Batteri till R6?

Sumomannen

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Kalmar
Hoj
R6 -00
Tja killar

ska byta ut mitt batteri på r6 som inte alls funkar som det ska

vilket batteri ska man använda sig av. Tänkte köpa från Biltema

antingen denna:
som är Blyackumulator
80-411
eller ska man ta ett gelbaserat?
80-817

hur många ampere måste man ha?

/JOhan
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Vad är det som inte fungerar ? :D mitt var också knas, nu är det kalas!
 

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Borås
Hoj
Ärr-sexa
Sumomannen skrev:
2368270 Tja killar

ska byta ut mitt batteri på r6 som inte alls funkar som det ska

vilket batteri ska man använda sig av. Tänkte köpa från Biltema

antingen denna:
som är Blyackumulator
80-411
eller ska man ta ett gelbaserat?
80-817

hur många ampere måste man ha?

/JOhan

Jag är visserligen inte kille, men tror att jag får svara ändå...
Förra året köpte jag ett Global-batteri och det funkar finfint. Folk sa att Biltemabatterierna inte håller särskilt länge, men jag har ingen egen erfarenhet. Global kan jag alltså rekommendera. Good luck!

/Plonkan
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Eftersom batteriet på R6 är monterat liggande så måste du köpa ett:....

*************************************************
MC-batteri, gel
Underhållsfritt MC-batteri där batterisyran är bunden i ett trögflytande gel, vilket förhindrar läckage även om batteriet monteras liggande (90° lutning). Lång livslängd och säkert att hantera. Helt slutet, behöver ej fyllas på med batterivatten. Ingen vätgas eller annan gas kan läcka ut. Vid laddning avges varken gas eller syraångor, batteriet kan därför placeras i svåråtkomliga utrymmen. Tål fler cykler urladdningar än konventionella MC-batterier. Långsam självurladdningstakt samt god förmåga att återhämta sig efter djup urladdning gör gel-batteriet idealiskt för säsongs- eller sporadisk användning. Laddas lämpligen med någon av Biltemas 12 V blybatteriladdare, 37-711 (max. 2 A), 37-713 (max. 5 A) eller 37-712 (max. 12 A) som kan vara inkopplade under vintern för underhållsladdning av t.ex. MC-batterier.

Orginalmått till din -00 är:
150 x 69 x 130 och har 10 amp's kapacitet.

Biltema har ett som är:

151 x 87 x 133 som också har 10 amp's kapacitet.
Art nr: 80-818

Den stora skillnaden är att YUASA orginalbatteriet kostar c:a 1495:-
och BILTEMA v ill ha 419:-

Jag har BILTEMA batterier i min 929'a, ZX6R, SAAB 9-5, Husvagn....osv.

Och har ALDRIG haft mer problem med dom batterierna än nått annat batteri
jag köpt i "Fina butiken".

Dessutom kan jag köpa 3-4st BILTEMA batterier för ETT motsvarande ORGINAL Batteri.......varför fundera...?

Biltema lämnar precis som andra garanti på sina grejor.

KentW
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
bbird skrev:
2368427 Finns bara ett alternativ, original, det är dyrt å köpa billigt
Det finns mer än ett alternativ. Varta, Exide m.fl. är minst lika bra som original (oftast Yuasa på japshojar).

http://www.varta-automotive.se/index2.php?p=4&s=1&content=batteri/searchApplication.html

YAMAHA YZF-R6 Från 2001-01 till 2002-01:

Artikelnummer 509 902 008 3104
Produktgrupp MOTORCYKEL LF
Volttal [V] 12
Batteri kapacitet [Ah] 9
Köldtestström EN [A] 80
Längd [mm] 149
Bredd [mm] 70
Höjd [mm] 105
Bottenklack B00
Polordning 1
Poltyp 5

Antalet Ah spelar mindre roll om det varierar någon Ah upp eller ner (ingen nackdel med högre, förutom vikten).
Viktigare är köldtestströmkapaciteten så att batteriet du köper orkar dra runt startmotorn. Vet inte vad ex. Biltema-batterier klarar av om du köper ett sånt kolla att det ligger runt ca 80A, så det inte står max 20A...

EDIT: Köpte f.ö. ett Shin-Yo-batteri (GEL) till en av mina hojar för 1/3 av kostnaden jämfört med ett originalbatteri och det har fungerat helt utan problem.
 
Last edited:

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
bbird skrev:
2368427 Finns bara ett alternativ, original, det är dyrt å köpa billigt

Gammal klyscha som orginalleverantörer utnyttjar för att få Dig att betala 1000:- mer för ett batteri.

Köper argumentet när det gäller vissa delar till hojen, dvs nåt som ska in i motorn eller liknande, men batteri? Nä där funkar biltemas lika bra som orginal.

Har själv inte orginalbatteri och har inte haft några som helst problem de senaste 10-15 åren
 

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
Kolla vad batteriet som sitter heter, samt vilket namnbeteckning "sifferkod" som står på framsidan av batteriet.

Ring sedan runt och kolla olika ställen som säljer batterier till motorcyklar för att se om dom har ett som passar just din hoj. Sifferkombinationen brukar visa vilket typ av batteri det är. Detta säger inte att du måste köpa just det märke av batteri som du har i nu, men ett kompatibelt.

För min del köpte jag ett till en tl1000r, vilket nästan ligger upp och ned. Detta kräver en viss modell av batteri som klarar det utan att syran rinner ut.:)
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Åååhej... bump. Biltemas gel batteri på 7 Ah har samma mått som R6 original batteri som är på 8,6 Ah. Orkar 7 Ah starta motorn?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Åååhej... bump. Biltemas gel batteri på 7 Ah har samma mått som R6 original batteri som är på 8,6 Ah. Orkar 7 Ah starta motorn?

Japp. Ah är hur länge du kan mala med startmotorn. Det är hur mycket batteriet kan leverera som avgör om det räcker för att starta hojen, och jag hade ett batteri från biltema till min R6 och det funkade.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Varför orka krångla med tunga batterier på en mc? Stora tunga batterier hör hemma i bilar tex. Men i en mc ska man ha lithium-batteri:tummenupp Väger typ en femte eller sjätte del och är mycket mindre i storlek.
kostar ungefär som ett originalbatteri eller lite mer men lätt värt det om man gillar prylar och lätta sexiga saker:)

Tänk bara på att man behöver specialladdare till de också..;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kent W har föreslagit
Gelbatteri 151 x 87 x 133 som också har 10 amp's kapacitet.
Art nr: 80-818

Ta det batteriet. Kolla bara om det får plats. För de GEL du förslog är mindre. Om du ska ha ett Biltema.
Ta INTE och köp ett av Biltemas Underhållsfria.
Av mina 4 sista Biltema Underhållsfria har inget ännu hållit 1 år.
Köpta 2011,2012,2013,2014 i maj.
Det jag köpte 2009 höll i 4 år.
Men Biltema byter leverantörer lika snabbt som jag byter däck på hojarna,
dvs minst varje år.
Dessutom måste underhållsfria monteras vertikalt. Och på din hoj ligger batteriet. Underhållsfritt NEJ !
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Rash, kör du lithium? Det påstås hålla laddningen betydligt bättre än traditionella batterier, stämmer det? Då behöver man ju inte ladda på hela vintern... ! Såg att Shido har YTZ 10 i sortimentet... dyrt som tusan men å andra sidan värt sin vikt i kolfiber!
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Kent W har föreslagit


Ta det batteriet. Kolla bara om det får plats. För de GEL du förslog är mindre. Om du ska ha ett Biltema.
Ta INTE och köp ett av Biltemas Underhållsfria.
Av mina 4 sista Biltema Underhållsfria har inget ännu hållit 1 år.
Köpta 2011,2012,2013,2014 i maj.
Det jag köpte 2009 höll i 4 år.
Men Biltema byter leverantörer lika snabbt som jag byter däck på hojarna,
dvs minst varje år.
Dessutom måste underhållsfria monteras vertikalt. Och på din hoj ligger batteriet. Underhållsfritt NEJ !

Det får inte plats, var därför jag frågade :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Varför orka krångla med tunga batterier på en mc? Stora tunga batterier hör hemma i bilar tex. Men i en mc ska man ha lithium-batteri:tummenupp Väger typ en femte eller sjätte del och är mycket mindre i storlek.
kostar ungefär som ett originalbatteri eller lite mer men lätt värt det om man gillar prylar och lätta sexiga saker:)

Tänk bara på att man behöver specialladdare till de också..;)


Jag är nyfiken på var du hittar ett LiPo till ett försvarbart pris för en gatåkare? Som dessutom redan i inlägget namedroppar Biltema som ett av sina alternativ!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Rash, kör du lithium? Det påstås hålla laddningen betydligt bättre än traditionella batterier, stämmer det? Då behöver man ju inte ladda på hela vintern... ! Såg att Shido har YTZ 10 i sortimentet... dyrt som tusan men å andra sidan värt sin vikt i kolfiber!

Det verkar stämma men bara en persinlig åsikt, ingen vetenskaplig studie. Har dock hört samma sak och ser der som en bonus om det stämmer. Det viktigaste för mig är att den är lättare och mindre:)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag är nyfiken på var du hittar ett LiPo till ett försvarbart pris för en gatåkare? Som dessutom redan i inlägget namedroppar Biltema som ett av sina alternativ!

Tycker du inte att trådskaparen redan har fått svar på sin fråga?
Jag informerar bara ytterligare om fördelarna med lithium batteri. En sak om jag hade börjat ta upp något helt oväsentligt, men nu tog jag upp en batteri rekommendation i en batteri tråd;)

Kan du sova gott nu när jag svarat dig?:tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag är nyfiken på var du hittar ett LiPo till ett försvarbart pris för en gatåkare? Som dessutom redan i inlägget namedroppar Biltema som ett av sina alternativ!

App app.. lura inte på ngn LiPo för mc som kanske inte har brandförsäkring ;) LiFePO (LiFePO 4 alt. LFP) är det du menar, har ändå funnits ett gäng år nu för bränslemarknaden så nog går det att komma ner i pris trots allt.

LiPo tål helt enkelt inte att bli urladdat särskilt mkt jämförelsevis och en misskött uppsättning där även viloladdning kan spela in leder förr eller senare till härdsmälta. ("överladdning" säger sig självt)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top