Dags att byta den gamla luften i däcken.

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Jag har inte bytt än. Ska in på service nu nästa vecka. Ber dem fylla på med Castrols nya Xeon Power Air 3000 bak för mer vrid i slangen. Fram tänkte jag ta den gamla bakluften som blivit något lättare med vintersäsongen som den stod still.
 

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Älmhult
Hoj
Honda 900rr i nyskick
När jag kört länge på luften i mc-däcken brukar jag "flytta" över den till bildäcken för jag kör inte lika hårt med bilen.

Det är viktigt att byta luften ofta för annars sätter luftfiltret igen och det ger en försämrad sikt.

Luft ...va fan ... skall de i luft me:D
 

Dr.Bike

Guest
Jag har inte bytt än. Ska in på service nu nästa vecka. Ber dem fylla på med Castrols nya Xeon Power Air 3000 bak för mer vrid i slangen. Fram tänkte jag ta den gamla bakluften som blivit något lättare med vintersäsongen som den stod still.

Njaeij, inte helt säkert... då just butylgummit i sig utsöndrar både etan, några halogener, men ffa det tretunga vätet som får hjulen att nästan kännas cementerade i asfalten.
Så det enda rätta i nuläget, faktiskt idag, är att bara släppa ur den gamla luften rakt ut i atmosfären...
Passa på att fylla NY fin vårluft idag, min barometer visar just nu 1013 mbar så det blir både med tendens vackert väder i däcken likväl som rätt högtryck!
Allt går så mycket lättare efter att ha släppt väder...
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Nitrogen i däcken, kan det vara något?
Nitrogen i däcken behåller trycket
Luften omkring oss består av två ämnen; syre och kväve (även kallat nitrogen).
Genom att separera dessa ämnen från varandra kan man använda enbart nitrogen att fylla däcken med.
Och nitrogen istället för vanlig luft i däcken innebär flera fördelar.
Framför allt bibehålls rätt tryck i däcken under tre till fyra gånger så lång tid.
Gummit i däcket fungerar som ett membran där luften sakta läcker igenom vilket innebär att trycket i däcket med tiden blir för lågt.
Tack vare att kvävgasmolekylen har andra egenskaper än syrgasmolekylen läcker inte nitrogen ut lika fort.
Vanlig luft läcker ut med tre till fyra gånger så hög hastighet som nitrogen.

http://www.solnadackservice.se/nitro.php
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Njaeij, inte helt säkert... då just butylgummit i sig utsöndrar både etan, några halogener, men ffa det tretunga vätet som får hjulen att nästan kännas cementerade i asfalten.
Så det enda rätta i nuläget, faktiskt idag, är att bara släppa ur den gamla luften rakt ut i atmosfären...
Passa på att fylla NY fin vårluft idag, min barometer visar just nu 1013 mbar så det blir både med tendens vackert väder i däcken likväl som rätt högtryck!
Allt går så mycket lättare efter att ha släppt väder...

Du kan ha rätt i detta. MEN om du släpper ut tungt väte, även kallat tritium så kommer detta så småningom att brytas ner till deuterium. Detta kommer att blandas med syret och oxidera till tungt vatten. Japp samma sort som blir över vid kärnkraft. Detta tunga vatten är inte bra för naturen. Så det bästa är att lämna tritiumet till återvinningscentralen.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Glöm inte att smörja fälgkanten/däckkanten med tandkräm (Colgate funkar perfa) INNAN du lägger i nya luften.

Och var nu snälla och återvinna den gamla. fAtTa vad gammal rejsluft sabbar ossånlagret likcsåm?! :6surkart
 
Last edited:

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
SXV 550 -06
2790035 Ni som kör Motard använder ni samma luft som till Sh lr är det special?
Försäker köra på den speciella studsluften. Riktigt kul när man slangar och ska sätta ner framhjulet då den bara studar upp igen! Man kan slanga långt in i helvete! OBS: Luften funkar inte bra på kurviga vägar!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Du kan ha rätt i detta. MEN om du släpper ut tungt väte, även kallat tritium så kommer detta så småningom att brytas ner till deuterium. Detta kommer att blandas med syret och oxidera till tungt vatten. Japp samma sort som blir över vid kärnkraft. Detta tunga vatten är inte bra för naturen. Så det bästa är att lämna tritiumet till återvinningscentralen.

Eller sälja det dyrt till DocOc han gör el av det har jag hört. :rolleyes:
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Äntligen har jag haft hojen på service. Bara 600 milars men de rådde mig ändå att byta luften i däcken. En 600 milars service kostar 640 SEK men eftersom jag valde att byta luften så gick det på 3860 SEK!!! Då har jag Krypton 6000 i framdäcket för prestandans skull och Grace Of Nature Air (Krav) för miljöns skull i bakdäcket.

Men allvarligt, måste det bli så dyrt kan man inte köpa begagnad däcksluft eller kanske luft från öststaterna eller nåt så det blir lite billigare? Någon som vet någon bra importfirma?
 

Dr.Bike

Guest
Äntligen har jag haft hojen på service. Bara 600 milars men de rådde mig ändå att byta luften i däcken. En 600 milars service kostar 640 SEK men eftersom jag valde att byta luften så gick det på 3860 SEK!!! Då har jag Krypton 6000 i framdäcket för prestandans skull och Grace Of Nature Air (Krav) för miljöns skull i bakdäcket.

Men allvarligt, måste det bli så dyrt kan man inte köpa begagnad däcksluft eller kanske luft från öststaterna eller nåt så det blir lite billigare? Någon som vet någon bra importfirma?

JOdå - för faaaen!
Du ska inte köpa den där ny-luften!
För dyr och besudlad med värdelösa utsläppsrätter som bara den som tar emot pengarna gör en vinst på!

Själv köpte jag min luft från Baltik Inasso! Jag fick t.o.m betalt för att ta emot den!
De mumlade nåt om "reaktorluft från Tjernobyl" men det var så förmånligt så jag funderade inte mer på det! :)
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
JOdå - för faaaen!
Du ska inte köpa den där ny-luften!
För dyr och besudlad med värdelösa utsläppsrätter som bara den som tar emot pengarna gör en vinst på!
QUOTE]


Jag lyder ditt råd nästa gång. Var ute igår och det var jätte-varmt. Då fick jag veta vad "ustläppsrätt" är. Luften släpptes ut pö om pö. Fick fylla på efter varje skylt: "Vattentäkt, vid olycka ring 112".

Ska köpa ny luft men den verkar vara lika slut och dålig som här på kontoret...
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Vad använder ni för att förhindra att tjyvar snor er luft?
Har blivit av med luften en gång för mycket :mad:, så numera tar jag alltid in luften över natten. Brukar förvara den i en termos, vilket även har fördelen att luften har rätt temperatur när man kommer igen ut på morgonen.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Finns det ingen motsvarighet till dammsugardeo som man kan ha i däcket så luften där blir fräschare? Då kanske man bara behöver byta vartannat år
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Var det inte någon här på forumet som på allvar förespråkade helium?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
För guds skull släpp inte ut burnad gammal luft i atmosfären, Tänk på hur det kommer att sänka syrehalten och inverka menligt på turbohojarna. Nä blås ut den i plastpåsar och lämna in dom till närmaste återvinningsstation.
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Jag ska åka en tur, men allt jag har nån mopedluft jag köpte på E-bay förra året. Tror ni att det är någon fara om jag trycker i den bara för ikväll?

/perris
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Vilken temperatur brukar ni ha på luften?
Brukar själv ha 175-200 grader om man är sugen på scones!

Ah, så ni kör scones i däcken.
Själv tryckte jag in en vesuvio i framdäcket och en di mare i bakdäcket... jäääla va re slira !

Imorgon skall jag prova svetsgas.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Var det inte någon här på forumet som på allvar förespråkade helium?

Den lilla skillnaden i densitet i helium och vanlig luft är så minimal att den inte ens går att väga i de här sammanhangen. Dels så har helium så små atomer att de kommer pysa ut genom ventilen betydligt lättare än vanlig luft också.

Som någon nämnde är väll kväve (nitrogen på engelska) ett alternativ, men jag är säker på att det inte skulle läcka ut lika lätt, där emot håller det väll mera "konstant" tryck vid olika temperaturer och liknande?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Ni får säga vad ni vill men jag tar detta på allvar. Använder bara Castrol Extrem Racing AIR. Brukar köpa den med medelhavslukt. 549kr burken är billigt!

Gammal luft lämnar man in på återvinningen.

Hur svårt kan det vara att fatta.

App app app app, i den andra tråden skrev du att du körde på Shell luft!!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top