Odla egen chili

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mark skrev:
2485541 Najs!

Är det sånna där feta som morsan hade palmer i när man va knodd? (Ja de vet väl inte du) men typ 50 cm i diameter?

Så, följande bör mao. köpas:

1. Största jävla självvattnande krukan på bauhaus
2. näringsmedel
3. cell-grejjer att så frön i
4. nåt att fixa en döskalle med

Har säkert missat nåt?!

PS: hur viktigt är det med lampa? Kan man få det att bli "fint" eller kommer det se ut som byggarbetsplats? :va

PS2: Är det ok att män byter frön med varann eller anses det som lite ghey? :rolleyes:
80 spänn? Sist jag kollade kostade de typ 300! Köp några stycken. Man kan iofs ha flera plantor i samma kruka.

Lampa behöver du ingen. Jag har aldrig haft nån och ingen annan jag känner heller.

Det är ok för karlar att byta frön med varandra :)

Glöm inte blomjorden.

Jag kollade förresten Thomson & Morgans katalog. Tepin är en bra sort. Små, runda och fulla med frön. Mycket goda. Tyvärr kan man få träläppar av dem (tappar känseln i läpparna). De är dock värda det :tummenupp
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Så, följande bör mao. köpas:

1. Största jävla självvattnande krukan på bauhaus
2. näringsmedel
3. cell-grejjer att så frön i
4. nåt att fixa en döskalle med
5. såjord + planterinsjord

ujuj, de börjar dra iväg nu känner jag. Så ska man få plats med allt oxå. Är det nu det är läge att gå till BR o köpa sig en blå sandlådespade + kratta oxå?! :va
 
Last edited:

Skrutten

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Bara gammel-duccan kvar
Mark skrev:
2485574 Så, följande bör mao. köpas:

1. Största jävla självvattnande krukan på bauhaus
2. näringsmedel
3. cell-grejjer att så frön i
4. nåt att fixa en döskalle med
5. såjord + planterinsjord

ujuj, de börjar dra iväg nu känner jag. Så ska man få plats med allt oxå. Är det nu det är läge att gå till BR o köpa sig en blå sandlådespade + kratta oxå?! :va


Sicket projekt du gör av det.. En vanlig kruka, lite jord och peta ner fröna, vattna och kolla om det lyckas. Hur svårt ska det behöva vara?

Min planta på balkongen har klarat sig i stort sett själv hela sommaren, en kanna vatten när det varit alltför torrt bara.

@Miniman: Tack för länken :tummenupp Nu börjar det klia i odlingsfingrarna.
 
Last edited:

Bandittjej

jag vill inte ha vinter
Gick med
18 Jul 2006
Ort
(med röris) på landet
Hoj
Bandit 1200 S
Jag har haft mina chili ute i trädgården och det har funkat fint , men jag köper färdiga plantor som är förodlade i växthus.
Men köp lite dyrare jorden , så blir plantan bättre.
får du mycket chili går den att frysa
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
1. Gå till vivo
2. Köp mogen chili/habanero eller vad du nu vill ha
3. Snitta upp och torka fröna i 2-3 veckor.
4. Stoppa ner i nån kruka.
5. Kolla när det växer, för det gör det.

Varför krångla till det?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Starstriker skrev:
2486314 1. Gå till vivo
2. Köp mogen chili/habanero eller vad du nu vill ha
3. Snitta upp och torka fröna i 2-3 veckor.
4. Stoppa ner i nån kruka.
5. Kolla när det växer, för det gör det.

Varför krångla till det?

För att jag vill inte odla nån vivo-habanero. Jag vill har nåt mer exotiskt. Nu har jag Skrutten och LF's exotiska pepparfrukter hemma och ska sätta fart med att så.

Skaffat mig en köttätande växt oxå! :mad:

Chiliodalren Mark
 

Mooch

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Märsta
Hoj
VFR 750 96:a
Du kan läsa en hel del om olika chili-sorter och beställa frön från Örtagårdens Plantskola i Vinslöv. Sajten är inte helt uppdaterad (står fortfarande om vårförsäljningen av chilifrön) men det gör inte så mycket. Här hittar du en beskrivning av alla chili-frön de säljer samt även en hel del recept! (För att komma till de olika chili-sorterna, klicka på Butik och sedan på "C" så får du en j-la lång lista!

Lycka till! :tummenupp
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag drog iväg till Plantagen. Hade fått stalltips från en chey som är insatt i ämnet. Stegar lite osäkert in i denna bokstavligen okända djungel. Går lite vilse, frågar en kille som jobbar där efter "celler". Han förstår inte nåt. Jag förklara för honom att det är dom där små gröna och fula plastlådorna som man sår frön i. Han säger leendes till mig att dom säljer bara sånt på våren. Sår gör man på våren och skördar ska man visst göra på hösten.

Skitsnack!

Jag köpte mig fyra st. så lerkrukor. Åkte förbi Långis arbete och hämtade pepparfrukten från helvete!!! Jag kliade mig nyss under ögat, vid näsan, o de bränner som helvet. Jaja, det här ska nog bli bra, tryckte ner jord och kastade sen ner ett frö i varje lerkruka.

Såhär blev det:

Kärnar ur:
1krnaur.jpg


Fyllt på med jord och pillat ner ett frö från hell!
2klart.jpg


Säkrade mitt förråd genom att sätta totalt fyra frön. Kan man ha flera frön i samma kruka?
3planerat.jpg


Jag kom över en köttätande växt, den kostar 59 kr och ska ha en halv centimeter ståendes vatten att stå i. På väg hem lyckades jag stänga igen om flesta käftarna. Hoppas att den inte känner sig alltför lurad. Den kommer äta allt snart! :mad:
kttet.jpg


En prydnadspeppargrej, köpte den för 19 pickadoller mest för att jag inte ska glömma av dom krukorna med frön i. Dom är ju inte så kul att sitta o glo på en regning dag.
pepparprydnad.jpg


Här är min vattenkanna. Den var rätt så klumpig att dosera vatten till fröna med. Nu har jag iaf torkat upp allt som kom utanför och högtalaren verkar ha överlevt den oxå.
vattenkanna.jpg


//Hetaste killen i la stada
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hampf?

Det blir nog bra det där Markymark. Jag får ta med mig en köttbit och lite chips, så kan vi kalasa på en het middag.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
hållundan skrev:
2486687 Hampf?

Det blir nog bra det där Markymark. Jag får ta med mig en köttbit och lite chips, så kan vi kalasa på en het middag.
Its a deal!

Sen blir det cigarr på balkongen och tysköl!

Jag är redan otålig, hur lång tid ska det här ta egentligen!? :hoppa
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
På tal om frön och grejjer......

Har ni sett de där "torra bollarna" som man ibland kan se rulla fram över stäpperna i westernfilmer?

Hittade några såna frön i Khazakstan som jag ska plantera när jag packat upp min mögliga packning. Undrar om man kan få de att växa?

Tänkte placera ut växterna på sveavägen eller essingeleden sen så att de har någonstans där de kan rulla fritt........
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Ja, om vi är flera som startar samtidigt kan vi tävla om vem som har dom grönaste fingrarna!

Man kan ju börja med ica-grejjer, eller så beställer man bara nåt.

Här är lite mer priser så ni vet vad ni ger er in på.

Brun lerkruka 4 cm - 3.50 kr
Brunt lerfat 7 cm - 12.50
såjord (den är mager, gör så att växten i början inte tokväxer och blir ranglig) 25 spänn för en liten säck. Kommer räcka i en eveighet om jag ska hålla mig till så här så lerkrukor.
Detta är priserna som gäller för att komma igång.

Starstriker skrev:
Hittade några såna frön i Khazakstan som jag ska plantera när jag packat upp min mögliga packning. Undrar om man kan få de att växa?

Kan du inte ha dom hemma i din lya?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kan du inte ha dom hemma i din lya?

Jo, får börja i liten skala. Det blir jobbigt bara när de börjar rulla omkring. Tänk att snubbla över en sån taggig sak när du är uppe för att kissa mitt i natten.
 

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Norra Stockholm
Hoj
Letar efter en bobber
Mark skrev:
2486732 Ja, om vi är flera som startar samtidigt kan vi tävla om vem som har dom grönaste fingrarna!

Man kan ju börja med ica-grejjer, eller så beställer man bara nåt.

Här är lite mer priser så ni vet vad ni ger er in på.

Brun lerkruka 4 cm - 3.50 kr
Brunt lerfat 7 cm - 12.50
såjord (den är mager, gör så att växten i början inte tokväxer och blir ranglig) 25 spänn för en liten säck. Kommer räcka i en eveighet om jag ska hålla mig till så här så lerkrukor.
Detta är priserna som gäller för att komma igång.


Kan du inte ha dom hemma i din lya?



Då blir det Coop Extra efter jobbet. Nu Jävlar:tummenupp
 

Skrutten

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Bara gammel-duccan kvar
Mark, det är chili av sorten Arizona du fått.


Arizona Capsicum anum var. aviculare`Tuscon Arizona´
En stor helt blåbladig buske med vackert röd- oranga små frukter. Behaglig hetta
 
Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Starstriker skrev:
2486717 På tal om frön och grejjer......

Har ni sett de där "torra bollarna" som man ibland kan se rulla fram över stäpperna i westernfilmer?

Hittade några såna frön i Khazakstan som jag ska plantera när jag packat upp min mögliga packning. Undrar om man kan få de att växa?

Tänkte placera ut växterna på sveavägen eller essingeleden sen så att de har någonstans där de kan rulla fritt........

hehe :D heter det inte tumbleweed eller nåt?? Marklöpare på svenska har jag för mig :va

Edit...googlade lite tumbleweed verkar vara rätt namn...
tumbleweed.jpg
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top