Bergsåkning i Filippinerna

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Hej och hopp! Har hemkommit från semestern i Filippnerna så jag passar på att skriva lite. Tyvärr har jag inga bilder då min fina dyra kamera blev stulen.
Jag fick bo hemma hos en stor familj i Catmon utanför Cebu där jag fick låna en 125:a offroad-hoj. Vi var fyra styckna som åkte upp till bergen med två hojar. Riktig vacker natur men väldigt dåliga vägar. Vi stannade till vid ett litet hus där med en jättefin gård där det fanns kycklingar och hundar. Vi tog en promenad till majsplantagen, otroligt fin utsikt. Senare åt vi lite grillspett och ris som vi hade tagit med oss. Vi forsatte senare köra upp i bergen men det var väldigt lerigt och halt då det hade regnat lite. Vägarna var så dåliga att motorcyklar var de enda färdmedlen. Riktigt kul var det och det var en väldigt vacker och fin utsikt över naturen i bergen. Vi passerade små samhällen med marknader och hus av bambu och blad. Väldigt exotiskt. Men jag kände mig lite utsatt då jag var den enda vita som befann sig där och turister besöker aldrig dessa områden, dessutom håller små regeringsfientliga gerillor till sig i bergen då det finns risk för att bli kidnappad eller rånad. Jag kände mig som en neger i Kiruna på 50-talet. Det var en speciell upplevelse iallafall. Körde med shorts och utan hjälm. Riskabelt ja, men det är så det fungerar i Filippinerna. Familjer i bergen sitter 5 stycken med bebis, barn och övriga faderrullan på motorcyklar som dom kör i branta leriga vägar.
Körde också en kväll med samma hoj fast med två bakpå i mörkret från Catom till Tabogon (inte upp i bergen utan längs kusten på trafikerade vägar). Stannade till en kort stund vid en basketplan där det spelades en tävlingsmatch i basket (förstår inte varför dessa människor tycker om basket så mycket, dom är ju så korta). Alla åskådare vände nästan uppmärksamheten på mig istället för matchen och då var det dags att åka vidare. Det var iallfall en speciell upplevelse att köra i trafiken på kvällen.
För övrigt var det väldigt trevligt och speciellt (första gången jag vistas i Filippinerna). Väldigt glad att jag fick möjligheten bo hos en familj och se hur dessa människor bor (dock var boendet mycket bra status om man jämför med andra hus). Blev förvånad över hur bostäderna var mixade, bara några meter från där jag bodde levde en familj i en kotta av bambu, blad och kartong. Men dom var glada och väldigt snälla. Finns mycket mer att skriva men nu får det räcka.

/Jompa
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top