hojköpäventyr

unikum

skåning
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Tyringe
Hoj
gsx 1100 es -83
Tar det från början....
Ringde i lördags på en gsx 1100 -83 som bara gått 4000 mil. Ny kedja, framdrev och 4-1 avgassytem. 18 laxar skulle han ha. Den måste jag titta på tänkte jag. Åkte upp där idag måndag. Brorsan som bor ytterliggare 5 mil söder om mig skulle agera chaufför för bensinpengar. Han jobbar till kl 16 och efter dusch mm var han hos mig kl 17. 2 timmar och 17 mil senare var vi framme i Rörvik där hojen fanns. Efter provkörning, kaffe, lite prut på priset och handskakningar bar det hemåt vid åttatiden.
Efter exakt 15,3 km så börjar det skramla som fan och gasen tar inget. Jag testar alla växlar men det är som om det är friläge allting. Jag kör till vägkanten och stänger av motorn. Ser genast att kedjelåset är trasigt. Har kedjan hoppat av på framdrevet eller är växellådan kass?? Inga verktyg har jag, kan inte mycket mek heller och står i en liten håla som heter Lammhult där jag inte känner en jävel. Brorsan har inga verktyg i bilen heller. När vi står där och undrar vad i h-e vi ska göra så kommer det en kille i 30-35 årsåldern med sin tjej/fru som är ute och stavgår.
Han har mekat lite med hojar innan och erbjuder sig att hämta verktyg och hjälpa till. Brorsan skjutsar hem honom och de kommer några minuter senare men lite skruvmejslar, nyklar och tänger.
Vi lossar kåpan framför framdrevet och det visar sig att muttern som håller drevet på plats har lossnat och drevet hänger på gängan.
Under tiden har jag ringt killen jag köpte hojen av och han kör också hit.
Iaf så får vi lossa bakhjulet och ta av kedjan. Vi får på drevet igen och spänner fast muttern. På med kedjan och ställer in bakhjulet igen. Min bror har under tiden kört hem killen ytterliggare en gång för att hämta andra verktyg och ett kedjelås. Kedjelåset passar inte! Typiskt!!! Vi beslutar då att lägga ett par svetsloppor istället så jag kör försiktigt de 500 meterna hem till vår räddare. Där lägger vi ett par loppor på kedjan, filar ner om lite och sent om sidor så kan vi fortsätta vår färd hem mot skåne igen.
Han jag köpte hojen av försökte ge han ett par hundralappar men han vägrade ta emot mer än en. Själv hade jag tyvärr inga pengar med mig men jag vill i alla fall här rikta ett STORT TACK för hjälpen vi fick ikväll. Kanon. Det var superschysst!!! Jag får köra upp där med en tårta tror jag.

Och när jag ändå håller på .... hur bra är det med ett par tre svetsloppor istället för ett kedjelås? Tycker det borde sitta minst lika bra iaf...
Och hur kan muttern lossna? Den är högergängad och borde självspänna mot drevet.
 

Scrub

Guest
coolt...

De hojar jag har skruvat på har haft en bricka mellan muttern o drevet, när muttern är helt dragen så böjer man ut brickan så den låser muttern.

Svårt att förklara utan bilder. men men...

Jag skulle även bytt till ett riktigt kedjelås.

//Peter
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
sitter en bricka på min me som man böjjer över muttern... dock verkar inte de vara nån garanti.. då jag bytte drivpaken nu då jag köpte den så satt muttern helt löst.. vilket va tur i sig då jag hade tagit av kedja så jag hade inte haft nåt att hålla emot drevet me... men nu kunde jag lossa mutern me fingrarna... drog åt me mutterpistolen... :)

himla tur att inge annat gick åt fanders då de hände
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
byt kedjelås..
jag skulle aldrig våga köra så :näsblod
ang muttern...kanske nå lock tite :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top