En liten hösttur

Chris

Yamaha
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Nol
Hoj
Yamaha FZS600
Detta är ju ingen "långtur" men ändå en liten tripp nu under hösten.

Eftersom jag har byggt hus och det har blivit tillökning i familjen så har hojen stått i garaget och samlat damm i princip hela sommaren. Så i måndags så åkte frun och barnen för att hälsa på släktingar så då tänkte jag passa på och rasta hojen lite. Såg till att sluta vid lunch på jobbet och sedan direkt hem för att starta turen.

Drog på mig ryggskydd, ställ och stövlar...blev lite fundersam då dragkjedan inte gick igen på stället vid första försöket...hmm...har all grillning i sommar satt sig på fel ställe så stället är för litet...men det visade sig bara att dragkjedjan var lite trög efter allt "vilande" i sommar.

Så glad i hogen gick jag ut i garaget och blåste av det värsta dammet med tryckluft...sorgligt vad dammig den var...jaja kändes inte som en tvätt var prioriterad utan nu skulle jag åka. Trycker påstartknappen ...rrrrrrrrrr.rrrrrrrrrrr....rrrrr...okej dåligt batteri förståss...varför tänkte jag inte på det och satte på laddaren kvällen innan....okej ville inte vänta på att ladda batteriet utan tog startkablar och ett batteri som stod i garaget och startade på det. Vet inte hur bra det är för batteriet men den gick igång iaf...nästa problem...bensinmätaren visar på helt tom tank...okej...har ju bara 2km till macken så det är inga problem...men kommer hojen att starta efter tankningen????

Låter hojen gå ett tag på tomgång med belysning släckt så den skall ladda så mycket som möjligt. Rullar ut ur garaget och kör bort till macken....tankar upp fullt....och sedan håller jag tummarna på att den skall starta...vill ju inte skämma ut mig och behöva springa igång den...YES... den går igång direkt.

Så då bär det iväg, har inte riktigt bestämt mig vart jag skall åka men börjar med en liten kul väg som går från Alafors över mot Alingsås...möter 2 sporthojar som också tydligen jobbat halvdag...hälsar...och dom hälsar tillbaka...kul 100% utdelning på hälsande hittills iaf. Kommer ut till vägen som går mot Sollebrunn...då upplever jag det som bl.a. gör hojåkning så kul...alla dofter...först kände jag doften från när dom höll på och skördade ute på en stor åker...sedan vägbygge....där luktade det asfalt..t.o.m värmen från asfaltsmaskinen kunde man känna när man åkte förbi.

På vägen mot Sollebrun möter jag nästa hoj...en Goldwing...hälsar glatt...men inget gensvar..ok...försämrar statisktiken...men det var ju ingen sporthoj iaf. Nu har jag bestämt vart jag skall åka...har blivit sugen på en hamburgare från Max...och Max finns ju i Jönköping. Så jag åker ut mot Trollhättan och svänger av mot Götene där jag sedan kommer att åka via Vara och Falköping till Jönköping. Möter några touringhojar och hälsningsstatiskten stiger igen. Får uppleva doften från en sliten dieselpickup...ja det var ju en doft men inte så kul.....

Det var ju lite längre till Jönköping än vad jag räknat med...ingen karta hade jag med heller så det blir att köra efter skyltningen längs vägen. Okej redan efter 14mil så känns träsmaken...inte så konstigt med dom få milen i sommar...bara att bita ihop. Klockan närmar sig 17 och jag rullar in i Jönköping...möter ett antal sporthojar och alla hälsar...kul...sporthojshälsningsstatistiken hålls på 100% än så länge...likaså "Jönköpinghälsningarna". Glider in på Max och beställer ett Suprememål...+ meny...har ju hunnit bli hungrig efter allt åkande. Slukar maten snabbt för jag vill inte komma hem allt för sent p.g.a. tonat visir och mörker är ingen rolig kombination.

Hemåt får det bli den snabba vägen...via Ulricehamn, Borås och motorvägen till Gbg. Men vilket elände solen ligger ju lågt då klockan är 17.30 och jag har den i princip rakt i ögonen hela vägen till Gbg....känner doften och hör vrålet...+ känner vibrationerna av en TUNGT lastad långtradare som jag kör om i Jkpg backen. rullar på i maklig takt mot Ulricehman...börjar fundera om jag skall klara hela trippen på en tank....kör iaf vidare och chansar. I backen ner mot Ulricehamn så upplever jag en ny doft....bränt bromsbelägg från en långtradare som bromsar i nedförsbacken....lite andra dofter är nyavverkat virke vid motorvägsbygget mot Borås....och en JÄVLA massa spolarvätska som alla bilister spolar på sina vindrutor...dom ser väl lika dåligt som jag ...låg sol...tonat visir...och en massa myggor/flugor gör ju att sikten inte är så bra.

Bränslemätaren passerar nästsista sträcket när jag är i Borås...nu har det nästan blivit som en utmaning...jag skall klara hela turen på en tank...försöker hitta en lämpligt tempo på motorvägen som gör att jag kommer fram snabbt...men också så att förbrukningen inte skenar. Det sista biten hem blir mest en massa stirrande på tankmätaren...men det funkar jag kommer hem och varningslampan i tankmätaren är inte ens tänd.

Så det blev en kul tripp till sist..jag körde 384km...på en tank...har inte hunnit tanka upp nu efter turen så jag vet inte vad förbrukningen blev..men det är nog det längsta jag kört på en tank med hojen iaf.

Hoppas någon orkade läsa allt...kul att skriva av sig iaf....
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Chris skrev:
2491769 Så det blev en kul tripp till sist..jag körde 384km...på en tank...har inte hunnit tanka upp nu efter turen så jag vet inte vad förbrukningen blev..men det är nog det längsta jag kört på en tank med hojen iaf.

Hoppas någon orkade läsa allt...kul att skriva av sig iaf....

Skön läsning :)

Fazern drar ju nästan ingenting, den gör nästan bensin om man inte tokgasar. Känner igen det där om dofter och upplevelser så därför står en Wild Star på tur om allt går i lås. Bara att välja hoj efter åkhumör :tummenupp

Vi har nog rejält olika ändalykter. Förra året åkte jag Mälaren runt med min Fazer och var inte ett dugg öm där bak. Kanonlimpa i mina ögon :tummenupp
 

Mjölnaren

står på tå
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Vällingby
Hoj
Ktm Superduke 990
Du glöm inte ladda batteriet/tanka tills du ska ut igen...säsongen är nog rätt lång i år...:yoparty
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Jag tyckte det lät som en trevlig tur, men det är säkert en månad mc-åkande kvar, ställ inte av hojen riktigt än!
/Thelinski

Chris skrev:
2491769 Detta är ju ingen "långtur" men ändå en liten tripp nu under hösten.

Eftersom jag har byggt hus och det har blivit tillökning i familjen så har hojen stått i garaget och samlat damm i princip hela sommaren. Så i måndags så åkte frun och barnen för att hälsa på släktingar så då tänkte jag passa på och rasta hojen lite. Såg till att sluta vid lunch på jobbet och sedan direkt hem för att starta turen.
....
 

HiC

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Hultsfred
Hoj
Yamaha FJR 1300
Inte soppatorsk i alla fall

Kul läsning, var själv ute, på en för i år kanske sista tur, för en vecka sedan. Och vad händer? Något som under mina tjugosex år i sadeln aldrig hänt. PUNKTERING!
I obygden, med nästan tomt batteri i mobilen och ingen punkaspray. Men soppa hade jag i alla fall!
Ja, hur det gick kan ni läsa på den här adressen. www.hicdesign.se/finndomo Klicka på "Så har det då hänt"
 

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Suzza
Sådant här är trevligt att läsa. Folk som uppskattar naturen/dofterna .
inte att köra från polisen eller köra 300 i ett samhälle ;-)

/adam
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top