Gbg-Kiruna.....400 mil på 8 dagar.

Barcelona

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille Factory -04
Tjena!

Tänkte lägga in en snabb genomgång av sommarens äventyr i norra Sverige. Varken jag eller mina 2 polare hade vart längre norrrut än Östersund så vi bestämde oss att ändra på detta.

Vi som åkte var jag (Anders), Fredrik och Björn. Vi åker alla Kawasaki, i nämnd ordning åker vi zx6r, zx9r och z1000. Jag och Fredrik packa mycket på kutsen med remmar och nät men Björn fick ta alla sina prylar i ryggsäck. Lite jobbigt i början men han vande sig.....

1 aug
Vi lämnar Alingsås ca kl 06.00, första dan ska vi till Östersund och sova över hos kompisens morbror. Ingen trafik, perfekt! Vi åker via Mariestad och Mora. Eftrsom vi är fräscha första dan så blir etapperna 15 mil utan stopp. (Senare på resan ca 8 mil) Är framme i Östersund vid kl 15, 85 mil avklarade. Gick lättare än vad vi hade trott. Tyvärr regnade det ca 30 mil, dock enda regnet på resan. Men vi hade givetvis regnställ så det var lugnt!

2 aug
Jag vaknar på morgonen med något som känns som början till öroninflammation. Åker till vårdcentralen i Krokom, får där bekräftat att det mycket riktigt är början på öroninflammation. Har som tur är ingen feber och känner mig pigg så doktorn säger att det är lugnt att fortsätta bara jag tar medicinen ordentligt. Tur! Hämtar ut penicillin på apoteket, och sen bär det av igen. Vi tog det lugnare denna dan p.g.a sjukdom. Hamnar i Storuman där det blir tältning.

3 aug
Vi åker tidigt med Kiruna som mål där vi ska hälsa på kompisens kusin. Väldigt fina vyer passeras på vägen upp och en hel del klassiska byar. Ni kan ju se korten vi tagit. Blev till en grej att samla på skyltar under resan! Vi tar in på ett vandrarhem i Kiruna. Hoppar i säng tidigt för dan efter ska vi lämna packningen på rummet och åka till Narvik via Abisko, Björkliden, riksgränsen.

4 aug
Drar iväg tidigt med nysmörjda kedjor och packningen på rummet. Otroligt skönt! Särskilt för polaren Björn som har åkt med all packning i ryggsäck hela resan, hans Z1000 är lite svårpackad på kutsen. Detta blev en otroligt skön dag. Vårt land är otroligt vackert i dessa trakterna, vi fick se mycket. Däremot kände vi att Norge får vi ta på en annan resa, finns mycket att se där. På kvällen hade vi bestämt att festa med Fredriks kusin i Kiruna och sen ha sovmorgon dan efter. Vi började med att äta ren på restaurangen på vandrarhemmet, var otroligt gott. Sen blev FEST, vi hade otroligt skoj. Vissa av oss minns mer än andra.......

5 aug
Vi vaknar lite slitna. Blir sen frukost och en promenix på stan. Efter att vi käkat middag drar vi vidare, vid 3 tiden. Åker mot Luleå via Pajala, blev lite av en grej att Pajala måste vi åka till. Vet ej varför men skit samma, var kul. Vi hittade en fin fiskecamping vid Jockfallet intill Kalixälven, kanonfint men en jävla massa knott.

6 aug
Glider vidare längs kusten, stannar till i Umeå och käkar. Hittar en camping utanför Härnösand, blir grillning och fiske. Vi har haft med oss teleskopspön och fiskat lite här och var under resan, blev dock inga stora fiskar att skryta med.

7 aug
Vi fortsätter neråt och blir ett matstopp i Gävle. Under den korta tiden som vi var där såg vi mycket fina brudar, verkar vara en bra stad att bo i...... Efter Gävle svänger vi av innåt landet mot Örebro, var goa vägar förutom en bit med vägarbete som var katastrof. Camping hittas utanför Avesta. Vi kopierar gårdagen och grillar och fiskar igen, en go avslutning av dagen.

8 aug
Nu börjar vi känna att vi snart är hemma och milen går lättare. Vi rullar återigen in på hemtrakterna vid lunchtid. 400 mil är avklarade och vi har gjort en resa som vi aldrig glömmer. Detta var vår första hojsemester och vi blev helsålda alla 3, nästa år blir det nog en ny tripp......och vi har hela vintern på oss att fundera på var.
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    47.2 KB · Visningar: 415
  • 6.JPG
    6.JPG
    59.2 KB · Visningar: 290
  • 13.JPG
    13.JPG
    108.5 KB · Visningar: 280
  • 19-1.JPG
    19-1.JPG
    47 KB · Visningar: 278
  • 19.JPG
    19.JPG
    55.5 KB · Visningar: 342
  • 23-1.JPG
    23-1.JPG
    41.8 KB · Visningar: 214

Socrates

Guest
Fan va nice! Tänk om man fick tummen ur och gjorde något liknande :)
 

draken!

lite bättre än du tror
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Madrid
Hoj
Ducce
Kul att läsa!
Jag har heller aldrig varit speciellt långt norröver... lägger milen åt andra hållet å hamnar i europa istället :)
 

Barcelona

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille Factory -04
draken! skrev:
2410054 Kul att läsa!
Jag har heller aldrig varit speciellt långt norröver... lägger milen åt andra hållet å hamnar i europa istället :)

Vi prata om att åka till Ringen nästa sommar och sen vidare till kanske Österrike. Om du har vart i dom trakterna, har du nån rutt att rekommendera?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
draken! skrev:
2410054 Kul att läsa!
Jag har heller aldrig varit speciellt långt norröver... lägger milen åt andra hållet å hamnar i europa istället :)

Sverige är också Europa! :fakta :)
Verkar ha vart en schysst resa. :tummenupp
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Barcelona skrev:
2410086 Vi prata om att åka till Ringen nästa sommar och sen vidare till kanske Österrike. Om du har vart i dom trakterna, har du nån rutt att rekommendera?

Vidare från gotland mot österrike? Lite blött va? :tungan
 

draken!

lite bättre än du tror
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Madrid
Hoj
Ducce
Barcelona skrev:
2410086 Vi prata om att åka till Ringen nästa sommar och sen vidare till kanske Österrike. Om du har vart i dom trakterna, har du nån rutt att rekommendera?

Jepp, jag och Mookie var vid ringen för några veckor sedan... kolla hans tråd "Sagan om ringen" i göteborgsforumet...

Tyvärr har jag inga tips på fina vägar ner då tysklandsväg är full av byar och däremellan två kurvor o en raka... det tar evigheter att ta sej någonstans utanför autobahn...
Men autozug är ett alternativ som kan va värt att tänka över. Kom hem från schweiz förra helgen med tåget o det funka fint. www.dbautozug.de tror jag webadressen är.

I övrigt är det lätt att hitta boende efter vägen, tyska hotell är bra för en billig peng, det finns oxå rum/zimmer lite varstans.

Jag kommer troligen fara neröver nästa sommar igen. Kombinerar nog Wimas internationella träff med ett besök vid ringen. Men nu funderar jag på att ta vägen över polen o tjeckien.

Vintern är lång o det är gott om tid att fundera.
 

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW F 800GS
Kan rekomendera Norge riktigt vackert, körde till Nordkap (700mil) för några veckor sen, bara trist att det e så jävla dyrt där.
Om man vill ta en lite kortare sträcka så var vägarna runt Ålesund och Gairanger gryma och fint underhållna med :tummenupp
 

draken!

lite bättre än du tror
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Madrid
Hoj
Ducce
PacMan skrev:
2410094 Sverige är också Europa! :fakta :)
Verkar ha vart en schysst resa. :tummenupp

Åjo, sverige är europa oxå, men inte lika mycket:confused:

Desutom är ölen billigare :7peta i europa alltså ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fin reseberättelse, blev riktigt sugen att åka norröver själv!

/J
 

Barcelona

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille Factory -04
Jörgen Karlsson skrev:
2410263 Fin reseberättelse, blev riktigt sugen att åka norröver själv!

/J

Har du inte vart där ska du absolut åka, är verkligen mycket att se som imponerar. Sen är vädret ofta kanon, det underlättar ju om man ska tälta..:tummenupp Billigt att tälta oxå, 80 spänn för ett tält på dom flesta ställena.
 

MikkE

Guest
Kul med att resa runt lite på utflykter och festa loss lite. 400 mil är mkt :)
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kanon! Skoj att få dela er åk-glädje!
Bästa sättet att semestra på och (enligt min humbla opinion) absolut bästa sättet att använda en mc...
Aldrig funderat på en sport-tourer i stället för räjsermaskineriet?
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Mkt fin resa. gjorde själv en sådan 2004

start Helsignborg 1700
ankomst mora 2300

start mora 1200
ankomst bogenes färja 0030 bogenes ligger rakt västerut från kiruna

216 mil.
fick tanka 14 gångar då blev det en cig samtidigt + jag stannade någonstans o käkade pizza.

gick ett bakdäck på vägen upp.
 

Barcelona

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille Factory -04
G-L skrev:
2418828 Kanon! Skoj att få dela er åk-glädje!
Bästa sättet att semestra på och (enligt min humbla opinion) absolut bästa sättet att använda en mc...
Aldrig funderat på en sport-tourer i stället för räjsermaskineriet?

Jag ville testa att åka på hojsemester (längre än en helg och 40-50 mil) för att se om jag gilla det. Jag är förvånad att det inte blev jobbigare att lägga så många mil, hojen kändes helt okej och var väldigt lätt att få med hyffsat mycket packning utan att köpa specialväskor m.m. Nu när jag vet hur jävla kul det är så blir det nog nån sport-tourer i framtiden, jag funderade på en ST4S tidigare. Men d får nog bli senare för nu är jag enormt sugen på en Mille....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top