Touring for satan!!!

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Den har resan borjade egentligen for manga ar sen med en vag drom om att en gang ge mej ut pa langresa pa hoj. En knackig karriar pa crossbanorna har tills nu satt stopp for alla planer, men nu iar var det dags!

Ursprungligen tankte jag aka med en kompis, solo pa en Fireblade-00, men odet ville annorlunda, mycket annorlunda...CBR:en borjade skramla lite i varas, firman dar jag kopt den vagrade atgarda problemet, sa istallet fick jag byta in den mot en R1a. Nu hade jag aven blivit med flickvan, och hon gillar motorcyklar en hel del, och att resa annu mer, sa det blev bestamt att hon skulle med. Vi testade att toura pa R1an nagra ganger, det var dagsturer pa en 30 mil sadar, men hon klagade som fan over usel sittstallning, och jag tyckte inte det var nan smash hit heller precis att skumpa omkring med skjuts pa den hojen...vad gora?

Lite snabb Blocket-surfing senare bar det av ut i skogen till en bonde som hade en Yamaha XJ600 fran-84 staende i ladan. Provkorning, godkant av Sanna och kopet var ett faktum. Nu javlar skulle det touras!

Vi tog en testrunda till vastkusten pa nagra dagar for att kanna lite pa hojen, hade nu aven inforskaffat en tankvaska av modell Gigantisk..!

Xj:n visade sig lida av ett enerverande hogt varvtal vid nornal korning, lackande insugsgummin samt en drypande gaffeltatning. Jag fixade detta, och mosade dit ett bakdrev med 12 kugg mindre an originalets 44. Nu lackte hon inte langre och surrade pa behagliga 3400rpm/100km/h. Kostade aven pa henne nytt filter och 2 st oljebyten pa kort tid, allt in the name of survival...

Tva fina sidovaskor, och en toppbox av den finaste svarta plast som tankas kan inhandlades. Flickor reser ingenstans utan halva bohaget, som ni vet. Nu syntes Xj:n knappt bakom berget av packning, men skitsamma, hon ar ingen skonhet anda, sa det gjorde inget.

fortsattning foljer imorron, nu maste jag jobba...
 

Bifogat

  • CIMG2473.JPG
    CIMG2473.JPG
    128.5 KB · Visningar: 435

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag som trodde tråden skulle handla om blackmetal med tanke på rubriken...
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Touring är kul, dock kan man enkelt köpa en gaffelkrona till Rettan och göra om den till en behaglig sittställning. GSXR 1000 gjorde 350 touring mil med passagerare utan problem, den var till och med i streetfightrad utförande med minimal kåpa fram, så länge man höll sig under 150 kmh så var det inga problem.

Året innan var det Triumph Speed triple och det blev 700 mil, samma sak där, streetfighter utan kåpa...

Att resa är kul....
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Ja josses!

Skulle ju skriva fardigt ultra-touringberattelsen! Kanske ska ta det med bilder istallet!!?

Moseldalen i regn

Medeltidsstaden Trier vid Mosel

Regnigt i Schweiz pa vag upp mot St Gotthardstunneln
 

Bifogat

  • CIMG2480.JPG
    CIMG2480.JPG
    91.6 KB · Visningar: 130
  • CIMG2497.JPG
    CIMG2497.JPG
    78 KB · Visningar: 183
  • CIMG2506.JPG
    CIMG2506.JPG
    69.6 KB · Visningar: 148

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Mera...

alldeles for manga km tunnel, laskigt..!

Att packa alla grejer i vara vaskor var ingen lek...fick slanga saker efterhand.

En lerig majsaker fick duga som taltplats utanfor Turin nanstans pa vischan. Arga hundar och italienska bonder gjorde nattsomnen allt annat an god den natten!

Antligen vid Medelhavet!!! Bad o sol fter en blot nedresa var valbehovligt!

Uuuuunderbar pizza i en liten by langs Via Aurelio i Rossis hemtrakter
 

Bifogat

  • CIMG2504.JPG
    CIMG2504.JPG
    81.4 KB · Visningar: 281
  • CIMG2508.JPG
    CIMG2508.JPG
    60.3 KB · Visningar: 129
  • CIMG2518.JPG
    CIMG2518.JPG
    72.8 KB · Visningar: 132
  • CIMG2521.JPG
    CIMG2521.JPG
    50.4 KB · Visningar: 139
  • CIMG2525.JPG
    CIMG2525.JPG
    77.1 KB · Visningar: 132
  • CIMG2531.JPG
    CIMG2531.JPG
    72.2 KB · Visningar: 180
Last edited:

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
Hej Svedberg mfl.

Vart gick resan?
Hur långt körde ni mm?
Funkade hojen hela resan?
Var det något ni saknade (i packningsväg) på resan?
Oj då det blev några frågor.
Fina bilder dock en aning små (kan iof uppfattas mindre pga taskig syn i mitt fall :D ).

Ska själv ut och toura i sommar och i mitt fall blir det Norge och jag längtar redan :)

//Budde
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
Har själv slängt upp en liten reseberättelse från Norge på advrider.com. Ni hittar den här:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=189229&highlight=trip+norway
Starstriker grymt fina bilder ni tog under Er resa till Norge, men en sak måste du förklara för mig.
Jag fattar inte vad som menas med "We had some wine and after that I had to make the famous GONZ. Its a Swedish thing." samt vad du gör på bild 1 (jag kanske är lite trög men jag fattar inte :va)
Otroligt vacker utsikt på bild 2, vart är det någonstans?

:huvet Fan oxå nu blev ju abstinensen och längtan efter kommande sommars mc-äventyr allt för stor ;) .

//Budde
 

Bifogat

  • 116946282-M.jpg
    116946282-M.jpg
    62.4 KB · Visningar: 170
  • 116946425-M.jpg
    116946425-M.jpg
    31.8 KB · Visningar: 133

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Haha, den gamla gonzen.... :D
Det är en väldigt lokal grej här i Sthlm, så lokal att faktiskt bara ett fåtal känner till vad det är... En kul grej som hänger med sen studietiden. Utövas med fördel på fyllan, men det går även bra vid grönsaksdisken på vivo eller varför inte vid kaffemaskinen på jobbet? Testa - det är befriande!

Den andra bilden är tagen ner mot byn Geiranger. Bakom ryggen på mig ligger Dalsnibba, ett högt berg där man faktiskt kan köra ända upp.

Kör du vägen (söderut) från Ålesund mot Trollväggen kommer du hamna i Geiranger och sen uppe där bilden är tagen.:)

Edit: Såg fel. Den andra bilden är tagen på vägen NER mot Geiranger. Vägen upp därifrån är ännu vackrare!
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej Svedberg mfl.

Vart gick resan?
Hur långt körde ni mm?
Funkade hojen hela resan?
Var det något ni saknade (i packningsväg) på resan?
Oj då det blev några frågor.
Fina bilder dock en aning små (kan iof uppfattas mindre pga taskig syn i mitt fall :D ).

Ska själv ut och toura i sommar och i mitt fall blir det Norge och jag längtar redan :)

//Budde

Hej!
Dalig uppdatering pa denna traden...men lite nu iaf!
Vi akte via Danmark, Tyskland,Frankrike, Schweiz,Italien (Savona-Genova-La Spezia-Pisa-Rom-Pescara-Venedig-Cortina) ,Osterrike, Tjeckien, Ex-DDR, Tyskland,Danmark..! Det blev lite mer an 7000 km. Hojen funkade hela vagen, men i Wien upptackte jag att ramen hade spruckit vi infastningen t bakre stotdamparen...hade tur o hittade en gubbe som svetsade ihop skiten gratis sa vi kunde fortsatta, haha!

Vi hade "ratt" grejer med oss, men vi saknade lite battre luftmadrasser att ha de natter vi taltade. Ett tips om man ar tva(dvs kille o tjej iaf!) ar att ha en stor madrass ihop, mkt mysigare!

Mina Oxtarstovlar kunde val ha varit en aning mera vattentata, men man kan val inte begara for mkt av ett par race"-stovlar.

Hoppas Norge-resan blir kul, vi ska oxa ut o fara till sommaren, men nu pa varsin hoj, tjejen har skaffat en fin VFR750 att kora pa sjalv!

MVH/Lasse
 

Bifogat

  • CIMG2666.JPG
    CIMG2666.JPG
    101.7 KB · Visningar: 172

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det är det stora lyftet ... när de börjar köra själva :tummenupp
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Hej!
Dalig uppdatering pa denna traden...men lite nu iaf!

Hoppas Norge-resan blir kul, vi ska oxa ut o fara till sommaren, men nu pa varsin hoj, tjejen har skaffat en fin VFR750 att kora pa sjalv!

MVH/Lasse


Fan va nice Lasse lelle. Hittade tråden först nu, men det e la bara pga att ja inte varit så aktiv här inne förrens nu :huvet

Vart bär det av i sommar då å hur går de för sanna me kortet? Ses vi på lördag? Lite hoj ut isf kanske :tummenupp

//Lasse
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top