173 mil på 23 timmar, Göteborg-Högakustenbron-Göteborg

Crotchrocket

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 -03
Måste erkänna att rubriken ljuger lite, det var alltså ingen sträckkörning, jag sov faktiskt 6 timmar på ett vandrarhem när jag väl kommit fram till Härnösand. Men vi spolar tillbaka lite och tar allt från början - det kan ju mot förmodan finnas någon som vill läsa lite om detta...

Tog kortet i maj -06 och har kört en hel del sedan dess, men har inte gett mig på någon längre tur. I början av sommaren så fick jag höra om ett ställe uppe vid Härnösand som hette Hemsö fästning och plötsligt så hade jag en dålig ursäkt för att ge mig på en lite längre körning med min älskade - för som brukligt är vid mc-körning så är det oftast resan som är det största nöjet. :D

Dock tog det ända fram tills i onsdags (16/8) innan jag satte av norrut. Förutsättningarna var:

Jag
Honda Hornet 600, svart -03
Givi kåpa
Arlen Ness Goretex-ställ
Oxtar TCS Gore stövlar
Arlen Ness GP Race handskar
Hestra Outlast Goretex handskar
Shoei XR-1000 hjälm
Craft regnställ (svart)
Haglöfs ryggsäck
Mp3 spelare
...och en full tank 95-oktan (varför kommer jag till)

Så bar det iväg från Göteborg, hade sol fram tills Skara, där jag stannade och drog på mig regnstället över textilstället - alltid bra att dra på sig så bra som möjligt:tummenupp

Mkt riktigt började det regna några kilometer senare, det öste ner och bilarna saktade ner och började jobba sig. Själv satt man varmt klädd och helt torr (förutom händerna som jag dumt nog hade kvar GP-race handskarna på istället för Hestra). Plöjde vidare. Solen tittade snart fram och det blev fint väder igen. Vädret höll sig till Örebro där det började mulna på. När jag kom till Västerås så regnade det en del, men inte så farligt. När jag stannade vid preem vid Sala så började jag att inse att kah inte skulle hinna till Härnösand på 3 timmar. Från tankningen vid Sala till Gävle gick det en väldigt gó 90 väg med lite trafik på. Nu hade det mörknat på en hel del och de enda som var ute i regnet och mörkret var jag och tradarna - och den enda polisbilen jag såg under hela färden. När jag närmade mig Gävle ringde jag vandrarhemet och berättade att jag kommer bli sen, vilket de löste på ett mkt bra sätt och jag kunde nu köra utan att ha någon tidspress.

När jag startade från Gävle slängde jag åter in öronsnäckorna och tuffade vidare, iklädd min egna lilla värld. Mellan Gävle och Sundsvall så finns det inte så mycket att säga, 2+1 väg med vajerräcken nästan hela vägen. Dessutom var det så gott som kosvart nu, så man såg inte så mycket annat än själva vägen. När jag velat runt lite i Sundsvall och kommit tillbaka ut på E4an så tog det en liten stund och så var jag i Härnösand. Gick enkelt och smidigt att hitta till vandrarhemmet som låg precis bredvid domkyrkan. Klockan var 01.53 när jag klev av hojen och hade då varit på resande fot, på minuten, 11 timmar, inklusive tankningar och matpauser. Sträckan blev 820km.

Dagen efter begav jag mig till mitt delmål, Hemsö fästning som - som, tro det eller ej, ligger på Hemsön. Där stannade jag även och posade:
attachment.php
(Notera den sedvanliga "efter-hjälmen-frisyren")

Efter avlagt besök på ön fortsatte jag ytterligare en liten bit norrut för att köra över Höga kusten bron:
attachment.php


Därefter var det tillbaka ner till Härnösand och till pizzeria Tre Kronor för att inta en lunch bestående av en Calzone och hallonsoda:bow
attachment.php


Därefter sattes kursen söderut och hem. Hela vägen norrut så hade jag kört på vanlig 95 oktanig soppa och på vägen hem tänkte jag köra på Shells V-power för att se om och i så fall hur stor skillnaden i bränsleföbrukningen skulle bli.

Så när jag stannade till vid Shell i Sundsvall fyllda jag min käresta med V-power och fortsatte söderut. När jag tankade i Sundsvall stod trippen på 967,1km. Problemet är bara det att Shell är tydligen inte lika vanligt längs med den vägen jag valde att köra som alla andra mackar är (OKQ8 ligger ju som svampar längs med vägen:confused: ). Så hela idén gick i stöpet, men istället tankade jag 98 för att försöka få någon skillnad i alla fall.

Puttrade på längs med E4an till Gävle där jag fick snilleblixten :)död :banana) att fortsätta längs med E4an mot Örebro, istället för att ta den goa 90-vägen som jag hade kört tidigare. Detta gjorde jag i tron att det skulle gå fortare att komma hem... ack så fel jag hade.

Körde på och tyckte att jag var hur smart som helst. Ända tills jag behövde tanka (eftersom jag försökte hålla ut i det längsta och hitta en V-power mack) så lyste soppa-lampan oroväckande länge och jag blev desperat och fick köra bort från vägen, ut mot landet för att komma till en mack. Hällde i lite soppa och tutade vidare. Ser en skylt som varnar för vägarbete och att det blir 30. Lugnt tyckte jag, eftersom klockan passerat "arbetstid" och det bara var jag och en tradare på vägen så tyckte jag att jag kunde hålla lite högre fart än 30 (vanligtvis följer jag ALLTID vägarbetsskyltning och visare stor respekt för de som jobbar längs med vägen, men nu så var det ingen där och det var fri sikt). Hursomhelst - kommer fram till vägarbetet och läser "Vägarbete 0,2-9,1km" OCH att vägen är borta! Istället är det en grusväg som slingrar sig kors och tvärs över den gamla vägen. Dessutom är det inte sådant där fint packat grus, utan hyffsat stora grusbitar, vilket resulterar i att det är som att köra i sand, hojen kränger hit och dit och liksom glider i sidled. Dessutom smäller det har har sig mot däcken när stenarna skjuts iväg i sidled och jag ber om att inte få punka (vilket jag f.ö fick 2 dagar efter att jag fick kortet på ett sprillans nytt pirelli, detta då en 4cm stor metallskärva från en asfaltshyvel trängt rätt in:näsblod).

När jag väl tagit mig förbi den här milen på undermålig grusväg är det mörkt och jag kan inte längre se någon skylt med Örebro på... Jag kör vidare och är ganska säker på att hitta någon större väg snart och förhoppningsvis känna igen någon stad jag kan köra mot, då jag inte har någon karta. Efter ett antal mil kommer jag till Sala, där jag tankar mig med red bull och hojen med 98. Nu vet jag vart jag är och gasar vidare mot Västerås. Nu är det så mörkt det kan bli och jag funderar över hur smart det är att chansa på en ny väg, när man redan vet en väg som funkar. Säkerligen skulle jag göra samma val igen, det är ju trots allt nyfikenhet och upptäckarglädje som driver en framåt. Men nu fick jag betala för det, eftersom solen inte orkade vänta på att jag skulle komma ut ur skogen och vägarbetet:
attachment.php


Kör vidare till Örebro där jag fyller på magen med Max-burgare och två red bull. Genomför även den näst sista tankningen. Klockan är nu 00.00.

Några mil innan skara börjar den första dimman att komma. I början är det inte så farligt, men allt eftersom milen blir färre, så blir dimman desto tätare.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=158954&stc=1&d=1156001546

Detta tillsammans med kolmörker och inga andra fordon på vägarna att följa så blir hastigheten lite lägre. Men, så småningom kommer jag fram till Göteborg - 03.40 stannar klockan på och trippmätaren stannar på 1727km.

Sammanfattningsvis då:
Kan ju vara roligt för andra med samma hoj (och även för andra att jämföra med) bensinförbrukning osv. Till/Från varierar en del, dels för att "Till" är Gbg-Härnösand-Hemsön-Högakustenbron-Sundsvall och "Från" är Sundsvall-Göteborg.

Till: 50,60 liter (967km)
Från: 37,84 liter (760km)
Totalt: 88,44 liter (95,98 och V-power)

Bensinåtgång till: 0,523 liter milen (endast 95)
Bensinåtgång hem : 0,498 liter milen (V-power och 98)
Differens : 0,025 liter milen

Det var tråkigt att jag inte kunde tanka enbart V-power på vägen ner, eftersom det hade varit trevligt att få skillnaden på papper, men men. Man får ta med i beräkningarna att Givi-kåpan som jag hade på sänkte förbrukningen en del, då den säkerligen minskade luftmotståndet. Mötte även en hel del hojar på vägen från Sundsvall söderut, självklart hejade jag på dem alla, av alla dem så borde ju någon vara medlem här på SH, isf hej igen :tummenupp

Om det var någon som mötte en kille i svarta regnkläder med grå ryggsäck på en svart Hornet med konstig kåpa som inte hejade, så var det helt enkelt för att jag inte såg dig, annars är jag en riktig hejjare:D

Skönt att skriva av sig lite så här efter att man vilat upp sig igen, om det är någon som undrar nått så är det bara att:) skriva!
 

Bifogat

  • SHposehemson.JPG
    SHposehemson.JPG
    93.6 KB · Visningar: 2,551
  • SHhogakustenbron.JPG
    SHhogakustenbron.JPG
    41.9 KB · Visningar: 2,408
  • SHmaltid.JPG
    SHmaltid.JPG
    81.3 KB · Visningar: 2,194
  • SHpose.JPG
    SHpose.JPG
    108 KB · Visningar: 492
  • SHdimma.JPG
    SHdimma.JPG
    23.6 KB · Visningar: 953
  • SHvyfranhoj.JPG
    SHvyfranhoj.JPG
    32.8 KB · Visningar: 2,254
Last edited:

Socrates

Guest
Mkt trevlig läsning! Skulle vara sköj att göra något sådant...får väl fixa det nästa år :)
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Trevlig åktur! ;)

Men du gjorde ett misstag... du skulle åkt norrut någon mil till för att sedan svänga höger i Gallsäter sen ut mot Norrfällsviken. Då hade du fått köra en hejdundrans väg och du hade dessutom fått sett den "riktiga" höga kusten! :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det var ingen dålig tur:näsblod

Kan nog vara skönt med framkåpa kan ja tänka mig:)
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Kör snart samma väg jag med, fast jag börjar från Karlskoga och ska hem till soliga Luleå igen, riktigt fin väg den där 90vägen mot gävle
 

Crotchrocket

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 -03
Fotrally skrev:
2390021
Men du gjorde ett misstag...

Hade gärna gjort det, men hela resan var ganska så oplanerad. Visste vart jag ville åka, men inte mycket mer än så. Tycker att det är lite det som är tjusningen, att man får se var man hamnar. Högakusten bron körde jag till för att jag såg den på en bild på vandrarhemmet och läste att den inte låg särskilt långt bort. Hade jag läst om Gallsäter och det så hafde jag självklart passat på :tummenupp

Freon_leon skrev:
2390025 ojoj vilken trip, åkte du själv alltså?

Ja, hade pratat med några lite, men eftersom folk börjar arbeta runtomkring nu (jag själv nästa vecka :död ), så kände jag att det var nu eller aldrig. Dessutom har jag inte kört någon liknande sträcka innan, så jag visste inte om det skulle vara jobbigt, om jag hade blivit tvungen att stanna och sova mer än vad jag gjorde, vilken fart jag skulle hålla osv. Så sett ur det perspektivet så var det bra att köra själv, så man vet hur man själv är under de förhållandena, hur mycket man orkar köra osv. MEN, självklart så är det roligare att köra flera stycken och nu när jag känner mig själv och hojen bättre så skulle jag inte tacka nej till att köra någon längre sträcka med andra. :)
 

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Falun
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Fegt med GoreTex och regnställ! Tajt skinn ska det vara (sitter dessutom extra tajt i regn:hihi
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Nästa gång du gör liknande oplanerad tur så planera in norrfällsviken! :tomten

Crotchrocket skrev:
2390389 Hade gärna gjort det, men hela resan var ganska så oplanerad. Visste vart jag ville åka, men inte mycket mer än så. Tycker att det är lite det som är tjusningen, att man får se var man hamnar. Högakusten bron körde jag till för att jag såg den på en bild på vandrarhemmet och läste att den inte låg särskilt långt bort. Hade jag läst om Gallsäter och det så hafde jag självklart passat på :tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Sjysst sträcka må jag säga. Mitt tips till nästa gång är att ta med en karta, ha lite mer tid och kör av från de stora vägarna. Mellan gävle och sundsvall kan man köra riktigt roliga vägar lite längre in i landet.
Är iof lite loteri, ibland hittar man en underbar 70-väg, ibland visar det sig vara grusväg istället, men som sagt, det är lite tjusningen med det hela tycker jag.

mvh Pajje
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Rejäl tur, helt rätt att sticka själv! Har gjort det själv när "kompisarna" kommer med ursäkter så fort det gäller annat än fikaturer på en timme. :mad: Mina hemtrakter det där (född i H-sand, uppvuxen i Ö-vik och sju år i S-vall) så Höga Kusten kan man, har du vägarna förbi igen bör du som sagt åka till Norrfällsviken och min favorit Bönhamn.

Själv har jag pressat 140 mil mellan Nürburgring och Linköping, inga mat eller sovstopp. Vi drack Red Bull och åt Snickers i samband med tankningarna bara. Längsta tid av hojen var 45 minuter på färjan mellan Puttgarden och Rödby. Det var nog inte helt hälsosamt.

Tror du inte att den minskade bränsleförbrukningen beror på dimma, trötthet m m som gjorde att du körde mjukare på väg hem?
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
visst va det fränt och se kanonerna och hur man kunde bo långt nere i berget. jag.brorsan och pappa va där förra året. kommer åka ditt nästa år men då blir det med några kompisar:tummenupp
 

Frixxer

Lev idag... imorgon kan det va försent!!
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Runt hörnet...
Hoj
Gixxer1000R
Neutral skrev:
2393382

Själv har jag pressat 140 mil mellan Nürburgring och Linköping, inga mat eller sovstopp. Vi drack Red Bull och åt Snickers i samband med tankningarna bara. Längsta tid av hojen var 45 minuter på färjan mellan Puttgarden och Rödby. Det var nog inte helt hälsosamt.

Tror du inte att den minskade bränsleförbrukningen beror på dimma, trötthet m m som gjorde att du körde mjukare på väg hem?

Gjorde en liknande grej själv...
Vaknade 09:15, käkade frukost, gick en sväng i Adenau, åkte till Pflanzgarten och filma lite. Sen var det montering av filmlinsen på moppen, test av denna på väg till Bikeworld, sen till "Ringenmuseumet". Banan öppnade inte förän 17:45. La ett par varv, på med all packning, tanka å sen 19:30 började färden mot Svedala, Stockholm!
Landade i Stockholm kl.10:33, dagen efter!
Som gammal yrkeschaffis är man ju van å köra dygnet runt för å få nått i plånboken.... men den resan va i grövsta laget!!!
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Du är en hårding:yoparty Min värsta resa var från Öland till Mora på en DT 125 på 13 hk, som dessutom skulle köras lugnt för den var ny, min maxhastighet var nog 85 på den resan... Det var tidigt i maj, så jag tinade upp på bensinstationer med jämna mellanrum. Jag körde även samma hoj mellan Göteborg-Stockholm, ingen inkörning denna gång så full gas var det som gällde...-maxhastighet 95:näsblod DT:n drack soppa som aldrig förr, fick stanna och tanka var tionde mil minst, resan tog iaf 10 timmar, dåligt väder dessutom.

Du förresten (Crotchrocket), snyggt Arlen Ness-ställ, jag köpte likadan jacka igår (fast den gråsvarta):tummenupp , skulle du vilja ge mig en recension på jackan? Jag tänkte ut och glänsa i nya paltorna igår kväll men fann att det var bara att glömma det, punka på bakdäcket!!:mad:
 

Crotchrocket

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 -03
Frixxer skrev:
2393591Landade i Stockholm kl.10:33, dagen efter!

Det var ingen dålig tur! Gissar på att du inte tog någon joggingtur dagenefter?:tummenupp

Neutral skrev:
2393382Själv har jag pressat 140 mil mellan Nürburgring och Linköping, inga mat eller sovstopp.

Du och Frixxer kanske skall börja sammåka :yoparty Ingen dålig tur det heller!
Jo, jag kan tänka mig att det stämmer lite som du skrev att det blev mjukare körning. På grund av min lilla svängom ut i skogarna och in bland vägarbeten så blev ju hastigheten mycket lägre, sedan så var de ju mindre vägar och inga europavägar där heller... Dimman gjorde ju sitt också.

mikekop skrev:
2393639Min värsta resa var från Öland till Mora på en DT 125 på 13 hk...

Du förresten (Crotchrocket), snyggt Arlen Ness-ställ, jag köpte likadan jacka igår (fast den gråsvarta):tummenupp , skulle du vilja ge mig en recension på jackan? Min värsta resa var från Öland till Mora på en DT 125 på 13 hk.
Jag tänkte ut och glänsa i nya paltorna igår kväll men fann att det var bara att glömma det, punka på bakdäcket!!:mad:[/

En riktig endurance-tur! Fördelen med den lägre hastigheten är ju att man hinner se mer :)

Är helnöjd med jackan, körde från Göteborg-Trollhättan-Göteborg i Ösregn och 10 grader utan att bli våt med den jackan. Sedan är det inte direkt någon nackdel att den är snygg:tummenupp Hade den även när jag började övningsköra (31 mars var det premiär). Eftersom jag så gärna ville ha kortet var jag jämt ute och körde, iofs hade jag en collegetröja under, men var ute och körde i -1,5c utan att frysa!

Känner igen dig med punkan! När jag köpte hojen så satt det ett helt nytt Pirelli Diablo Strada på som jag körde med. Andra dagen efter att jag tagit kortet så passerar jag ett vägarbete...... När jag sedan skall ut nästa gång så är bakdäcket helt "pafft" och jag upptäcker en 4cm grov metalbit som kilat in sig i däcket :näsblod Slängde på ett nytt Diablo strada och är helnöjd. Har kört runt 800 mil på det och det är fortfarande gott om mönster kvar :tummenupp - trots att jag har mycket erfarenhet av gashandtaget:tungan

EDIT:Fixade en quote
 
Last edited:

Kung Faux

GVK for life
Gick med
15 May 2005
Ort
Sundsbruk och ibland Bondegatan
Hoj
ZX600F
Crotchrocket skrev:
2389966 Sala till Gävle gick det en väldigt gó 90 väg med lite trafik på.

Den vägen är riktigt skoj! Har kört den ett par gånger när jag tagit mig genom landet. Dock så stötte jag på 13 olika polis fordon sist jag gjorde resan Sundsvall-Katrineholm. Dom hade en förmåga att dycka upp när man minst ville att dom skulle göra det...

För övrigt så var det en trevlig liten berättelse, synd bara att vädret var som det var.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
mikekop skrev:
2393639
Du förresten (Crotchrocket), snyggt Arlen Ness-ställ, jag köpte likadan jacka igår (fast den gråsvarta):tummenupp , skulle du vilja ge mig en recension på jackan? Jag tänkte ut och glänsa i nya paltorna igår kväll men fann att det var bara att glömma det, punka på bakdäcket!!:mad:

Blir lite offtopic kanske. Jag har den jackan o tycker den är kanon! Gillar att den är så diskret/snygg att man med lätthet kan ha den på stan utan o se helt "knuttig" ut om man åker ärenden i jacka+jeans. Till den har jag XR1000 hjälm Oxstar TCS Gore stövlar o Arleen Ness byxorna med puckar (så istort sett samma som trådskaparen).
Det första jag gjorde var att ta ur tygfodret ur jackan o byxorna. De har jag bara som nödfoder om man ska ut när det inte riktigt är säsong. Även ryggskyddet (aka sittdynan) i jackan åkte ut omgående och istället har jag Halvarssons TRACK ryggskydd.

Har aldrig riktigt regntestat stället (bara småskurar eller duggregn) och jackan har hållit tätt. Däremot gick vattnet igenom spandexen i grenen på byxan nästan omgående. Blir kallt o friskt om pungen så man håller sig vaken iaf! :D

EDIT: Måste ju bara säga att jag impad över trippen också. Ingen dålig sväng för o käka en pizza ska jag säga :yoparty
 
Last edited:

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Snabb tur genom Tyskland

På det glada 80 talet (1983) var jag på väg hem från Bodensjön , jag körde det mesta som gick på Autoban norrut, 6 timmar senare hade jag avverkat lite mer än 100 mil. Detta var på en BMW R100s så det var till att hålla gasen i botten. Jag körde med fullgas 1timma tankstopp, fullgas 1 timma tankstopp osv. Den gamla BMWn drog mer bensin än en bil. Snittfarten hamna väl runt 175 km/h, det var inte dåligt för en gammal Bumse.
Nuförtiden kan det väl vara svårt med alla köer och elände på Autoban.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top