Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
BeBe skrev:
2486531 Ja, de e sant. De vet jag oas. Blev bara förvånad. Knappt någon antydan till hajfenor om jag jämför med andra hojen. Man brukar byta alla tre delar. Skall kika på framdrevet med. Appropå det, har jag en drevtabell i Excel om nån e intresserad... :tummenupp

Köra på bakhjuet med en BB :va Ja de går kanske, jag har då inte gjort några seriösa försök... Inte så sugen på o vurpa... Ryckdämparna är kanske slitna, men de borde de väl inte vara efter 2500 mil? Tror inte förre ägaren slangade... Fick gasat upp kusinens 1200 Bandit, men de var blött så jag la inte i tvåan... :tungan

Slanga går utmärkt att göra med BB,utan att fuska med kopplingen...

Ryckutjämnaren bör hålla det dubbla,men det är ju lätt att kolla genom att försöka röra bakdrevet fram-bak när hjulet är monterat.Jag bytte drivpaket på min i våras och framdrevet var tvärslut utan att det syntes något på bakdrevet.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Växellådsproblem...

Tjena! Ja nu kör vi en mek-fråga.... Kanske hör hemma i teknikforumet, men då de enl rykten, berör våra modeller så... :rolleyes:

Jag har problem mev växellådan. Den är fn på HONDA för översyn. Problemet är när man efter en tids körning (allt från 15 min till 1h) lite lugnt o stilla... skall växla ner från 6:an. Då går den ner i 5:an sedan händer inte mer... Växelpedalen studsar bara mellan 4:an o 5:an. :huvet
Då får jag koppla om, o efter det, går de oftast hela vägen ner i 1:an. Nu menar jag medans jag är i rörlese... Det har dock hänt att jag vid stopp, lagt i friläget. Stått still en stund o sedan inte får i ettan med just samma symptom. Den går inte i helt enkelt... Släpp upp, koppla, gör om...

Någon som erfarat de samma o känner till en lösning? :confused:
Tackar för ev tips eller konkreta svar :tummenupp
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
BeBe skrev:
2569307 Tjena! Ja nu kör vi en mek-fråga.... Kanske hör hemma i teknikforumet, men då de enl rykten, berör våra modeller så... :rolleyes:

Jag har problem mev växellådan. Den är fn på HONDA för översyn. Problemet är när man efter en tids körning (allt från 15 min till 1h) lite lugnt o stilla... skall växla ner från 6:an. Då går den ner i 5:an sedan händer inte mer... Växelpedalen studsar bara mellan 4:an o 5:an. :huvet
Då får jag koppla om, o efter det, går de oftast hela vägen ner i 1:an. Nu menar jag medans jag är i rörlese... Det har dock hänt att jag vid stopp, lagt i friläget. Stått still en stund o sedan inte får i ettan med just samma symptom. Den går inte i helt enkelt... Släpp upp, koppla, gör om...

Någon som erfarat de samma o känner till en lösning? :confused:
Tackar för ev tips eller konkreta svar :tummenupp

Det där förekommer på i stort sett alla hojar och märken. Inget att bry sig om.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
JT skrev:
2570882 Skrotade du din nya Bird?

Tur att du klarade dig, det måste vara tok drygt att köra in en hoj två gånger...:huvet

Japp, och ja. Det ÄR drygt att köra in. Har bara kört ca 55 mil av 100. resten får nog anstå till våren. Men då tänker jag köra resten på EN tur och sedan raka spåret till verkstan för service. 4:e hojen jag kör in på 2 säsonger.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Shimsning av bakre dämpare

Jag använder en Blackbird som commuter sedan i somras, en utmärkt hoj för detta ändamål :hojcbr ! I samband med att jag bytte den kassa bakre stötdämparen höjde jag aktern med ett 6 mm shims vid övre dämparinfästningen. Det är känt att just Blackbird svarar mycket bra på denna ändring utan att bli instabil i höga farter. Höjningen vid hjulaxeln blir ca 30 mm, bakhjulet lämnar inte marken när hojen ställs på centralstödet. Igår den 9/12 var jag ute och testade ett par timmar och blev förvånad hur satans fint och lätt hojen nu svänger in. Var över på vänster sida ett par gånger i vänsterkurvor eftersom muskelminnet var inställt för det gamla chassiet :skrämd .

Den nya bakdämparen är en fullt justerbar Hyperpro model 041. Såväl höjningen som dämparbytet rekomenderas, med höjningen känns det som en ny hoj! I framgaffeln sitter extra långa progressiva WP Suspension fjädrar så den var bara att göra rent och byta olja i (7.5W).
 

Dr.Bike

Guest
Supernice med lite BB-tips!
Det är ju en långfärdsraket som lockat ett par år, men det är fullt i garaget...
Just såna här ändringar som gör hojen mer körglad men ff stabil är ju särskilt välkomna, då de gånger jag själv kört BB minns just en viss ovilja att rappa över mellan hö/vä/hö
Fast man har ju sin sporthojsnorm att gå efter förståss.

Jag gissar att dessa förbättringar du nämner, inte heller gör att man klipper 250:eek:r på en knixig bana :)
MEN iaf gör hojen så mycket roligare, att det blir just som du säger: "En ny hoj"

Lite extra hästar i stallet nu så... ;)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Dr.Bike skrev:
2653591 Supernice med lite BB-tips!
Det är ju en långfärdsraket som lockat ett par år, men det är fullt i garaget...
Just såna här ändringar som gör hojen mer körglad men ff stabil är ju särskilt välkomna, då de gånger jag själv kört BB minns just en viss ovilja att rappa över mellan hö/vä/hö
Fast man har ju sin sporthojsnorm att gå efter förståss.

Jag gissar att dessa förbättringar du nämner, inte heller gör att man klipper 250:eek:r på en knixig bana :)
MEN iaf gör hojen så mycket roligare, att det blir just som du säger: "En ny hoj"

Lite extra hästar i stallet nu så... ;)

Ja jag ser fram emot avhämtning av toppen till min hoj. Det vart en tur idag med, inte många ute med hoj den 10/12, fan det lär ju gå till historien så det gäller att passa på :D
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Sydney skrev:
2653850 Ja jag ser fram emot avhämtning av toppen till min hoj. Det vart en tur idag med, inte många ute med hoj den 10/12, fan det lär ju gå till historien så det gäller att passa på :D

Berätta mer om toppen. Vad är på gång?

Någon som har erf av turbo på Birden?
Tips?
Länkar?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
El Garto skrev:
2658904 Berätta mer om toppen. Vad är på gång?

Någon som har erf av turbo på Birden?
Tips?
Länkar?

Det finns outnyttjad potential i Bird-maskinen...Obs, kurvan är ej på turbomotor :D
 

Bifogat

  • bird_dyno.jpg
    bird_dyno.jpg
    99.5 KB · Visningar: 804

Dr.Bike

Guest
Sydney skrev:
2658909 Det finns outnyttjad potential i Bird-maskinen...Obs, kurvan är ej på turbomotor :D

Vilka åtgärder är vidtagna på den där maskinen?

El Garto skrev:
2658904 Berätta mer om toppen. Vad är på gång?

Någon som har erf av turbo på Birden?
Tips?
Länkar?

Jag har en kompis som har turbo på sin Bird.
Jag kan knyta ihop dig med honom om du vill.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Dr.Bike skrev:
2659041 Vilka åtgärder är vidtagna på den där maskinen?
QUOTE]


Portad topp, 1198 CC, andra kammar, helsystem, Dyna 2000 och kraftigare stakar (Carillo). En firma V&M racing i England byggde 50 Blackbirds med denna motor och bättre chassiekomponenter åt Honda Europa på 50-års jubil'eet. Penske bakdämpare, styrdämpare mm. De har även byggt många vinnande motorer åt TT-åkare i IOM öppna klasser, bl.a till den framlidne David Jeffries. Håller just nu på att ta fram data på kammarna via en kontakt jag har.

Edit, glömde RAM-air och moddade förgasare också.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Sydney skrev:
2659057
Dr.Bike skrev:
2659041 Vilka åtgärder är vidtagna på den där maskinen?
QUOTE]


Portad topp, 1198 CC, andra kammar, helsystem, Dyna 2000 och kraftigare stakar (Carillo). En firma V&M racing i England byggde 50 Blackbirds med denna motor och bättre chassiekomponenter åt Honda Europa på 50-års jubil'eet. Penske bakdämpare, styrdämpare mm. De har även byggt många vinnande motorer åt TT-åkare i IOM öppna klasser, bl.a till den framlidne David Jeffries. Håller just nu på att ta fram data på kammarna via en kontakt jag har.

Edit, glömde RAM-air och moddade förgasare också.


*puh* Prestationsångesten lägger sig... :lol
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Roade mig med att montera VFR 800 styrändar och preload-adjusters på Birden. Man vill ju sitta bekvämt på en touringhoj och det är bara att krypa ner när det krävs för mer fart. Normalt använder man VFR Vtech styrändar som är bolt-on på Blacjbird, men dyra. Honda tar 3700 kr per par :mad: Jag fick ett par VFR-98 styrändar som är till för 41 mm gaffel :D . Det tog ett par timmar att gnida upp dem till 43 mm med Biltemas honingsverktyg för bromcylindrar, men det blev helt OK.
 

Bifogat

  • vfr_bars.jpg
    vfr_bars.jpg
    103 KB · Visningar: 557

Dr.Bike

Guest
Klart vettig mod.
Nu fattas bara GoldWing-ruta och handtagsvärme samt stereo! :D
Skämt åsido; Jag har sett flera göra just denna mod så man slipper hänga i armarna alternativt alltid hålla 170 eller mer för att bli avvägd.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Spacer

Jag har läst att BB´n blir lite mer svängvillig om man lyfter baken en aning. Det finns två typer av konstruktion på spacers (vad jag har sett). En som man trär över bulten och en som är öppen i ena ändan så att man slipper att montera ner allt när man monterar på spacern. Jag har funderat på att montera den senare modellen men är lite osäker på om den kommer att vibrera loss med tiden. Om man bockar till en liten kant i främre änden av "läpparna" på den öppna spacern så borde den ju inte kunna komma någon stans. Hoppas att jag lyckats göra en enkel ritning på hur jag har tänkt mig.

Synpunkter?
Någon som kan såga ut ett antal och sälja här på forumet? De bör ju gå att skicka i ett vanligt kuvert (svarskuvert med bif peng fr köparen?).

EDIT:
Lite ändrad konstruktion på bild 2. Lagt till en smalare (röd) bricka med "lås" i båda ändar. Funkar?
 

Bifogat

  • spacer.jpg
    spacer.jpg
    7.2 KB · Visningar: 220
  • spacer2.jpg
    spacer2.jpg
    9.1 KB · Visningar: 203
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
El Garto skrev:
2690218 Jag har läst att BB´n blir lite mer svängvillig om man lyfter baken en aning. Det finns två typer av konstruktion på spacers (vad jag har sett). En som man trär över bulten och en som är öppen i ena ändan så att man slipper att montera ner allt när man monterar på spacern. Jag har funderat på att montera den senare modellen men är lite osäker på om den kommer att vibrera loss med tiden. Om man bockar till en liten kant i främre änden av "läpparna" på den öppna spacern så borde den ju inte kunna komma någon stans. Hoppas att jag lyckats göra en enkel ritning på hur jag har tänkt mig.

Synpunkter?
Någon som kan såga ut ett antal och sälja här på forumet? De bör ju gå att skicka i ett vanligt kuvert (svarskuvert med bif peng fr köparen?).

Spacern ska vara ca 6 mm tjock så det blir nog svårt att bocka en kant. De spacers som säljs är helt öppna på ena sidan så det är säkert ingen fara med det om man bara drar åt ordentligt och låser muttern med blå locktite.
Du kan se en köp-shims på http://www.jaws-motorcycles.co.uk/bird2.htm#disks nästan längst ner på sidan. Jag har köpt adjutable preloders till gaffeln där som fungerar bra, finns lite högre upp på samma sida. Shimset gjorde jag själv.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Sydney skrev:
2690241 Spacern ska vara ca 6 mm tjock så det blir nog svårt att bocka en kant. De spacers som säljs är helt öppna på ena sidan så det är säkert ingen fara med det om man bara drar åt ordentligt och låser muttern med blå locktite.
Du kan se en köp-shims på http://www.jaws-motorcycles.co.uk/bird2.htm#disks nästan längst ner på sidan. Jag har köpt adjutable preloders till gaffeln där som fungerar bra, finns lite högre upp på samma sida. Shimset gjorde jag själv.

Man borde kunna svetsa på ett bitar i framkan så att man får ett "stopp".
En dyrare variant skulle kanske kunna vara att fräsa ut biten istället.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top