Dags att byta den gamla luften i däcken.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Skippa att ta luftballongsluft

Det tog jag och nu har min mc gått till väders, kanske någon kan hojta till om den dimper ner någonstans då luften tagit slut :rolleyes:
 

Bonnie850

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph 1965
Varför bör man ha nitrogen i däcken?

Det finns många skäl till detta! Några av fördelarna med Nitrogen (N2) är:

Minskat däckslitage
Lägre bränsleförbrukning
Förbättrad körkomfort
Högre säkerhet

Nitrogen har länge använts istället för vanlig luft vid pumpning av flygplansdäck, racerbilsdäck och liknande, där ovanstående fördelar är extra värdefulla.

I vanlig luft, som normalt används vid pumpning, finns både syre (ca 21%) och nitrogen (ca 78%). Gummit i däcket fungerar som ett membran där syret läcker igenom cirka tre gånger snabbare än nitrogen. Resultatet vid pumpning med vanlig luft blir därför att syret sakta läcker ut och trycket i däcket blir med tiden alltför lågt. När man kör med för lågt däcktryck leder detta bland annat till högre däckslitage och en högre bränsleförbrukning. Samtidigt försämras både komforten och säkerheten.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Bonnie850:

Du har helt rätt men jag tror inte att nån i den här tråden är speciellt seriös..
:D
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
Jag blev sugen på att förbättra väghållningen så jag köpte den nya härliga boxen Dynojet Aircommander. Är det nån som vet någon som är duktig att mappa sådana så jag får maximal prestanda på luften i däcken?
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Thyg0d skrev:
2514561 Bonnie850:

Du har helt rätt men jag tror inte att nån i den här tråden är speciellt seriös..
:D

Va menar du??? :mad: Gjorde årliga däcklufts servicen idag. Fan va hojen går. Säkert 10 km/h högre toppfart. O lätt e de gjort med. Skall nog börja byta luften oftare...
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Jag är alltid noga med att påpeka för mina elever vid garagelektionen att det är viktigt att dom byter till vinterluft i däcken ( gäller de som vill fortsätta köra på vintern), det är tillåtet från 1a okt. En flaska AirNordicFrost (ClaesOlsson) 1500 spänn räcker till båda hjulen och den klarar -35C utan att däcken fryser sönder. För den ekonomiske kan jag säga att det räcker att byta luften längst mer i däcken. :tomten
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
jag körde med för gammal luft i framdäcket vilket resulterade i att luften sprack. Det sprutade luftsplitter överallt, fick en stor flisa luft i benet. Nu står hojen i garaget eftersom jag inte har någon luft att fylla på med. Jag ska beställa en påse luft från Suzukifabriken i Japan men leveranstiden är 8 veckor. Vet någon om det är samma luft till 01:eek:rna som de nya?
 

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
Ha, klåpare allihopa.
Jag kör med inverterat vakum utvecklat av NASA. Jag känner en ryss som tar en resa till den internationella rymdstationen och plockar med sig lite hem. Han säljer det sedan i puffarna på falu-rågrutsmackorna för att kunna smuggla in det i Sverige.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Milla skrev:
2514796 Vad använder ni för att förhindra att tjyvar snor er luft?

Själv vågar jag inte använda något annat än originalluft men jag har hört om folk som använder nervgas i däcken.
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Dominator-Rocks skrev:
2514429 :rodnar Ok skall försöka att inte göra mig till en complete fool nu!

OBS :fakta Idiot förklara inte mig nu !

Tja.. Verkar som att många verkar driva med trådskaparen (har inte läst hela tråden) men det här med "kvalitetsluft" i däcken har jag aldrig hört talas om :rodnar trodde lixom inte att det spelade någon roll, brukar filla up på macken preem närmare bestämt!

Har jag gjort fel? tycker att min MC inte ricktigt är me´i svängarna ibland (lixom, att däcken inte får fäste vill åt ett annat håll osv, oftast på grusvägar) kan det bero på fel luftblandning i däcken? I sånna fall vad skall jag har för luft och vart kan jag köpa/fyllapå den här speciella "däckluften"?

Om det finns någon kunnig i frågan som vill hjälpa, så vill jag ju självklart fylla på med en luftblandning som passar en offrodare! :confused: :va

Tack på förhand!

Ibland räcker det om man trycker in ventilen i rumpan och fiser lite. Speciellt på offroadare :)
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Dominator-Rocks skrev:
2514429.....Har jag gjort fel? tycker att min MC inte ricktigt är me´i svängarna ibland (lixom, att däcken inte får fäste vill åt ett annat håll osv, oftast på grusvägar) kan det bero på fel luftblandning i däcken? I sånna fall vad skall jag har för luft och vart kan jag köpa/fyllapå den här speciella "däckluften"?

Om det finns någon kunnig i frågan som vill hjälpa, så vill jag ju självklart fylla på med en luftblandning som passar en offrodare! :confused: :va

Tack på förhand!


Efter mycket testande med olika luftblandningar har jag kommit fram till att dammig och sträv luft är det bästa för grusvägsåka. Den är dessutom helt gratis.:tummenupp

För att samla in dammig luft brukar jag ta bort luftfiltret och sätta en stor ballong på ljuddämparen. Sen åker jag några minuter, (utan däckventiler för att verkligen få ut all gammal luft) bakom en vilt gasande polare på en ordentigt torr grusväg. Sen är det bara att tömma ur den välfyllda ballongen i däcken.

Det kletiga dammet som har fastnat i näsan efter "luftsamlarkörningen" använder jag till styrlagret. Det funkar faktiskt som styrdämpare och hojen går som kletad på lösgruset.
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
En fråga: när däckakrängaren byter däck, behåller dom den gamla luften?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja, varmluft är bra grejjer. Det är väl därför alla rejsingförare har såna därna däckvärmare :va För att värma luften. Vet bara inte hur man gör om man ska ut och köra långt, för luften kallnar ju. Ska man ha däckvärmarna på då?

På tal om däckvärmarna så kom jag osökt in på ämnet rattmuff. Finns nåt dylikt för motorcyklar?

Liwa1 skrev:
2514511 Skippa att ta luftballongsluft

Det tog jag och nu har min mc gått till väders, kanske någon kan hojta till om den dimper ner någonstans då luften tagit slut :rolleyes:
 

Dominator-Rocks

Guest
Starstriker skrev:
2514868 Ja, varmluft är bra grejjer. Det är väl därför alla rejsingförare har såna därna däckvärmare :va För att värma luften. Vet bara inte hur man gör om man ska ut och köra långt, för luften kallnar ju. Ska man ha däckvärmarna på då?

På tal om däckvärmarna så kom jag osökt in på ämnet rattmuff. Finns nåt dylikt för motorcyklar?


Vad jag har hört så kan man läga en 230v värme kabel inne i fälgen, och enligt en arbetskamrat! Håll i er nu det här är SANT enligt honom :rofl så har han 230v wireless till sin motorvärmare hemma (Han har faan sagt det/mytoman) så det borde ju funka! :tummenupp
 

Pizzabagarn

Guest
syltburk skrev:
2514785 jag körde med för gammal luft i framdäcket vilket resulterade i att luften sprack. Det sprutade luftsplitter överallt, fick en stor flisa luft i benet. Nu står hojen i garaget eftersom jag inte har någon luft att fylla på med. Jag ska beställa en påse luft från Suzukifabriken i Japan men leveranstiden är 8 veckor. Vet någon om det är samma luft till 01:eek:rna som de nya?

Gick det inte att laga luften.
Synd på benet. R.I.P

Fr.o.m årsmodell 2002 skall man tillsätta 2 dl vatten för de däcken blir så varma att vattnet förångas. Kör man på vintern får man dessutom mer tryck i backen pga isbeläggningen på insidan. OBS mc´n får inte stå för länge för då blir isbeläggningen en isklump och den vill man helst ha i drinken.

Jag har lite luft till övers men jag hittar den inte bland all annan luft.
Går det bra med blandluft ?

Starstriker skrev:
2514335 Jag har hört att Jesus kör på vatten:va

.......och när han ställer av hojen så går han på vatten.
Vilken omväxling :confused:
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top