Dags att byta den gamla luften i däcken.

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Det har snackats mycket om både alpluft och fjälluft här, men observera: på tyngre cyklar kan den vara direkt farlig. Många producenter hämtar den ovanför trädgränsen vilket gör att den blir alldeles för tunn. Man får svårt att hålla uppe trycket i uppförsbackar.
För Halrey-Davidson kan jag rekommendera gruvluft (lite budget men funkar) eller ännu hellre oljefälts-brand-katastrofluft. ACME har sjysst sån i sortimentet.
//C
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jag förstår mig inte på Er som köper den dyra Castrol och Shell luften. Biltemas luft har exakt samma klassning och duger gott och väl för våra däck. Ni är bara lurade som betalar mer pengar för märket.

//En som litar på Biltema
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Jag förstår mig inte på Er som köper den dyra Castrol och Shell luften. Biltemas luft har exakt samma klassning och duger gott och väl för våra däck. Ni är bara lurade som betalar mer pengar för märket.

//En som litar på Biltema

Kanke dags att dra igång ett gruppköp ?
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
Kanke dags att dra igång ett gruppköp ?


joo jag har funderat på det ett tag nu och jag har fått tag på en kille i Kazakhstan som tillverkar en sort som heter "Pro-comp-superlight-BoratAir" den ska tydligen va "Vââry nããiz" som försäljarn hävda. :nicka
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag förstår mig inte på Er som köper den dyra Castrol och Shell luften. Biltemas luft har exakt samma klassning och duger gott och väl för våra däck. Ni är bara lurade som betalar mer pengar för märket.

//En som litar på Biltema

Anledningen till att biltemas luft är så billig är att de anställer polacker för 5 kr/timmen som sitter och tillverkar luften. Lab-tester visar dessutom att deras luft bara är utandningsluft från dessa polacker. Vissa andra tillverkare av luft använder visserligen också utandningsluft men då ifrån högutbildade certifierade luftingenjörer.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Har inte läst hela tråden som kanske innheåller svaret på min fråga.
Här kommer frågan ialf, finns det miljöstationer ni brukar lämna in den gamla luften, eller vad gör ni med den gamla?
Har hittills hält den rakt ner i avloppet där jag tvättar hojen (fettavskiljare och sånna saker)
Tacksam för svar!
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Gäller försärkingen om man kör med eftermarknadsluft? Jag undrar om dom kontrollerar luften i däcken om man t.ex. har varit i en olycka. Finns det någon som alltid kör med originalluft i en burk i kutsen så man kan byta snabbt ifall det skulle behövas?
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Ha, betalar ni för eran luft, jag får BETALT att fylla på mina däck...
Det funkar såhär..
Polisen har problem att lagra all lyft från alla alkotest de gör, så jag brukar åka ner till polisen och fylla på med "alko test luft" och får då betalt 5 kr litern... Bra för mig och så gör man ju en samhällstjänst oxå:tummenupp

Man får dock passa sig då det kan vingla till lite om man får för berusad luft, kan då låta hojen vila över natten så den nyktrar till...
 

Dawe

Guest
Men hur kan ni lita på att det är någon avancerad luft eller gas i dom burkar ni köper. Kan ju lika gärna vara vanlig luft.

Tycker det påminner lite om att köpa dricksvatten från någon "källa".

:hej
 
Last edited:

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Men hur kan ni lita på att det är någon avancerad luft eller gas i dom burkar ni köper. Kan ju lika gärna vara vanlig luft.

Tycker det påminner lite om att köpa dricksvatten från någon "källa".

:hej

Har aldrig tänkt så långt....:va du kanske har rätt.

Jag har ialf på mina kawa kört på samma luft 2 säsonger, funkar bättre och bättre, inkörda grejjer är trots allt bra:tummenupp
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
Ozon

Själv har jag alltid kört på avgaser...... eftersom de tryck ut men med tryck så har dem högre bartryck när de åker in i däcket...

Men var ju på mässan... o i ett hörn hittade jag något intresant....
Det var nåt japansk företag (alltid japaner men nya ideer) som hade komit upp med Ozon för i år.... Någon som såg det eller kör med det

Det skulle typ va bättre i höga höjder.... då densiteten i luften förhindrade luften att expandera vilket behöll samma tryck i däcket....

coolt va :yoparty
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
prata med en vän han sa att han gör såhär

Alternativt kopplar du en slang från din dammsugares (måste vara nyare än -03) utblås och sätter sedan på dammsugaren så pumpas renad luft in i däcket.
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Tja!
Är det någon som provat luft från 2007? är den bättre eller kan man låta 2006:an vara kvar ett år till?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Tja!
Är det någon som provat luft från 2007? är den bättre eller kan man låta 2006:an vara kvar ett år till?

Gå in på Racing forumet och sök på Biaggi, där finns varmluft av årets modell så det räcker till hela SH.:tummenupp
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Tja!
Är det någon som provat luft från 2007? är den bättre eller kan man låta 2006:an vara kvar ett år till?

Jag har faktiskt terrat K7ans luft, den verkar vara lite lattare an K6ans sa risk for framhjulslyft nar man minst anar! Jag loste ialf det med att ta K6luften i framdacken och K7luften i bak, sa nu gor jag hyffsade stoopisar istallet!:tummenupp
(Jag kor bara pa Japansk rejsluft pa flaska)
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag önskade mig i julklapp 2007 års luft. Det stod också så på burken och mamma anade ingenting. När jag sen började fundera så..:confused: hur kan de sälja luft från 2007 när det fortfarande är 2006? :va
Dom luras ju!
Nu har jag tappat sugen och funderar på att göra en billigare variant och köpa kompisens luft billigt när han byter däck.

Det som Ringo skrev om att ha reservluft i kutsen.
Jag har ibland med mig en flaska med reservluft i fall man får punka eller något moppefucko stjäl luften. MEN då är det någon som har blandat i något klet i luften och det fastnar överallt. Varför och hur kommer man undan detta bekymmer?
 

Shad

Suzuki+Tacos=Speedy Gonzales
Gick med
2 Mar 2007
Ort
Åstorp
Hoj
Suzuki Rm125
Jag blev avsugen av min flickvän för ca 1 timme, ska jag be henne hålla andan till´s imorgon och låta hon fylla på mina slangar till den nya sänsongen som hägrar?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top