Dags att byta den gamla luften i däcken.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ibland undrar man ju om folk verkligen vill veta men inte vågar fråga utan ställer frågan som ett skämt istället.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Hur gör ni med service boken? brukar ni fylla i när ni bytt luften eller??
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Cervantes skrev:
2513930 Hur gör ni med service boken? brukar ni fylla i när ni bytt luften eller??

Har du inte sett att det finns en egen flik för sånt?? Det är ju skitviktigt. Man kan ju inte köra hojen som den är tänkt om man inte köper orginalluft.
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
Rash skrev:
2513951 Har du inte sett att det finns en egen flik för sånt?? Det är ju skitviktigt. Man kan ju inte köra hojen som den är tänkt om man inte köper orginalluft.

Om man inte hittar en mutbar besiktningsman, kan man få körförbud då om man kör på upppimpad luft? :skrämd
 

RR_06

Nu får jag nog f-n ta o lära mig svänga?
Gick med
3 Jul 2006
Ort
SKÅNE
Hoj
CBR 1000RR -06 + Banhojkawa
Cervantes skrev:
2513930 Hur gör ni med service boken? brukar ni fylla i när ni bytt luften eller??

Läste detta i service bokens finstilta:va

Service boken får endast ifyllas av behörig luftpersonal (alltså ej vanliga mekaniker mm) då det gäller byte av luft i såväl framm som bakdäck.

Jag trodde alla viste att...
Vi med riktiga plastraketer kör med helium i däcken... + 50hk

Jag hörde en sjukt bra stuntare säga följande om heliumens betydelse...
Bakhjulsåkningen förbättras med ca:70% (mindre tyngd att lyfta och mindre tyngd som drar ner)
 
Last edited:

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
Jag kör med lustgas, mycket roligare att köra då. Men se upp, på lastkajen till SÖS finns det kameror, man kan få böta jättemycke om man blir upptäckt.
Bäst är att smyga in bakom förlossningssalen, begagnad luft därifrån ger en fräsch nyfödd känsla på vägarna.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag är en sån där som är för lat för att lämna in den gamla luften till återvinning så nu har man flera hinkar med luft som står och tar upp plats i förrådet.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Backblade skrev:
2513745 Hur brukar ni gå tillväga och vart gör ni av den gamla luften från däcken?

Byta? En vända genom luftfiltret så är det som nytt. Har jag kört riktigt länge på samma luft så tillsätter jag en "Air Refreshener" allra helst då Wonderbaums "Nitrous racing air". Finns att köpa på flaska i vilken välsorterad bil/mc-handel som helst!
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag kör med vätgas i däcken, dock lite mer i framdäcket så jag kan stegra.
När man burnar så får man passa sig så det inte blir för varmt Å då ser man inte genom kåpglaset.:hojbusa
Å gasar man mer då blev däcket smällt och då blev det inte mycket kvar av bakpartiet.:nurse
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Jag kör max 5h på min och då byter jag även ventil+ gummit.... Sen så när jag har kört på nylagd asfalt så byter jag direkt den blir ju så varm då....:rolleyes:
Ett tips för alla med minder än 750cc är att dra i hellium i framdäcket så ni kan slanga lättare:tungan

///Micke
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Alltså ni måste ha totalt tråkiga värdelösa liv som skriver i denna tråd....

Edit: Måste påpeka att jag kör statoil-luft, digitalt komprimerad för bästa prestanda.
 
Last edited:

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
Alltså det här är första gången för mig, jag köpte en hink luft av en kille som sa sig vara en av världens största luft experter, byter enligt egen utsago luft åt både Rossi och Paris Hilton. Hinken är öppen så jag har varit väldigt försiktig med att inte tippa den.

Men hur gör jag nu? Ska jag sätta en tratt på ventilen och hälla ner luften? Eller måste jag ställa ner min handpump i hinken?

Killen jag köpte av kan jag rekomendera, heter MOTOGPRACINGAIR_125 på Ebay Endast 2900kr för en fyllning inkl frakt från staterna.
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
eftersom jag e däckmontör händer det vät att man ibland andas in en del "gammal" luft å den finns i många dofter kan jag meddela,

För några år sen var det dock mest inne med "dynghögs" -doften, då denna förstärkte känslan av att vara på landsbygden, nu är det mest "alu-damm" som dom flesta kör med, den e väl billigast, kan jag tänka.. =)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jörgen Karlsson skrev:
2513761Det värsta är att fylla framluft i bakdäcket tydligen... :hihi
Va!? ajdå, hmm. Jag har tagit som vana att skifta luften mellan fram och bakhjul varje vår för att slita jämnt. Måste vara därför hojen är så tungstyrd varannat år...
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Intressanta och tänkvärda svar allesammans. Själv rekommenderar jag luft i påse som man kan importera från Shanghai. De förpackar luften där i bruna pappåsar och sticker sedan små hål i dem för att den inte skall bli gammal. Sen är det bara att skära ett ordentligt snitt i däcket och fylla på. Jag brukar inte bry mig om luften i själva slangen utan det funkar bra med Shanghai luft. De tar den tydligen från hamndistriktet.
 
Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Brukar byta luften i däcken under vinterhalvåret.
Känns bra med fräch luft när våren kommer.
Ska beställa Yosimura pro hitech luft. :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top