På hoj i Fjordnorge

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Tjena

I sommar hann vi med en fullkomligt magisk tur i det som kallas "Fjordnorge" dvs området från Trondheim och söderut. Sicken tripp det var men var beredd på att det som kallas "Atlantvägen" endast är ca 8 km lång så gå inte på det utan kör istället kustvägen hela vägen ned till Bud i stället. Då får ni även med Atlantvägen.

Alla som önskar utförligare info är hjärtligt välkomna att höra av sig för vägtips, övernattningar osv.

Kör hårt!

Hade/Rike
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
hur långt norröver tänkte du åka?, vägen mellan Tärnaby - Mo i Rana är sönderbruten och fylld med stencross flera mil på svenska sidan, de kanske har hunnit längre nu, början av augusti tog man hellre en omväg.

jag åkte söderifrån upp till Narvik, var kanon som på många andra ställen i Norge.

Bodde ni i hytter eller vad det nu heter, nyfiken på vad dom kostar i snitt.
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
rike skrev:
2378538 Alla som önskar utförligare info är hjärtligt välkomna att höra av sig för vägtips, övernattningar osv.

Hade/Rike

Hej Rike!
Grymt fina bilder :tummenupp
Jag tänkte göra en Norgeresa nästa sommar, kommer att starta från Stockholm, köra via Oslo sen vidare upp över i landet till bla. Trollstigen.
Vad är det enligt dig man bara inte får missa på resan? dvs något specielt ställe lr väg man bara måste se.
Hur bodde ni? i stuga lr tältade ni?
Hur länge var ni där?
Jag vill veta allt :rolleyes:

Tack på förhand
//Budde
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
Oas skrev:
2620663 Ser härligt ut rike:tummenupp


Här kommer bilder från vår tripp vi gjorde i september
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JPFNFOROFRK
Vi tog färjan Strömstad -Sandefjord, efter en timme i Norge så började vägarna svänga ordentligt. Eftersäsongspriser på stugor 3-500 kr/natt
Vi tältade en natt 150 kr för två tält och ström til kupevärmare...
Rutten som vi körde:http://t955i.net/uploads/212450/Karta.jpg

Tack för info'n :tummenupp
Längtar redan till nästa sommar..
 

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Budde skrev:
2620598 Hej Rike!
Grymt fina bilder :tummenupp
Jag tänkte göra en Norgeresa nästa sommar, kommer att starta från Stockholm, köra via Oslo sen vidare upp över i landet till bla. Trollstigen.
Vad är det enligt dig man bara inte får missa på resan? dvs något specielt ställe lr väg man bara måste se.
Hur bodde ni? i stuga lr tältade ni?
Hur länge var ni där?
Jag vill veta allt :rolleyes:

Tack på förhand
//Budde

Tjena

Hela rackarns Norge är vackert! Skämt å sido finns fler fina hållpunkter. Just Trollstigen är läcker och kanske framförallt vägen dit från Geiranger, om du kommer söderifrån. Sen kan du kika på hela atlantkustvägen, inte bara den lilla bit som heter just "Atlantkustvägen". En annan norsk höjdare är "kystveien" dvs. riksväg 17 som i grova drag sträcker sig från Trondheim och upp till Bodö. :tummenupp Kanske det finaste avsnittet av dem alla? Men räkna med en massa färjor och gott om tid. Och det bästa har jag sparat till sist; Lofoten! Är frugan med handlar det om stugor i Norge och de ligger runt 500 spänn beroende på var man befinner sig. (Räkna med det dubbla på Lofoten...) :huvet Tält funkar också, tänk bara på att de inte har samma Allemansrätt som vi har men det brukar inte vara några problem. Campingar finns ju också....

Var hade du/ni tänkt knutta?

Och tänk på att polisen i Norge kan vara väl nitisk, även om jag alltid haft turen att klara mig:)

Hör av dig för fler tips; vi är mycket ofta i Norge då de enligt mitt förmenande är det bästa som finns, alperna inkluderat!

Hade/Rike
 

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
granath_ skrev:
2635278 vad heter det här stället :yoparty

http://www.mypix.se/iframepic_evyko...QNSCNCQQ&CategoryID=&id=JMQRPRHSCNCSF8&page=1

kan ha varit där men det kanske finns miljontalsställen som ser ut såe ? :va

Tjena. Stället är Atlantkustvägen. Det är endast denna sträcka på ca 8 km som heter så, även om det finns en väg som följer hela kusten. Hela den rutten är en riktigt fin sväng med färjor, vyer och hela klabbet. Mer info finns här: http://www.visitmolde.com/

Hade/Rike
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
rike skrev:
2635231 Var hade du/ni tänkt knutta?
Hej & tack för tipsen.
Resan kommer att starta i Täby, första dagen åker jag till Lørenskog strax utanför Oslo där jag stannar över natten hos några vänner, dagarna därefter är än så länge ganska oplanerade. Men det som jag har tänkt mig är att köra norrut mot Atlanterhavsveien - Geiranger - Trollstigen som är några av mina mål under resan, sedan fortsätta vidare upp till Trondheim och väl där tar jag eventuellt Fiskevägen som går mellan Norge och Sverige, efter det vidare söderut via Jämtland och sedan hem till Stockholm. Jag kommer att undvika campingar för att minimera packning så det kommer bli till att bo i hytta.
Vilken väg/ar skulle du rekomendera från Oslo upp mot Molde-trakten?

//Magnus
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vi brukar ta båten över från Strömstad-Sandefjord, övernattar i hytte och det finns det gott om, kör vidare mot Haukkiligrend och ta en kaffe vid fjällsjön, helt underbart om man är där i maj, fullt med snö och i regel torra varma vägar, vidare ner mot Odda och Kinsarvik där vi tar in i en hytte, sedan kan man köra mot Bergen och via färjor ta sig upp norrut mot Trollstigen.

Norge är ett kanonland när det gäller fina vägar och skapligt billiga stugor, dock är allt annat ganska dyrt, vi brukar köpa en minigrill och lite mat att grilla för att inte bli helt ruinerade.
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
nu vart man ju riktigt sugen

hur e kostnadsläget...
e det dyrt o leva i norge, bensinpris? tältkostnad etc...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
majoon skrev:
2655300 nu vart man ju riktigt sugen

hur e kostnadsläget...
e det dyrt o leva i norge, bensinpris? tältkostnad etc...

Det är inte så förbenat dyrt som alla säger. Vägtullarna slipper man än så länge. Soppa som i Sverige ungefär.

Hyttor är prisvärda för den som inte är så kräsen. Finns med olika kostnadslägen. 300-800 SEK/natt typ.

Jag tar tält nästa gång, mest för att man ska kunna sova/fiska på de riktigt coola platserna!
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
Starstriker skrev:
2656294 Det är inte så förbenat dyrt som alla säger. Vägtullarna slipper man än så länge. Soppa som i Sverige ungefär.

Hyttor är prisvärda för den som inte är så kräsen. Finns med olika kostnadslägen. 300-800 SEK/natt typ.

Jag tar tält nästa gång, mest för att man ska kunna sova/fiska på de riktigt coola platserna!

låter ju bra :) får man tälta utanför campingar...eller e det i tyskland det e så :va
 

hwille

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2012
Ort
Motala
Hoj
Honda CB750 -79
Tja,

Sorry att jag bumpar upp en såpass gammal tråd som denna. Har lite frågor om en Norge resa.

-Är det någon som har en färdig ritad karta över vägarna man ska åka? Kan börja från Årjäng sen vill vi se Trollstigen,Geirangerfjorden, Bolten, Trolltunga, Atlanterhavsveien. Det är väl vad man vill se sen tips på bra avstickare imellan dessa orter. Vi har tänkt oss en 7-10 dagar lång semester.

-Hur är det med bensin mackar på dessa turist sträckor? Långt avstånd mellan dem?

Men det jag mest är ute är en karta som man kan följa för den som aldrig varit där och vill få ut det mesta utav resan.

Tack i förhand
mvh
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top