Punka i Dalarna!

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Var på väg hem ifrån semestertrippen som gått via sundsvall och Östersund, och var på väg ner till Söderköping för att hälsa på en polare innan jag körde hem till skövde igen. Efter att varit ute på diverse småvägar i norra dalarna och kört på mer eller mindre bra småvägar så är det dax för lite soppa i tanken.
När jag tankat så råkar jag få syn på nått skumt på framhjulet, det ser ut ungefär som en innerslangen är på väg ut!!!:va Vad fan gör jag nu, på en söndag och allt. Sen kommer jag på att jag inte har innerslang:D , men vad fan är det då. Känner att däcket är märkbart tunnare på en liten fläck står som en 50-öring ungefär. Ser dock inte till nån kord, så jag tänker som så, att jag får köra närmaste vägen hem i tråktempo, inte så kul, men har inte så mycket val. Efter 12 km (338km kvar alltså) så pyser lyften ur, bara att svänga till sidan och konstatera fakta.

FETPUNKA:mad:

LAgom roligt att stå på halva vägen en söndag utan framhjul, det här kan bli besvärligt och dyrt tänker jag. Men innan jag hinner fundera så mycket mer så stannar det en bil, men en snubbe som hette Bengt och som kör en gammal cb600, så han hjälpte mig att palla upp hojen med lite grenar och skit i diket (stödet blev för långt) och skutsade in mig till en mack i borlänge så jag kunde käka och fixa hjälp därifrån.
Ringer lite polare, men den ända jag får tag på är på semester.
Det ser mörkt ut!
Ringer tjejen som är kvar uppe i Östersund, och kommer efter en stund på att på sporthj.com kanske jag kan få lite hjälp. Sagt och gjort, ber henne lägga in ett nödrop på mitt inlogg.
Sätter mig och käkar på Burger King, och innan jag hunnet käka färdigt kommer Bengt tillbaka på sin gammla 600 med en pilbåge snörad på sadeln (Skulle iväg och skjuta med sitt barnbarn). Vi sticker iväg och ser om vi kan hitta ett däck på nån av däckfirmorna, men det sket sig, ett bakdäck hittade vi, men vad fan hjälper det...
Men medan vi är iväg så ringer Anders, och säger att han fixat ett släp så vi kan hämta hojen.

YES:banana

Det har inte gått 45 minuter än, och redan hjälp. Tackar Bengt för all hjälp (han ringde runt en jävla massa och jagade däck, och fick faktiskt tag på en som kunde åka in och montera ett nytt däck om det knep, men min semesterkassa är rätt tom, så ajg sparade det allternativet så länge)

Åker med Anders till hans kompis Åke, som har släpet, och så åker vi iväg, hämtar hojen som inget hunnet sno i diket ännu, och då får jag ett SMS ifrån Jan-Åke, som har ett begagnat däck jag kan få. Tjoho, det här går ju som smort. Lastar av hojen i Anders garage, hämtar däcket som Jan-Åke inte ens vill ha betalt för:Bugar . Iof ett 60-profil, men en tiggare kan inte vara kräsen, och ett 60-profil är bra mycket rundare än ett 0-profil som jag hade på...:D

Åter till garaget, av med det gammla däcket och på med det nya med hjälp av lite primitiva verktyg, och vips var man på väg igen, 4 timmar sen, men skit i det.

Det var fan värt böket bara för att få uppleva att det finns så mycket vänligt folk som hjälper en när man är i nöd.

På morronen hade jag stannat vid en kille som fått soppatorsk, men han ahde redan ringt på hjälp. Det sista jag sa till honom inna jag for var "en dag står man där själv" 3 timmar senare var det en sanning...


Supertack till Anders "Blade 900RR" och hans polare Åke för transport och mekhjälp, Jan-Åke "Jåke" för däcket, och alla andra som jag såg i tråden när jag kom hem erbjöd sig att hjälpa till.


Blev en fin resa resten av vägen ner, och ett fint MC-minne trots allt, så jävla kul att det fungera med ett nödrop på nätet! Men jag hade tur som fick punka så nära 2 större samhällen, mitt ute i skogen hade det blivet kärvare...


/Pajje

Anders
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Grymt bra att det finns sånna människor som hjälper andra bara för att vara schyssta, utan baktankar och vilja att tjäna pengar på det etc. Det rockar! :yoparty
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Skönt att det löste sig.

Jåke ringde och frågade om det var ok att han skänkte mitt gått-alldeles-för-varmt-däck till en behövande, det var det.
Tack för att jag slapp åka till tippen med det :tungan
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Ok, det var ditt gamla däck! då ska du också ha fet-tack, däcket tog mig hem och får nog sitta på till hösten, blir inte många mil inna jag ställer av ändån.

/pajje
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Såg den när jag åkte bil förbi, funderade varför den stog övergiven.
Stulen kunde den ju inte varit tänkte jag, då den var så fint ställd i diket.

Men eftersom jag inte såg till en enda:va kunde man ju inte göra nått.
Själv skulle jag aldrig tordas ställa den så, tur att det gick bra:tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Willmar skrev:
2377670 Såg den när jag åkte bil förbi, funderade varför den stog övergiven.
Stulen kunde den ju inte varit tänkte jag, då den var så fint ställd i diket.

Men eftersom jag inte såg till en enda:va kunde man ju inte göra nått.
Själv skulle jag aldrig tordas ställa den så, tur att det gick bra:tummenupp

Ja, men vad fan, jag kunde ju inte stå och glo ute på motorvägen heller, men lite olustigt var det. Hade lite koll på trafiken förbi Burger-King, så det inte kom en släpa med min hoj på.

Tack för tanken iallafall:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top