Borgerlighetens misslyckanden

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Min erfarehet av "tvåsläckningsverkstäder" är att de är väldigt seriösa.
Tror att det blir samma med privatägd bilprovning.

Lite skillnad, dom satte ju inte tvåan från början.

Men i övrigt håller jag med, spelar nog ingen roll vem som besiktigar, men ett kontrollorgan som kan ta in anmälningar och utföra kontroller på vrak som gått igenom är nog inte fel. Skulle behövts på monopoltiden oxå.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Besiktningsstatistik

Lite statistik från bilprovningens hemsida:

Varje dag bidrar Bilprovningen till en ökad trafiksäkerhet genom att utföra cirka 25 000 besiktningar.

Dagligen tas 30-35 fordon direkt ur trafik – de får körförbud då de är i så trafikfarligt skick att det är risk för haveri och fordonet måste bärgas från platsen.

Dessutom tas minst 130 fordon ur trafik på grund av att de inte bedömts ”värda” att reparera och ett antal fordon kommer inte tillbaka för ombesiktning.

Sammanfattningsvis kommer årligen drygt 3 miljoner personbilar till oss för kontrollbesiktning.En miljon – var tredje bil – bedöms ha brister som är så allvarliga att de behöver återkomma för en efterkontroll efter att felet avhjälpts.

Tycker det är skrämmande att var 3:e bil får ombesiktning. Är verkligen var 3:e bil så urusel att den inte borde få köras på vägen?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Besiktningsstatistik

Lite statistik från bilprovningens hemsida:

Varje dag bidrar Bilprovningen till en ökad trafiksäkerhet genom att utföra cirka 25 000 besiktningar.

Dagligen tas 30-35 fordon direkt ur trafik – de får körförbud då de är i så trafikfarligt skick att det är risk för haveri och fordonet måste bärgas från platsen.

Dessutom tas minst 130 fordon ur trafik på grund av att de inte bedömts ”värda” att reparera och ett antal fordon kommer inte tillbaka för ombesiktning.

Sammanfattningsvis kommer årligen drygt 3 miljoner personbilar till oss för kontrollbesiktning.En miljon – var tredje bil – bedöms ha brister som är så allvarliga att de behöver återkomma för en efterkontroll efter att felet avhjälpts.

Tycker det är skrämmande att var 3:e bil får ombesiktning. Är verkligen var 3:e bil så urusel att den inte borde få köras på vägen?

Jag kan tänka mig att var tredje bil är så urusel att den har en trasig glödlampa, svag handbroms, hjullager som låter eller liknande.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
"Ombesiktning" är oftast långt ifrån så uselt att fordonet inte borde få köras på vägen.
Jag kan tänka mig att var tredje bil är så urusel att den har en trasig glödlampa, svag handbroms, hjullager som låter eller liknande.

Jag tolkar ombesiktning att du "får en månad på dig, sedan måste du ställa bilen för att den är inte i trafikdugligt skick".

Men är de inte lite väl nitiska, lite dålig handbroms är ju standard på bilarna nu för tiden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tolkar ombesiktning att du "får en månad på dig, sedan måste du ställa bilen för att den är inte i trafikdugligt skick".

Men är de inte lite väl nitiska, lite dålig handbroms är ju standard på bilarna nu för tiden.

Det finns ju "tyvärr" ingen gråzon så i praktiken blir ju även ett ganska lindrigt fel körförbud trots att dom skulle kunna rullat ytterligare flera månader. Men kanske är det även ett betyg på ägaren om han inte fixar sin bil inom en månad...?

En spricka i avgasröret ger lite extra buller samt gör att dom inte kan mäta dina avgaser men bilen är ändå väldigt funktionsduglig.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det finns ju "tyvärr" ingen gråzon så i praktiken blir ju även ett ganska lindrigt fel körförbud trots att dom skulle kunna rullat ytterligare flera månader. Men kanske är det även ett betyg på ägaren om han inte fixar sin bil inom en månad...?

En spricka i avgasröret ger lite extra buller samt gör att dom inte kan mäta dina avgaser men bilen är ändå väldigt funktionsduglig.

Fast grejen är att om du inte bryr dig om att fixa ett läckande avgas så bryr du dig nog inte om ett dålig hjullager och kan därmed orsaka en hyffsad dödsolycka för tredje part om det skär och du hamnar i mötande körbana.

Vad gäller konkurrensen så är jag fortsatt positiv, då bilprovningen hade 1,5mån till nästa tid så hade carspect tid nästa dag... Och nej, bilen gick inte igenom och nej, det fanns ingen verkstad i närheten eller nån "polare" jag blev rekommenderad till... Så yes, min ombesiktning kommer med största sannolikhet ske på samma ställe.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast grejen är att om du inte bryr dig om att fixa ett läckande avgas så bryr du dig nog inte om ett dålig hjullager och kan därmed orsaka en hyffsad dödsolycka för tredje part om det skär och du hamnar i mötande körbana.

Vad gäller konkurrensen så är jag fortsatt positiv, då bilprovningen hade 1,5mån till nästa tid så hade carspect tid nästa dag... Och nej, bilen gick inte igenom och nej, det fanns ingen verkstad i närheten eller nån "polare" jag blev rekommenderad till... Så yes, min ombesiktning kommer med största sannolikhet ske på samma ställe.

Så dramatiskt är det inte att skrota ett hjullager.
Först låter det.
Sedan klonkar det när man byter riktning.
Sedan börjar det stirra i ratten ordentligt.
Efter några kilometer med helskrotat lager ramlar hjulet bort.
Har man inte gett upp innan, så har man allvarliga psykiska störningar.


Jag har provat.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Så dramatiskt är det inte att skrota ett hjullager.
Först låter det.
Sedan klonkar det när man byter riktning.
Sedan börjar det stirra i ratten ordentligt.
Efter några kilometer med helskrotat lager ramlar hjulet bort.
Har man inte gett upp innan, så har man allvarliga psykiska störningar.


Jag har provat.

Då är du lika psykiskt störd som jag.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det positiva är i min mening att fordonsägaren kan vända sig till det företag denne tycker sig få bäst service där även pris och öppettider troligtvis kommer att spela in utöver geografisk tillgänglighet och lediga tider för den delen. Personligen tror jag dock inte det kommer särskilt många små/egenföretagare i branschen, möjligen franchising i sådant fall. Bilprovningens utförsäljning av stationer handlar om två kluster med ca 55-70 stationer i varje, sista ordet är möjligen inte sagt i fördelningen, vilket talar sitt tydliga språk att det inte är några små aktörer som köper ett sådant kluster.
Det som händer nu med bilprovningen ser jag som en politiskt ideologisk motiverad avrättning.
Monopol är ofta dåligt. OK, då öppnar vi upp för nya aktörer. Inget fel i det.
Bilprovningens verksamhet fungerar tillfredsställande. OK, då låter man den vara. Nej men se det gick ju inte! Man upptäckte att avreglering av monopolet inte räckte. De nya aktörerna kunde inte/ville inte konkurrera med bilprovningen.
Dags att ta fram yxan.

Jag är beredd att sätta en öl på att beslutet att stycka bilprovningen är borgerligt styrt. I en borgerlig idealvärld ska inte staten syssla med den här typen av verksamheter, oavsett hur bra de fungerar.

Fyfan.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det som händer nu med bilprovningen ser jag som en politiskt ideologisk motiverad avrättning.
Monopol är ofta dåligt. OK, då öppnar vi upp för nya aktörer. Inget fel i det.
Bilprovningens verksamhet fungerar tillfredsställande. OK, då låter man den vara. Nej men se det gick ju inte! Man upptäckte att avreglering av monopolet inte räckte. De nya aktörerna kunde inte/ville inte konkurrera med bilprovningen.
Dags att ta fram yxan.

Jag är beredd att sätta en öl på att beslutet att stycka bilprovningen är borgerligt styrt. I en borgerlig idealvärld ska inte staten syssla med den här typen av verksamheter, oavsett hur bra de fungerar.

Fyfan.

Eller så handlar det om att bryta ett monopol.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Det som händer nu med bilprovningen ser jag som en politiskt ideologisk motiverad avrättning.
Monopol är ofta dåligt. OK, då öppnar vi upp för nya aktörer. Inget fel i det.
Bilprovningens verksamhet fungerar tillfredsställande. OK, då låter man den vara. Nej men se det gick ju inte! Man upptäckte att avreglering av monopolet inte räckte. De nya aktörerna kunde inte/ville inte konkurrera med bilprovningen.
Dags att ta fram yxan.

Jag är beredd att sätta en öl på att beslutet att stycka bilprovningen är borgerligt styrt. I en borgerlig idealvärld ska inte staten syssla med den här typen av verksamheter, oavsett hur bra de fungerar.

Fyfan.

Jag är en sån där liberaltyp som röstat blått och tycker regeringen egentligen är för röd. Men jag tycker inte man ska lägga ut kontrollfunktioner av vår säkerhet till privata bolag med vinstintresse snarare än säkerhetsintresse.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kan man anta att det just nu sitter ett gäng riskkapitalister någonstans i vårt avlånga land(eller kanalö) och bara myser över Bilprovningens uppstyckning som de snart får lägga vantarna på medan något blåögt gäng bolibompapolitiker fortfarande tror att stationerna skall tas över av grabbarna på golvet och bli lokalt ägda?

I.o.m. att det hela säljs ut i två stora kluster så är naturligtvis alla involverade medvetna om att det inte är någon liten aktör eller "grabbarna på golvet" som kommer ta över. En sådan stor försäljning och med statlig inblandning sköts i regel av en bank. Klustrerna (55-70 stationer i vardera) läggs ut för försäljning, intressenter anmäler sitt intresse. Banken tittar nu på de som visat intresse och väljer sedan ut de som lever upp till de krav som ställs på en köpare. Ett sådant krav skulle exempelvis kunna vara att de ska ha kapital för att kunna betala ut löner ett ex antal månader trots att de inte gör någon vinst.

Tycker det är skrämmande att var 3:e bil får ombesiktning. Är verkligen var 3:e bil så urusel att den inte borde få köras på vägen?

Det jag tycker är fascinerande är att det trots allt handlar om minimumkraven för att fordonet ska få brukas på väg, det är egentligen ingen raketforskning i ämnet i fråga. Valfri verkstad/biltillverkare/bildelstillverkare har ofta långt högre krav för vad som anses var ett fel eller brist än vad lagar och regler har. Sen om det är ett trasigt positionsljus eller glapp spindelled må så vara men det är troligare att bilägaren torskar för farbror blå på lampan än på leden =0)


Det som händer nu med bilprovningen ser jag som en politiskt ideologisk motiverad avrättning.

Finns säkert flera faktorer men dels har vi ju EU och sedan kan ju ägarna (exkl staten) fått vittring om att det gick att få in pengar efter alla år =0) Sen vilka pengar det handlar om i slutändan lär vi aldrig får reda på.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Tycker det är skrämmande att var 3:e bil får ombesiktning. Är verkligen var 3:e bil så urusel att den inte borde få köras på vägen?
Nu har ju flera redan givit lite alternativa svar, och här är mitt, BLL på vänster bakdörr fryser så den går inte att öppna, det är ombesiktning på det, det är ett allvarligt fel som gör bilen trafikfarlig, enligt statistiken, i realiteten är det bara lite störande om jag skulle ha mera än två passagerare.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu har ju flera redan givit lite alternativa svar, och här är mitt, BLL på vänster bakdörr fryser så den går inte att öppna, det är ombesiktning på det, det är ett allvarligt fel som gör bilen trafikfarlig, enligt statistiken, i realiteten är det bara lite störande om jag skulle ha mera än två passagerare.

...eller när bilen åker av vägen och det är lite bråttom ur bilen. Liknande krav är räddningstjänsten ofta involverade i och de ser förmodligen dagligen anledning till att en dörr ska gå att öppna under vinterhalvåret.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
I.o.m. att det hela säljs ut i två stora kluster så är naturligtvis alla involverade medvetna om att det inte är någon liten aktör eller "grabbarna på golvet" som kommer ta över. En sådan stor försäljning och med statlig inblandning sköts i regel av en bank. Klustrerna (55-70 stationer i vardera) läggs ut för försäljning, intressenter anmäler sitt intresse. Banken tittar nu på de som visat intresse och väljer sedan ut de som lever upp till de krav som ställs på en köpare. Ett sådant krav skulle exempelvis kunna vara att de ska ha kapital för att kunna betala ut löner ett ex antal månader trots att de inte gör någon vinst.
OK, tack för att du förtydligade.

Svenska politiker brukar ju vara så bra kravställare med tanke på tidigare utförsäljningar inom stat och kommun men det blir nog bra denna gång ska vi se. Skönt att någon bank(er) iallafall kommer bli vinnare...ska vi tippa på att banken Erik Åsbrink arbetar för samt någon mindre svensk aktör?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kanske inte platsar i tråden, då jag tycker att det är ett beundransvärt initiativ:
Nu lanserar borgarna gruppen för "Hälsosamma Sverige"!
Politiker vill få oss att leva mera hälsosamt och ta ett större ansvar för den egna hälsan.
Bra!

Däremot blir det ju hyckleri på hög nivå när Freddan själv står och säger vad man ska göra och vad man inte ska göra.
Freddan är ju smällfet! :brinnerup


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sedan vill jag ge borgarna (iaf moderaterna och centern) en rejäl känga för att de valt att fortsätta vapensamarbetet med skurkstaten Saudiarabien.
Sossejävlarna som började samarbetet förtjänar en redig pungspark de också.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Däremot blir det ju hyckleri på hög nivå när Freddan själv står och säger vad man ska göra och vad man inte ska göra.
Freddan är ju smällfet! :brinnerup

Bara för att man själv inte lever rätt betyder det ju inte att kunskapen saknas.

Jämför med en världsmästare i valfri idrott, han är bäst i världen på sin gren men har trots det en eller flera tränare som oftast inte ens platsar i en korpserie men dessa kan ändå lära upp en världsmästare.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Bara för att man själv inte lever rätt betyder det ju inte att kunskapen saknas.

Jämför med en världsmästare i valfri idrott, han är bäst i världen på sin gren men har trots det en eller flera tränare som oftast inte ens platsar i en korpserie men dessa kan ändå lära upp en världsmästare.

Trams.... Det där funkar bara i en ickedemokrati.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top