leder ofta till lågt komp på den motorn men även till att ventiler kan ta i kolvarna och därför blir otäta, rådet är att lyfta toppen och kolla före byte av motor då rep/rengöring av toppen är både billigare och enklare. Annars är det ju betydligt roligare med en C20LET i en Astra

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Säsongsavslutning
    Garage
    Visa garage
    De hade tydligen lyft toppen och enligt "meken" så hade den tryckt upp olja då kolvringarna var slut på 2 cylindrar. Jag misstänkte också toppen från en början då symptomen var precis som en skjuten topplockspackning (ojämn gång, rykte vit som fan och mycket kondens) men jag har själv inte öppnat huven på den.
    Att stoppa i något annat än en X16XEL-motor är antagligen otänkbart dels pga för mycket jobb samt att hyresvärden är 60+ och har den som firmabil i sin elfirma=skiter nog i hur rolig den är...
    Jag ska nog åka och kika på motorn och kolla om det är värt att byta toppen bara, det är ju gjort på en pisskvart (ok, en timme iaf om inte jag mekar...)

Under uppbyggnad..... Stoppsladds avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha wr250X -08
    Garage
    Visa garage
    Visa citerat inlägg De hade tydligen lyft toppen och enligt "meken" så hade den tryckt upp olja då kolvringarna var slut på 2 cylindrar. Jag misstänkte också toppen från en början då symptomen var precis som en skjuten topplockspackning (ojämn gång, rykte vit som fan och mycket kondens) men jag har själv inte öppnat huven på den.
    Att stoppa i något annat än en X16XEL-motor är antagligen otänkbart dels pga för mycket jobb samt att hyresvärden är 60+ och har den som firmabil i sin elfirma=skiter nog i hur rolig den är...
    Jag ska nog åka och kika på motorn och kolla om det är värt att byta toppen bara, det är ju gjort på en pisskvart (ok, en timme iaf om inte jag mekar...)
    Den "meken" tror ja inte nå vidare på...... kan aldrig tänka mej att ringarna skulle va slut på en 96a möjligtvis att dom skulle ha "koksat" fast om dom har kört på en skitdålig mineralolja men det är ändå långsökt.
    Körd topp packning, dåliga ventiltätningar/ otäta ventiler. Kört kok så toppen spruckit/ slagit sig är ju oxå lite vanligt.

Ne ta å kolla upp toppen riktigt innan ni gör nå mera

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2002 Kawasaki Mean Streak av Janu4ri

2009 Ducati Monster 696 av Malin

2014 Suzuki GSR 750 av CsabaM

Bloggar
Jobbar på..... av Toyman

Röda districtet.. av Toyman

En jävla knall av Toyman