Odla egen chili

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Jag tycker ju personligen att det ska vara starkt MEN ätligt. Jag antar att jag inte skulle ha nytta av en Habanero....

BTW: Nu har jag 4 utbrytare på väg upp:hoppa
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Måste det vara färska frukter om man ska plocka frön eller funkar det med till exempel kebabfeferoni på burk? Måste man torka fröna innan man planterar dem? Begrep inte riktigt av tidigare inlägg.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Måste det vara färska frukter om man ska plocka frön eller funkar det med till exempel kebabfeferoni på burk? Måste man torka fröna innan man planterar dem? Begrep inte riktigt av tidigare inlägg.
Nja, inlagda i ättikslag ska de nog inte ha varit, om man är ute efter hög grobarhet. Fast vem vet...

Färska eller torkade kvittar. De gror!

Sen vad gäller hettan i dem så är det en vanesak. Man utvecklar mycket snabbt tolerans. Det är klart, att äta en Habanero rakt av kan kännas lite jobbigt även för en rutinerad chllikonsument, men annars vänjer man sig, som sagt, snabbt. Efter ett tag märker man också att chilli har den goda egenskapen att den förhöjer smaken på andra ingredienser. Det är helt enkelt en smakförstärkare.

@ ozeo, det är bara en fråga om vana. Det som du tycker är superstarkt idag känner du knappt efter tre veckor. Idén är inte heller att bränna sönder smaklökarna eller munslemhinnorna.
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Nja, inlagda i ättikslag ska de nog inte ha varit, om man är ute efter hög grobarhet. Fast vem vet...

Färska eller torkade kvittar. De gror!

Trodde det var saltlag de låg i, men det är klart, det är väl inte särskilt bra heller. Å andra sidan finns det ju absolut inget att förlora på att försöka! Tricket är ju att komma ihåg att vattna om jag förstått det hela rätt. Har lyckats ta död på yucca-palmer, jävla meriterande i odlingssammanhang...
Rapporterar eventuella framgångar!
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Måste det vara färska frukter om man ska plocka frön eller funkar det med till exempel kebabfeferoni på burk? Måste man torka fröna innan man planterar dem? Begrep inte riktigt av tidigare inlägg.
Är dom på burk är dom förmodligen kokade och då kan jag garantera att inget gror.
Däremot brukar det funka att så frön tagna från färska frukter.
 

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Norra Stockholm
Hoj
Letar efter en bobber
YES!!! 10 st. små gröna är på väg:tummenupp och hoppas på flera. Ska bli kul att se och smaka resultatet om ett par månader:yoparty
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Sådde tre sorter i söndags i mitt lilla drivhus from IKEA.

Så nu är det bara vänta på att de sticker upp, borde vara snart? Tänkte sätta ut ett par i trädgården på vinst och förlust, behålla resten inomhus.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
satte fem stycken Dorset Naga i fredags. Hur länge dröjer det innan de börjar krypa upp egentligen?
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Mina tog nog nästan 3 veckor. Ställ dem varmt tills de har kommit upp! Mina verkade tycka om det.

//spenk
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Aha. jo jag har mina varmt. Söderläge på lägenheten och de får bo i fönstret. Krukorna är försedda med plastöverdrag så det blir som ett litet drivhus runt var kruka.
Så om det inte kommit upp nånting inom ett par veckor är det dags att oroa sig alltså. =D
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
2850311 Aha. jo jag har mina varmt. Söderläge på lägenheten och de får bo i fönstret. Krukorna är försedda med plastöverdrag så det blir som ett litet drivhus runt var kruka.
Så om det inte kommit upp nånting inom ett par veckor är det dags att oroa sig alltså. =D
Du har gjort som jag gjorde när jag började ana oråd. Jag kan säga så här: Det hjälpte! Plastöverdrag verkar vara grejen. Nu har det kommit upp ett gäng, ska snart plantera om dem i andra krukor, då lär de få en var att ut vecklas i!

Kul med någon som ligger ungefär lika långt!:hoppa

//spenk
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Mina plantor är ca. en decimeter höga nu. :tummenupp
Det går nästan att se hur de växt från en dag till en annan.
Står inomhus i söderläge och vattnas lite då och då.
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Det var snabbt marscherat! Mina har 4 blad nu and still going strong!:hoppa
 

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Norra Stockholm
Hoj
Letar efter en bobber
Jaha, då var dom ca. 30 stycken. Det här ska bli kul...:tummenupp
 

Bifogat

  • P3310001.JPG
    P3310001.JPG
    131.6 KB · Visningar: 117
  • P3310003.JPG
    P3310003.JPG
    122.1 KB · Visningar: 153
  • P3310004.JPG
    P3310004.JPG
    134 KB · Visningar: 93

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
Två stycken Habanero och sex stycken Jalapeño har tittat upp än så länge.
Vissa av dom envisas med att ha frökapseln som mössa, ska man pilla bort den?
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Mina löste det av sig själva, men man blir ju sugen på att hjälpa de små liven.
Bladen på en del av mina torkar i spetsarna och sedan skrumpnar, vad gör jag för fel?? Någon som haft problemet innan?

//spenk
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har ett några småplantor ståendes. Börjar närma sig decimetern. Börjar bli dax att plantera om till lite större krukor. Vilken storlek på kruka är det som funkar bäst? Mitt andra problem är att jag bor i korridor, vilket då ger mig få val om vilka fönseter jag ska placera krukorna i. Västerläge är det som gäller, och huset närmast gör att effektiv soltid varje dag blir mellan ca 14-17 eller något i den stilen. Bör jag försöka fixa lite supportbelysning? I form av lågenergilampor? Pics will come...
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Det som ger mest och effektivast sol är söder och väster! :)

Själv har 40 stycken små Tomaccos tittat upp (jordnöten är väldigt seg så där har jag inte sett något)! :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top