Odla egen chili

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Fan va buskiga dina är alla mina plantor drar iväg och blir ragnliga. Red Savinan är nog 1,5 meter från kruka till yttersta kvist. Bih Jolokian har inte börjat blomma än men förra årets Pequin har redan gett 10-15 färdiga frukter.
Ska föröka få med kameran hem nåndag så blir det uppdatering

Hur går det för er?

Till höger är min Bih Jolokia, den kommer bli frodig :D
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Mina chillis är nog 3 månader gamla och kanske 7cm över marken.. Sker ingenting längre :/
Norrläge funkar väl inte riktigt..
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Börjar ordna sig på balkongen. Har en 5-10 plantor på över 50 cm och med blommor. Och säkert lika många till där jag börjar ge upp hoppet om (inte mer än 20 cm eller så).

Mina chillis är nog 3 månader gamla och kanske 7cm över marken.. Sker ingenting längre :/
Norrläge funkar väl inte riktigt..

Sugen på att ta över de mindre plantorna kan du komma och hämta. Tjejen börjar gnälla över att hon också vill få fönsterplats till sitt ogräs.


Chilin i fråga är Birds Eye eller klassisk Thai-chili (råkade blanda lite...).
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Jag skulle gärna vilja få tag på Trinidad Scorpion. Någon som sitter på en planta och kan dela med sig av några fröer?

Mina plantor knallar på. Habaneron och gresika växer som tusan och har massor av blomknoppar. De som står hemma på balkongen i nordläge är hälften så stora som de jag har på jobbet i fönstret i söderläge. Dock lika många blommor...

Nagan är fortsatt efterbliven. Bara ca 12-15 cm hög och den har inte rört sig alls sista veckorna. Får nog satsa på en övervintring på den och se om det blir något nästa år.
 

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Vi får se.
Mina börjar bli upp mot halvmetern också. Frågan är bara när man ska börja plocka dom?
Och hur det kommer sig att en del är gula, medans dom andra är gröna?
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Mina börjar bli upp mot halvmetern också. Frågan är bara när man ska börja plocka dom?
Och hur det kommer sig att en del är gula, medans dom andra är gröna?

Många sorter (de flesta?) är gröna som omogna och blir andra färger som mogna.

Vilka sorter har du?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Fan va buskiga dina är alla mina plantor drar iväg och blir ragnliga. Red Savinan är nog 1,5 meter från kruka till yttersta kvist. Bih Jolokian har inte börjat blomma än men förra årets Pequin har redan gett 10-15 färdiga frukter.
Ska föröka få med kameran hem nåndag så blir det uppdatering

Jag har 10 frön i samma kastrull, är nog därför dom ser så buskiga ut.

Börjar ordna sig på balkongen. Har en 5-10 plantor på över 50 cm och med blommor. Och säkert lika många till där jag börjar ge upp hoppet om (inte mer än 20 cm eller så).



Sugen på att ta över de mindre plantorna kan du komma och hämta. Tjejen börjar gnälla över att hon också vill få fönsterplats till sitt ogräs.


Chilin i fråga är Birds Eye eller klassisk Thai-chili (råkade blanda lite...).

Har dina långsamma växtar rättat till sig?

Mina stod oxå still ett tag, men sen helt plötsligt fick dom fart som bara den. Kanske grejjade till sig ett bättre rotsystem bara.
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Mina växer så det knakar, fixar bilder ikväll :tummenupp
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Går inte alls bra för mina, har dom ute på balkongen just nu men dom verkar inte riktigt vilja växa, ska man "tokvattna" dom för att få dom bättre ??
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Går inte alls bra för mina, har dom ute på balkongen just nu men dom verkar inte riktigt vilja växa, ska man "tokvattna" dom för att få dom bättre ??

Nej, absolut inte. Snarare tvärt om. Vi är många som har märkt att dom trivs med att bli helt torra mellan varje vattning. Se dom som martyrer, men vänta inte föör länge ;)
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Bild på mina som jag har på jobbet.

Tror det är Gul habanero till vänster och Grekisk paprika (Capsicum annuum) till höger. Lilla retardo i mitten (Dorset naga).

Nagan står i en Sia-glassburk så vet ni skalan ungefär.

Bägge de stora har många knoppar ,20-30 st, och den till höger har en del blommor och en liten frukt på gång. Kom igång väldigt sent med att så, typ April.

Ska sätta om Nagan i en lite större kruka och satsar på att övervintra den. Tror inte det blir några frukter på den i år.

4770502947_10c1a3cbe7.jpg


Blommor och en frukt på gång

4770502851_69b75298e1.jpg
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Min Grekiska paprika knallar på, har ca 10 frukter i varierand e storlek och lika många blommor till på g.

Habaneron är lite jävligare, vägrar bli frukter. Blommorna bara vissnar och trillar av.

Nagan har kommit igång och den ena har tio knoppar ca och den andra några på gång. Hoppas på att några av dem blir frukt. Skulle vara kul att smaka och se om det är något tryck i dem.
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Habanero e jävliga, jag har 4 plantor (red savina) sen förra året. Då gav de inget i år har de än så länge gett 6 färdiga frukter. Å andra sidan växer de bra klippte ner dem till typ stam förra hösten och nu är det 4 mindre träd på ca 70 cm höjd med juste krona.

Min Grekiska paprika knallar på, har ca 10 frukter i varierand e storlek och lika många blommor till på g.

Habaneron är lite jävligare, vägrar bli frukter. Blommorna bara vissnar och trillar av.

Nagan har kommit igång och den ena har tio knoppar ca och den andra några på gång. Hoppas på att några av dem blir frukt. Skulle vara kul att smaka och se om det är något tryck i dem.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Habanero e jävliga, jag har 4 plantor (red savina) sen förra året. Då gav de inget i år har de än så länge gett 6 färdiga frukter. Å andra sidan växer de bra klippte ner dem till typ stam förra hösten och nu är det 4 mindre träd på ca 70 cm höjd med juste krona.

Konstigt, mina red savina är dom som ger mest frukt faktiskt.
Största plantan är en ghost pepper (kommer fan inte på namnet) som ger otroligt många blommor (oräkneligt antal) men även fast jag penslar dom fick jag bara 3-4 frukter =/
 

Alle_gbg

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Götet
Hoj
Thundercat -98
ville bara fylla i att jag lyckats få 1st ring of fire att bli mogen hittils och jävlar var de sved till på tungan. och ett stort tips är att inte klia sig i ansiktet efteråt, fail!
 

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1
Jag har nog lite problem med in chili. Det är bara några plantor som blommat och nu börjat ge lite chili. Den är väl dock inte ätbar ännu. Tror jag satte ut dom för sent med :/

IMAG0006.jpg


IMAG0007.jpg


//Kim
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har nog lite problem med in chili. Det är bara några plantor som blommat och nu börjat ge lite chili. Den är väl dock inte ätbar ännu. Tror jag satte ut dom för sent med :/

IMAG0006.jpg


IMAG0007.jpg


//Kim

Vi har samma problem.

Hur övervintrar jag skiten?

Mina växer så det knakar, fixar bilder ikväll :tummenupp

Nu skrev du ju inte vilken kväll, men....
 
Last edited:

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
jag brukar klippa ner mina så bara några blad återstår, men det funkar om man inte gör det oxå. Sen får de stå kvar i mitt fall inomhus. De tål inte frost så ute är uteslutet.

Vi har samma problem.

Hur övervintrar jag skiten?



Nu skrev du ju inte vilken kväll, men....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top