Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
När jag svänger med motorcykeln i låga hastigheter (t.ex. i korsningar) så tycker jag att styret fäller ganska rejält. Nån mer som upplevt det? Känns som att styret vill svänga mer än vad jag vill, och jag får parera för att inte styret ska dra för mycket.


Har du kollat trycket i framdäcket och däckets allmänna skick (plattslitet)?

Har för mig att jag har upplevt samma fenomen på en 954:a för några år sedan, och att det var däcket som var problemet.
 

sirpegdoo

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Ort
Sala
Hoj
cbr900rr (fighter)
Tja är den någon som har en eller två bromsskivor fram till fireblade -94 till salu?
 

JAxx

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR900RR -97
När jag gasar iväg snabbt och växlar straxt före rött på ett par växlar och sedan släpper av gasen känn det som det får för lite bensin just efter man släppt gasen den får ingen kraft alls med det är bara nånn sekund sen är det som vanligt igen, någon som känner igen detta?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
När jag gasar iväg snabbt och växlar straxt före rött på ett par växlar och sedan släpper av gasen känn det som det får för lite bensin just efter man släppt gasen den får ingen kraft alls med det är bara nånn sekund sen är det som vanligt igen, någon som känner igen detta?
Jodå, det känns igen... Har du bestyckad om den enligt nedan? Min gjorde som din ändå, men blev klart bättre.

http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2488337

http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2774632

http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3610137
 

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Fick ett rätt jobbigt fel på tanklocket häromdagen. Någon mera som upplevt detta?

Var ute och åkte och såg att det var dags att tanka, åkte till närmaste mack. När jag väl står där vid pumpen så får jag inte upp lock-helvetet. Nyckeln går runt, klaffarna klickar och locket kommer upp 2mm. Sen är det fast. Ger upp efter 10minuter och åker till verkstan (1.5mil). På upploppet börjar hojen gå på ångorna i tanken och det poffar och tjoffar om den. Kan lagom komma fram till porten med lite ben-hjälp.

Lirkar och smörjer i 20minuter innan jag får upp skiten. Och ser då att klaffarna är lite nötta på "bakre" hörnen. Går in i verkstan för att hämta rätt nyckel för att skruva bort tanklocket.

Och då kommer min far lunkandes, och snäll som han är så stänger han locket så det inte ska komma skit i tanken. JÄVLAR!

Aja efter 2timmars lirkande till så tröttnar jag och ringer till Fun Bike i vås och kollar var nytt lock kostar. 2500kr ville de ha. Det började svida i hjärtat innan jag ens beställt skiten. Aja..forstätter lirka lite. Efter 30minuter så ploppar locket upp, snabbt som fan skruvar jag av locket ifall farsan får för sig att komma förbi igen.

Slipade sedan ner klaffarna lite i bakkant och nu går locket bättre än aldrig förr! Känndes rätt bra att slippa beställa det där locket.

Så ett tipps är att hålla koll på klaffarna och notera om de börjar bli sneslitna eller om det ibland behövs lite ryck och dra för att få upp locket.

mvh MrAsp
 

jim

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
påarp
Hoj
honda fireblade 99, 97 och 2002 all in one
hej finns säkert ett tråd här nånstans men har ej tid att gå igenom alla skulle en 2003 vfr 800: sving passer direkt på en 99 blade?? om svaret är ja vilken stötdämpare skulle då behöva man använda vfr eller blade Hjälp!! JIM
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
hej finns säkert ett tråd här nånstans men har ej tid att gå igenom alla skulle en 2003 vfr 800: sving passer direkt på en 99 blade?? om svaret är ja vilken stötdämpare skulle då behöva man använda vfr eller blade Hjälp!! JIM
Nej, den passar inte direkt.
 

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Hej! Undrar lite om längden på gaffelbenen hos 929/954rr (00-03). Funderar på att byta framgaffel, och tror en sån skulle sitta som ett smäck. Någon som har lust att hjälpa mig mäta dom? Vore sjysst!
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Öhlins

Tjena gubbar!

Funderar på köpa öhlins utbytes fjädrar till min cbr900rr -98, någon som vet var jag kan få tag på ett sådant kit? Skulle också vilja ha en öhlins dämpare bak men vet inte vilken modell som passar på min hoj. Please help me!
 

M@nnen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Djupaste Småland
Hoj
Fireblade 929rr '01
Tack för tipsen grabbar. Kollade däcket tidigare i vår och då var det tillräckligt med luft. Ska kolla igen och även checka styrlagret. Har besiktning på onsdag dessutom... en olycka kommer sällan ensam som man säger.

Förresten, funderar på att köpa ett kapell till min best. Tänkte det kunde vara smutt när man ska ut på äventyr i sommar. Ngn som använder biltemas? Vilken storlek i så fall? Vill ju helst inte ha för litet... och inte för stort. En 929a har jag som sagt.

Over and out!
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Tjena gubbar!

Funderar på köpa öhlins utbytes fjädrar till min cbr900rr -98, någon som vet var jag kan få tag på ett sådant kit? Skulle också vilja ha en öhlins dämpare bak men vet inte vilken modell som passar på min hoj. Please help me!


Kolla med www.motospeed.se (& klicka på chassidelar) de säljer öhlins prylar så de har säkert. (om inte lär de ju kunna tipsa om någon som har)
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Elproblem!

Hallå hallå!

Har ett litet problem (läs: hojen funkar inte alls)
Var ute och körde och vips så tystnade allt för en millisekund för att sedan komma tillbaka till normalt bara att visarna inte rörde sig och sekunden senare började den spotta och fräsa och hade ingen som helst kraft (men motorbromsade om jag växlade ner) och kopplade jag ur så hade den svag tomgång (eller om den bara hade ljud från att den rullade, minns inte helt). Försökte jag gasa så hände ingenting. När jag sedan hade rullat till stopp så dog hojen helt och när jag sedan försökte vrida på nyckeln igen så var allt helt dött. Inget ljus i nån lampa, inget ljud, ingenting.
Efter att ha kört hem hojen på släp och nu börjat mäta lite så vet jag detta: huvudsäkringen är hel, strömmen kommer igenom den. Strömmen kommer hela vägen upp till tändningslåset (har mätt på kabeln som sitter fäst upp under låset) sedan ut från tändningslåset (på läge "on") så kommer ingen ström alls. Noll på mätinstrumentet. Har mätt på rödsvart kabel (som går vidare till säkringsdosan för ignition, lysen och allt). Kan det vara så att tändningslåset har gett upp? Kan man på nåt smidigt vis koppla förbi det för att se om det funkar om man går förbi låset? Typ dra pluskabeln från huvudsäkringen innan låset och in i säkringsdosan som strömmen går till efter låset?
Följdfrågan blir ju då om det finns nytt lås att få tag på på billigt vis?

Nån som är vaken och vet något bra? :Bugar


(Vågar inte nämna detta för min kusins sambo som kör ducati då vi alltid retar honom för hans italienska saker som bara går sönder... ) :crash
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Låter som glappkontakt, typ vid databoxen eller så.... Det ska väl gå att brygga förbi tändningslåset ganska enkelt.... Jobbigt fel iaf... Inte så lätt att hitta...
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Låter som glappkontakt, typ vid databoxen eller så.... Det ska väl gå att brygga förbi tändningslåset ganska enkelt.... Jobbigt fel iaf... Inte så lätt att hitta...

Men borde databoxen ha nåt med det att göra i förstaläget? Kommer inte strömmen förbi tändningslåset (vilket det inte gör om vi mätt korrekt) så kommer inte strömmen till säkringsdosan som har säkringar för ignition, horn tail & meter, turn signal & brakelight samt headlights. Kan tändningslåset bara ge upp så där rakt upp och ner så att säga? Ska tilläggas att det var en skumpig jävla väg om det nu kan ha nåt med saken att göra, tyckte att första dödstecknet kom efter en rejäl vägbula, precis när det slog till liksom. Om det nu har nåt med det att göra... :va

Men jobbigt fel, ja jo... :D
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Det borde ligga ström konstant till databoxen eller har jag fel redan där.... ?! Prova ta isär, smörj och sätt ihop alla kontakter du hittar! Troligtvis inget stort fel, hoppas man....
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Det borde ligga ström konstant till databoxen eller har jag fel redan där.... ?! Prova ta isär, smörj och sätt ihop alla kontakter du hittar! Troligtvis inget stort fel, hoppas man....

Efter lite mer efterforskning så ser det ut så här: om man drar en kabel från plus på batteriet rakt in i säkringsdosan där säkringen för lyset sitter (20A, urplockad vid testtillfället) så kommer det ett svagt svagt ljud ur tutan samt att det låter (knastrar) i ett av de tre reläerna på vänster sida (motsvarande del där man på höger sida hittar säkringarna). Luktar stort jordfel?
Suttit och tittat en och tre gånger i Heynesboken om jordpunkter och försökt bli klokare men är ändå fundersam på var jordpunkterna sitter som skulle kunna spela in i detta fall.
Databoxen som du pratar om Softishman, borde väl vara ignition control unit som dom kallar den i boken? Kan man testa den på något vis eller är det bara utbytes dosa som kan ge svar? Enligt elschemat finner jag nämligen ingen plusingång vilket enligt min far inte är omöjligt men däremot svårt att mäta med amperemeter...

Nån som tror nåt? :gnissla
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top