Odla egen chili

Ellinor

Rospiggan
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
FZR 600 -92.
Jag sådde sex olika chilifrön förra våren.
Blåa, röda, gröna, gula i olika smaker och former.

Vattnade med aqvarievatten och lät dom stå ute.
Fick jättefina plantor. Och många.
Så jag gavbort till alla grannar i huset. Och sparade dom finaste.

Tyvärr har jag inga bilder på dom.:mad:



Men mina favoriter är nu sweet chili och banana sweet.:banana
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har aldrig riktigt förstått stark mat :va
visst till en gräns kan de va gott men när de bara smakar starkt o ingen matsmak känns el nåt annat så kan man ju lika gärna äta papper med krydda :rolleyes:
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Habanero är annars den starkaste sorten. Inte så god, om du frågar mig.
[/url]

habanero är inget hett :)rofl) tips alls om han vill ha nåt att odla själv, de är knappt ätliga när de är färska. om han inte vill koka 300 liter gryta per gång alltså. vet inte vad enheten kallas men det finns en enhet för att mäta styrka på frukter och dylikt och skalan bygger på hur många gånger saften från frukten måste spädas för att styrkan inte ska kännas (ett mätvärde på 300 på skalan betyder alltså att en liter saft behöver 300 liter vatten för att inte vara stark). chili ligger på runt 3000 och habanero på över 3 000 000 om jag inte missminner mig...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag börjar med att berätta att jag inte läst hela tråden.

Men hela idén med att odla egen chili är nog den coolaste übermanliga/halvgejja idén jag nånsin hört.
Kör hårt!
Om man måste äta växter är det väl lika bra att de smakar nåt!:tummenupp
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Nu jävlar!

Efter 3 veckors väntan kan man skymta en liten grodd som kämpar sig upp!:hoppa

Hur ska man bete sig nu då? Soligt och vattna, räcker det?
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Får mina fröer i morgon, tog fyra olika.

Ska så så fort som möjligt. är ju nog så sent ute nu. Ska bli kul att se om det blir nåt iår, har ju haft lite otur senaste åren.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Vi odlade i kruka för några år sen, sedan la vi några frukter i en olivolje flaska för att få lite o smak när man skulle steka.. var bara att fylla på med olja o ha kvar frukterna den blev bara starkare och starkare! tillslut gjorde 2droppar en omelette nästan oätlig :eek:
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Kommer nu inskaffa frön av Dorset naga. =D
Starkt så det förslår skall det va.. :D
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Nu måste jag också öka min machoimage och ska testa att odla denna.
 

Bifogat

  • p60565l.jpg
    p60565l.jpg
    125.9 KB · Visningar: 88

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
vilka sorter har ni provat? vilka kan man äta rakt av så att säga (utan att nästan dö då)? jag har provat några från mataffärer (färska som jag tagit frön ifrån) men dom blev inte riktigt klara på balkongen, och om nåra blev det så blev dom inte goda. har nån testat jalapenos?

det börjar bli dags nu att köpa frön/plantera antar jag om man vill ha några schyssta chillis i tid. kommer ihåg att jag fick riktigt dåligt med chillis nån sommar för jag va för sent ute och att det regna mycket (jävla regn:mad: ).
hoppas bara det inte blir kass sommar i år.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tjejen hade köpt Habanero idag, styrka 10 av 10 stod det på påsen. Jag stack en tandpetare genom skalet och testade på tungan. Nu, en halvtimme efter så är tungspetsen fortfarande avdomnad :(
Och hon hade tänkt att vi skulle ha det till vår "stir fried chicken with cashew nuts", det lär ju bli max en tandpetare ner i skiten...
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
vilka sorter har ni provat? vilka kan man äta rakt av så att säga (utan att nästan dö då)? jag har provat några från mataffärer (färska som jag tagit frön ifrån) men dom blev inte riktigt klara på balkongen, och om nåra blev det så blev dom inte goda. har nån testat jalapenos?

det börjar bli dags nu att köpa frön/plantera antar jag om man vill ha några schyssta chillis i tid. kommer ihåg att jag fick riktigt dåligt med chillis nån sommar för jag va för sent ute och att det regna mycket (jävla regn:mad: ).
hoppas bara det inte blir kass sommar i år.

Jalapeno är nog det starkaste som är gott att äta rent av, låter man Jalapenos sitta kvar länge nog att bli röda är de rätt grymma. Ja, jag har odlat egen Jalapeno från frön tagna från köpta frukter. Även habanero fungerar att odla, men de plantorna blir stora som hus.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top