GSXR1127 Turbo-byggtråd

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och om man önskar få den att hålla tätt bättre vänder man Bosch:en åt "fel håll". Nej, det är inget påhitt utan en bevisad lösning direkt från fordonstillverkaren. Dessutom blir reaktionen lite "rappare"...

Bosch-modellen sitter på många olika biltillverkare. Sak samma om det är lättrycks eller fulltrycksapplikationer.

Räcker inte en, tar man två.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mc-xpress har slutat sälja Boschdumpen, dom har numer en egentillverkad dump i aluminium som även den är en membrandump. Samma peng dessutom så det kändes som ett bra köp.

//Anders
 

Bifogat

  • Plenum 22.JPG
    Plenum 22.JPG
    52.5 KB · Visningar: 151

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Update

I helgen har hela el-systemet bantats ner och decimerats. Allting är tillbakaflyttat in i ramen/bakom styrhuvudet. Det tog ganska många timmar och en hel påse lödskarvhylsor... Allting som jag skall avända på elsystemet är nu testat och funkar fint.
Under tiden har min gode vän lasse (LAHI) trycktätat mina CV38:eek:r med en ansenlig mängd epoxi... Tack för hjälpen Lasse!

Väntar med iver på att vittja brevlådan på fredag kväll när jag kommer hem från Stockholm, väntar på WG-klockan från BSR samt en låda från MC-Xpress.. Hade ju tänkt starta denna veckan men delarna kom sent och jag har inte hunnit åka ner till svetsaren och haft en massa "annat" att pyssla med :hihi
Kommer dock vara hemma de 2 nästfäljande helgerna samt hela v.18 och då SKALL den bli klar, turbo-abstinensen börjar bli riktigt stark nu...

Nåja, får väl nöja mig med stridsbåtarna sålänge...:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00215.JPG
    DSC00215.JPG
    81.9 KB · Visningar: 117
  • DSC00216.JPG
    DSC00216.JPG
    99.9 KB · Visningar: 127
  • DSC00217.JPG
    DSC00217.JPG
    90.2 KB · Visningar: 170
  • DSC00218.JPG
    DSC00218.JPG
    77 KB · Visningar: 145
  • DSC00220.JPG
    DSC00220.JPG
    83 KB · Visningar: 183

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Under tiden har min gode vän lasse (LAHI) trycktätat mina CV38:eek:r med en ansenlig mängd epoxi... Tack för hjälpen Lasse!

Jag hjälper gärna till, så det är lugnt... :tummenupp Vill du ha på mer epoxy så säg till, jag använde ju bara hälften av innehållet i tuberna :D Nästa gång ska jag ge mig på att rensa ut allt skit ur förgasarna...
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Var och hämtade min WG-klocka idag och MC-Xpresslådan skall hämtas imorrn bitti på MAXI.

Kan man korta av/svetsa (givetvis med TIG) WG-stången utan risk att bränna membranet??
Man kanske skulle ha något att avleda värmen med?
Någon med tips, erfarenheter?

Återkommer under morgondagen....
 

Bifogat

  • DSC00223.JPG
    DSC00223.JPG
    96.1 KB · Visningar: 70
  • DSC00222.JPG
    DSC00222.JPG
    125.8 KB · Visningar: 79

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kan du inte lägga hela wg i en bunke vatten med enbart tryckstången upp ur vattnet? Borde fungera om du inte måste svetsa alldeles intill wg och då ser jag inte nån annan lösning än att riva isär wg och byta till en annan tryckstång.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Var och hämtade min WG-klocka idag och MC-Xpresslådan skall hämtas imorrn bitti på MAXI.

Kan man korta av/svetsa (givetvis med TIG) WG-stången utan risk att bränna membranet??
Man kanske skulle ha något att avleda värmen med?
Någon med tips, erfarenheter?

Återkommer under morgondagen....

Varför ska du svetsa på på stången?

Om du måste svetsa linda en blöt trasa runt stången, svetsa korta stunder se till att trasan hela tiden är blöt blås lite med trycklyften då och då.

Det funkar till och med att svetsa i själva klockan utan att membranet smälter om man gör så.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Okaay då... Mellan turboflänsen och IC/oljekyl är det ca 6-7 cm, IC: ligger kloss med gummi-mellanlägg mot oljekylet och kylet sitter i orginalinfästningarna både nere och uppe dvs. ca 8-10cm från toppen, mao GOTT OM PLATS :rolleyes:

Satte dit WG-Slangen igår med, bling-bling åt folket.

Kommer förhoppningsvis en större uppdatering under helgen

GLAD PÅSK !

tack skall du ha:tummenupp
printar ut bilden och lägger den under huvudkudden:tummenupp

provkör än eller är det bara:tuttar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Svetsar du i stången förstör du eventuell härdning (eller härdar den oavsiktligt). Den stång jag svetsade har vibrerat av flera gånger trots avhärdning och långsam kylning. Blev till att gänga och använda förlängningsmutter istället. Nu håller det.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Svetsar du i stången förstör du eventuell härdning (eller härdar den oavsiktligt). Den stång jag svetsade har vibrerat av flera gånger trots avhärdning och långsam kylning. Blev till att gänga och använda förlängningsmutter istället. Nu håller det.

Det var som f... Använde du MIG?
Med gas är det iaf ingen fara. De är ju bara blötjärn e dem.

Svetsar du i stången förstör du eventuell härdning (eller härdar den oavsiktligt). Den stång jag svetsade har vibrerat av flera gånger trots avhärdning och långsam kylning. Blev till att gänga och använda förlängningsmutter istället. Nu håller det.

Det var som f... Använde du MIG?
Med gas är det iaf ingen fara. De är ju bara blötjärn i dem.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det var som f... Använde du MIG?
Med gas är det iaf ingen fara. De är ju bara blötjärn e dem.



Det var som f... Använde du MIG?
Med gas är det iaf ingen fara. De är ju bara blötjärn i dem.

MIG, jep. Blötjärn kan det inte vara, de verkar härda efter svets. Iaf på dem som sitter original på td04-13g. Jag fick köra stumt (najtråd) i Borlänge förra året i SGB. Intressant upplevelse! Med gas är ju risken stor att man kolar ur stålet och det blir ännu sprödare än med någon annan svetstyp. Gas bli ju snyggt men är det verkligen att rekommendera om det ska hålla?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
tack skall du ha:tummenupp
printar ut bilden och lägger den under huvudkudden:tummenupp

provkört än eller är det bara:tuttar

You´re welcome! Ingen provkörning än... Mycket :tuttar blir det...

UPDATE!!

Var bort i garaget ikväll, monterat luftfiltret, provisoriskt passat in laddmätaren samt placerat bränslepumpen.

Har även passat in WG-klockan, hade först tänkt fästa den i ram-röret utanför men insåg att det ev. skulle kunna bli en del flex ram vs. turbo.. så nu ska det svetsas ett fäste i avgasflänsen, stången blir jäkligt kort men det gör ju inget.

Håller på att grunna på var jag ska placera regulatorn, finns liksom ingen bra plats..

Någon med tips?
 

Bifogat

  • DSC00231.JPG
    DSC00231.JPG
    87.3 KB · Visningar: 102
  • DSC00232.JPG
    DSC00232.JPG
    108.2 KB · Visningar: 104
  • DSC00233.JPG
    DSC00233.JPG
    84.2 KB · Visningar: 126
  • DSC00234.JPG
    DSC00234.JPG
    101.9 KB · Visningar: 149

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
You´re welcome! Ingen provkörning än... Mycket :tuttar blir det...

UPDATE!!

Var bort i garaget ikväll, monterat luftfiltret, provisoriskt passat in laddmätaren samt placerat bränslepumpen.

Har även passat in WG-klockan, hade först tänkt fästa den i ram-röret utanför men insåg att det ev. skulle kunna bli en del flex ram vs. turbo.. så nu ska det svetsas ett fäste i avgasflänsen, stången blir jäkligt kort men det gör ju inget.

Håller på att grunna på var jag ska placera regulatorn, finns liksom ingen bra plats..


Någon med tips?

akta dig för snäva böjar på bränsleslangarna, bensinen får gummit att hårdna med förödande resultat, veckbildning och annat tråkigt som snabbt hämmar bränsleflödet..... bättre att dra längre slangar runt saker än snävt innanför!

slangen som sitter på pumpens sugsida (bilden) är ett bra exempel på en inte fullt så bra "tvingad" böj.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
akta dig för snäva böjar på bränsleslangarna, bensinen får gummit att hårdna med förödande resultat, veckbildning och annat tråkigt som snabbt hämmar bränsleflödet..... bättre att dra längre slangar runt saker än snävt innanför!
slangen som sitter på pumpens sugsida (bilden) är ett bra exempel på en inte fullt så bra "tvingad" böj.

Tackar för tipsen Mange, vet om det med veckningnen men på pumpens sugsida finns det helt enkelt inte mer plats... Det är pest eller kolera då det är i princip den enda platsen som pumpen passar... Slangen går in bakom ramröret och upp/igenom bakom och fram till kranen.

Saken är den att anslutningnen på sugsidan är ca 10mm och på trycksidan ca 8mm så slangen blir kränkt redan när man trycker på skiten, ska försöka titta på en annan lösning med en fast 90gradersböj eller nåt...:va
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Tackar för tipsen Mange, vet om det med veckningnen men på pumpens sugsida finns det helt enkelt inte mer plats... Det är pest eller kolera då det är i princip den enda platsen som pumpen passar... Slangen går in bakom ramröret och upp/igenom bakom och fram till kranen.

Saken är den att anslutningnen på sugsidan är ca 10mm och på trycksidan ca 8mm så slangen blir kränkt redan när man trycker på skiten, ska försöka titta på en annan lösning med en fast 90gradersböj eller nåt...:va

Vad kör du med för soppaslang? (jag har en från hydroscand ska kolla närmare beteckningar när jag kommer ut till garaget)

Jag har redan råkat ut för haveri 2 gånger på min slang sen jag fick hem hojen, den har helt enkelt spruckit alldeles vid anslutning på på sugsidan.
Och jag har inte varit närheten av den böjen som du får på din slang så jag fundera nu också på en annan placering av pumpen eller bygga en fast 90 graders böj.
En fråga, soppa pumpen måste den alltid placeras vågrätt?
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Jag gillar din hoj skarpt:tummenupp nästan så man blir sdugen på att sälja rettan och köpa mig en zuka och bygga, dom e grym, din en grymmast:yoparty
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Jag gillar din hoj skarpt:tummenupp nästan så man blir sdugen på att sälja rettan och köpa mig en zuka och bygga, dom e grym, din en grymmast:yoparty

Tackar, kul att du gillar den! Snart blir det bilder och filmer när den e klar... :tummenupp

Vad kör du med för soppaslang? (jag har en från hydroscand ska kolla närmare beteckningar när jag kommer ut till garaget)

Jag har också Hydroscands "Multi-Oil" 8mm invändigt
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tackar för tipsen Mange, vet om det med veckningnen men på pumpens sugsida finns det helt enkelt inte mer plats... Det är pest eller kolera då det är i princip den enda platsen som pumpen passar... Slangen går in bakom ramröret och upp/igenom bakom och fram till kranen.

Saken är den att anslutningnen på sugsidan är ca 10mm och på trycksidan ca 8mm så slangen blir kränkt redan när man trycker på skiten, ska försöka titta på en annan lösning med en fast 90gradersböj eller nåt...:va


Jag brukar linda mig en "fjäder" av aluminiumsvetstråd till tigen 1,6mm hård tråd

sen skjuter man in den i slangen , sen går den att vika rätt mycke

Annars brukar jag använda vanliga rörmokarkopplingar 12mm 90 graders

som jag klämmer på pumpnippeln ( kapa bort upphöjningen för slang först)

Använd stödhylsa invändigt ,funkar kanon


Slangkvalite är ju ett stort problem jag kör för de mesta med dom gröna slangarna ,dom finns dock inte så grova
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top