Fråga till medicinskt kunniga gällande njurbälte

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Har numera ett boende även i Hamburg och har sett att många tyska knuttar kör omkring med njurbälte. Det är tokvarmt här just nu så de åker gladeligen runt i kanske bara shorts och t-shirt men ofta ett njurbälte till det.

Frågade en tysk kollega om detta beteende (han kör samma stuk). Han förklarade att njurarna kan bli nedkylda och skadade av detta vilket märks först efter många år. Syftet med bältet är alltså enbart att hålla njurarna varma enligt honom.

Detta låter som en tysk myt för i så fall borde vi ha halva svenska knutte/knutta populationen med dåliga njurar snart.

Finns det någon läkare eller motsvarande här som kan kommentera?

/Fredrik-utan-njurbälte-i-Hamburg
 

Mrs. Laphroaig

Guest
Inom folkrace är det rätt så vanligt med njurbälte men enligt sjukvårdsledning på dom tävlingarna så är det mest pga vibrationer och ev. rullningar.
För att minska risken för bristningar, kissa blod etc etc men anledningen till at mc förare har detta överlåter jag till någon annan.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Deefred skrev:
2325231
Detta låter som en tysk myt för i så fall borde vi ha halva svenska knutte/knutta populationen med dåliga njurar snart.

Har ingen koll på fakta/funktion men det verkar vara en mode-pryl. Njurbälten var vanliga hos hojåkare i sverige på 70-talet. Då hette det - kör inte en meter utan mitt njurbälte. Nu har det tydligen spridits till Tyskland också.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
jag kör me njurbälte då jag tränar/tävlar me enduron.. men de e för att dom inte ska ruska sönder... har kört en gång utan och då hade jag grymt ont i njurpartiet... men har aldrig hört nån om värme
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Samma som Nighthawk, njurbälte då jag kör/körde enduro, men för skakningarna. Ett pass utan = ouch i njurarna dan efter :(
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Sitter det inte njurbälte på de flesta ryggskydd nuförtiden eller har jag fått det om bakfoten? :va
I så fall åker jag inte en meter utan mitt njurbälte... :hihi
 

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
...
imaster skrev:
2325574 Sitter det inte njurbälte på de flesta ryggskydd nuförtiden eller har jag fått det om bakfoten? :va
I så fall åker jag inte en meter utan mitt njurbälte... :hihi


Ofta kombinerat ja, och det gäller att man sätter åt det ordentligt (så man kan andas är en fördel men precis så man kan utan vidare). Jag har ryggskydd+bälte i ett i crossutr. och egentligen ser det likadant ut på ryggplatan jag har när jag åker landsväg men det är som sagt för att hålla inälvorna på plats när det hoppar o far! Det med nedkylning låter avlägset men vem vet. :3freak
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Fanns någon tråd för ett eller två år sedan då sakkunniga sågade njurbältena rätt totalt, med motivering. Kanske går att söka rätt på?
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
#Olsson# skrev:
2325273 Har ingen koll på fakta/funktion men det verkar vara en mode-pryl. Njurbälten var vanliga hos hojåkare i sverige på 70-talet. Då hette det - kör inte en meter utan mitt njurbälte. Nu har det tydligen spridits till Tyskland också.

det har du rätt i... eller jag tänker på 80-talet, men så här i efterhand trodde jag dom snacka om ryggskydd. men nu när du nämner det så sa dom fan njurskydd :D
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har alltid trott att njurbältet skulle se till att främmande föremål inte kom farande hur lätt som helst in i njurarna... :näsblod
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
till saken hör ju också att faktiskt varenda tyngdlyftare använder njurbälte, då kan man ju utesluta rätt mycket teorier som flygande föremål och köld osv.

det används helt enkelt för att hålla saker och ting på plats.
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
semper skrev:
2326298 det har du rätt i... eller jag tänker på 80-talet, men så här i efterhand trodde jag dom snacka om ryggskydd. men nu när du nämner det så sa dom fan njurskydd :D
Det var på 80talet, men det var faktiskt bra stöd för ryggen ochså. Jag har alltid fått så jävla ont i ryggen av att köra hoj långt, då hjälpte det faktiskt med njurbälte. Har faktiskt kvar mitt bälte sen 1978 då jag började köra hoj men jag använder det inte längre.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Njurbältet

När man drar åt ett njurbälte höjs trycket i bålen och den nedre delen av ryggens muskulatur får stöd. Vid skakningar har man alltid risken för blödningar från mikrokapillärer i bowman's kapslar i njurarna som oftast läker rätt så fort. Ett ökat tryck i bålen hjälper mikroblödningarna i njurarna att läka bättre. Nettoföljden blir att man minskar risken för fortgående blödning i njurarna.

Rent allmänt så tror jag ett njurbälte skall sitta hårt om denna effekt skall uppnås med resultat. Njurarna är utrustade med otroligt många känselceller vilket medför att man lätt får värk i njurarna. Njurbältet hjälper mot nedkylning av njurarna och således mindre värk. Vissa personer mer känsliga mot nedkylda njurar än andra.
Jag skulle tro att för normalåkaren är det värmeeffekten och stödet åt ryggen man vill åt. Tävlingsåkare i enduro kanske drar åt såpass hårt att man får minskad risk för blödningar dessutom.
//lärare i biologi/anatomi
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag la märke till just det här nu när jag i veckan var i Kroatien och solade och drack kanske EN öl. :fyllisar Väldigt många åkte i shorts och t-shirt och njurbälte.. Vi började diskutera detta jag och en kompis och tyckte väl att sååå dåliga verkade ju inte vägarna vara.. Vem vet, kanske är det för kylan eller kanske för att slippa bli trött i ryggen. Men det är inte bara i Tyskland iaf! :)
 

Mickep66

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Fzr 1000
PerJohan skrev:
2327729 Jag la märke till just det här nu när jag i veckan var i Kroatien och solade och drack kanske EN öl. :fyllisar Väldigt många åkte i shorts och t-shirt och njurbälte.. Vi började diskutera detta jag och en kompis och tyckte väl att sååå dåliga verkade ju inte vägarna vara.. Vem vet, kanske är det för kylan eller kanske för att slippa bli trött i ryggen. Men det är inte bara i Tyskland iaf! :)

Säkert tyskar på semester :banana
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Brutala trådlyft har vi sett en del av det senaste, och jag drar gärna mitt strå till stacken.

Tyskar = njurbälte.

Är vi så annorlunda skapta?
Varför är det lika viktigt med njurbälte i Tyskland idag, som det var i Sverige på 50-talet under Silverpilseran?

Är det vi som har missat något...?

HeinGericke just nu: 6 varianter att välja bland
http://www.hein-gericke.de/bekleidung/wetterschutz/kidney-belts.html?limit=all

Louis.de: 12 modeller av njurbälte till avsalu:
https://www.louis.de/produktkategorie/nierengurte/130



Polo: 13 typer, olika material och utförande
http://www.polo-motorrad.de/de/motorrad-shop/bekleidung/wetterschutz/nierengurte.html





Detta är tysken i ett nötskal för mig:

206276057-w665-h462.jpg


Totalt inadekvat klädsel, inga handskar, en hjälm som sitter som barnens hockeyhjälmar med hemstickad toppluva under - men njurbältet på plats. Alles klar Herr Kommissar!


Någon som hajar dessa kulturskillnader när man skall ut på en kul tur?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det är många som åker omkring under en slags falsk säkerhet, i detta fall tror säkert personen att han är odödlig för att han har ju njurbältet på sig! :huvet

Det är många som jag pratat med som intalar sig att man inte kan köra MC utan skinnställ och ryggskydd för det är så mycket farligare än att köra utan och man skulle dö DiReKt!

Men i realiteten är skyddskläderna inte alls så "viktiga" som många tror. Enligt SMC dör ca 1 förare per 10000 MC i trafik och i snitt kör MC förare i Sverige 200 mil per år. Ser man sedan på trafikverkets långtidsstudier över MC dödsolyckor så är det bara 7% av de som haft hjälm men saknat skyddskläder som skulle ha överlevt olyckan om de hade haft skyddskläder.

Så i enkla slängar är det 0.0050 % chans att man dör när man åker en tur på 10 mil med skinnställ och det är 0.0054 % chans att man dör om man kör utan skinnställ.

Frågan är hur många det är som kör mer aktivt, snabbare och tar större risker bara för att de har de där extra 0.0004 % extra i marginal när de satt på sig skinnstället och ryggskyddet. :näsblod
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top