Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
El Garto skrev:
2690258 Man borde kunna svetsa på ett bitar i framkan så att man får ett "stopp".
En dyrare variant skulle kanske kunna vara att fräsa ut biten istället.

Ja det borde ju funka bra som extra säkerhet, men eftersom det måste var ordentligt åtdraget kommer en U-bricka att sitta säkert om den bara har tillräcklig anläggningsyta. På lite äldre bilar ställs ju framvagnen med öppna shims som är ungefär lika stora och de trillar inte loss.
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Jag körde med ca 4 mm shims på min förra BB.Den nuvarande har inte fått någon än,men det blir nog samma på den också.Så mycket tjockare går inte att ha om man inte vill förlänga stöden också,de vill gärna bli för korta på ojämnt underlag annars.
En vanlig U-bricka utan "flärp" duger utmärkt som shims,underlaget är ju plant.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
capri skrev:
2690944 Jag körde med ca 4 mm shims på min förra BB.Den nuvarande har inte fått någon än,men det blir nog samma på den också.Så mycket tjockare går inte att ha om man inte vill förlänga stöden också,de vill gärna bli för korta på ojämnt underlag annars.
En vanlig U-bricka utan "flärp" duger utmärkt som shims,underlaget är ju plant.

Bra att du skrev i tråden. Jag har också dragit slutsatsen att 4 mm nog blir lagom just med tanke på stöden.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
BeBe skrev:
2692619 Var är kraften uppmätt? Koppling, utgående axel eller på hjulet?

På hjulet, original uppgavs 200 hp på veven, den på kurvan som har moddat insprut ger lite mer (övre kurvan).
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Sydney skrev:
2658909 Det finns outnyttjad potential i Bird-maskinen...Obs, kurvan är ej på turbomotor :D

Var är kraften uppmätt? Koppling, utgående axel eller på hjulet?

Dr.Bike skrev:
2684311 Klart vettig mod.
Nu fattas bara GoldWing-ruta och handtagsvärme samt stereo! :D
Skämt åsido; Jag har sett flera göra just denna mod så man slipper hänga i armarna alternativt alltid hålla 170 eller mer för att bli avvägd.

Eller så sätter man på en tankväska o vilar bröstet mot den samtidigt som hojen drar 0.5-1 dl minde soppa milen :tummenupp
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
BeBe skrev:
2692619 Var är kraften uppmätt? Koppling, utgående axel eller på hjulet?



Eller så sätter man på en tankväska o vilar bröstet mot den samtidigt som hojen drar 0.5-1 dl minde soppa milen :tummenupp



Eller så sätter man på en tankväska o vilar bröstet mot den samtidigt som hojen drar 0.5-1 dl minde soppa milen :tummenupp



Eller så sätter man på en tankväska o vilar bröstet mot den samtidigt som hojen drar 0.5-1 dl minde soppa milen :tummenupp

Får man alltid hicka och börjar stamma om man sätter på en tankväska :va :D

Hmm... och skaver det inte väldigt att sätta på en tankväska?
Och så blir det väl lite kladdigt i väskan också?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
BeBe skrev:
2692619
Eller så sätter man på en tankväska o vilar bröstet mot den samtidigt som hojen drar 0.5-1 dl minde soppa milen :tummenupp


Nyttan med VFR styret är när man kör sakta, hojen blir mycket lättare att manövrera och man når styret även om man sitter ganska upprätt. Har man dessutom inte 2 m långa armar är det mycket lättare att hänga ut ordentligt vid nedlägg. Ändringen med VFR-styre är av samma storleksordning som mellan GSX R1000 -03 till -05 där 05:an har styret närmare föraren. En mod som klart kan rekommenderas. Sedan behöver ju hojen få mer orre också, räknar med Dr Bike för det :D
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
El Garto skrev:
2692661 Får man alltid hicka och börjar stamma om man sätter på en tankväska :va :D

Hmm... och skaver det inte väldigt att sätta på en tankväska?
Och så blir det väl lite kladdigt i väskan också?

Nu va du snabb va... :7peta :lol
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Sydney skrev:
2692676 ..kör sakta ...behöver ju hojen få mer orre också.... :D

Köra sakta... :confused: ...men med mer orre. Tror de är mot naturlagarna :huvet :tungan

Jag e 1.84 (Meter då, så vi undviker missuppfattningar) :D Får säga att de går bra att köra ca 1,5 h på motorväg men säkert 2 h på landsväg av lite kurvigare sort.

Har du förhöjt kåpglas då också?

El Garto skrev:
2692695 Alltid snabb :D det är väl därför man har en BB :D :tummenupp

Går o spånar på en PC3:a med 4-1 Acrapovic o K&N.... Men innan dess vill jag kolla om den gör 300+ som den är :tungan
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
BeBe skrev:
2692711 ....

Har du förhöjt kåpglas då också?

Det satt ett förhöjt kåpglas på hojen när jag fick den men det åkte av efter första körningen. I låga farter behövs det inte och i höga farter blev touringfönstret instabilt och det är ju inget som direkt gynnar toppfarten heller...

BeBe, oroa dig inte för naturlagarna, när going-gets-tuff är det bara att krypa ihop :D
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Bling Bling...

Snart dax o pimpa hojen... :tummenupp

Införskaffat klarglas till blinkersen o -98:ans innerskärm o baklampa. Skall prova ett par moddade styrändar från en "Panna". Gör de ingen nytta åker de av igen.

Funderar på en höjning av rumpan men inte till kostnad av försämrad stabilitet :va Jo kvickare i styrningen men känner inte för o vobbla i 200+
 

Dr.Bike

Guest
Nyttan med VFR styret är när man kör sakta, hojen blir mycket lättare att manövrera och man når styret även om man sitter ganska upprätt. Har man dessutom inte 2 m långa armar är det mycket lättare att hänga ut ordentligt vid nedlägg. Ändringen med VFR-styre är av samma storleksordning som mellan GSX R1000 -03 till -05 där 05:an har styret närmare föraren. En mod som klart kan rekommenderas. Sedan behöver ju hojen få mer orre också, räknar med Dr Bike för det :D


Orren är uppspelt och numera inneboende i toppen!! ;)

Sydney på väg till och från jobbet: :hojraket
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Om nån är i behov av ett(två) Micron slipon så har jag en uppsättning som jag köpte i höstas och har rullat ca 50 mil. PM:a vid intresse.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja då är toppen hämtad hos Doktorn. Kan meddela att det ser mycket bra ut och förväntas fungera utmärkt efter genomförd justering i bänk. Toppen förses med andra kammar som en del av trimningspaketet. Toppeffekten är inte speciellt intressant, även om det lär kunna bli ett betydande tillskott. Det som är mer intressant är att motorn lämnar ett högt och bra vridmoment över hela arbetsområdet. Vidare rapport kommer när hojen är utvärderad efter provkörningar.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Borra stort..?

Ja då är toppen hämtad hos Doktorn.

Lite nyfiken på hur du gjort då jag följt lite andra trådar om portning. Med mina kunskaper om aerodynamik håller jag inte alltid med de som verkar "garvade" i ämnet men så har jag inte någon praktisk erfarenhet att mäta med heller... Men, nyfiken... :va :D
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Lite nyfiken på hur du gjort då jag följt lite andra trådar om portning. Med mina kunskaper om aerodynamik håller jag inte alltid med de som verkar "garvade" i ämnet men så har jag inte någon praktisk erfarenhet att mäta med heller... Men, nyfiken... :va :D

Modifieringarna följer samma principer som du kan läsa i tidigare portningstrådar som Doktorn har skrivit och där finns en hel del bildmaterial också. Snyggt blev det i alla fall, hur det fungerar återsår att se. I och med att hojen även får helsystem och andra kammar kommer det inte att gå att se vad enbart portningen gör, men det vore samtidigt fel att kosta på en portning om man inte följer upp med att förbättra motorns andning på andra sätt också. Med tanke på hur dåliga passningar det är original mellan ventilsäten och kanaler mm finns helt klart potential för att en portning påverkar positivt. Något som också är mycket viktigt för prestanda och hållbarhet är också att ventiler och säten ses över ordentligt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top