GSXR1127 Turbo-byggtråd

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Efter många års körande med sugmotor har jag insett att man kan plöja ner mängder med pengar i motorn utan att bli riktigt nöjd...:va
Så det enda raka verkar vara att tvångsmata den med turbo, och det är precis vad jag tänker göra!!:tummenupp

Grundmaterialet är en GSXR750 -90 med 1127-91 motor, se garage:

http://www.sporthoj.com/forum/garage.php?do=view&id=3120

Receptet är tänkt att vara följande:
-Turbo Mitsubishi TD04HL-16T/7 alt. 15G/6 alt. KKK24 till Volvo 5:a
-Marklund Svängd IC
-Marklund Plenum
-Rostfritt grenrör
-3" 20cm avgaspipa
-JECS Soppapump
-Malpassi BTR
-Någon form av öppen dumpventil
-Mikuni CV38 (moddade)
-Portad och plastad topp (orginal ventiler)
-APE Dragstänger med dito muttrar
-2mm cyllespacer = kompsänkning 10:1 > 8:1
-DYNA 2000 Tändsystem med laddtrycksretarder
-Gråa DYNA Lågohmsspolar med gråa grafitändkablar

-Någon form av svingförlängning:D

Målet är att köra på 98oktan och ha ca: 250 driftsäkra bakhjulshästar, vi får väl se om det blir så...Samt mycket BLING BLING. Jag kommer att ha experthjälp i form av LAHI som nu flyttat ut till "bästkusten", vi kommer nog ha mycket kul.
Skall försöka ta så mycket bilder som möjligt och dokumentera allt, har lusläst LAHI:s byggtråd m.fl och lärt mig massor.

Har letat runt ganska mycket efter begagnade turbo-delar men dom är inte så vanligt förekommande, fick dock ett tips av en här på SH att en annan medlem hade ett nästan komplett kitt till salu. Ett par PM senare och så här långt har jag kommit nu...Lite bilder på lådan jag packade upp idag.

Stay tuned, återkommer med mer bilder och info innom kort.:yoparty
 

Bifogat

  • IC1.JPG
    IC1.JPG
    121.8 KB · Visningar: 352
  • Plenum.JPG
    Plenum.JPG
    119.2 KB · Visningar: 635
  • Dyna1mod.JPG
    Dyna1mod.JPG
    100 KB · Visningar: 368
  • Pumpmm.JPG
    Pumpmm.JPG
    112.1 KB · Visningar: 756
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2442991
Jag kommer att ha experthjälp i form av LAHI som nu flyttat ut till "bästkusten", vi kommer nog ha mycket kul.
Skall försöka ta så mycket bilder som möjligt och dokumentera allt, har lusläst LAHI:s byggtråd m.fl och lärt mig massor.
Stay tuned, återkommer med mer bilder och info innom kort.:yoparty

:tummenupp Wohoo, en byggartråd! Gött! Byggartrådar är bra... Många bilder får det bli när vi står med ölen i högsta hugg och skruvar så det ryker :D Jag hämtar hit min hoj imorgon om du vill ha lite inspiration någon dag.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
VR-8 skrev:
2443022 Vackert.......jag tar gärna en fika i ditt garage nån gång framöver :D

/J

You´re welcome anytime

lahi skrev:
2443040 Många bilder får det bli när vi står med ölen i högsta hugg och skruvar så det ryker :D Jag hämtar hit min hoj imorgon om du vill ha lite inspiration någon dag.

Det kan du skriva upp!!:D Inspiration behövs alltid, nyfiken på hur den låter..:tummenupp
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2443046
Det kan du skriva upp!!:D Inspiration behövs alltid, nyfiken på hur den låter..:tummenupp
:) Den låter väldigt gött, lite öppet men ändå dämpat (inte som att köra utan dämpare på sughoj) med lite turbovinande när man varvar upp. Svårt att förklara, men du kan få höra på lördag! :tummenupp
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Silverryggen skrev:
2442991 Efter många års körande med sugmotor har jag insett att man kan plöja ner mängder med pengar i motorn utan att bli riktigt nöjd...:va
Så det enda raka verkar vara att tvångsmata den med turbo, och det är precis vad jag tänker göra!!:tummenupp

Grundmaterialet är en GSXR750 -90 med 1127-91 motor, se garage:

http://www.sporthoj.com/forum/garage.php?do=view&id=3120

Receptet är tänkt att vara följande:
-Turbo Mitsubishi TD04HL-16T/7 alt. 15G/6 alt. KKK24 till Volvo 5:a
-Marklund Svängd IC
-Marklund Plenum
-Rostfritt grenrör
-3" 20cm avgaspipa
-JECS Soppapump
-Malpassi BTR
-Någon form av öppen dumpventil
-Mikuni CV38 (moddade)
-Portad och plastad topp (orginal ventiler)
-APE Dragstänger med dito muttrar
-2mm cyllespacer = kompsänkning 10:1 > 8:1
-DYNA 2000 Tändsystem med laddtrycksretarder
-Gråa DYNA Lågohmsspolar med gråa grafitändkablar

-Någon form av svingförlängning:D

Målet är att köra på 98oktan och ha ca: 250 driftsäkra bakhjulshästar, vi får väl se om det blir så...Samt mycket BLING BLING. Jag kommer att ha experthjälp i form av LAHI som nu flyttat ut till "bästkusten", vi kommer nog ha mycket kul.
Skall försöka ta så mycket bilder som möjligt och dokumentera allt, har lusläst LAHI:s byggtråd m.fl och lärt mig massor.

Har letat runt ganska mycket efter begagnade turbo-delar men dom är inte så vanligt förekommande, fick dock ett tips av en här på SH att en annan medlem hade ett nästan komplett kitt till salu. Ett par PM senare och så här långt har jag kommit nu...Lite bilder på lådan jag packade upp idag.

Stay tuned, återkommer med mer bilder och info innom kort.:yoparty

Har grejerna redan fått smaka på Autosolen, tycker att de ser blankare ut nu än när jag skickade dem.. :D :D
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Färnbo skrev:
2443779 Har grejerna redan fått smaka på Autosolen, tycker att de ser blankare ut nu än när jag skickade dem.. :D :D

Haha, nej inte än, men snart!

Här är motorn som ska "opereras" 2:an växel är helt kass, den ska fixas först:tummenupp
Notera den gröna KLOSTER Klasongen från Ge-Kås i Ullared i generatorhålet, visst att jag skulle få användning av dom!
 

Bifogat

  • Motor1.JPG
    Motor1.JPG
    105.3 KB · Visningar: 747
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Nya kopplingsfjädrar behövs, lär shimsas också för att inte slira...
Kostnad = " Freebie, Zero, Nada" tack Mattias
 

Bifogat

  • Fjädrar.JPG
    Fjädrar.JPG
    96.7 KB · Visningar: 384

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Silverryggen skrev:
2444642 Nya kopplingsfjädrar behövs, lär shimsas också för att inte slira...
Kostnad = " Freebie, Zero, Nada" tack Mattias

Du har väl en 90 1127cc motor du har, då passa inte dom fjädrarna.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
gixxer_1255 skrev:
2444803 Du har väl en 90 1127cc motor du har, då passa inte dom fjädrarna.

Vik hädan, glädjedödare där..!!:hördu
Jag har en 91 el 92, den med shimstoppen.........:mad:
Hoppas på 92 så jag har dubbellager på utg axel, det vet jag och LAHI imorrnkväll:fyllisar
 
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Lördagsuppdatering!!!

Gokväll!! Idag har jag och LAHI gjort en hjältemannainsats för turbofriden...
Efter en supreme-burgare på MAX var vi redo att sätta tänderna i min kassa låda..
Lasse(LAHI) gick loss på biren med en gång :) , lossade tråget och fick se massor med spånor/flis i tråget = :mad:
I oljesilen såg det inte bättre ut heller, satt massor med "metalliskt" skit där.
Vi kom så långt som till kopplingskorgen innan det blev stopp..(och ja Roger du hade rätt ang kopplingen...) 50mm hylsa är inget som finns i min låda, FELTEMA öppet till 17, 50mm 3/4" hylsa med handtag 168:-, taget:tummenupp Lossade fint... Nästa problem, inre korgen (nej,ingen el-mutterpicka) , packa med trasor tricket funkade inte heller...
Ner till brandstationen å leta plattjärn..fanns fan inget, fick tag i ett vinkeljärn 50x50x4 och satte 1900W Bosch vinkelslipen i det.
Då fick lasse den goda iden att vi skulle värma järnet innan vi böjde till det.. bra tanke men ingen av oss kunde hantera skärbrännarn.. Leraning by doin, en fetsmäll pga för mycket 02 sen va vi in buisness.
Fick till verktyget som fungerade till 100%, tack vare lasse, ut till motorn igen, loss med korg(mha ett 1,5m rör) och dela motorn.
Lådan ser hyfsad ut (lite slitningar på 3, 4) men 2:ans vxl, den som hoppade ur e helt slut i derven, finns INGET att haka tag i alls. Skall beställas ho sMC-Shopen snarast, annars verkar motorn redo för att våldtas för 300HK!!!:yoparty
Tack som faen lasse, din hjälp var guld värd... Hoppas du inte blev för full,,:D
Återkommer inom kort

PS. Kolla mina nya superklistriga däck...bakdäcket kommer säker hålla 70mil eller nåt...:tungan

DS. Hade inte dubbel-laget på utg axel, lär bytas till nytt dito
 

Bifogat

  • VERKTYGmod.JPG
    VERKTYGmod.JPG
    123.5 KB · Visningar: 644
  • TRÅG1.JPG
    TRÅG1.JPG
    95.9 KB · Visningar: 590
  • LAHI1.JPG
    LAHI1.JPG
    111.7 KB · Visningar: 657
  • DREV1.JPG
    DREV1.JPG
    74.4 KB · Visningar: 505
  • RECETEC.JPG
    RECETEC.JPG
    127.8 KB · Visningar: 500
  • LAHI2.JPG
    LAHI2.JPG
    126.7 KB · Visningar: 477
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Vxl-förargafflarna..

Gafflarna som jag trodde var helt skrotskeva verkar vara raka faktiskt, det är ju kul...:angel
 

Bifogat

  • PUMP1.JPG
    PUMP1.JPG
    124.9 KB · Visningar: 693

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Silverryggen skrev:
2447537 Gokväll!! Idag har jag och LAHI gjort en hjältemannainsats för turbofriden...
Efter en supreme-burgare på MAX var vi redo att sätta tänderna i min kassa låda..
Lasse(LAHI) gick loss på biren med en gång :) , lossade tråget och fick se massor med spånor/flis i tråget = :mad:
I oljesilen såg det inte bättre ut heller, satt massor med "metalliskt" skit där.
Vi kom så långt som till kopplingskorgen innan det blev stopp..(och ja Roger du hade rätt ang kopplingen...) 50mm hylsa är inget som finns i min låda, FELTEMA öppet till 17, 50mm 3/4" hylsa med handtag 168:-, taget:tummenupp Lossade fint... Nästa problem, inre korgen (nej,ingen el-mutterpicka) , packa med trasor tricket funkade inte heller...
Ner till brandstationen å leta plattjärn..fanns fan inget, fick tag i ett vinkeljärn 50x50x4 och satte 1900W Bosch vinkelslipen i det.
Då fick lasse den goda iden att vi skulle värma järnet innan vi böjde till det.. bra tanke men ingen av oss kunde hantera skärbrännarn.. Leraning by doin, en fetsmäll pga för mycket 02 sen va vi in buisness.
Fick till verktyget som fungerade till 100%, tack vare lasse, ut till motorn igen, loss med korg(mha ett 1,5m rör) och dela motorn.
Lådan ser hyfsad ut (lite slitningar på 3, 4) men 2:ans vxl, den som hoppade ur e helt slut i derven, finns INGET att haka tag i alls. Skall beställas ho sMC-Shopen snarast, annars verkar motorn redo för att våldtas för 300HK!!!:yoparty
Tack som faen lasse, din hjälp var guld värd... Hoppas du inte blev för full,,:D
Återkommer inom kort

PS. Kolla mina nya superklistriga däck...bakdäcket kommer säker hålla 70mil eller nåt...:tungan

DS. Hade inte dubbel-laget på utg axel, lär bytas till nytt dito


Sjyyyyyyyysst........när är det dags för studiebesök??:tummenupp Såå sugen att se vad ni pular med......."screw on"...

/J
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Inte passar väl dubbellagret i '91 blocken?? Har för mig att halvmånen som håller lagret inte stämmer överens med spåret i motorhalvan...Skicka packboxen i runda arkivet och montera ett extra RS2 (?) lager som har en gummitätning.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
VR-8 skrev:
2447615 .....när är det dags för studiebesök??:tummenupp /J

Vänta tills jag fått motorn i ramen, det är do det roliga börjar...Nu ligget allt bara i små lådor och påsar..:)
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Wibbe skrev:
2447705 Inte passar väl dubbellagret i '91 blocken?? Har för mig att halvmånen som håller lagret inte stämmer överens med spåret i motorhalvan...Skicka packboxen i runda arkivet och montera ett extra RS2 (?) lager som har en gummitätning.

Inte riktigt säker på hur dubbellagret ser ut, men jag tror anders har slipat upp ett spår i ett dubbellager(och/eller i alublocket med) för att få det att passa. Ditt förslag tål att tänka på... Har du gjort så själv nångång? Tycker det verkar trångt mellan dreven..
 

Bifogat

  • LÅDA1.JPG
    LÅDA1.JPG
    107.2 KB · Visningar: 554
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top